Новият Тесла
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Новият Тесла

"През 2008 г. SpaceX беше съвсем близо до провала", споделя Муск.

Новият Тесла

Визионерът предприемач Елън Муск подготвя света за ерата след петролната икономика

Момчил Милев
26495 прочитания

"През 2008 г. SpaceX беше съвсем близо до провала", споделя Муск.

© (cc) Elonmusk.com


За голяма част от хората "тесла" е просто наименование на дърводелски инструмент. Онези, които са внимавали в час по физика, може би ще си спомнят, че това е и фамилията на човека, благодарение на който в момента захранваме уредите си с променлив ток. Любителите на автомобилната индустрия пък вероятно ще се сетят за едноименната марка американски електромобили...

Истината е, че постиженията на починалия преди 70 години физик от сръбско-американски произход Никола Тесла променят света завинаги. Макар че e непризнат приживе, неговите разработки стоят в основата на съществуващите системи за електроснабдяване, без които съвременното индустриално общество би било невъзможно. По подобие на много други гении, Тесла е бил обсебен от работата си, но не блестял с бизнес умения. Затова умира в мизерия и не оставя наследници, които да продължат неговото дело.

В средата на 90-те години на миналия век обаче интересът към Никола Тесла отбелязва изненадващ ренесанс. Един от хората, вдъхновени от именития изобретател, е и младият предприемач от южноафрикански произход Елън Муск. Воден от идеализъм и обладан от идеята за американската мечта, той изоставя своя докторат по приложна физика и материалознание, мести се в Силициевата долина и формулира три сфери, с които би желал да се занимава и които в най-голяма степен ще се отразят на човечеството в бъдеще. "Едната е интернет, втората – чистата енергия, третата – космосът", споделя Муск. По това време двадесет и няколко годишният прохождащ бизнесмен едва ли е предполагал, че един ден ще основе най-успешната онлайн платежна система в света PayPal, най-обещаващата фирма за електромобили Tesla Motors и компанията SpaceX, осъществила първия частен космически полет до Международната космическа станция. В момента състоянието на южноафриканския предприемач се оценява на сума между 2.7 млрд. (според Forbes) и 4.5 млрд. (според Bloomberg).

Три идеи, които ще променят света

След като напуска Станфорд през 1995 г., 24-годишният Муск основава компанията Zip2 заедно със своя брат Кимбъл. Фирмата създава софтуер за онлайн публикуване на съдържание за нуждите на новинарски организации. Четири години по-късно фирмата e закупена от водещата по онова време интернет търсачка Altavista за 307 млн. долара кеш и 34 млн. долара в акции.

С акумулираните средства Муск веднага започва нов онлайн проект, наречен X.com, чиято цел са онлайн разплащанията. В началото на 2001 г. компанията се прекръства на PayPal – название, с което е известна и до днес. Година и половина след ребрандирането платежната система, чийто най-голям акционер е самият Муск, става собственост на онлайн аукциона eBay в сделка на стойност 1.5 млрд. долара.

Макар и изключително успешни от финансова гледна точка, въпросните начинания са просто преходен етап в кръстоносния поход на южноафриканския предприемач, чиято голяма цел е да провокира следващата технологична революция за човечеството. Част от парите, дошли от сделката за PayPal, отиват за създаването на компанията Space Exploration Technologies, впоследствие придобила повече известност като SpaceX. Така Муск се насочва към следващата си голяма цел – завладяването на космоса. Бизнесменът инвестира 100 млн. долара в развитието на ракетни технологии, в резултат на което SpaceX разработва системите Falcon 1 и Falcon 9, предназначени за изстрелване на товари в орбита, както и космическия апарат Dragon.

Освен визионерско, въпросното начинание на Муск се оказва и добра стратегическа инвестиция. По времето, когато SpaceX полага основите на своята дейност, американската държавна администрация започва да преосмисля своята стратегия за изследване на космоса. Ръководството на NASA постепенно узрява за идеята, че ще е по-разумно (и по-евтино) постепенно да преотстъпи дейностите в околоземна орбита на частни фирми, фокусирайки все по-ограничения си бюджет върху по-мащабни начинания в далечния космос. Възходът на SpaceX съвпада във времето и с "пенсионирането" на совалките, които изпълняват снабдителните полети до Международната космическа станция.

По следите на следващата совалка

Резултатът от всичко това е, че в края на 2008 г. компанията на Муск печели държавна поръчка на стойност 1.6 млрд. долара, като се ангажира да извършва "товарните курсове" до орбиталната база. През пролетта на 2012 г. Dragon става първия частен космически апарат, който успява да се скачи с Международната космическа станция. "През 2008 г. SpaceX беше съвсем близо до провала", признава все пак Муск.

Товарните космически полети обаче са междинна спирка в развитието на SpaceX. Според Муск основната цел на компанията е да реши един фундаментален проблем – да превърне ракетите носител, които извеждат космическите кораби в орбита, в системи за многократна употреба. "Совалките бяха опит в тази посока, но дори основният им резервоар с гориво трябваше да бъде изхвърлян при всяко изстрелване, при което изгаряше в атмосферата", коментира Муск. Резултатът от това е, че всяка мисия на совалките струва над милиард долара.

Идеята на бизнесмена е компанията му да разработи технология, благодарение на която всяка степен на ракетата носител да се приземява обратно на космодрума и да е готова за нов пуск в рамките на няколко часа. "Постигането на това е от критична важност, защото цената на горивото всъщност генерира само около 0.3% от разходите за един космически полет", обобщава предприемачът. Муск твърди, че дори в момента е успял да намалил разходите за извеждане на товари в космоса с около 75%. Паралелно SpaceX е разработила прототип на ракета с размерите на 12-етажна сграда, която успешно успява да се издигне на 40 метра височина, след което да извърши "меко" кацане. Така че създаването на нова пълноценна система за многократни космически полети вече не изглежда като толкова неосъществимо начинание

AC/DC

Що се отнася до третия житейски приоритет на Муск – чистата енергия, трябва да споменем две имена – Tesla Motors и Solar City. "Намирането на устойчив модел за производство на енергия е основният проблем, който човечеството трябва да реши през този век", казва бизнесменът. Затова той създава Tesla Motors – фирма, която за разлика от конкурентите си е напълно фокусирана върху производството на електромобили. За миналата година компанията удвоява своите приходи от 200 на 400 млн. долара и си поставя амбициозната цел до 3-4 години да пусне модел за масовия пазар на цена под 30 хил. долара.

Solar City пък е проект, който на пръв поглед изглежда като компания за производство на слънчева енергия, но всъщност е нещо много повече. Идеята, залегнала в начинанието, е постепенна децентрализация на електропроизводството и електроразпределението. Намерението на Елън Муск е да позволи на всеки собственик на сграда сам да задоволява енергийните си нужди чрез фотоволтаични панели, закупени на лизинг. Така според него ще бъде разбит монополът на енергийните компании, а конкуренцията ще свали цената на електричеството. Предприемачът твърди, че до 18 години слънчевата енергия ще бъде доминиращият източник на ток в световен мащаб.

"Когато искаш да направиш нещо ново, трябва да действаш като физиците – да се научиш да откриваш неща, които са неинтуитивни. Това е като да изучаваш квантовата механика", обобщава философията си Муск. Философия, която неговият духовен баща Никола Тесла вероятно също е споделял.

Орбиталната капсула Dragon, минути преди да се скачи с Международната космическа станция.
Фотограф: SpaceX.com
Tesla Motors си поставя амбициозната цел до 3-4 години да пусне електромобил за масовия пазар на цена под 30 хил. долара.
Фотограф: Robert Galbraith
Източник: Reuters
Според Муск до 18 години децентрализираното производство на ток от слънчеви панели ще се превърне в най-големия източник на енергия за човечеството.
Фотограф: Denis Balibouse
Източник: Reuters

За голяма част от хората "тесла" е просто наименование на дърводелски инструмент. Онези, които са внимавали в час по физика, може би ще си спомнят, че това е и фамилията на човека, благодарение на който в момента захранваме уредите си с променлив ток. Любителите на автомобилната индустрия пък вероятно ще се сетят за едноименната марка американски електромобили...

Истината е, че постиженията на починалия преди 70 години физик от сръбско-американски произход Никола Тесла променят света завинаги. Макар че e непризнат приживе, неговите разработки стоят в основата на съществуващите системи за електроснабдяване, без които съвременното индустриално общество би било невъзможно. По подобие на много други гении, Тесла е бил обсебен от работата си, но не блестял с бизнес умения. Затова умира в мизерия и не оставя наследници, които да продължат неговото дело.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

63 коментара
  • 1
    morjinho avatar :-|
    morjinho

    Дам, Елън Муск е съвсем друга категория.

  • 2
    mickey1 avatar :-|
    Mickey

    "....и аз като порастна един ден искам да стана ВИЗИОНЕР или в краен случай регулировчик.''
    (из мечтите на едно ........)

  • 3
    geordgeo avatar :-P
    geordgeo

    Впечатлявам се от такива хора... бравос!

  • 4
    euronymous avatar :-|
    Euronymous

    Рядко срещано мислене и човек !!!

    Публикувано през m.capital.bg

  • 5
    dimhristov avatar :-|
    dreamer

    От дете съм мечтал да бъда такъв човек и да работя за всичко това. Той е успял, завиждам благородно на този човек и го поздравявам.

  • 6
    epoc avatar :-|
    epoc

    Първо, инстументът тесла и фамилията на Никола Тесла имат ударения на съвсем различни места.

    Второ, Тесла няма нищо общо с Америка, освен, че е емигрирал там на 28 години, дотогава е учил в Австрия, Чехия и работил вув Франция. За сметка на това поне преди 10 години Унгария и Сърбия се надцакваха какъв точно е по произход.

    Трето, Тесла е бил техничар, а не толкова визионер, ако искахте да сравните Елуън Муск с някой друг, да го бяхте сравнили с Ричард Брансън. Поне имат подобни амбиции.

  • 7
    k_ avatar :-|
    k_

    Муск е готин, ама що му трябваше на автора да започва с истинския Тесла.
    Дори да си пропуснал или спал в уроците по физика в гимназията (често срещано явление сред литераторите) поне от обща култура би трябвало да знаеш в какво се мери силата на нещо толкова поппулярно като магнитното поле.

  • 8
    villiger avatar :-|

    Благодаря за статията, обичам да чета за такива готини и успешни предприемачи и хора като цяло ! Впечатлен съм от Елън Муск, браво !

  • 9
    nedyalkodonev avatar :-|
    nedyalkodonev

    Един истински визионер и предприемач.

    Общото между двамата Тесла е, че и двамата са карали електромобили.

    Никола Тесла е създал първия електромобил:

    http://www.automopedia.org/2009/02/25/nikola-teslas-electric-car/

    J. P. Morgan от спонсор на Никола Тесла се превръща в негов враг заради изобретяването на евтина енергия създавана от "нищото".

  • 10
    v.v.v avatar :-|
    SELECT * FROM DUAL;

    Поздравеления за статията! Много надъхваща и въздействаща. Само си поправете тескта и добавете едно 'кило' в това изречение: "... прототип на ракета с размерите на 12-етажна сграда, която успешно успява да се издигне на 40 метра височина, след което да извърши "меко" кацане ..." :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK