Сладко от къпини
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Сладко от къпини

Сладко от къпини

Смартфонът Z10 е голямата надежда на BlackBerry да се върне в челните редици на мобилния пазар

Мартин Дешев
6631 прочитания

© BlackBerry


Може и да ви прозвучи леко клиширано, но компанията BlackBerry действително е на кръстопът. Бъдещето й изцяло зависи от успеха на нейната нова мобилна операционна система, която тя пусна в началото на тази година. Платформата се нарича BlackBerry 10 (BB10), а излизането й на пазара съвпадна с цялостно ребрандиране на канадския производител на мобилни устройства. Компанията, доскоро известна като Research In Motion, реши да се преименува и да приеме името на своя флагмански продукт - бизнес телефоните BlackBerry. Първият смартфон на реновираната компания, който разкрива възможностите на мобилната ОС и амбициите на BlackBerry, е модела Z10. Дали те ще се окажат достатъчни за спасяването на компанията, която през последните години се оказа притисната от инвазията на платформите Android и iOS, предстои да видим през следващите месеци.

Историята на операционната система BB10 е изпълнена с трудности и предизвикателства. Компанията на няколко пъти отлагаше нейния дебют, с което провокира иронични публикации в онлайн форумите, че платформата и устройствата с нея няма да доживеят появата си на пазара, а "къпината" бързо-бързо ще "изгние". В началото на т.г. обаче компанията действително представи BB10 и смартфона Z10, който се позиционира като флагманското устройство на серията телефони. Амбициите на BlackBerry са да покаже новото си лице на максимален брой хора. Компанията си е поставила и трудната задача както да запази сегашните почитатели на марката и телефоните си, така и да привлече вниманието на нови клиенти, които не спадат към групата на бизнес потребителите.

Новата реколта

Смартфонът Z10 е първият мобилен телефон, който компанията пуска за повече от година. В света на технологиите това е доста време, особено в сегмента на смартфоните, който се развива с главоломна скорост. Един от аргументите на BlackBerry за забавянето на BB10 беше, че компанията държи да завърши разработката си, без да прави компромиси, и иска да представи напълно готов продукт. Въпреки това от канадската фирма споделят, че софтуерните инженери имат още много работа и продължават да развиват платформата и ще предоставят готовите обновления за свободно изтегляне веднага щом са готови, без да фиксират строги срокове за пускане ъпдейти, както правят Google и Apple например.

Разбира се, перфектен смартфон няма. Всеки има своите предимства и недостатъци и Z10 не е изключение на това правило. Една от силните страни на новата мобилна платформа е семплият интерфейс. Той наподобява смес от iOS, Android и Windows Phone с допълнения на BlackBerry. Основната част от интерфейса е много проста: списъкът с приложения се показва при плъзване на екрана наляво. Плъзване надясно пък дава достъп до BlackBerry Hub. Това е своеобразният комуникационен център на смартфона, който дава бърз достъп до функционалностите на много приложения. Той може да бъде свързан с мейл акаунти, социални мрежи, уведомления от други приложения, SMS-и и гласови разговори. Всичко ново и интересно, което се случва с вас или с ваши близки, приятели и колеги, може да бъде узнато и споделено чрез BlackBerry Hub.

Z10 не разполага с никакви бутони на лицевия панел. Вместо това той разчита на софтуера за контролирането на приложенията и навигацията в интерфейса. "Събуждането" на телефона например може да се направи, като просто плъзнете пръст от логото на BlackBerry в дъното на панела нагоре към средата на екрана. Това ще разкрие интерфейса, чийто начален екран е списък с отворените в момента приложения. Те са разположени в самостоятелни "плочки", като някои от тях могат да показват информация в реално време досущ като Windows Phone.

Затварянето на приложенията се прави със същия жест като събуждането на телефона. По този начин  от цял екран дадената програмата се смалява до плочка и остава да работи във фонов режим. Пълното й изключване се осъществява със затварянето на самата плочка.

Интернет браузърът е друга много важна подробност за всеки смартфон. Z10 е снабден с добър стандартен браузър, който поддържа Flash и табове. Той работи много стабилно и бързо дори и при множество отворени страници, за което допринасят двата гигабайта оперативна памет на устройството. Разбира се, на разположение е и BlackBerry Messenger, който вече поддържа видеоразговори и дори опция за споделяне на екрана на едното устройство към другото.

Самата платформа BlackBerry 10 е базирана на операционната система QNX. Тя се използва в множество индустриални системи и хвърля светлина  върху допълнителните амбиции на компанията. Един от плановете й е да създаде платформа, която да може да се свързва директно с контролния компютър на автомобила, тъй като QNX масово се използва от производителите на моторни превозни средства. Това ще позволи създаване на различни комбинирани приложения и услуги за смартфони и автомобили.

Сладък или кисел плод

BlackBerry Z10 обаче по-скоро не е смартфон за всеки. То едва ли ще се хареса на тези, които обичат да модифицират джаджите си не според желанията на производителя. Устройството не къса и с бизнес корените си. Макар и да предлага някои ежедневни функции за забавление, като например опция за семпли фотомонтажи на снимки, впечатляващо добър високоговорител за слушане на музика и добър видеоплейър, основната сила на Z10 остава сериозната работа. Камерата на смартфона например не впечатлява с особени възможности, но и повечето бизнесмени обикновено не се занимават с правене на забавни снимки по улиците.

Вместо това деловите хора се нуждаят от сигурност на данните и връзките. BB10 позволява лесно криптиране на информацията в телефона, който разполага с втори работен режим,  изолиращ работните приложения от останалите, и повишава сигурността на данните. Запазена е и сигурната мейл услуга на BlackBerry, която кодира информацията и не позволява преглеждането й от трети лица.

Погледнато от хардуерна гледна точка, самият смартфон е с добро качество на изработката. Корпусът е пластмасов, но е с различни текстури - гърбът например наподобява гумирана повърхност, което прави държането на телефона по-удобно. Вградената батерия е 1800mAh и устоява на целодневна "атака" от музика, клипове или сърфиране в интернет. Самият дисплей е 4.3-инчов, с което отстъпва по размер на назряващата в момента мода за смартфони с големи екрани, но пък е по-удобен за държане и навигация с пръстите на една ръка. Освен това резолюцията е HD 720p и качеството на картината е добро.

Z10 определено не е "кисел плод", но не е ясно дали ще се окаже достатъчно "сладък", за да откаже повечето масови потребители от вкусните десерти на Google (интернет гигантът нарича всяка версия на платформата Android на името на десерт) или стила на Apple. Така че за BlackBerry остава сериозната битка с Microsoft за третото място на пазара.

А това е борба, за която един от любимите плодове на мечките може и да се окаже достатъчно узрял. Особено като се има предвид реномето на BlackBerry сред бизнес клиентите, докато Microsoft тепърва трябва да изгражда своето в мобилния сегмент. Да не забравяме също така, че повечето от устройствата с Windows Phone са насочени към крайните потребители с предпочитания към мобилните забавления и мултимедия. Съдейки по качествата на Z10, краят на BlackBerry действително може да бъде отложен за неопределено време. Макар и компанията да е далеч от славните си дни, сегашните й продукти разполагат с всичко необходимо, за да й дадат шанс да продължи битката за третото място на мобилния пазар.

Може и да ви прозвучи леко клиширано, но компанията BlackBerry действително е на кръстопът. Бъдещето й изцяло зависи от успеха на нейната нова мобилна операционна система, която тя пусна в началото на тази година. Платформата се нарича BlackBerry 10 (BB10), а излизането й на пазара съвпадна с цялостно ребрандиране на канадския производител на мобилни устройства. Компанията, доскоро известна като Research In Motion, реши да се преименува и да приеме името на своя флагмански продукт - бизнес телефоните BlackBerry. Първият смартфон на реновираната компания, който разкрива възможностите на мобилната ОС и амбициите на BlackBerry, е модела Z10. Дали те ще се окажат достатъчни за спасяването на компанията, която през последните години се оказа притисната от инвазията на платформите Android и iOS, предстои да видим през следващите месеци.

Историята на операционната система BB10 е изпълнена с трудности и предизвикателства. Компанията на няколко пъти отлагаше нейния дебют, с което провокира иронични публикации в онлайн форумите, че платформата и устройствата с нея няма да доживеят появата си на пазара, а "къпината" бързо-бързо ще "изгние". В началото на т.г. обаче компанията действително представи BB10 и смартфона Z10, който се позиционира като флагманското устройство на серията телефони. Амбициите на BlackBerry са да покаже новото си лице на максимален брой хора. Компанията си е поставила и трудната задача както да запази сегашните почитатели на марката и телефоните си, така и да привлече вниманието на нови клиенти, които не спадат към групата на бизнес потребителите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    superbg avatar :-|
    superbg

    Късно е либе за китка.
    Лежейки на стари лаври проспахте подходящият момент.

  • 2
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    Очакваме скорошни заглавия кат BlackBerry залязваили нещо подобно. Въпреки че бяха доста добри преди 2 години, сега съвсем са се забавили в развитието си.

  • 3
    2.5 avatar :-P
    2.5

    Какво остава за собствениците на т.нар. Black Berry Finger, освен да си гризат ноктите.
    Акционерите да се огледат дали някой не раздава спасителни пояси...

  • 4
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat

    ИСТИНСКО БИЖУ Е! 6-ти ден му се кефа от все сърце!

  • 5
    finland avatar :-|
    Finland

    [quote#4:"kardinalat"]ИСТИНСКО БИЖУ Е! 6-ти ден му се кефа от все сърце! [/quote]

    Сигурно го използваш доста, но колко му държи батерията ориентировъчно?

  • 6
    jordani avatar :-|
    jordani

    А да вземат да пуснат и Q10, че да си сменя 9900.
    Иначе още няма аналог, що касае електронната поща.
    Който разбира - на блякбери се спира.

  • 7
    dpa36306119 avatar :-|
    dpa36306119

    няма Скайп

  • 8
    ariman_info avatar :-?
    Ariman

    До коментар [#7] от "dpa36306119":

    Ако се утвърди ще проима всичко, въпрос на време и пазарен успех, иначе пътя на РИМ отива към продажба на патенти и край на играта.

  • 9
    ilian76 avatar :-|
    ilian76

    В големите борсови портали, например finance.yahoo.com, има такива, които чрез масирано публикуване на негативни мнения под статиите целят да свалят цената на акциите на определена компания, казват им paid bashers. Та визирам първите 3 коментара тук, авторите на които едва ли някога са притежавали някакви ценни книжа, сигурен съм, че нямат и телефони от въпросната марка, но пишат ли, пишат.
    Две и половина, по въпроса за поясите най-добре погледни Nasdaq и виж 6-месечната база – BBRY почти удвоява от 8,4 на 14,8 долара, докато любимия ти епъл /AAPL/ пада с 16% от 547 на 464 долара. А помним, когато бяха и 700+.
    Finland, батерията издържа до вечерта, но все пак зависи колко и за какво се ползва. На игри и видео няма смартфон, който да изкара повече от 5 часа.

  • 10
    1984 avatar :-|
    1984

    "Играх" си с това Блекбери около 10 дни. Изработката е солидна, основните неща са решени много добре. Различно от андроид и iOS, но добре. Проблемът е, че маркетинга е зле. Няколко приятели работят в мобилни оператори и споделят, че в момента много повече се промотира Sony Z - много маркетингова площ, повече тестови телефони, повече отстъпки.
    Друг проблем на ББ е липсата на приложения. 3 от приложенията, които ползвам всеки ден нямат версия за ББ. Неудобно е. Платформата има нужда от време, за да привлече разработчици и клиенти, както Гугъл им трябваше време с Андроид. Работата е, че Гугъл имаха време и огромни ресурси, а ББ нямат нито много време, нито ресурси.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.