Есента на Zynga
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Есента на Zynga

Reuters

Есента на Zynga

Водещият разработчик на игри за социални мрежи съкращава 18% от персонала си, тъй като не може да мигрира бързо към мобилните платформи

Юлиян Арнаудов
4246 прочитания

Reuters

© Reuters


Две големи технологични тенденции оформят фундамента на IT сферата през последните няколко години. Едната е навлизането на социалните мрежи, другата – бумът на мобилните устройва. Много стартиращи компании се възползваха от тях, като един от най-ярките примери за това е платформата Facebook. Покрай нея обаче бърз възход отбеляза и един разработчик на игри  – Zynga. Той успя за кратко да надмине по пазарна капитализация гейм гиганти като Electronic Arts и Activision Blizzard и да организира шумно първично публично предлагане на акции на борсата. Формулата на успеха беше на пръв поглед проста: правене на неангажиращи масови заглавия, към които се добавя "социален елемент", тоест играчите полагат съвместни усилия с техните приятели в социалната мрежа, за да печелят по-бързо. Именно връзката през Facebook и използването й като гейм платформа превърна Zynga в една от най-големите компании в целия игрови бранш.

Ситуацията в момента обаче не е толкова розова – акциите на компанията вървят стремглаво надолу, тя е на загуба през последните няколко тримесечия и е принудена да съкращава персонал в опит да парира негативната тенденция. Основната причина като че ли е опитът й да се превърне в самостоятелна платформа, като намали зависимостта си от Facebook и да се намести самостоятелно на разрастващия се пазар на мобилни устройства.

За да излезе от кризата, компанията ще се опита да спести между 70 и 80 млн. долара годишно.

 

Пътят надолу

Опитът за адаптиране към пазарната реалност обаче явно не дава нужния успех, защото Zynga обяви в понеделник, че ще съкрати 520 свои служители, или 18% от целия си персонал. Също така фирмата планира да закрие и някои от офисите си в САЩ. Врати ще затворят подразделенията в Ню Йорк, Лос Анджелис и Далас. Целта е да се спестят между 70 и 80 млн. долара годишно. Сред засегнатите ще са и служителите на фирмата OMGPOP – създатели на мобилната игра Draw Something, която Zynga придоби през 2012 г. в сделка на стойност 183 млн. долара. Това е най-голямото съкращаване на персонал, което компанията прави до момента. През изминалата година тя освободи около 5% от своите служители и затвори звената си в Бостън и Остин, щата Тексас.  

Изпълнителният директор на Zynga Марк Пинкус обяви, че тези действия са необходими, за да се изчисти процесът по разработване на игри, както и да се даде повече свобода за действие при създаването на заглавия за мобилни платформи. Той допълни, че в момента компанията се намира в "преходен период", при който ще се наблюдават колебания във финансовите й резултати.

Съкращенията са резултат от няколко фактора. На първо място компанията наду своя персонал до над 3 хил. души през 2012 г., но въпреки това не успя да извади  стабилно хитово заглавие, което да се задържи повече от един месец в топ класациите за отделните платформи и съответно да генерира стабилен приток на приходи. Вторият фактор е голямата зависимост от Facebook като платформа за разпространение. Третият е невъзможността на компанията да намери себе си в набиращия все по-голяма сила мобилен свят.

Zynga отчаяно се опитва да излезе на стабилна печалба през последните няколко тримесечия. През първите три месеца на 2013 г. обаче гейм разработчикът отчита нетна печалба от едва 4 млн. долара, а за цялата 2012 г. е на загуба от 209 млн. долара. Преди да се усетят ефектите от преструктурирането Zynga, се очаква загуба за второто тримесечие на тази година между 28.9 и 38 млн. долара.

Новината се отрази негативно върху борсовото представяне на компанията, като в края на търговията в понеделник цената й се понижи с 15% до 2.99 долара за акция. Така от борсовия дебют през 2011 г. досега книжата на Zynga се обезценяват с около 70% спрямо емисионната си стойност от 10 долара за акция.

Трудна трансформация

Facebook и Zynga вървяха ръка за ръка по пътя на успеха до края на 2011 г. Някъде в този момент обаче и двете компании започват да изпитват трудности при адаптирането на техните продукти за мобилни платформи. Това е сериозен проблем за тях, тъй като трафикът и потреблението на социалните мрежи все повече минава през смартфони или таблети. При мобилните устройства обаче използването на приложения в приложенията не е най-практичният подход. Отделно от това гейм разработчикът продължава да развива силна зависимост към Facebook, като през 2011 г. 90% от приходите му минават през социалната мрежа. Същевременно компанията на Зукърбърг генерира около 12% от приходите си благодарение на Zynga.

Развитието на пазара и донякъде промените в политиката на Facebook обаче постепенно разклащат тази симбиоза. Социалната мрежа започна да ограничава използването на потребителски данни за приложенията, което удря директно по бизнес модела на Zynga. Освен това Facebook започна да мисли повече как да монетизира мобилния трафик и тази стратегия остави на заден план разработичиците, които разчитат на социалната мрежа като софтуерна платформа.

Това развитие принуди Zynga да започне да преосмисля своя бизнес модел. Компанията започна да работи по собствена онлайн платформа за разпространение на заглавията си, както и да се опитва да покори сама мобилния пазар. Стратегията включи и кампания за придобиване на мобилни разработчици. Най-популярната сделка е купуването на OMGPOP, които седят зад популярното заглавие Draw Something. Втората част на играта обаче не успя да повтори успеха на предшественика си, който дълго време беше едно от най-сваляните приложения за iOS и Android. В опита си да запази своята клиентска общност Zynga дори започна да прави по-сложни заглавия и така в някаква степен се разграничи от дългогодишната традиция в разработване на "кежуъл" игри. Това е провокирано от засилената конкуренция при мобилните платформи и невъзможността на Zynga да наложи същата доминация, каквато има във Facebook среда.

Спадаща популярност

Всички тези опити за трансформация на Zynga обаче не дават желания резултат. Ръстът при мобилните приложения не може да компенсира загубите при онлайн и социалните игри. Постъпленията на компанията не са от директни продажби, а се генерират от реклами в самите заглавия, както и от продажбата на "виртуални предмети". Последните спадат при онлайн платформите с 37% през първото тримесечие на 2013 г., докато при мобилните устройства се увеличават с 21%. Дори и в процентно отношение обаче това не може да компенсира спада при традиционния бизнес на компанията. Ситуацията се влошава предвид факта, че като абсолютни стойности разликата между двете става още по-голяма.

Основният проблем като че ли е, че новите заглавия на Zynga не се радват на същия интерес както през 2011 г. Игрите на компанията имат много кратък живот и се задържат за малко по връховете на класациите в отделните платформи. Между отделните хитове пък има голям период на суша. Добър пример за тази тенденция е мобилната игра What’s the phrase – почти веднага тя успя да превземе класациите на магазините за приложения, но дойде, след като компанията нямаше хитово заглавие за мобилни платформи няколко месеца поред. Тя се оказа с много кратък живот и набързо потъна в забвение. Частично изключение е флагманът FarmVille и неговата втора част, която разчита както на Facebook, така и на повечето налични платформи. Не се знае обаче до кога ще издържи този последен бастион на гейм разработчика.

Може да се каже, че Zynga все повече прилича на традиционна гейм компания с типични цикли на разработка, а не на иновативна фирма, която е способна да създаде един хит и да го монетизира за максимален период от време. Компанията на Пинкус явно не може да направи подходящата трансформация, която да задържи позициите й на върха. Така че скоро може да станем свидетели как един от най-големите и бързи успехи в гейм индустрията за последните години е последван от най-скоростното падение. 

Две големи технологични тенденции оформят фундамента на IT сферата през последните няколко години. Едната е навлизането на социалните мрежи, другата – бумът на мобилните устройва. Много стартиращи компании се възползваха от тях, като един от най-ярките примери за това е платформата Facebook. Покрай нея обаче бърз възход отбеляза и един разработчик на игри  – Zynga. Той успя за кратко да надмине по пазарна капитализация гейм гиганти като Electronic Arts и Activision Blizzard и да организира шумно първично публично предлагане на акции на борсата. Формулата на успеха беше на пръв поглед проста: правене на неангажиращи масови заглавия, към които се добавя "социален елемент", тоест играчите полагат съвместни усилия с техните приятели в социалната мрежа, за да печелят по-бързо. Именно връзката през Facebook и използването й като гейм платформа превърна Zynga в една от най-големите компании в целия игрови бранш.

Ситуацията в момента обаче не е толкова розова – акциите на компанията вървят стремглаво надолу, тя е на загуба през последните няколко тримесечия и е принудена да съкращава персонал в опит да парира негативната тенденция. Основната причина като че ли е опитът й да се превърне в самостоятелна платформа, като намали зависимостта си от Facebook и да се намести самостоятелно на разрастващия се пазар на мобилни устройства.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    voxy avatar :-|
    voxy

    не може до безкрай да строиш градчета и поливаш доматите и да не ти писне също Zynga основното с което се занимаваше е да копира не да създава, имаше голям екип и можеше много бързо да изкопира някоя набираща сила фейс-ориентирана игричка, нормално е една толкова некреативна компания да удари на камък в един момент.

  • 2
    slon avatar :-|
    slon

    То пък едни продукти....

  • 3
    euronymous avatar :-|
    Euronymous

    Трудно се намират разработчици за мобилни приложения , всъщност има но струват скъпо

    Публикувано през m.capital.bg

  • 4
    ivanchola avatar :-P
    ivanchoLA

    До коментар [#3] от "Count Grishnackh":

    Има то, повечете викам ти разработчик че да съм цензуриран както във технологиите и тн де ...

  • 5
    zamen avatar :-?
    Чарли Мишкин

    Проблемът на Zynga е че все повече заприличват на традиционна гейм компания, но имат само един проблем - нямат нто една сериозна игра в портфолиото си.

  • 6
    nefertiti_egipt avatar :-P
    Нефертити

    Да, ама не стават за Правец 85. :)

  • 7
    eskimos avatar :-P

    Цинга-минга, извадиха голямата ножица за персонал!

    На запад му се казва здравословно свиване!

  • 8
    tarikata avatar :-|
    Петър Петров

    Е нищо де - нови играчи ще дойдат.Кой е казал че тези трябва да са водещи.

  • 10
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    [quote#8:"tarikata"]Е нищо де - нови играчи ще дойдат.Кой е казал че тези трябва да са водещи.[/quote]

    Точно това е предимството на свободната икономика! Един отмира, но друг по-добър се ражда и това е добре за потребителите! Водещите са водещи докато са иновативни. Ако се осланят на стари лаври, загиват! Но празно няма - друг, по-иновативен ще ги смени!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK