Умно време
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Умно време

Pebble Technology

Умно време

Едноименният производител на часовника Pebble получи още $15 млн. финансиране, с което да затвърди позициите си в нововъзникващия пазар

Асен Георгиев
3078 прочитания

Pebble Technology

© Pebble Technology


Преди седмица отидох на стадиона да тичам и понеже нямах подходящ телефон под ръка, с който да измеря олимпийските си резултати, взех 7-инчовия си таблет. Когато приятел ме видя да летя по пистата (с цели 7 км/ч.) с джаджата в ръка, подхвърли иронично, че може следващия път да взема и лаптопа си… След първоначалния лек смут от коментара се замислих, че всъщност няма смисъл и нужда от лаптоп, защото днес телефоните и таблетите разполагат с повече компютърна мощ, отколкото преносимите компютри от края на миналия век. Това ги прави достатъчно функционални и полезни. За да се стигне дотук обаче, този тип технологии извървяха дълъг път – от огромните компютри, заемащи цели зали до "умните телефони" с размер на цигарена кутия.

Смаляването на размерите и "доближаването" до човека на мобилните устройства продължава с пълна сила, а следващ етап повечето технологични компании припознават в т.нар. умни аксесоари (часовници, очила и др.), които тази година се очаква да навлязат масово на пазара. Сериозни заявки в тази ниша дават гиганти като Apple, Microsoft, Samsung и др., но преднината по време, гъвкавост и фокус в сферата на "умните" часовници за момента се пада на американската компания Pebble Technology. Това е фирмата, която преди малко повече от година успя да събере повече от 10 млн. долара от поддръжници в сайта за микрофинансиране Kickstarter. Тогава близо 70 хил. души от цял свят харесаха идеята за съвременен часовник, който притежава функционалности далеч отвъд показването на часа и датата, и подпомогнаха компанията, като предплатиха несъществуващия по онова време прототип на цена от $150 броя.

От момента, в който Pebble Technology  реализира най-успешната кампания в Kickstarter, до днес компанията успя действително да проектира и започне масово производство на своя дебютен продукт. Към днешна дата вече са изпратени над 70 000 бройки по целия свят, а остават още около 15 000, за да завършат часовниците, предназначени за поддръжниците в Kickstarter, разказва основателят на компанията Ерик Мигицовски пред The New York Times.

Край на романтичния период

И въпреки че компанията на канадския инженер получи картбланш и търпение от потребителите, каквито едва ли някой си е представял, че могат да съществуват, днес той се изправя пред сериозно предизвикателство - конкуренцията на най-големите технологични компании в света, които всеки момент се очаква да навлязат на неговия пазар. Те имат ноу-хау, купища пари и огромно влияние и със сигурност слуховете за "умните" часовници на Apple, Samsung и други големи играчи притесняват съня на Мигицовски.

Заедно със задаващата се конкуренция канадският предприемач трябва да реши и други належащи проблеми пред компанията му като забавянето в сроковете за производство, слабата комуникация с потребителите и изграждането на софтуерна платформа, която да му даде така необходимата преднина пред конкурентите. За всичко това са необходими немалко средства. През изминалите месеци по-голяма част от $10-те милиона, привлечени през Kickstarter, са изхарчени, коментира Мигицовски, най-вече за разработването на часовника и неговото физическо производство. Затова той обяви първия рунд на рисково финансиране за компанията, който ще влее в нея $15 милиона. Начело на финансовата инжекция е фондът за рискови инвестиции Charles River Ventures.

"Когато започнахме да доставяме часовниците в края на януари, осъзнахме, че пред нас има по-голяма възможност, отколкото предполагахме в началото, и ако искаме да се възползваме от нея, ще ни трябват допълнителна подкрепа, по-голяма мрежа и още капитал", коментира Ерик Мигицовски пред The New York Times.

През 2012 г. за подобни джаджи ("умни" часовници, фитнес "помощници" и др.)  са изхарчени около 750 млн. долара според проучване на Transperancy Market Research. Прогнозите на анализаторите обаче сочат ръст от 40.8% в следващите години до 2018 г., когато той ще възлиза на $5.8 млрд. Те също така очакват до 2018 г. този пазар да претърпи сериозни трансформации и на първо място като сегмент да се изкачат часовниците и очилата от типа на Google Glass.

Според анализатора в ABI Research Джош Флууд устройствата "за носене", които са налични в момента, се възприемат като стилни и модерни и това едва ли ще се промени скоро. "Големият интерес към тези джаджи и конкретно към умните часовници и очила изобщо не е изненада", добавя Флууд.

Най-доброто предстои

Ревютата на потребителите, които вече използват своите Pebble часовници, са по-скоро положителни. Те отличават добрите черти на продукта - красив дизайн, добър екран, батерия, която издържа до 7 дни, бързо свързване със смартфон, ниско тегло. Потребителите обаче не пропускат да отбележат, че допреди две седмици реално приложенията на часовника бяха ограничени до часовник, дистанционно за музикалния плеър на телефона и малко по-удобен екран за "нотификациите", идващи от приложенията на вашия смартфон.

Всичко това обаче ще се промени съвсем скоро. Причината е, че компанията пусна за свободно сваляне своя нов Software Development Kit (SDK), който нарича PebbleKit. Интересът към него е голям и той вече е бил свален от повече от 8000 разработчици. На практика те могат да го използват, за да създават различни приложения, които потребителите да използват на своите часовници. Най-големите новости в този софтуер са две. Едната е т.нар. отделен Pebble Sport API, който позволява бързо и лесна интеграция на съществуващи спортни приложения за смартфони с часовника. А другата е поддръжката на двупосочна комуникация между потребителския смартфон и Pebble. Именно това вече позволява разработването на пълнокръвни приложения, които ще могат да се възползват максимално от двупосочния обмен на информация. С други думи, според Pebble благодарение на това вече съществуват приложения, които получават данни за трафика или климатичната обстановка и се обновяват постоянно, а потенциалните възможности са безкрайни.

Междувременно миналата седмица едно от популярните фитнес приложения RunKeeper, което позволява на потребителите да следят своите постижения по време на крос, колоездене или други активности, обяви, че вече е напълно интегрирано за Pebble. Потребителите могат да го свалят и получават основна информация за своя крос от екрана на китката си, докато телефонът им е добре скрит в чанта или джоб. Всъщност RunKeeper е първото приложение за "умен" часовник, което официално получава подкрепата на Pebble, според технологичния блог Mashable. Това е добро начало за компанията на Мигицовски, но все още не е тенденция. Около компанията и нейния нов SDK пакет се заформя общество от разработчици, което би могло да й осигури сериозно конкурентно предимство. Петнайсетте милиона долара също ще спомогнат за това. От Pebble вече обявиха, че ще използват част от тях за наемане на софтуерни инженери, които да работят в тази насока.

"Огромният интерес, който получихме от потребителите на Kickstarer, ни помогна да затвърдим нашето вярване в добавената стойност, която носят умните часовници, но също така в смисъла от наличието на отворена платформа, която носи истинска персонализация на часовника към нуждите на всеки потребител", коментира Ерик Мигицовски. "Новата инвестиция ще ни помогне да изградим екосистемата, която да достави целия потенциал на Pebble", добавя Мициговски.

Към момента перспективата пред Pebble изглежда по-скоро положителна. Стига бързо и ефективно да се решат производствените проблеми и да се отстранят слабостите в комуникацията с потребителите. И, разбира се, разработчиците да използват PebbleKit, за да създадат удобни и полезни приложения за потребителите. Това ще осигури, ако не преднина,  поне място на пазара на умни часовници след навлизането на големите, което със сигурност ще е шумно и разтърсващо.

Източник: Pebble Technology

Преди седмица отидох на стадиона да тичам и понеже нямах подходящ телефон под ръка, с който да измеря олимпийските си резултати, взех 7-инчовия си таблет. Когато приятел ме видя да летя по пистата (с цели 7 км/ч.) с джаджата в ръка, подхвърли иронично, че може следващия път да взема и лаптопа си… След първоначалния лек смут от коментара се замислих, че всъщност няма смисъл и нужда от лаптоп, защото днес телефоните и таблетите разполагат с повече компютърна мощ, отколкото преносимите компютри от края на миналия век. Това ги прави достатъчно функционални и полезни. За да се стигне дотук обаче, този тип технологии извървяха дълъг път – от огромните компютри, заемащи цели зали до "умните телефони" с размер на цигарена кутия.

Смаляването на размерите и "доближаването" до човека на мобилните устройства продължава с пълна сила, а следващ етап повечето технологични компании припознават в т.нар. умни аксесоари (часовници, очила и др.), които тази година се очаква да навлязат масово на пазара. Сериозни заявки в тази ниша дават гиганти като Apple, Microsoft, Samsung и др., но преднината по време, гъвкавост и фокус в сферата на "умните" часовници за момента се пада на американската компания Pebble Technology. Това е фирмата, която преди малко повече от година успя да събере повече от 10 млн. долара от поддръжници в сайта за микрофинансиране Kickstarter. Тогава близо 70 хил. души от цял свят харесаха идеята за съвременен часовник, който притежава функционалности далеч отвъд показването на часа и датата, и подпомогнаха компанията, като предплатиха несъществуващия по онова време прототип на цена от $150 броя.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK