Аз знам, че нищо не знам
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Аз знам, че нищо не знам

Технологиите на интернет гиганта са вдъхновени от принципите, по които работи човешкият мозък.

Аз знам, че нищо не знам

Google изпробва нови технологии за подобряване на интернет търсачката си

Мартин Дешев
7371 прочитания

Технологиите на интернет гиганта са вдъхновени от принципите, по които работи човешкият мозък.

© Reuters


Името на компанията Google вече почти се е превърнало в синоним на познанието. Голяма част от английски говорещите жители на планетата например просто казват google it (грубо преведено "гугълни го"), когато някой им зададе въпрос, чийто отговор не знаят. За повечето хора най-голямата интернет търсачка в света е основният "прозорец" към интернет и именно чрез нея те откриват нови източници на информация.

Оказва се обаче, че Google далеч не е всезнаещ. В интервю за агенция Bloomberg ръководителят на подразделението Google Search Джон Уайли споделя, че всеки ден 15% от всички интернет търсения на потребителите са напълно уникални. Това означава, че те съдържат въпрос, ключови думи или търсят информация, които Google никога не е срещал до този момент. Всеки ден около 500 млн. от зададените въпроси се оказват непонятни за интернет търсачката и тя се принуждава да показва общи или твърде разнородни резултати.

Мащабни предизвикателства

Когато се сблъскаш с даден проблем, първо трябва да признаеш пред себе си, че той съществува. Точно това правят и от Google. Уайли споделя, че тези 15% непонятни търсения се запазват като константа всеки ден от самото създаване на компанията до днес. "Хората постоянно задават въпроси, които никога преди не са били задавани. Ние трябва да намерим решение на този проблем", коментира той. Това обаче не може да бъде осъществено само чрез един или друг метод, затова и компанията се е насочила към няколко потенциални решения.

Едно от тях е подобряването на системата за анализиране и сканиране на световната мрежа. Ботовете на Google - автоматизирани програми, които сканират интернет страниците и ги каталогизират, постепенно стават все по-умни и бързи. Днес те вече са способни с общи усилия да анализират по 20 млрд. страници на ден. Дори и това темпо обаче се оказва недостатъчно, тъй като мащабите на глобалната мрежа стават все по-големи. Интернет се разраства с много по-бързи темпове дори в сравнение с най-смелите прогнози и ежедневно милиони нови устройства се свързват с глобалната мрежа. Уайли споделя, че до момента Google са регистрирали 30 трилиона уникални интернет адреса, които се използват от най-различни по вид устройства.

На компанията не помага и нежеланието на някои потребители да използват модерни технологии. Главният дизайнер на интернет търсачката споделя, че все още има потребители, които използват Internet Explorer 6 и дори браузъра Netscape Navigator от 1998 г. "За нас е важно всички потребители да имат достъп до еднакво качествени услуги", казва Уайли. Това означава, че компанията трябва да разработва новите си предложения така, че те да са съвместими и със старите технологии и платформи.

Един от основните мотиватори, който кара Google да развива търсачката си за максимален брой хора, е увеличаването на собствените й приходи. Пред 2012 г. те прехвърлят $50 млрд., като 87% от тях идват именно от реклами в търсачката на компанията. Но само сканиране и добавяне на сървърен капацитет не е достатъчно за подобряване на услугата. Необходим е и по-интелигентен и нетрадиционен подход.

В търсене на знанието

Каталогизирането на мрежата позволява създаването на добра база данни с готова информация. Но освен това тя трябва да бъде използвана правилно и да бъде представена на точните хора, които я търсят. Точно това се оказва истинско предизвикателство. Всеки човек има индивидуални интереси, предпочитания, начин на изразяване и възприемане на нещата. За да може да разтълкува тази информация, Google се нуждае от своеобразен "главен мозък". И от няколко месеца е в процес на неговото създаване. Той се нарича Knowledge Graph и представлява интелигентна база данни, която не само съхранява информация, но я "разбира", като открива и запомня връзките между отделните елементи.

Основната цел на Knowledge Graph е да вниква в контекста на въпросите, да подбира правилните отговори и да продължава да трупа нова информация. Все "лесни" неща, които обаче са в основата на бъдещите амбициозни планове на Google за търсенето на информация чрез интернет, които включват създаването на комуникация в реално време с устройствата. В момента базата данни разполага с над 570 млн. единици информация от най-различно естество, например за хора, събития, конкретни теми и др. Досега "графът на познанието" е генерирал и 18 млрд. връзки между различните единици информация, казва пред специализираното технологично издание CNET Джон Джиандреа, инженерен директор на Knowledge Graph.

Това обаче също се оказва крайно недостатъчно. "Базата данни има добро покритие на хора, места, събития и други неща, но има още много, за които не знае. Разполагаме с 1% информация", признава Джиандреа. Работата на Knowledge Graph е вдъхновена от функционирането човешкия мозък и симулира неговата структура. Въпреки това Google не иска да замества човека, казва той. "Опитваме сме да сме едновременно по-глупави и по-умни. Това е инструмент, който ви дава информация, контекст и по-добро разбиране на проблема, но крайното решение все още ще се взима от вас", казва специалистът по онлайн издирване на информация.

Използването на Knowledge Graph вече дава положителни резултати. Системата например е в основата на дигиталния гласов асистент Google Now, който позволява на притежателите на Android устройства да търсят в Google чрез гласови команди. Технологията се използва и в традиционната търсачка на компанията, където задачата й е същата - генериране на нови връзки и максимално точни резултати. Базата данни разчита на множество критерии, за да преценява каква информация е подходяща за отговор на даден въпрос. Тя се съобразява с навиците, интересите и предпочитанията на потребителя, което е сравнително лесно, ако той търси, докато е логнат в Google акаунта си.

По този начин интернет търсачката "разбира", че един потребител може да я пита за резултатите на футболен отбор, а друг за баскетболен например, дори и двамата да са въвели абсолютно еднакви ключови думи. Естествено, това е само на теория. На практика резултатите на базата на подобни критерии все още не са особено точни, но Knowledge Graph се обучава в реално време и постепенно подобрява резултатите си. "Трябва да учим системата от самото начало. Трябва да имаме разбиране за аналогия, ирония, илюзия и всички останали човешки неща. Компютърната история подсказва, че напредъкът ще се случва със сантиметри, а не със скокове, но постепенно темпото ще се забързва", прогнозира Джиандреа. Въпреки това ще мине още доста време, преди Google да започне да разбира шегите ни и да ни отговаря подобаващо. Но рано или късно и това ще се случи.

Името на компанията Google вече почти се е превърнало в синоним на познанието. Голяма част от английски говорещите жители на планетата например просто казват google it (грубо преведено "гугълни го"), когато някой им зададе въпрос, чийто отговор не знаят. За повечето хора най-голямата интернет търсачка в света е основният "прозорец" към интернет и именно чрез нея те откриват нови източници на информация.

Оказва се обаче, че Google далеч не е всезнаещ. В интервю за агенция Bloomberg ръководителят на подразделението Google Search Джон Уайли споделя, че всеки ден 15% от всички интернет търсения на потребителите са напълно уникални. Това означава, че те съдържат въпрос, ключови думи или търсят информация, които Google никога не е срещал до този момент. Всеки ден около 500 млн. от зададените въпроси се оказват непонятни за интернет търсачката и тя се принуждава да показва общи или твърде разнородни резултати.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    beriya avatar :-|
    beriya

    В случая изказването ми може да прозвучи като на колегата с „чипосаните мозъци" който от време на време се появява с някой и др. коментар за контролиране на съзнанието и пр., но в случая чрез контролиране на технологията за търсене, реално съществува възможността да бъдем контролирани да мислим и възприемаме по начин угоден някому, пример при търсене на думата „комунизъм", може да бъдем препратени към- „фанатична илюзорна политическа теория която е промивала мозъците на..." или „политика в която всеки дава според възможностите си и получава спрямо потребностите си".

  • 2
    a_lizzard avatar :-|
    a_lizzard

    Мда, и после - Скайнет...

  • 3
    tanazius avatar :-|
    tanazius

    Профилиране на търсенето с цел показване на реално търсените резултати е много добра, времеспестяваща идея, но както винаги - тук става въпрос за пари. Фейсбук е идеалният пример, бил той и профански, за това как се събира информация за предпочитанията ви, за да се покажат "подходящи" реклами - разбирай реклами, на които шанса да "клъвнете" е най-голям. Авторът не е обърнал внимание на това, както и на опцията "профилирането" да дава възможност директно да се влияе на потребителя - с цел пласиране на стоки и най-вече идеи. Не е трудно да се направи алгоритъм, който да показва желаните от рекламодателя (спонсора) резултати и така директно да се влияе на мнението на потребителя по дадена тема - за Гугъл това е факт. Единствено на тяхната добра воля се остава избора дали да се ползва или не. А оттам до Скайнет пътя не е дълъг...

  • 4
    rosenow avatar :-|
    Димитър

    Чак толкова много нови технологии не е на добре.

  • 5
    ot_tuk_ot_tam avatar :-?
    ot_tuk_ot_tam

    "На компанията не помага и нежеланието на някои потребители да използват модерни технологии"
    ----------------------------------------------
    И какво - "уважаеми потребители улеснете Гугъл и си купете нови джаджи"

  • 6
    mapto avatar :-|
    mapto

    Google вече са too-big-to-fail. Дори те самите да нямат намерение да злоупотребяват с данните, които събират и съчетават от всеки (повече от всяка друга фирма) от нас, въпрос на време (пробиви са се случвали вече) тези данни да попаднат в ръцете на злонамерени и криминални организации.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK