Европа срещу Google
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Европа срещу Google

Reuters

Европа срещу Google

Не без помощта на Microsoft, антитръстовите регулатори на Стария континент засилват натиска над интернет компанията

Юлиян Арнаудов
25363 прочитания

Reuters

© Reuters


За всяко нещо си има първи път – под натиска на Европейската комисия защитата на Google се пропука и компанията ще отговаря за злоупотреба с монополно положение след близо три години спорове. Макар че засега не са обвързани с финансови санкции, настоящите събития показват, че интернет гигантът не е имунизиран срещу действията на антитръстовите регулатори на Стария континент. Компанията обаче едва ли ще може да си отдъхне, тъй като в Брюксел постъпиха нови жалби срещу нея и нейната операционна система Android, които могат да бъдат по-болезнени. Отделно Европейската комисия се опитва да даде възможност на потребителите на Google да избират дали да се събират техните данни.

Историята придобива още по-ироничен привкус, тъй за като част от антитръстовите жалби индиректно е отговорен... Microsoft. Софтуерният гигант мощно лобира, за да бъдат приети ограниченията над дейността на интернет компанията. Самият Microsoft е редовен "абонат" на антимонополните органи в Европа. За последното десетилетие компанията от Редмънд е глобена за общо 2.6 млрд. евро заради непазарни похвати на Стария континент.

Промени в търсачката

Неволите на Google започват през декември 2010 г., когато ЕК инициира разследване за злоупотреба с доминиращото си място на пазара за интернет реклама и търсачки, тъй като компанията отговаря за 86% от онлайн търсенето в Европа. В рамките на процедурата през май 2012 г. комисията формулира четири точки, които провокират опасения на Брюксел. Първата е свързана с неясния начин, по който компанията преценява кой да излезе на по-предните места в резултатите от търсенето. Друг проблем е непоказването на съдържание от трети сайтове при търсене. Все по-мащабното навлизане в различни бизнеси превръща Google в директен конкурент на много локални бизнеси. ЕК се опасява, че интернет компанията се възползва от положението си, като не показва или избутва назад резултатите на подобни сайтове. Третата точка е свързана с ексклузивните условия за показване на реклами по сайтовете чрез инструментите, които предоставя Google. Последната точка е невъзможността на дадена компания да премести рекламната си кампания от платформата на IT гиганта в друга. Рекламната политика на Google е стриктно свързана с изградената от нея екосистема и не дава голям избор на нейните клиенти, когато искат да използват и алтернативни методи.

Преговорите между Google и ЕК по тези точки продължиха повече от година. Най-накрая двете страни достигнаха до споразумение и интернет компанията трябва да направи някои изменения в търсачката си, за да отговори на условията на Брюксел. Това е нещо, което Google прави за първи път в историята си.

В крайна сметка резултатите от Google Search за европейските потребители ще изглеждат малко по-различно в сравнение с останалите региони. Интернет компанията се съгласява да маркира ясно кои са нейните услуги и сайтове, които излизат по-напред. Освен това Google ще позволи визуализирането на резултати от конкурентни търсачки и компании, с които има бизнес интереси в сходни сфери. Собствениците на сайтове ще могат да прекъсват взаимоотношенията със специализирани рекламни приложения на интернет компанията, без те да изчезват от резултатите в обикновената търсачка. Освен това фирмите ще могат да преместят рекламната си кампания в конкуренти на Google Search.

Заровена ли е томахавката

Сключеният мир между Google и Брюксел има няколко измерения. Първо, компанията се съгласява на безпрецедентни промени в своята търсачка, които трябва да спазва в рамките на пет години. Ако не изпълнява заръките на ЕК, интернет гигантът ще бъде глобен с 10% от годишните си приходи. По този начин Google избягва от възможността да влезе във въртележката, в която изпада Microsoft преди близо десет години. През 2004 г. софтуерната компания беше задължена да плати рекордната тогава сума от 497 млн. евро заради интегрираната версия на Windows Media Player в операционната й система. Две години по-късно получи втора глоба от 280 млн. евро, която нарастваха с всеки месец, защото компанията не я плаща. През 2008 г. е наложена повторна санкция от 899 млн. евро за неизплащане на първата от 497 млн. евро. Единствената по-голяма глоба, наложена от ЕК, е спрямо микропроцесорния гигант Intel година по-късно, когато трябва да заплати 1 млрд. евро заради злоупотреба с монополно влияние. Общо само по тази линия Microsoft е глобена с грубо 2 млрд. евро, а отделно през март тази година е санкциониран с още 561 млн. евро заради интеграцията на Internet Explorer в операционната система.

Парадоксално или не, именно Microsoft е една от компаниите, отговорни за жалбите за злоупотреба с монопол срещу Google в Европа. Макар първите сигнали да са подадени от три европейски компании, някои от тях се оказват свързани със софтуерния гигант. Една от тях например е регистрираната в Германия Ciao!, която е придобита от софтуерния гигант срещу 500 млн. долара през 2008 г.

Споразумението между Google и Европейската комисия влиза в преходен период, през който подателите на жалбите могат да настоят за промени. Корпорации като Expedia, TripAdvisor и Microsoft лобират ЕС да наложи по-строги санкции, включително и финансови, вместо да подписва договорка, която според тях ще затвърди позициите на Google като монополист в тази област.

Втори фронт

Интернет гигантът трябва да се отбранява на още един фронт в Европа. Буквално три дни преди да се разбере, че Google се е договорил с регулаторите на Стария континент, се появява нова жалба за злоупотреба с доминиращо влияние. Този път мишена е мобилната операционна система Android, а мотивите са, че безплатното предоставяне за ползване е "агресивен дъмпинг". Жалбата е подадена от Fairsearch Europe - неправителствена организация, в която членува и... Microsoft. Според иска Google използва Android, за да си създаде предимства, които да й "помогнат за доминирането на мобилния пазар и да се циментира контролът на потребителските данни за интернет реклама при преносимите устройства".

Трябва да се отбележи, че смартфоните с операционната система на компанията заемат 70% от пазара в Европа. Конкурентната платформа на Microsoft – Windows Phone, има дял от едва 5%. Единствено тези две компании предоставят лицензирани операционни системи на други производители. Останалите играчи като Apple и BlackBerry не дават своя софтуер на конкуренти. Nokia прекрати лицензирането на Symbian и премина към Windows Phone.

Проблемите на Google не се изчерпват с това - през април шест европейски агенции започнаха разследване по въпроса как Google събира потребителска информация. Този тип данни са в основата на бизнес модела на компанията - без тях тя не може да предоставя насочени реклами. Проблемът датира от март 2012 г., когато интернет гигантът обедини в един документ споразуменията за поверителност над 60 свои услуги. Идеята е той да обхваща използването на всички данни в екосистемата на Google. ЕС настоява компанията да информира потребителите каква тяхна информация ще събира, както и да предостави възможност те да могат да не я предоставят. Подобна промяна директно може да навреди на бизнес модела на компанията. Засега обаче казусът се разглежда от националните регулатори и вероятността за космически глоби е доста малка. Например ресорната италианска агенция може да наложи максимална санкция от 1.2 млн. евро.

Като съвкупност обаче действията на ЕК показват, че под ударите на регулаторите могат да попаднат и гиганти като Google дори когато американските им колеги се оказват безсилни. Също така те показват и как конкуренцията може да използва тези контролни органи за свои цели и да навакса в сегменти, където няма влияние. Друг е въпросът дали подобни ограничения ще имат дълготраен ефект и ще се отразят положително на потребителите. Над 10-годишната практика с Microsoft и неефективните за моменти глоби не са много окуражаващи.

За всяко нещо си има първи път – под натиска на Европейската комисия защитата на Google се пропука и компанията ще отговаря за злоупотреба с монополно положение след близо три години спорове. Макар че засега не са обвързани с финансови санкции, настоящите събития показват, че интернет гигантът не е имунизиран срещу действията на антитръстовите регулатори на Стария континент. Компанията обаче едва ли ще може да си отдъхне, тъй като в Брюксел постъпиха нови жалби срещу нея и нейната операционна система Android, които могат да бъдат по-болезнени. Отделно Европейската комисия се опитва да даде възможност на потребителите на Google да избират дали да се събират техните данни.

Историята придобива още по-ироничен привкус, тъй за като част от антитръстовите жалби индиректно е отговорен... Microsoft. Софтуерният гигант мощно лобира, за да бъдат приети ограниченията над дейността на интернет компанията. Самият Microsoft е редовен "абонат" на антимонополните органи в Европа. За последното десетилетие компанията от Редмънд е глобена за общо 2.6 млрд. евро заради непазарни похвати на Стария континент.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    lessonsoftime avatar :-|
    lessonsoftime

    Само бой по Google докато започнат да се държат нормално и не се изживяват над закона, не за друго, а, защото техните собствени закони са достатъчно лоши, противно на мотото им!

  • 2
    mentor avatar :-|
    Ментор

    поредната бюрократична полюция.

    "..неясния начин, по който компанията преценява кой да излезе на по-предните места в резултатите от търсенето"
    Не знам защо това трябва да е ясно на бюрократите в Брюксел, то си е работа на Гугъл. Ако резултатите от търсенията не са читави, потребителите ще използват други търсачки. Ако алгоритмите за класиране случайно станат "ясни", това ще доведе до такова спамене, че ни е бедна фантазията :)

    Колкото до събирането на лична информация - тук са прави. Но голяма част от това събиране може да се прекрати чрез елементарни мерки от страна на потребителите. Финансирането на една разяснителна кампания как става това ще е сто пъти по-ефективно от многомилионни и многогодишни съдебни спорове, след които пак няма да е ясно каква информация се събира.

  • 3
    sqrt avatar :-|
    Daria

    Колко странно е Майкрософт да се бори срещу нти-пзарни практики, но е факт, че сега точно те имат най-голям шанс да се преборят срещу мрысните номер наа Гугъл, които се опитвт да създадат монополи. Затова залагайте на Майкрософт.

  • 4
    bezrazlichen avatar :-|
    bezrazlichen

    Лично за мене, Майкрософт след като жестоко ми паднаха в очите, частично се реабилитират, защото търсачката им Бинг няколко пъти вече ми намира полезни резултати, докато Гуглето не може. Бинг има и търсачка за видео файлове, нищо, че повечето са на Тубата. Майкрософт помага активно и за подобряване на Линукс. Друго не мога да посоча, но благодарско и за толкова. А Бил Гейтс да го не чувам, бил нещо като американски еквивалент на български комунист.

  • 5
    beriya avatar :-|
    beriya

    До коментар [#4] от "bezrazlichen":

    Ясно е, че дефинициите на дадено понятие за различните хора значат различно нещо, но чак пък „български комунист"???
    Относно въпроса касаещ монополното поведение, то ако се спазва принципа на свободния пазар, то днешния монополист може да се окаже в позицията на тотален аутсайдер, може би единствени гаранции за тотално монополно положение в дадено общество може да даде може би само официалната власт управляваща самото общество- пример монополите в България, т.е. монополното положение да е гарантирано чрез достъп до съответния бизнес минаващ през ограничен брой скъпоструващи лицензи неформално вървящи в пакет със сигурни и гарантирани договори формиращи сигурно статукво.

  • 6
    kyon_kun avatar :-|
    kyon_kun

    Глоби, глоби, глоби... Явно яловата Европа вече не може да измисли друг начин за прехрана...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Намери ми наемател

Намери ми наемател

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.