Photoshop в облаците
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Photoshop в облаците

flickr (CC)

Photoshop в облаците

Софтуерният разработчик Adobe спира издаването на пакета Creative Suite, като прехвърля програмите изцяло в глобалната мрежа

Юлиян Арнаудов
6764 прочитания

flickr (CC)

© Cd Harrison


Голяма част от софтуерните компании трансформират своите продукти и ги превръщат в интернет базирани услуги. Дори мастодонтът Microsoft реши да пусне онлайн версия на популярния си Office пакет. Но са малко тези разработчици, които решават да разчитат изцяло на облачните технологии. Особено когато става въпрос за наложени професионални решения. В масовия случай все още прилагат традиционния модел на продажби – дискове в кутии.

Не така обаче ще стоят нещата с най-популярния софтуерен пакет за обработка на изображения, видео и дизайн Creative Suite на Adobe. В него са включени програми, които са неизменна част от работата на редица професии, свързани с визуалната обработка и дизайна, като PhotoShop, Illustrator, InDesign, Premiere Pro, After Effects и др. Компанията обяви, че настоящата шеста версия ще бъде последната, която ще бъде издавана и продавана на дискове. След излизането й продуктите на Creative Suite ще бъдат налични от онлайн платформата Creative Cloud.

Всичко в глобалната мрежа

Решението на Adobe беше обявено на тяхната MAX конференция в Лос Анджелис, Калифорния, в понеделник. Компанията ще продължи да продава дискове с настоящата версия на Creative Suite – 6, но следваща седма версия няма да има. Обновените продукти и новите версии на програмите от пакета ще бъдат предлагани чрез онлайн услугата Creative Cloud на Adobe. Това е интернет платформа, през която потребителите могат да свалят всички програми от Creative Suite. 

Трансформацията ще засегне голяма група професионални потребители и почти цялата индустрия, свързана с визуалните решения и дизайна. Те вече няма да купуват дискова версия на пакета, която варира от 200 до 2000 долара и излиза на две-три години. При новата онлайн платформа потребителите ще трябва да плащат абонаментен план всеки месец. Пълният достъп в САЩ струва 50 долара, ако потребителят реши да ползва услугата една година. Има различни отстъпки за фирми или притежатели на предишни версии на пакета. Потребителите могат да плащат и месец по месец, без да се обвързват с абонаментен план, но тогава таксата е по-висока и е около 70 долара. Adobe предлагат и безплатен тестов режим. Платформата беше пусната преди близо година и по данни на компанията вече разполага с 500 хил. платени абонати и още около 2 млн. потребители, които ползват безплатния достъп. 

Все пак компанията обяви, че ще продължи поддръжката на Creative Suite 6, като ще бъдат изчистени различни бъгове и програмите ще са оптимизирани за поне една следваща версия на популярните операционни системи Windows и MacOS. Това обаче ще е максимумът, на който ще могат да разчитат притежателите на традиционната версия. След това ще се наложи всички потребители или да ползват много остарели програми, или ще трябва да се прехвърлят онлайн. 

Промяна на бизнес модела

Още когато Adobe пуснаха своята облачна платформа, беше ясно каква ще е фирмената стратегия и бъдещето на нейните професионални програми. Анализаторите обаче не очакваха, че компанията ще се откаже толкова бързо от традиционния модел. Според Adobe потребителите са възприели доста бързо новата онлайн платформа и това е една от причините да се вземе решението да се премине изцяло към предоставянето на продуктите през интернет. "Изненадани сме колко бързо потребителите преминаха към Creative Cloud", заяви Скот Морис, маркетинг директор в Adobe. Според Морис другата съществена причина е, че програмистите на компанията изпитват сериозни затруднения да поддържат два различни виртуални кода – един за традиционния пакет Creative Suite и друг за онлайн версията Creative Cloud. 

Преминаването изцяло към дигитално разпространение и облачни услуги е тенденция, която е от няколко години в софтуерната индустрия. Предимствата от този модел са доста. На първо място се премахва цикълът на всеки две или три години да се пусне нова версия, която да оправи недостатъците на предишната. Не всичко може да се поправи чрез ъпдейти, особено когато трябва да се преработва основният код. Онлайн платформата улеснява този процес и същевременно прави остаряло разпространението на програмите чрез големи кутии с размерите на малки куфари. Според Морис след пускането на интернет версията тя се обновява много по-бързо и в един момент потребителите на физическите продукти са изостанали значително от тези, които ползват програмите онлайн. "Програмите са много по-леки, с по-специфични настройки онлайн", заяви Морис.

Друга причина, поради която софтуерните компании предпочитат "облака", е, че по този начин затрудняват пиратството. Преминаването на един продукт в глобалната мрежа и изискването за непрекъсната свързаност на потребителя със сървърите на разработчиците правят нелегалното използване доста трудно, дори почти невъзможно. Все пак съществуват начини за заобикаляне на онлайн платформата, но в повечето случаи не работят някои от функциите, за които е необходима връзка с официалните сървъри. 

Затова и Adobe работи усилено през последната година-година и половина за пълното интегриране на облачната платформа. Компанията разработи бърз и иновативен дизайн, както и доста възможности, които са налични само за онлайн версията. Освен това тя придоби стартиращия разработчик Behence за 150 млн. долара, което поволява пускането на портфолиа на различни дизайнери онлайн. Вследствие тези възможности бяха интегрирани в Creative Cloud. 

Частична съпротива

Въпреки че Adobe пропагандират позитивното възприемане на новата платформа, това не означава, че всички нейни потребители ще я приемат толкова положително. По-традиционните все още предпочитат да си купят и притежават последната версия, вместо да плащат всеки месец дадена сума или пък да е необходимо да са свързани непрекъснато с глобалната мрежа. Самата компания признава, че ще бъде предизвикателство да се убедят всички клиенти в промяната на бизнес модела. "Ще бъде доста трудно, имаме някои много традиционни клиенти, които не са готови за подобен преход", коментира Морис. 

Съпротивата на подобни потребители обаче не притеснява Adobe. Според Морис компанията вече е минала през сходна ситуация. "Преди десет години решихме да преминем от отделни продукти към един интегриран пакет, което беше посрещнато по същия начин от доста потребители", разказва Морис пред технологичния блог Venture Beat. "Ние доказахме, че този подход придава повече стойност, и сега всички използват Creative Suite", допълва той.

С преминаването изцяло към онлайн платформа Adobe залагат на смел ход, но логичен ход. Добрата новина за традиционните потребители е, че поддръжката на настоящата версия на пакета Creative Suite 6 ще продължи поне в рамките на следващите година-две. С налагането на новия модел обаче идват както предимства, така и недостатъци. Един от тях е задължителната за подобни продукти интернет връзка. Ако я няма, в най-добрия случай ще имате частична функционалност, а в най-лошия няма да можете да използвате изобщо приложенията. Абонаментния план също така може да се окаже неподходящ за различните видове потребители. Adobe тепърва ще трябва да изработва специални планове, които да бъдат изгодни за големи корпоративни клиенти или за образователни институции. 

"Осъзнаваме, че този облачен модел не е подходящ за всеки", признава Морис. Въпреки това софтуерната компания ще се опита да докаже през следващите месеци, че може да го адаптира така, че да обхване колкото се може повече хора. 

Голяма част от софтуерните компании трансформират своите продукти и ги превръщат в интернет базирани услуги. Дори мастодонтът Microsoft реши да пусне онлайн версия на популярния си Office пакет. Но са малко тези разработчици, които решават да разчитат изцяло на облачните технологии. Особено когато става въпрос за наложени професионални решения. В масовия случай все още прилагат традиционния модел на продажби – дискове в кутии.

Не така обаче ще стоят нещата с най-популярния софтуерен пакет за обработка на изображения, видео и дизайн Creative Suite на Adobe. В него са включени програми, които са неизменна част от работата на редица професии, свързани с визуалната обработка и дизайна, като PhotoShop, Illustrator, InDesign, Premiere Pro, After Effects и др. Компанията обяви, че настоящата шеста версия ще бъде последната, която ще бъде издавана и продавана на дискове. След излизането й продуктите на Creative Suite ще бъдат налични от онлайн платформата Creative Cloud.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    euronymous avatar :-|
    Euronymous

    Може би така е по-добре. Много е тежък иначе

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    2.5 avatar :-?
    2.5

    До коментар [#1] от "Edvard Munch":

    ?

    ...ако го дърпате от net-а, колко по-лек става?
    равностойността на теглото на DVD?

    Това е залеза на този тип медии - ще отидат в музея, някъде до дискетите.

  • 3
    simon40 avatar :-|
    simon40

    Проблема не е в DVD носителите, и сега може да си изтеглиш програмата от сайта и като си платиш да ти дадат сериала. Тук става въпрос за съвсем друго. Напрактика софтуера няма да се инсталира на компютъра ти, може би ще има някаква малка част ядро или шел. Всички обработки ще стаяват някъде там в облака. Ама как ще стват нещата при тежки и обемни файлове от по няколко гигабайта? А и кой ще гарантира че проекта по който работиш в облака няма да изтече на някъде (при конкуренцията например)...

  • 4
    simo_ss avatar :-|
    Симеон

    не съм сигурен дали това е най-правилното решение

  • 5
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    И с това ще се примирим.

  • 6
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    До коментар [#4] от "Симеон":

    Не е.

  • 7
    dobromir.mitkov avatar :-P
    dobromir.mitkov

    Та какво ще стане с БГ фирмите, занимаващи се с печат или с потребителите, които използват програмите от вкъщи или офиси - тип бивш апартамент, а не в бизнес сгради клас А?

    При първия проблем с мрежата - и кафето в офиса свършва... дано не е по-продължително спирането! :)

  • 8
    varov avatar :-|
    Сашо Варов

    И спират Fireworks за съжаление на много уеб дизайнери

  • 9
    nedyalkodonev avatar :-|
    nedyalkodonev

    Този модел на предлагане ще е успешен колкото продукта НОВА КОЛА на Кока Кола - пълен провал. Хората искат да го стискат продукта - да го притежават.

    Голяма част от уеб дизайнерите ще останат с Adobe Master 6.

  • 10
    karini avatar :-|
    karini

    чудесно,
    адобе най-накрая ще освободят ниша за НОВ играч на пазара :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK