Фреш от вдъхновение
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Фреш от вдъхновение

Конференцията ще даде практически съвети на младите предприемачи.

Фреш от вдъхновение

Конференцията Digital|K ще ви заведе в света на големите идеи и ще разкаже как те могат да бъдат осъществени

Мартин Дешев
4223 прочитания

Конференцията ще даде практически съвети на младите предприемачи.

© Цветелина Белутова


Има един сектор от икономиката, в който всички погледи са отправени към бъдещето и разговорите за намаляващи приходи, криза и липса на перспектива, просто не се водят. Дори и в България технологичният бизнес ври и кипи от добри идеи и подходящо финансиране за тях. В него въпреки лошото състояние на икономиката приходите се увеличават непрекъснато и има недостиг на квалифицирани хора, въпреки че заплатите са сравними с други европейски страни. Погледнато отвън, случващото се в сектора на технологиите изглежда като чудо, но за него има съвсем нормални обяснения. Тях ще може да научите на конференцията DigitalK на 3 юни в София, директно от хората, които в момента подготвят бъдещето.

Една от крилатите фрази на Марк Твен гласи: "Няма нови идеи. Невъзможно е. Просто взимаме много стари идеи и ги слагаме в нещо като мисловен калейдоскоп. Завъртаме го и те правят нови и любопитни комбинации."

Независимо дали ще се съгласим с твърдението на Твен или не, не можем да отречем, че неговият "мисловен калейдоскоп" е един от най-добрите начини за генериране на интересни хрумвания. Процесът на тяхното валидиране обаче е по-важен. Чрез него можем да моделираме идеята си и не само да разберем потенциала й, но и да го увеличим и конкретизираме.

Трудно ще попаднете на човек, който поне веднъж да не е имал някакви планове за собствен бизнес. Броят на тези, които са направили опит да осъществят своята идея, също не е малък. Успелите обаче са единици. Причината за провала невинаги е в начина на изпълнение на идеята. Понякога просто самата концепция не е подходяща.

Ключът към успеха често е скрит в една от най-важните стъпки при започването на нов бизнес. А именно валидирането на идеята. Това е процес, при който тя трябва да бъде проверена по множество критерии, за да има достатъчно увереност, че има потенциал за успех при нейната реализация. След това предстои и втората важна стъпка - финансирането.

Доказателство за жизнеспособност

Според консултантската компания APM при валидирането на всяка идея трябва да се следва строг процес. Експертите от фирмата дори твърдят, че това е умение, което всеки човек трябва да придобие и да прилага ежедневно, за да улесни живота си. Специалисти като Браян Диксън от колежа "Бабсън", също имат свои методики за проверяването на дадена бизнес концепция. Накратко те могат да бъдат сведени до проверка на наличната конкуренция, анализ на потенциалния пазар и клиенти, какво точно се търси, какво може да е максимално доброто решение както за клиента, така и от гледна точка на необходимите разходи. Следва проверка на идеята чрез допитване до хора, които са определени като потенциални клиенти и т.н.

Някои компании като Lean Startup Machine пък предлагат софтуерни приложения като The Validation Board Tutorial. Чрез него хората могат лесно да създадат прегледни таблици, които ще им помогнат при валидирането на идеите. Разбира се, процесът изисква известни усилия при набирането на необходимата първоначална информация. Всеки предприемач трябва да е наясно от самото начало, че валидирането на идеята ще му коства време и усърден труд, като паралелно трябва да се държи под око върху генерираните разходи, коментират от APM.

Първите стъпки

Чудесно. Идеята преминава тестовете, бива доразвита и подобрена. Сега тя има реален потенциал за сериозен успех. Но и най-добрата идея ще си остане само фикция, ако липсват необходимите средства за нейното реализиране. Почти всеки нов предприемач е изпадал в странната ситуация, в която чува от хора и медии, че "е пълно с инвеститори, които искат да финансират добри идеи", но той така и да не ги среща. Проблемът е, че повечето инвеститори предпочитат да дават пари за реални, вече работещи проекти, които се нуждаят от допълнителен финансов тласък, за да постигнат целта си.

Но как да достигнем до тази фаза без пари? Един от работещите варианти е т.нар. сийд капитал. Той се приема за инвестиция с висок риск, но и голяма възвращаемост, ако идеята оправдае очакванията. Много хора прибягват до най-очевидното и лесно на пръв поглед решение - банков кредит, и често с това правят голяма грешка. Всъщност специализирани сийд фондове могат да се окажат доста по-добър избор. Те се съсредоточават върху подобни млади компании и освен с пари, често им помагат и с допълнителни ресурси като консултации със специалисти в дадена област например.

Често кандидатстването за финансиране, избирането на правилния фонд и подготвянето на документите е съпътствано с огромно количество трудно разбираеми термини, немалко бюрокрация, специфични стъпки и решения, които трябва да бъдат направени. Това води след себе си риск от пропуснати шансове, допускане на неволни грешки и понякога дори може да откаже някои от хората, които са по-колебливи. В такива моменти предварителната подготовка от правилните хора може да се окаже безценна.

Как се раждат добрите идеи и как да намерим финансиране за тях - това е темата на първата сесия на предстоящата конференция DigitalK, организирана от "Капитал" и NEVEQ. Тя ще се проведе на 3 юни т.г. в Народния театър "Иван Вазов" в София и ще бъде открита от изпълнителния директор на CloudFlare Матю Принс. Той се занимава с програмиране от ранна детска възраст, като завършва право. Не пропуска възможността да се завърне в бизнеса на технологиите и създава CloudFlare, която защитава и оптимизира интернет страници. Компанията му е обявена за технологичен пионер на 2012 г. от Световния икономически форум. Избрана е и за най-иновативна интернет и технологична компанията от Wall Street Journal за 2011 г. и 2012 г. CloudFlare е класирана и сред 50-те най-иновативни компании за 2012 г. от Fast Company.

Сред участници в сесията е и Арън О'Харн, който е съосновател и изпълнителен директор на Startup Institute в Бостън. Освен това е и ръководител "Специални проекти" на TechStars Boston. Специализира в бизнес мениджмънт, иновации и предприемачество, като е добре запознат със спецификите на младите компании и какво е необходимо, за да оформят идеята си и да поемат по правилния път към успеха.

Участие в дискусията по темата ще вземе и директорът за дигитални иновации и стратегически канали на Barclays Bank Мануел Ромеро. Той има 15-годишен опит във финансовия сектор, като дейността му е фокусирана върху дигиталния свят. Има големи познания в сферата на мобилното банкиране. Неговите съвети могат значително да улеснят предприемачите, които са в процес на търсене на финансиране и възможности за реализиране на нови бизнес модели.

Към панела ще се присъедини и Харджийт Санду, който е директор "Технологичен трансфер и интелектуална собственост" към Европейския инвестиционен фонд (ЕИФ). Той има богат опит при дяловото финансиране в сферата на природните науки и ще разкрие как ЕИФ може да е от полза за новите фирми у нас, като фондът има ключова роля за подема на стартъп екосистемата в България.

Основателят на компанията Movile Марсело Салес също ще вземе участие в първия панел на DigitalK 2013. Той е водещ играч на пазара за мобилно съдържание в Латинска Америка и управляващ съдружник в дигиталния бизнес акселератор 21212. Салес е сериен предприемач, който е в постоянно търсене на нови и амбициозни продукти и проекти. Има голям опит в превръщането им от абстрактни идеи в работещи и печеливши компании. През 2012 г. печели наградата "Предприемач на годината от Ernst & Young Terco". Салес и останалите лектори на конференцията ще разкажат и какви са конкретните важни стъпки, които не трябва да се пропускат от младите предприемачи в процеса на валидиране на идеята и намирането на средства за нейното реализиране. Дискусията ще бъде модерирана от Стив Кайл, който е изпълнителен директор на компанията MammothDB.  

*Повече за Digital|K може да разберете на https://www.facebook.com/digitalkcon и на http://digitalk.bg/>

Има един сектор от икономиката, в който всички погледи са отправени към бъдещето и разговорите за намаляващи приходи, криза и липса на перспектива, просто не се водят. Дори и в България технологичният бизнес ври и кипи от добри идеи и подходящо финансиране за тях. В него въпреки лошото състояние на икономиката приходите се увеличават непрекъснато и има недостиг на квалифицирани хора, въпреки че заплатите са сравними с други европейски страни. Погледнато отвън, случващото се в сектора на технологиите изглежда като чудо, но за него има съвсем нормални обяснения. Тях ще може да научите на конференцията DigitalK на 3 юни в София, директно от хората, които в момента подготвят бъдещето.

Една от крилатите фрази на Марк Твен гласи: "Няма нови идеи. Невъзможно е. Просто взимаме много стари идеи и ги слагаме в нещо като мисловен калейдоскоп. Завъртаме го и те правят нови и любопитни комбинации."


1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK