Аз, робомобилът

Големите автомобилни концерни започват да интегрират интелигентни системи за управление в серийни модели

Независимо от футуристичните дизайни кормилото ще продължи да бъде част от интериора, но ще се ползва все по-малко от водача.
Независимо от футуристичните дизайни кормилото ще продължи да бъде част от интериора, но ще се ползва все по-малко от водача.
Независимо от футуристичните дизайни кормилото ще продължи да бъде част от интериора, но ще се ползва все по-малко от водача.    ©  Thomas Peter
Независимо от футуристичните дизайни кормилото ще продължи да бъде част от интериора, но ще се ползва все по-малко от водача.    ©  Thomas Peter

Пътуванията на дълги дистанции са една от най-изморителните и отегчителни дейности за шофьорите. Особено когато става въпрос за пусти прави пътища привечер. Много често инциденти стават именно заради заспиване на водача и навлизане в насрещното платно.

Представете си обаче ситуация, при която пътуването с личния автомобил не изисква да стискате кормилото непрекъснато, а вместо това можете да се забавлявате с таблет или лаптоп. Ситуация, в която шофьор не е необходим, защото машината се оправя сама – коригира скоростта, поддържа съответната лента, намалява или спира, ако отпред изникне друго превозно средство или неочакван обект. Доскоро това беше част от научната фантастика. Съвсем скоро обаче част от изброените възможности ще са налични, при това не в тестови, а в серийни автомобили. 


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
8 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    slonsco avatar :-|
    Илиян Колев
    • + 9

    Колкото по-бързо се наложи и разпострани,по-добре.Задкомилното устройство е най-бъгавото нещо в един автомобил.Вроятно ще се създадеи алгоритъм за действие в ситуацията "идиот на пътя"
    В Блгария ще им и допълнителен проблем-как се пипа компютър"И сега какво правим" и има ли в програмата опция "да почерпи"

    Нередност?
  • 2
    beriya avatar :-|
    beriya
    • + 7

    Любопитен съм въпросните системи създаващи относителна автономност как биха функционирали в страна като Индия където шофирането за средностатистически европеец или гражданин на САЩ може да се окаже мисия пердута.

    Нередност?
  • 3
    kokoto2 avatar :-|
    kokoto2
    • - 1
    • + 1

    А на мен ми е любопитно как ще открива и избягва дпките на пътя. Освен това на всяка пресечка имаме знак "60". Трябва ли автопилота да има всички знаци въведени в паметта или от КАТ ще го глобяват...

    Нередност?
  • 4
    m17 avatar :-|
    m17
    • + 5

    До коментар [#3] от "kokoto2":

    Компютъра следи актуалните знаци, точно както човек. Има камери и радари, разпознава всичко което е на и около пътя.
    Обаче сте прав - в българия има много неактуална маркировка -изоставени знаци след ремонти, откраднати знаци, абсурдни намаления на абсурдни места и т.н. Ако някой тръгне да ги спазва буквално ще направи сигурно 10 ПТП'та от софия до морето.

    Нередност?
  • 5
    m17 avatar :-P
    m17
    • + 10

    До коментар [#3] от "kokoto2":

    Дупките са ок, може дори дълбочината и обема им да сметне. Обаче избягването им е по-тегаво - има места където компютъра ще получи електронен шок като смята как да ги избегне.

    Нередност?
  • 6
    hitrata_svraka avatar :-?
    Хит®ата Св®ака ;)
    • + 6

    Искам да видя как това чудо ще се оправи по надупчените с кратери пътища на България! Е, ако кара с 40 км/ч, може и да не се преобърне.

    Нередност?
  • 7
    rewind avatar :-|
    Todor Tanev

    До коментар [#3] от "kokoto2":

    По скоро автоматично се обръща към периодично обновявана карта на ограничението на скоростта спрямо местоположението на автомобила, както повечето от съвременните навигации.
    Не че това не би било проблем, ако няма централизирано следене на промените на ограниченията при ремонти или реорганизации на движението.

    Нередност?
  • 8
    gan_buri_gan avatar :-|
    Фют
    • - 1
    • + 2

    Колкото и хубаво да звучи, това е предимно маркетинг / научна фантастика. Паркирането и спирането е едно, там нещата са що-годе ясни, но "оставането в платното" и като цяло управлението на кола по път без електронна маркировка е много трудна задача, дори по път с контрастна маркировка и граници. Такива тестове се провеждаха 2008-2010 от ДАРПА в САЩ, и то с променлив успех (40-50% от колите претърпяват ПТП и то в рамките на добре маркирани полигони), силно ме съмнява да са комерсиализирали нещо, което да е минало и изпитания.

    Нередност?
Нов коментар