Масова електромобилизация

Tesla Motors обяви амбициозни планове за развитието на мрежата си от зарядни станции

Tesla Roadster беше първият автомобил на компанията, който се продаваше на цени от над $100 000.
Tesla Roadster беше първият автомобил на компанията, който се продаваше на цени от над $100 000.
Tesla Roadster беше първият автомобил на компанията, който се продаваше на цени от над $100 000.    ©  reuters
Tesla Roadster беше първият автомобил на компанията, който се продаваше на цени от над $100 000.    ©  reuters

Качвате се в новия си автомобил и тръгвате към Бургас. Изминавате 300 километра и спирате да презаредите батерията му. Докато изпиете едно кафе и се разтъпчете за двадесетина минути, в нея вече има достатъчно заряд, за да минете нови 250 километра. Автомобилът ви не отделя никакви вредни газове в атмосферата, а разходката ви от София до Бургас струва точно… нула лева.

Подобен сценарий все още изглежда невероятен за България, където изцяло електрическите автомобили се броят на пръсти, но съвсем скоро ще бъде реалност в САЩ. За неговото осъществяване се грижи най-успешната компания за производство на електромобили – Tesla Motors. В края на май нейният основател и изпълнителен директор Елън Муск (сериен предприемач, основал PayPal, Solar City и SpaceX) обяви своите амбициозни планове за развитие на автомобилния производител. Те включват агресивно разширяване на мрежата от станции за бързо презареждане на батериите, което ще позволи още през следващата година собствениците на електромобилите на компанията съвсем спокойно да пътуват навсякъде в САЩ. При това напълно безплатно. "Много е важно да направим пътуването на дълги разстояния достъпно", коментира Елън Муск, пред CNN. "Когато хората си купуват кола, те също така си купуват и усещането за свобода, способността да отидат навсякъде, където пожелаят", добавя той. Амбициозната програма за увеличаване броя на станциите за скоростно зареждане обаче е само последната положителна новина около компанията, която към момента отчита изключително успешна година.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
15 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    dicon avatar :-P
    Димитър Димитров
    • - 1
    • + 44

    И аз искам един от тези електромобили на Тесла.

    Нередност?
  • 2
    zamen avatar :-?
    Чарли
    • - 2
    • + 26

    До 3-4 години електрическите автомобили ще станат "достъпни" за потребителите в САЩ и Западна Европа.
    Бих искал и аз да съм един от тях.
    Дали? :-)

    Нередност?
  • 3
    damianrm avatar :-P
    damianrm
    • - 41
    • + 11

    В щатите отдавна се произвеждат "новини" вдигащи борсовата капитализация и правещя някой хора приказно богати, а накрая сметката се сервира на всички инвеститори. Справка фасебоок - велика компания, който си е купил акции преди 1 год. сега има 30 % по-малко пари ... :-) П.С: Безплатно каране/зареждане - имат предвид че си го плащаш с начална цена от сигурно 200 000 УСД - така - да - безпатно е после! хахаха :-)

    Нередност?
  • 4
    gabodetko avatar :-?
    Чудомиров
    • + 35

    И аз искам такава кола. Без значение, дали си плащам сам тока или не - все пак нали изразходвам енергия (бензина да не ми го плаща някой друг), всичко си има цена и важното е, че си струва за такава кола. Това е бъдещето.

    Нередност?
  • 5
    kirko08 avatar :-|
    kiril petrov
    • + 30

    До коментар [#3] от "damianrm":

    А как ще обясниш успеха на Space X ? Пишеш глупости.

    Просто Муск е човек с усещане за детайла и голям търговски нюх.

    Ракетата му например стана пример за това как трябва да се води голям техно проект - без политика, без далавери, без връзки - просто с

    Нередност?
  • 6
    atcomtatz avatar :-|
    Уточнител
    • + 13

    Бог да му помага!

    Нередност?
  • 7
    schlupf avatar :-|
    Нищо лично
    • - 2
    • + 14

    Принципно не виждам нищо лошо в това на всеки 250 километра да правиш почивка. София - Варна така или иначе всеки си има любимо място за спиране.

    Има обаче нещо смущаващо - бързото зареждане на батериите. За половин час зареждане означава, че се зареждат с много големи токове, което скъсява неимоверно много живота на батериите.

    Не искам да съм лош пророк, но пилците се броят наесен, а в случая след 5 години употреба на автомобила. Ако трябва да купуваш нови акумулатори на 5 вместо на 8-9 години, това ще убие автопроизводителя. А както са се втурнали... не знам, нека да видим! Електромобилите са бъдещето заради високата ефективност и възможността за рекуперация на кинтеична енергия, както и възобновяемостта на ресурса им.

    Нередност?
  • 8
    georgebul avatar :-|
    georgebul
    • - 5
    • + 8

    Когато токът ти идва от Тецо-ве, е малко спорно дали емисиите са нулеви. Във Франция, която развива ядрена енергетика, говори за електромобили с нулеви емисии. Зареждането на електромобили от ВЕИ, освен че увеличава цената на превос, все още се счита за ниско ефективно.А батериите са толкова токсични и опасни, че екологичността отива на кино. Друг проблем е, че съвременните батерии се правят от редки метали и ще е доста трудно да се произведат милиарди такива батерии. Производството на горива от ГМО рапица, пшеница, царевица, или горива направени на базата на шистоф газ, може да е "еко" в Америка, но в Европа не става. Водородът пък е прекалено енергоемък, за да се добие се израсходва много енергия, а после съхранението му изисква допълнително енергия. Интересна възможност са горивата от водорасли, които макар и в начален стадии се развиват много бързо. В Япония е създадено био дизел със 75 % био-компонент от водорасли и 25 дизел. Има създаден и 92 октанов бензин.

    Нередност?
  • 9
    plovdivski avatar :-|
    Тъпата майна
    • + 11

    До коментар [#3] от "damianrm":

    Това не е псевдо новина, успехът на Тесла е реален. Тук (района на Палто Алто, Маунтин Вю и т.н.) Модел С на Тесла е доста по-често срещан от някои модели на Волво. А все пак си говорим за доста скъп автомобил.

    Надявам се, че Тесла ще успее да изпълни плановете си за достъпен електромобил в близките години.

    Нередност?
  • 10
    kirko08 avatar :-|
    kiril petrov
    • + 5

    До коментар [#9] от "Пловдивски":



    акумулаторите трябва да поевтинеят, наистина трябват поне 3години, но с тоеа се е заела сериозна корпорация.

    " Тесла" просто ще са най големия клиент.

    Нередност?
Нов коментар