Магическата гривна

Канадците от Thalmic Labs разработват технология, чрез която управляват устройства, като разчитат мускулната активност

Първата версия на гривната Myo използва комбинация от био-електрически сигнали и информация, която си набавя чрез жироскоп
Първата версия на гривната Myo използва комбинация от био-електрически сигнали и информация, която си набавя чрез жироскоп    ©  Thalmic Labs
Първата версия на гривната Myo използва комбинация от био-електрически сигнали и информация, която си набавя чрез жироскоп
Първата версия на гривната Myo използва комбинация от био-електрически сигнали и информация, която си набавя чрез жироскоп    ©  Thalmic Labs

Всички новосъздадени компании напоследък казват, че единствената им мисия е да променят света. Или поне да го направят по-добро място за живеене. Или просто да решат всички проблеми на човечеството… Обикновено накрая те разработват просто мобилно приложение, което симулира пламък на запалка и се ползва от трима-четирима заблудени приятели.

Случаят на канадската стартираща компания Thalmic Labs обаче определено не е такъв. Нейните двадесет-и-няколко-годишни основатели имат доста амбициозна цел – да дарят своите потребители с умения, подобни на супергероите от комиксите. И вече го постигат чрез своята гривна, която позволява на потребителите да управляват най-различни устройства само чрез жестове.

Всичко започва през пролетта на 2012 г., когато трима приятели създават компанията Thalmic Labs и печелят 20 хил. долара финансиране от инкубатора Y Combinator. Непосредствено след това екипът се разраства до 8 души. Не след дълго тримата основатели успяват да привлекат още близо 1 млн. долара "ангелско" финансиране. Днес служителите вече са над 15, а амбициите на компанията нарастват заедно с числеността на екипа.

Първият продукт, който Thalmic Labs създават, се казва Myo (от старогръцката дума за мускул) и представлява гривна, която "чете" мускулната активност на предмишницата на потребителя, когато той извършва движения. По този начин приспособлението позволява да се управляват най-различни устройства – от обикновен компютър до летящ дрон или дори превозно средство. В общи линии възможностите са безкрайни – технологията е вече налице, остава да бъде усъвършенствана и споделена с програмисти от цял свят, които да разработят приложения, базирани върху възможността за управление чрез разчитане на мускулни импулси. От компанията планират да ускорят този процес, като още през това лято пуснат за свободно сваляне софтуер, чрез който всеки желаещ да може да разработва собствени програми, управлявани чрез тяхната разработка. Първоначално обаче ще бъдат избрани малка група желаещи, които да тестват софтуера.

Прототипът

Първата версия на Myo използва комбинация от биоелектрически сигнали и информация, която си набавя чрез жироскоп. По този начин гривната интерпретира движенията чрез специален софтуер, който ги прави достатъчно разпознаваеми за различните устройства.

Въпросната тестова версия беше пусната за предварителни поръчки в края на февруари. Само за един месец от компанията отчетоха над 25 000 покупки на обща стойност над 3.7 млн. долара. Единичната цена към момента е $149, а желаещите да се сдобият с иновативната джаджа живеят в над 125 държави. Те трябва да получат своите гривни в края на годината или най-късно в началото на 2014 г. Едва 48% от поръчките идват от Канада и САЩ, което е показателно за широкия интерес към устройството. Засега той е най-вече от страна на геймъри, които имат желание да разнообразят начините, по които си взаимодействат с игрите. Което е и огромна потенциална възможност за бъдещо развитие на компанията.

"Проблемът с тази технология е необходимостта от продължителна настройка", коментира и Хуан Уатс – експерт по създаването на интерфейси за връзка човек - машина и професор в департамента по индустриално инженерство към Purdue University. Въпреки това обаче той смята, че това е по-скоро малко неудобство, отколкото сериозен проблем. И на въпроса "ще си купите ли гривната" отговаря: "Категорично, да!"