Мечти на едро
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Мечти на едро

Облачните услуги могат да се окажат важен помощник за разрастването на всяка компания.

Мечти на едро

Digital|K 2013 ще ни разкаже как да превърнем мечтания успешен бизнес в мащабно начинание

Мартин Дешев
3907 прочитания

Облачните услуги могат да се окажат важен помощник за разрастването на всяка компания.

© Надежда Чипева


Има доста причини, заради които си заслужава да се отиде на Digital|K - конференцията за технологичен бизнес, която "Капитал" организира за трета година. Там само за един ден се получава концентрирана порция познания и вдъхновение, които са не просто полезни, но и зареждат с ентусиазъм и оптимизъм. На DigitalK не се говори за проблеми, а за решения, не се мрънка, а се действа. Освен всичко друго единият ден в Народния театър в София е и приятно прекарано време с възможности да се видиш с доста хора - да създадеш нови контакти и да поддържаш старите.

Да развиеш работещ бизнес е едно, но да го превърнеш в успешен бранд от световен мащаб - съвсем друго. За мнозина подобно начинание изглежда като "мисия невъзможна". Втората сесия на Digital|K 2013 ще докаже, че невъзможни неща в бизнеса няма и че всичко може да бъде постигнато, стига да подходим по правилния начин.

Вторият панел на събитието, което "Капитал" и NEVEQ организират на 3 юни т.г. в Народния театър "Иван Вазов", е на тема "Как компаниите се превръщат в глобален бранд и намират своето място на пазара". Дискусията ще разгледа в детайли необходимите стъпки и стратегии, които дадена компания трябва да вземе под внимание, когато се подготвя за международна експанзия. И освен това ще даде някои оригинални идеи за реализирането и на най-смелите мечти на всеки предприемач.

Мисли локално, действай глобално

Повечето млади компании подхождат плахо към евентуалното развитие на международни пазари. Всъщност превземането на съответния сектор, дори и в глобален мащаб, не е непостижима задача. Необходими са много труд, постоянство и правилна насока. Има много концепции за това какво може да помогне на една компания да се превърне в играч от световна класа. Според Джон Куелч от Harvard Business Review например, има пет характеристики, които се открояват при всички големи глобални компании: едно и също позициониране във всички региони; фокус върху една продуктова категория; името й е единен бранд навсякъде; изграждане на имидж на фирма, която има световно значение; провеждане на социални кампании и инициативи, които са както локални, така и глобални.

Звучи лесно, нали? Като че ли просто трябва да моделираме компанията си по тези критерии и тя ще завладее световния пазар. Практиката обаче показва друго - докато следваме тези стъпки, ще се сблъскваме с множество неочаквани предизвикателства. На първо място е необходимостта от, най-общо казано, "увеличаване на мащаба" на компанията. Това обхваща абсолютно всеки неин аспект. Например трябва да помислим как да преобразим все още младата си фирма в сериозна компания. На този въпрос ще отговори Иън Уилър по време на втората сесия на DigitalK 2013. Той е портфолио мениджър и съосновател на множество фирми, една от тях е e-Travel. Има опит именно в превръщането на стартъпи в традиционни компании и ги консултира в течението на този процес.

Еволюцията на дадена компанията несъмнено върви ръка за ръка и с друг проблем. Глобалната инвазия ще изисква модерни технологии, които да осигуряват бърза и безпроблемна комуникация както вътре във фирмата, така и между нея и клиентите й. Щефен Краузе, който е технически евангелист на Amazon Web Services ще разкаже за възможните решения на този казус. Той специализира в разработката на услуги, базирани на облачни технологии и ще разкаже как те помагат за достигането на потребителите и как може да се извлече максималното от тях. Също така ще разбие и някои митове за cloud платформите и тяхната сигурност.

Все по-близо до върха

Едно от основните предизвикателства по време на международното развитие на една компания е, че тя трябва едновременно да обръща внимание на множество различни проблеми, инициативи и контакти. Често точно в този момент фирмите започват да изнемогват. Всъщност няма нищо лошо в това да се потърси помощ. Просто трябва да е правилната. Мария Караиванова, която е ръководител "Стратегически партньорства" на компанията CloudFlare, ще разкаже как да открием ключовите партньори, които могат да ни помогнат и най-вече как успешно да стигнем до тях и да си създадем дълготрайни отношения. Караиванова е работила във фонда за рисково инвестиране Intel Capital, както и Boeing Company, Expedia, Citibank и Usit Colours.

Следващата важна стъпка е завладяването на пазара. Няма спор, че това е сериозно предизвикателство. Основателят на онлайн компанията за дрехи Betabrand.com Крис Линдланд (виж карето) има какво да сподели по въпроса. Например неговата компания е известна с това, че всяка седмица представя нови продукти. Как е възможно това? С нетрадиционен подход и изграждане на пряка и близка връзка с клиентите, които участват в процеса. По време на Digital|K 2013 Линдланд ще разкрие как това може да се осъществи на практика. Към дискусията ще се присъедини и модераторът на панела Лора Крачунова, която е изпълнителен директор на Scratch Marketing + Media. Тя е и заместник-председател на MIT Enterprise Forum of Cambridge, ментор е на млади компании и преподавател в Startup института в Бостън.

Разбира се, всичко, изброено дотук, е много любопитно, но със сигурност най-често задаваният въпрос все още витае във въздуха. А именно: "Как всичко това може да се случи в България? И възможно ли е изобщо?" И отговорът е - твърдо да! И за да не звучи голословно, има кой да го докаже. Това е Тенко Николов, изпълнителен директор на хостинг компанията SiteGround. Тя е основана у нас и след много труд вече е сред основните играчи на американския и европейския пазар и се конкурира дори с водещи имена като GoDaddy. Николов ще отговори подробно на този въпрос и ще даде реален пример за това, че България действително може да бъде правилното място за създаването и развиването на успешен бизнес от световен мащаб. Следващият подобен пример може да е вашият.

Трудното е да изградиш първоначален интерес

Крис Линдланд, основател на онлайн компанията за дрехи BetaBrand.com и лектор във втората сесия на Digital|K 2013, разказва за най-важните неща, които трябва да направят всеки предприемач и компания, които искат да се превърнат в световен бранд.

Какво ви мотивира да създадете BetaBrand и как преодоляхте предизвикателствата?

Исках да развия моден бранд, който да е базиран на креативността на собствените си клиенти. Отнема много време да изградиш онлайн общество и инфраструктура за производство на облекла. Така че трябва да си много търпелив и с двете, трябва всеки месец да се развиваш поне малко. Дори и да имаш $20 млн. инвестиция, не можеш да го направиш за една нощ.

Какво е най-важното качество за един предприемач?

Постоянството.

Кое е по-добре - да се фокусираш върху маркетинга на продукта или върху неговото развитие и качество?

И двете могат да са проблем. За да правиш определени дрехи, трябва да реализираш определени минимуми на производството. А за да рекламираш в определени издания, трябва да имаш подобаващ маркетинг бюджет. Затова ние създадохме продукти за жизнени уебобщества, които обикновено нямат много модни рекламодатели.

Ако един бранд иска да се развие в международен план, какво е най-важното, което трябва да има предвид?

Първо, трябва да видиш дали има първосигнален интерес към твоя бранд. Десет процента от нашите продажби се реализират от европейци, а ние дори не рекламираме там. Когато продажбите достигнат 25%, ще трябва сериозно да се замислим. Трудно е да изградиш първоначален интерес към каквото и да било, така че привличането на малка и ентусиазирана фен база винаги е от полза.

Кой е най-добрият съвет, който сте получавали?

Очаквам да го чуя от българин в началото на юни.

*Повече за Digital|K може да разберете на https://www.facebook.com/digitalkcon и на http://digitalk.bg/

Крис Линдланд, основател и изпълнителен директор на BetaBrand.com
Фотограф: Личен архив

Има доста причини, заради които си заслужава да се отиде на Digital|K - конференцията за технологичен бизнес, която "Капитал" организира за трета година. Там само за един ден се получава концентрирана порция познания и вдъхновение, които са не просто полезни, но и зареждат с ентусиазъм и оптимизъм. На DigitalK не се говори за проблеми, а за решения, не се мрънка, а се действа. Освен всичко друго единият ден в Народния театър в София е и приятно прекарано време с възможности да се видиш с доста хора - да създадеш нови контакти и да поддържаш старите.

Да развиеш работещ бизнес е едно, но да го превърнеш в успешен бранд от световен мащаб - съвсем друго. За мнозина подобно начинание изглежда като "мисия невъзможна". Втората сесия на Digital|K 2013 ще докаже, че невъзможни неща в бизнеса няма и че всичко може да бъде постигнато, стига да подходим по правилния начин.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK