Аз, робомобилът

Големите автомобилни концерни започват да интегрират интелигентни системи за управление в серийни модели

Независимо от футуристичните дизайни кормилото ще продължи да бъде част от интериора, но ще се ползва все по-малко от водача.
Независимо от футуристичните дизайни кормилото ще продължи да бъде част от интериора, но ще се ползва все по-малко от водача.    ©  Thomas Peter
Независимо от футуристичните дизайни кормилото ще продължи да бъде част от интериора, но ще се ползва все по-малко от водача.
Независимо от футуристичните дизайни кормилото ще продължи да бъде част от интериора, но ще се ползва все по-малко от водача.    ©  Thomas Peter

Пътуванията на дълги дистанции са една от най-изморителните и отегчителни дейности за шофьорите. Особено когато става въпрос за пусти прави пътища привечер. Много често инциденти стават именно заради заспиване на водача и навлизане в насрещното платно.

Представете си обаче ситуация, при която пътуването с личния автомобил не изисква да стискате кормилото непрекъснато, а вместо това можете да се забавлявате с таблет или лаптоп. Ситуация, в която шофьор не е необходим, защото машината се оправя сама – коригира скоростта, поддържа съответната лента, намалява или спира, ако отпред изникне друго превозно средство или неочакван обект. Доскоро това беше част от научната фантастика. Съвсем скоро обаче част от изброените възможности ще са налични, при това не в тестови, а в серийни автомобили. 

Юридически и практически въпроси спъват пускането на напълно роботизирани коли.

Автопилот зад волана

През последните три години интернет гигантът Google тества своите напълно автономни коли по пътищата на Калифорния и Невада. Този страничен проект за компанията показа, че подобна технология може да работи в реални условия. До март 2013 г. гугълмобилите са изминали над 800 хил. км по натоварените междуградски пътища на Калифорния. Въпреки че Google далеч не е нито първата, нито единствената фирма, която разработва роботизирани автомобили, това начинание привлече интереса не само на широката публика, властите, но и на големите автоконцерни.

За разлика от интернет компанията, която се концентрира върху разработката на изцяло автономна машина, водещите марки като Mercedes, BMW и Audi избират друг подход. Те също работят върху напълно роботизирани прототипи, но също така постепенно започват да интегрират отделни компоненти в своите серийни коли. Идеята е да се автоматизират определени процеси, като например шофиране по магистрала, движение в задръстване, паркиране и др. Това се случва по същия начин, по който дадени дейности в авиацията са оставени на автопилота, докато хората зад щурвала само следят дали всичко е наред и се намесват само в случай на нужда. 

Луксозната линия автомобили на Mercedes S-Class например вече ще разполагат с нещо подобно на автопилота при самолетите. Новият модел за 2014 г. ще се появи на пазара през септември и цената му ще започва от 100 хил. долара. Той се отличава с това, че е първият сериен модел на Daimler, който има интегрирана системата "Виртуален шофьор".  Колата не е напълно роботизирана и в някои ситуации ще изисква да има човек зад волана. За момента системата включва комбинация от вече съществуващи на пазара екстри – автоматично спиране за избягване на потенциален сблъсък с друга машина или пешеходец, самостоятелно паркиране или да поддържа определена скорост по магистралата (т.нар. круз контрол). Към всичко това обаче е добавено автоматично каране на магистрала, при което автомобилът се придържа към определена лента, скорост и дистанция спрямо останалите участници в движението. Инженерите от Mercedes планират скоро да инсталират възможности колата автоматично да сменя лентите по магистралата.

Daimler не са единствените, които работят в тази посока – подобна система инсталира и друг германски автоконцерн BMW. Компанията показа новия си луксозен джип X5, който разполага с автономна система за движение в задръствания. Тя използва сходен принцип на "Виртуалния шофьор" на Mercedes – при скорости до 40 км/ч колата се движи сама, придържа се към определена лента и спазва дистанция посредством камери, радари и сензори. Audi пък следва Mercedes и разработва автопилот за каране по магистрала. Така че може да се каже, че почти всеки голям концерн разполага със собствен проект за напълно и предвижда частично роботизиран сериен автомобил.

Бъгове в системата

Всички тези разработки, при това интегрирани в серийни модели автомобили, са нагледно доказателство, че технологията за автономни коли навлиза и ще става част от нашето ежедневие. Това обаче не означава, че до пет-десет години шофьорските ни книжки ще станат излишни. Напълно роботизираните автомобили в момента са още в тестова фаза. Инженери и анализатори смятат, че е още рано човешкият фактор при управлението да бъде елиминиран напълно в рамките на пет години, както очакват от екипа на Google.

Съществуват няколко пречки, включително и законови. Една от тях са... старите управлявани от хора коли. По света в момента се движат над 1 млрд. автомобила. Само в САЩ по данни на Бюрото за транспортна статистика са регистрирани над 250 млн. превозни средства. По-голямата част от този огромен автопарк ще остане в експлоатация поне още едно десетилетие. Роботизираните коли са предсказуеми и понякога гледат да тълкуват правилата прекалено буквално. При хората има голяма доза ирационалност. Парадоксално, но най-честият начин да се справим с непредвидимите си колеги на пътя е шофьорският инстинкт. Поглеждаш в огледалото и само по поведението на пътя вече знаеш какво ще направи летящият по крайната дясна лента нарушител.

Друг проблем е свързан с факта, че автономните коли представляват сложна система, която има пълен контрол над превозното средство. Тя включва компютър и софтуер, който може да се хакне, да бъде заразен с вирус или просто да забие. Ако се случи нещо подобно, а колата е в движение, това означава, че тя може да стане неконтролируема. Последиците може да са по-лоши, отколкото при автомобил с отказали спирачки и кормилна уредба. Като става дума за инциденти, при изцяло роботизираните автомобили също така стои въпросът кой носи отговорността при произшествие на пътя.

 

Бъдещето днес

"Това, което се смяташе за част от научната фантастика и изглеждаше толкова далечно, в момента е на крачка разстояние", пише Дейвид Стрикланд, директор на пътната администрация на САЩ, в доклада си пред специализираната комисия на Сената. Тя е органът, който претегля аргументите за и против роботизираните коли на Google. Три щата в Америка позволиха тестове на въпросните автомобили – Невада, Калифорния и Флорида. Засега обаче законодателите в САЩ са скептични относно въвеждането на пълната автономност, но все пак признават потенциала, който се крие зад тази технология.

Повечето инциденти по пътя не само в България, но и по света, се случват заради човешки грешки – каране с несъобразена скорост или в нетрезво състояние, отнемане на предимство, заспиване на волана и др. Интересно е да се отбележи, че при пълна автоматизация на автомобилите могат да се премахнат светофарите – просто колите на пръв поглед хаотично, но всъщност доста хладнокръвно ще комуникират помежду си и ще извършват съответните маневри, без да стават инциденти. Това ще позволи много повече машини да преминат през едно кръстовище, отколкото при наличието на светлинна сигнализация. Повишената безопасност може да доведе до увеличаване скоростта на движение. Роботизираните коли ще могат да помогнат и на много инвалиди да се придвижат, без да се налага някой да шофира вместо тях.

Още от Капитал