Digital|K 2013: Не се страхувай от провала
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Digital|K 2013: Не се страхувай от провала

Дейвид де Ротшилд на конференцията Digital|K 2013

Digital|K 2013: Не се страхувай от провала

Първият панел на конференцията даде няколко идеи как да основем успешен бизнес

Мартин Дешев
5859 прочитания

Дейвид де Ротшилд на конференцията Digital|K 2013

© Надежда Чипева


"Докато остаряваме постепенно, забравяме за мечтите си. Хубаво е да ги помним". Това сподели основателят на Mpact Дейвид де Ротшилд в началото на конференцията Digital|K 2013, която се провежда в Народния театър "Иван Вазов" и се организира от "Капитал" и NEVEQ. Форумът е посветен на създаването и развиването на успешен стартиращ бизнес, както и превръщането му от локално начинание в световен бранд.

Дейвид Де Ротшилд обърна специално внимание на факта, че предприемачите постоянно са принудени да получават откази от инвеститорите. Това обаче не трябва да ги отказва, а напротив - да ги мотивира. Той даде за пример идеята му да направи шоу заедно с хора на изкуството, които събират пластмасови отпадъци от океаните и ги използват за художествени проекти. Инвеститорът, на когото предложил идеята, обаче му заявил, че това не е интересно и "трябва повече драма". Именно така се ражда катамаранът Plastiki, който е изработен от използвани пластмасови бутилки и прекосява Тихия океан от Сан Франциско до Сидни.

Според де Ротшилд мечтите на всеки трябва да са големи. Така ще има по-голям кръгозор на това, на което трябва да се обърне внимание. Той самият признава, че не е имал идея как да строи лодки, нито е имал представа как да осъществи проекта си. Всеки му е казвал, че е луд, но въпреки това след 3 години работа, той е успял да превърне Plastiki в реалност. "Посмей да си наивен", е другото послание на де Ротшилд. Трябва да си както готов на трудностите, така и да ги приемаш и да имаше смелостта да задаваш въпроси, каквито и да са, на когото и да е.

Де Ротшилд посъветва младите предприемачи първо да развиват, а след това да проучват, а не обратното. Според него е по-добре да следваш и развиваш идеята си и да проучваш възможните решения в течение на работата.

"Не се страхувайте да предприемете първата стъпка. Не мислете в стил "какво ще стане, ако", понякога миналото крие решението, а не постоянните мисли какво ще е бъдещето. Приключението започва от самото начало", каза още зеленият предприемач. Той не пропусна и да изтъкне колко е важно да изградиш добър екип, за да постигнеш желаните успехи.

Парите не са всичко

Първият панел на Digital|K 2013 беше фокусиран върху това как да намерим финансиране за идеята си. Инбал Ариели, основател на 8200 Enterpreneuership and Innovation Support Program, даде за пример стартъп екосистемата в Израел. Там има над 5000 млади компании, като голяма част от тях вече са с над 2000 служители. На разположение са около 29 акселератора. Въпреки това 90% от младите компании се провалят, сподели Ариели.

Според нея най-важното е да изградиш добър екип и да си отворен към екосистемата. Компаниите трябва да създават нови контакти, което понякога може да се окаже по-важно и от наличието на необходимото финансиране. "Не се страхувайте от провала", призова тя.

Мануел Ромеро, директор дигитални иновации и стратегически канали към Barclays, допълни, че предприемачите не трябва да мислят и да се притесняват за икономическата ситуация. Вместо това те трябва да обърнат внимание на собствените си възможности и идеи. Според него не големите компании са толкова важни, колкото малките, които могат да направят реални промени в сектора си.

Харджит Санду, директор "Технологичен трансфер и интелектуална собственост" към Европейския инвестиционен фонд, пък похвали българските предприемачи и служители за тяхната висока подготовка и мотивация. Според него у нас има много хора, които искат да създават решения, подготвени са добре и много чуждестранни компании и пазари се интересуват от съвместна дейност с тях. Това е шанс, който не трябва да се пропуска и в България има много потенциал, казва Санду.

Джейсън Бол, който е инвестиционен директор на Qualcomm Ventures, обърна внимание на факта колко е важно една млада компания да създава контакти. Той призова за организирането на редовни срещи на локално и дори глобално ниво. "Никой няма да инвестира във вас, ако не знае, че съществувате", каза Бол. Освен това според него всеки технологичен предприемач трябва да посети Силициевата долина и да се свърже с компаниите там. "Невероятно е колко напред са някои от хората там", каза още той.

Бол обаче призова и към здраво стъпване на земята. "Мислете в малък мащаб", каза той. Няма смисъл млада компания да се затормозява с мисли за големи проекти, евентуалното си продаване на друга компания и т.н. преди да се е развила достатъчно.

Развитие и  у нас

Разбира се, лесно е да развиваш стартиращ бизнес в страни с много опит и добър бизнес климат. Въпреки това технологиите помагат голяма част от дейността да се извършва и от разстояние.

Според Инбал Ариели по-важно е да си намериш пример за подражание, като той може и да не е локален. Санду я подкрепи, като също допълни, че е важно да се изгради мрежа с контакти. Джейсън Бол беше още по-прям и отбеляза, че ако нещата не се развиват така, както искаш, просто трябва да отидеш другаде. Санду обаче припомни, че където и да стартираш бизнес, ще е трудно и е по-важно да си намериш правилните хора.

От гледна точка на финансирането също има много гледни точки кой е най-удачният начин. Бизнес ангелите бяха препоръчани като един от добрите избори за повечето млади предприемачи. Джейсън Бол отново беше по-директен и отбеляза, че "най-добрият източник на финансиране е клиентът" и всяка компания трябва да се стреми да стигне до потенциалните си потребители възможно най-бързо. Той даде за пример Facebook и Amazon, които в първите си версии са нямали нищо общо с днешните си възможности, но именно досегът с клиентите им ги е превърнал в това, което са днес. 

По отношение на провалите, предприемачите не трябва да изпитват страх. Бол припомни, че създателите на популярната мобилна игра Angry Birds са имали над 50 други непопулярни заглавия, преди да постигнат мечтания успех с "ядосаните птици".

"Докато остаряваме постепенно, забравяме за мечтите си. Хубаво е да ги помним". Това сподели основателят на Mpact Дейвид де Ротшилд в началото на конференцията Digital|K 2013, която се провежда в Народния театър "Иван Вазов" и се организира от "Капитал" и NEVEQ. Форумът е посветен на създаването и развиването на успешен стартиращ бизнес, както и превръщането му от локално начинание в световен бранд.

Дейвид Де Ротшилд обърна специално внимание на факта, че предприемачите постоянно са принудени да получават откази от инвеститорите. Това обаче не трябва да ги отказва, а напротив - да ги мотивира. Той даде за пример идеята му да направи шоу заедно с хора на изкуството, които събират пластмасови отпадъци от океаните и ги използват за художествени проекти. Инвеститорът, на когото предложил идеята, обаче му заявил, че това не е интересно и "трябва повече драма". Именно така се ражда катамаранът Plastiki, който е изработен от използвани пластмасови бутилки и прекосява Тихия океан от Сан Франциско до Сидни.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    simo_ss avatar :-|
    Симеон

    Хареса ми конференцията, надявам се догодина да е още по-богата на чуждестранно участие
    Браво Капитал и Икономедиа

  • 2
    zumz avatar :-|
    zumz

    "Докато остаряваме постепенно, забравяме за мечтите си".

    Пример за неправилно поставена запетая - вместо след "постепенно" би трябвало да е преди - усилва се трикратно смисъла на казаното.

  • 3
    tamusen avatar :-|
    Бил Тамусен

    До коментар [#2] от "zumz":

    Те трудно пишат азбуката, Вие за пунктуацията сте ги захванали. Нека научат основата първо.

  • 4
    m17 avatar :-P
    m17

    До коментар [#2] от "zumz":

    Вашата забележка е типичен пример за ограничено мислене - вглъбяване в несъществени подробности като запетайки, пълни и празни членове и сие безмислени услосжнения.
    И съответно губите поглед върху смисъла на езика - да предадеш мисълта си и тя да бъде разбрана от максимален брой хора.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK