Да префасонираме Facebook
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Да префасонираме Facebook

Характерният Like бутон вече не е от толкова първостепенно значение за Facebook

Да префасонираме Facebook

Социалната мрежа отново прави редизайн, този път за да категоризира по-добре потребителските интереси

Юлиян Арнаудов
6740 прочитания

Характерният Like бутон вече не е от толкова първостепенно значение за Facebook

© JUMANA EL HELOUEH


Всяка голяма промяна в интерфейса на Facebook винаги е посрещана на нож от потребителите. Само преди около година социалната мрежа наложи новия облик на личните страници, който носеше името Timeline. Новата тогава концепция на Facebook предефинира почти изцяло начина, по който тя представя потребителите си пред света. Тя включваше пълен редизайн на профилната страница и се опитваше да пресъздаде хронологична картина на живота на хората в социалната мрежа. В нея се включват както последната активност на потребителя, така и най-важните моменти от "живота" на профила му, започвайки с рождената дата, през връзките в гимназията, завършването на университет и т.н. Точно така – човек вече може да сподели бебешките си снимки, кадрите от абитуриентския си бал и сватбата си и да ги постави на съответното правилно от хронологична гледна точка място на профила си.

Timeline обаче предизвика доста противоречива реакция сред потребителите на социалната мрежа. Той разбърка цялата дейност на профила, разполагайки я на почти случаен принцип в две колони, които непрекъснато се местят от лява в дясна. Затова година по-късно Марк Зукърбърг и неговият екип очевидно са решили да внесат малко ред в хаоса и да направят поредният редизайн на профилните страници.

Айде у лево!

В момента всички събития и постове на стената и дейността на потребителите беше разпръсната в двете равноправни колони на Timeline. Новата концепция измества всички нови публикации в дясната колона, която е и близо два пъти по-голяма от лявата. Основната информация, която търпи по-редки промени, като снимки, харесвания, профилните данни, списъка с приятели и др., ще бъде поместена в кутийки, които се намират в лявата страна на екрана.

Според новата концепция цялата навигационна секция от горната част на Timeline-а е преместена отстрани до профилната снимка, като водеща част. Иконите, които преди показваха каква различна мултимедия харесва или споделя потребителят (като музика, видео, филми, книги и др.), сега се помещават в лявата колона на новия интерфейс. Тук попадат и всички приложения, които хората използват във Facebook, включително и новия интегриран модул на Instagram, който социалната мрежа придоби през изминалата година.

Редизайнът на Facebook може да доведе до известно объркване, защото в повечето държави хората четат от ляво на дясно. Тяхно естествено поведение е да погледнат първо лявата част на екрана и след това дясната. По този начин потребителите, които са свикнали да разглеждат първо стената и известията, сега ще трябва да ги търсят в "неинтуитивната" част на екрана. Причината за тази промяна е, че Facebook се опитва да прикани потребителите да споделят повече своите интереси и да ползват приложенията на социалната мрежа. Това важи с пълна сила за Open Graph платформата. Тя е предназначена за разработване на апликации, които ще споделят автоматично всички статии и книги, които хората четат, всички филми, които гледат, и цялата музика, която слушат. Така Зукърбърг изнася в по-видимата част на сайта цялото споделено мултимедийното съдържание, което в досегашната версия беше доста по-трудно за откриване.

Покрай коригирането на дизайна се налага и тенденцията за постепенно отслабване на влиянието на "харесванията". Facebook все повече ги слага на заден план. В новия изглед тяхната секция е променена, като вече те са разделени в зависимост от харесваните категории страници – хора, спорт, атлети, актьори и т.н. В софтуерния код Like е заменено от Favorites (любими), а интересите на потребителя са отделени от "харесванията". Това създава впечатлението, че толкова характерният Like бутон вече не е от толкова първостепенно значение за Facebook. Автоматичното споделяне чрез приложенията в Open Graph пък избутва "харесванията" на още по-заден план. Явно идеята е, че натискането на Like бутона не отразява директно интересите на потребителя, а все повече отразява това кои страници той следи или пък желанието му да участва в различни кампании и игри онлайн.

Ново двайсет

Редизайнът на профилните страници идва, след като Facebook представи други две големи промени, които засягат изгледа и функционалността на социалната мрежа. Първата е свързана с изцяло обновения новинарски поток. News Feed-ът вече ще разделя информацията на категории и ще я сортира според приятелите, страниците и общите интереси на потребителя. Facebook предприема това действие не само за по-голямо конкретизиране на съдържанието, но и за по-лесното му свързване с приложенията от Open Graph и обновения дизайн. "Искаме да дадем на всички по света най-добрия персонализиран вестник", казва основателят на Facebook Марк Зукербърг по време на официалното представяне на обновената функция.

Основната категория ще е посветена на традиционните вести, споделени от приятели. Друга ще е само и единствено за снимки от приятелите и страниците, към които потребителите са се присъединили. Третата категория ще е за информация за слушаната в момента музика, а четвъртата ще показва данни за хората и страниците, които следите. Страничното меню също ще е променено. То вече няма да представя текстови линкове, които ще бъдат заменени от малки икони. Една от основните цели на тази промяна е така да се поставя по-голям фокус над конкретното съдържание, без това да пречи на откриването на останалата информация. Освен това News Feed ще изглежда по един и същи начин на всички устройства. Така фокусът в новинарския поток трябва да падне основно върху видеото и снимките, както и върху по-конкретното разделение на съдържанието. Така Facebook ще има възможност да предлага реклами с видео и фото директно в News Feed-а.

Реклама специално за теб

Политиката за редизайн на социалната мрежа е свързана и с опита на Зукърбърг да навлезе на пазара за онлайн търсачки. Идеята е потребителите да използват приложенията за автоматично споделяне, които са разделени на категории, и така по-лесно да се формират резултати при търсене. Крайната цел е приходи от насочени реклами - както на стената, новинарския поток, така и в търсачката. Така Facebook се изправя лице в лице с Google, чийто бизнес модел е основан именно на насочените реклами при онлайн търсене.

За това не е изненада, че покрай всичките промени, които социалната мрежа ще наложи с новия си редизайн, тя експериментално включва и първите реклами в Graph Search. За момента те не са базирани на ключови думи, тоест не са насочени. Facebook използва традиционния модел, който прилага при останалите реклами за представянето им към определена публика. Той се базира на профилни данни - както географски, така и демографски, както и чрез кукитата в браузъра на компютъра. Това не означава обаче, че Зукърбърг скоро няма да пусне и персонализирани реклами. Категоризацията на интересите на всички нива означава по-прецизно определяне на това кое харесва потребителят и кое не. Затова няма да е изненада, ако Facebook съвсем скоро се превърне в една голяма социална търсачка с насочени реклами. Въпросът е дали социалната мрежа ще съумее да запази директната връзка между потребителите, тоест колко ще се запази социалният елемент в нея.

Всяка голяма промяна в интерфейса на Facebook винаги е посрещана на нож от потребителите. Само преди около година социалната мрежа наложи новия облик на личните страници, който носеше името Timeline. Новата тогава концепция на Facebook предефинира почти изцяло начина, по който тя представя потребителите си пред света. Тя включваше пълен редизайн на профилната страница и се опитваше да пресъздаде хронологична картина на живота на хората в социалната мрежа. В нея се включват както последната активност на потребителя, така и най-важните моменти от "живота" на профила му, започвайки с рождената дата, през връзките в гимназията, завършването на университет и т.н. Точно така – човек вече може да сподели бебешките си снимки, кадрите от абитуриентския си бал и сватбата си и да ги постави на съответното правилно от хронологична гледна точка място на профила си.

Timeline обаче предизвика доста противоречива реакция сред потребителите на социалната мрежа. Той разбърка цялата дейност на профила, разполагайки я на почти случаен принцип в две колони, които непрекъснато се местят от лява в дясна. Затова година по-късно Марк Зукърбърг и неговият екип очевидно са решили да внесат малко ред в хаоса и да направят поредният редизайн на профилните страници.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    Крайно време е някой наистина да вземе да префасонира тази скучна социална мрежа, че тя и без това само за клюки става и за реклама.

  • 2
    euronymous avatar :-|
    Euronymous

    За 3 дена 2 ъпдейта за iOS вече взе да писва

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    mart.in avatar :-(
    mart.in

    Ааааа! Аман вече от префасониране! Всеки ден като понеча да вляза се чудя дали изобщо ще се ориентирам!

  • 4
    hm avatar :-|
    хм

    т.е. "социалната мрежа" все повече променя визията си в посока "рекламната мрежа"


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK