Поглед в бъдещето
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Поглед в бъдещето

Съоснователят на Google Сергей Брин се превърна в неофициалното рекламно лице на Glass появявайки се с джаджата на всички свой публични изяви.

Поглед в бъдещето

Google разкри техническите спецификации на своите очила с добавена реалност и сервира няколко изненади

Мартин Дешев
6963 прочитания

Съоснователят на Google Сергей Брин се превърна в неофициалното рекламно лице на Glass появявайки се с джаджата на всички свой публични изяви.

© Google


Проектът на Google за създаване на очила с добавена реалност се приближава към финалната си фаза. Започналата като експеримент разработка постепенно се превърна в един от най-очакваните и дискутирани продукти на интернет гиганта. Последният епизод от сагата покрай превръщането на устройството в реален продукт хвърля малко повече светлина върху голяма част от пазените досега в тайна подробности. Не липсват и изненади.

На първо място компанията от Маунтин вю най-сетне обяви техническите спецификации на Glass. Те дават доста по-голяма яснота какво може да се очаква от джаджите. Google спази и обещанието си да разреши на външни програмисти да създават софтуер за очилата, като представи и част от изискванията как трябва да се случва това.

Хардуерни различия

Предишната информация, която Google предоставяше за очилата си, създаваше впечатлението, че Glass ще могат да се използват изцяло самостоятелно, докато свързването към смартфон ще е по-скоро допълнителна възможност, която ще улесни работата с умните телефони в движение. Оповестените от Google възможности на очилата показват, че това наистина ще е така, но до известна степен. Устройството например няма да разполага със самостоятелен GPS. Така демонстрираните в един от рекламните видеоклипове възможности за визуална и гласова навигация всъщност ще са достъпни само ако Glass са свързани с мобилен телефон. При това тази функция ще работи само при смартфони, на които е инсталирано допълнителното безплатно приложение MyGlass на Google. А първоначално такива ще могат да са апарати с операционна система Android 4.0.3 или по-нов. Джаджата ще може да се свърза и с всички останали смартфони чрез Bluetooth, но ще предлага по-ограничени възможности.

Липсата на 3G модул пък означава, че голяма част от функциите на джаджата, които зависят от интернет, също ще трябва да разчитат на връзка с мобилен телефон или на наличните свободни WiFi мрежи. За да се постигне по-широка съвместимост, Glass ще използват двата по-стари стандарта на WiFi връзки (802.11b/g). От Google целенасочено се отказват от по-новите n и ac, за да гарантират по-дълъг живот на батерията и да спестят място.  В резултат на това вградената батерия на джаджата ще й позволява пълноценна работа в продължение на един пълен ден. Google изрично уточняват, че при воденето на чат разговори в Google Hangouts или заснемането на видеоклипове батерията ще се изразходва по-бързо.

Очилата ще разполагат с вградена камера, която може да прави 5 МР снимки или да заснема HD 720p видео. За целта ще е необходимо просто да се произнесе съответната гласова команда "Glass take a picture" (Glass, направи снимка) или съответно "Glass shoot a video" (Glass, запиши видео), след което устройството ще се погрижи за останалото. Заснетите материали ще се съхраняват на вградените 16 GB памет, от които реално ще могат да се използват 12 GB. Липсва слот за допълнителна мемори карти, така че потребителите често ще трябва да използват вградения microUSB порт както за зареждане на очилата, така и за прехвърляне на данните. Другият вариант е това да става чрез Bluetooth връзка с лаптоп, таблет или смартфон.

От Google изненадващо не разкриват подробности около един от най-важните компоненти на Glass - дисплея. Компанията дава единствено за пример, че той ще е равнозначен на гледането на 25-инчов HD екран от 2.4 метра разстояние. По информация на онлайн изданието The Verge реалната резолюция на дисплея ще е 640х360 пиксела.

Друга интересна възможност на джаджата е специалната слушалка, която предава звука към вътрешното ухо чрез вибрации през костите на главата. Така се спестява място и енергията, която отива за захранването на традиционен говорител. Самите рамки на очилата ще са изработени от здрав и гъвкав материал. Подложките за носа ще могат да се регулират и подменят, като се очакват и версии, които да позволяват монтирането на слънчеви или оптически лещи за хората, които имат нужда от корекция на зрението.

Неочаквана развръзка

Google твърдят, че интересът към Glass е по-голям от предвиденото. Затова компанията прекрати и онлайн кампанията си, която провокираше потребители да публикуват различни материали, с които да привлекат вниманието на Google, като в замяна им гарантираше да си закупят първата версия на Glass преди всички останали. В началото на седмицата от централата в Маунтин вю, Калифорния, обявиха, че първите прототипи на устройството вече са произведени и съвсем скоро ще започне да ги изпраща на бъдещите им собственици. С очилата ще се сдобият първо записалите се по време на конференцията Google I/O през миналата година.

Google планира да продължи да изпраща готовите бройки на Glass на етапи от по няколко хиляди бройки. След като разработчиците се сдобият с обещаните прототипи, компанията ще започне да ги предлага и на спечелилите онлайн кампанията й. Те ще могат да закупят Glass срещу "скромната" сума от $1500. От Google твърдят, че версията за крайни потребители, която ще е готова в края на тази година, ще е "значително по-евтина". Колко по-евтина обаче все още не е ясно.

Заедно със спецификациите за Glass Google представи и софтуерния пакет, който ще е необходим на програмистите, които искат да създават приложения за очилата. За разлика от свободата, която компанията дава при разработката на продукти за Android платформата си, при Glass тя има доста по-строги правила. Самите приложения ще се "инсталират" онлайн чрез даване на разрешение за достъп до съответното устройство. Освен това програмистите ще имат право да предлагат софтуера си само през одобрените канали на Google. За разпространение чрез други сайтове ще трябва да получат писмено разрешение от компанията.

Интересно е също така, че Google категорично забранява създаването на платени приложения. От компанията не искат софтуера за Glass, или както тя го нарича Glassware, да е свързан с допълнителна такса. Изненадващо, но са забранени и всякакви реклами. Макар това да са официалните правила, от онлайн изданието The Verge не изключват, че Google може да промени политиката си на по-късен етап и да разреши поне рекламите като средство за монетизация на приложенията. Тези неочаквани ходове могат да провокират известен отлив на интерес и дори гняв от страна на софтуерната общност, но със сигурност ще се харесат на потребителите. Въпросът е дали по този начин Google не рискува да загуби възможността за създаването на някои много практични и полезни приложени. За момента компанията не дава какъвто и да било коментар по темата и предпочита да изтъква останалите възможности на джаджата.

Проектът на Google за създаване на очила с добавена реалност се приближава към финалната си фаза. Започналата като експеримент разработка постепенно се превърна в един от най-очакваните и дискутирани продукти на интернет гиганта. Последният епизод от сагата покрай превръщането на устройството в реален продукт хвърля малко повече светлина върху голяма част от пазените досега в тайна подробности. Не липсват и изненади.

На първо място компанията от Маунтин вю най-сетне обяви техническите спецификации на Glass. Те дават доста по-голяма яснота какво може да се очаква от джаджите. Google спази и обещанието си да разреши на външни програмисти да създават софтуер за очилата, като представи и част от изискванията как трябва да се случва това.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    stiivo avatar :-|
    stiivo

    Само да се похваля, че ги тествах миналия месец.
    Рамката отсрани е тъч пад, може да се скролват снимките или страницата като браузваш. Като ги гледаш отпред можеш да видиш какво гледа човека който ги носи. Стъкълцето е полупрозрачна призма която отразява екранчето, (иначе не може да фокусираш). Трябва да е точно пред окото иначе не го виждаш. Екранчето се пада малко нагоре и като се опитваш да четеш изглеждаш малко налудничаво :)
    Иначе е готина играчка :)

  • 2
    1024 avatar :-|
    1024

    "да разреши поне рекламите"
    Със сигурност ще стане така ако тази играчка навлезе масово. От сега виждам интеграцията на ФБ + профил в Гоогл + ГПС локация + данни за потребителски предпочитания = селектирана реклама.
    Представям си следната ситуация - писал си наскоро във ФБ, че ти се яде сладолед и хоп - пред теб изскача един виртуален дух, който ти казва, ч

  • 3
    1024 avatar :-|
    1024

    че на следващата пресечка можеш да си купиш сладолед от любимата ти марка /която ти миналата година си дал като търсене в Гоогл/

    бтв. нещо се бъгна докато писах, та затова са две публикации.

  • 4
    slaveya_at avatar :-|
    MAHEPKA

    "...появявайки се с джаджата на всички свой публични изяви."
    ох, тая замяна на и с й е заразна. Ваксинирайте се.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Смяна на фокуса

Смяна на фокуса

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK