Масова електромобилизация
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Масова електромобилизация

Tesla Roadster беше първият автомобил на компанията, който се продаваше на цени от над $100 000.

Масова електромобилизация

Tesla Motors обяви амбициозни планове за развитието на мрежата си от зарядни станции

Асен Георгиев
7164 прочитания

Tesla Roadster беше първият автомобил на компанията, който се продаваше на цени от над $100 000.

© reuters


Качвате се в новия си автомобил и тръгвате към Бургас. Изминавате 300 километра и спирате да презаредите батерията му. Докато изпиете едно кафе и се разтъпчете за двадесетина минути, в нея вече има достатъчно заряд, за да минете нови 250 километра. Автомобилът ви не отделя никакви вредни газове в атмосферата, а разходката ви от София до Бургас струва точно… нула лева.

Подобен сценарий все още изглежда невероятен за България, където изцяло електрическите автомобили се броят на пръсти, но съвсем скоро ще бъде реалност в САЩ. За неговото осъществяване се грижи най-успешната компания за производство на електромобили – Tesla Motors. В края на май нейният основател и изпълнителен директор Елън Муск (сериен предприемач, основал PayPal, Solar City и SpaceX) обяви своите амбициозни планове за развитие на автомобилния производител. Те включват агресивно разширяване на мрежата от станции за бързо презареждане на батериите, което ще позволи още през следващата година собствениците на електромобилите на компанията съвсем спокойно да пътуват навсякъде в САЩ. При това напълно безплатно. "Много е важно да направим пътуването на дълги разстояния достъпно", коментира Елън Муск, пред CNN. "Когато хората си купуват кола, те също така си купуват и усещането за свобода, способността да отидат навсякъде, където пожелаят", добавя той. Амбициозната програма за увеличаване броя на станциите за скоростно зареждане обаче е само последната положителна новина около компанията, която към момента отчита изключително успешна година.

На скорост

За последните шест месеца акциите на Tesla Motors са поскъпнали със 182%, достигайки нива от над $115 при около $30 в края на 2012 г. Силният растеж е провокиран от серия събития с позитивен привкус. В края на месеца от компанията обявиха, че търсенето на техния електромобил Model S през първото тримесечие се е оказало по-голямо от очакваното и че ще успеят да продадат с около 250 - 300 повече от планираните 4500 бройки. Малко повече от месец по-късно, когато излязоха финансовите данни за първото тримесечие, стана ясно, че компанията за пръв път в историята си излиза на скромна печалба от 11 млн. долара, което допълнително повиши цената на акциите й.

Сякаш по поръчка ден по-късно авторитетното списание Consumers Review обяви резултатите от тестовете на Model S, класирайки го като една от най-добрите коли, създавани някога, с 99 от общо 100 точки. Малко след това компанията обяви, че ще привлече финансиране от около 1 млрд. долара – от продажба на акции и банкови заеми, с което ще върне нисколихвения държавен заем от 465 млн. долара 9 години по-рано от планираното. Което се случи в края на май. 

Големи планове

Междувременно изпълнителният директор на Tesla Motors съобщи в няколко интервюта, че интересът на потребителите надвишава очакванията на компанията. В края на първото тримесечие от компанията отчетоха по-добри от планираните продажби и повишиха очакванията си за годината до 21 000 продадени бройки за Model S. За да разшири диапазона на потенциалните си потребители, Елън Муск обяви, че догодина фирмата му ще пусне нов SUV автомобил, наречен Model X, който ще бъде на сходна цена с Model S, или около 70 хил. долара за базова версия. Това ще е вторият модел от второто поколение електромобили на Tesla, а Муск вече обяви, че компанията работи върху трето поколение, което ще бъде наполовина по-евтино от сегашните предложения и ще се появи на пазара през 2016 г. Засега се знае, че "масовите" електромобили ще струват между 30 хил. и 40 хил. долара и ще са с около 20% по-малки от Model S, влизайки в класа на Audi A4 и BMW 3 серия.

Ако плановете на Муск сработят, когато достъпният масов модел на компанията излезе на пазара, мрежата за бързо зареждане на Tesla трябва да е обхванала цялата територия на САЩ и съседните държави. Към момента станциите, в които собствениците на Tesla електромобили могат да презаредят батериите си за около 30 мин., са едва осем. Според информацията от компанията обаче техният брой ще бъде утроен до края на юни, а до края на годината ще бъдат достатъчно, за да могат шофьорите спокойно да стигат от Ню Йорк до Лос Анджелис.

Право в целта

За момента потребителските реакции на Model S са повече от положителни. Най-харесваните черти на автомобила са, че е много тих, ускорява без никакво закъснение, създавайки усещане за изключителна мощност, че е екологичен и, разбира се, че се зарежда безплатно в станциите на Tesla. Минусите, които изтъкват автомобилните специалисти, са основно два - високата цена и относително проблемното придвижване на дълги разстояния. По всичко личи обаче, че Елън Муск е достатъчно наясно с тези недостатъци и е насочил цялата си енергия към това да ги преодолее.

И въпреки че много критици обвиняват Tesla Motors как не би оцеляла без държавните дотации за електромобили и автомобили с нулеви емисии, Муск е убеден, че още преди края на 2013 г. компанията му ще реализира марж на печалба в рамките на 20 - 25% без каквито и да било субсидии. Ако това наистина стане факт, ако намеренията за агресивно разширяване на безплатни зарядни станции на територията на САЩ не се провалят и ако Tesla Motors не забави третото поколение "евтини" електромобили, то компанията на Муск има потенциал да се превърне от бутиков стартъп в глобален лидер на един развиващ се пазар с, меко казано, огромен потенциал.

Качвате се в новия си автомобил и тръгвате към Бургас. Изминавате 300 километра и спирате да презаредите батерията му. Докато изпиете едно кафе и се разтъпчете за двадесетина минути, в нея вече има достатъчно заряд, за да минете нови 250 километра. Автомобилът ви не отделя никакви вредни газове в атмосферата, а разходката ви от София до Бургас струва точно… нула лева.

Подобен сценарий все още изглежда невероятен за България, където изцяло електрическите автомобили се броят на пръсти, но съвсем скоро ще бъде реалност в САЩ. За неговото осъществяване се грижи най-успешната компания за производство на електромобили – Tesla Motors. В края на май нейният основател и изпълнителен директор Елън Муск (сериен предприемач, основал PayPal, Solar City и SpaceX) обяви своите амбициозни планове за развитие на автомобилния производител. Те включват агресивно разширяване на мрежата от станции за бързо презареждане на батериите, което ще позволи още през следващата година собствениците на електромобилите на компанията съвсем спокойно да пътуват навсякъде в САЩ. При това напълно безплатно. "Много е важно да направим пътуването на дълги разстояния достъпно", коментира Елън Муск, пред CNN. "Когато хората си купуват кола, те също така си купуват и усещането за свобода, способността да отидат навсякъде, където пожелаят", добавя той. Амбициозната програма за увеличаване броя на станциите за скоростно зареждане обаче е само последната положителна новина около компанията, която към момента отчита изключително успешна година.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

15 коментара
  • 1
    dicon avatar :-P
    Димитър Димитров

    И аз искам един от тези електромобили на Тесла.

  • 2
    zamen avatar :-?
    Чарли Мишкин

    До 3-4 години електрическите автомобили ще станат "достъпни" за потребителите в САЩ и Западна Европа.
    Бих искал и аз да съм един от тях.
    Дали? :-)

  • 3
    damianrm avatar :-P
    damianrm

    В щатите отдавна се произвеждат "новини" вдигащи борсовата капитализация и правещя някой хора приказно богати, а накрая сметката се сервира на всички инвеститори. Справка фасебоок - велика компания, който си е купил акции преди 1 год. сега има 30 % по-малко пари ... :-) П.С: Безплатно каране/зареждане - имат предвид че си го плащаш с начална цена от сигурно 200 000 УСД - така - да - безпатно е после! хахаха :-)

  • 4
    gabodetko avatar :-?
    Чудомиров

    И аз искам такава кола. Без значение, дали си плащам сам тока или не - все пак нали изразходвам енергия (бензина да не ми го плаща някой друг), всичко си има цена и важното е, че си струва за такава кола. Това е бъдещето.

  • 5
    kirko08 avatar :-|
    kiril petrov

    До коментар [#3] от "damianrm":

    А как ще обясниш успеха на Space X ? Пишеш глупости.

    Просто Муск е човек с усещане за детайла и голям търговски нюх.

    Ракетата му например стана пример за това как трябва да се води голям техно проект - без политика, без далавери, без връзки - просто с

  • 6
    atcomtatz avatar :-|
    Уточнител

    Бог да му помага!

  • 7
    schlupf avatar :-|
    Нищо лично

    Принципно не виждам нищо лошо в това на всеки 250 километра да правиш почивка. София - Варна така или иначе всеки си има любимо място за спиране.

    Има обаче нещо смущаващо - бързото зареждане на батериите. За половин час зареждане означава, че се зареждат с много големи токове, което скъсява неимоверно много живота на батериите.

    Не искам да съм лош пророк, но пилците се броят наесен, а в случая след 5 години употреба на автомобила. Ако трябва да купуваш нови акумулатори на 5 вместо на 8-9 години, това ще убие автопроизводителя. А както са се втурнали... не знам, нека да видим! Електромобилите са бъдещето заради високата ефективност и възможността за рекуперация на кинтеична енергия, както и възобновяемостта на ресурса им.

  • 8
    georgebul avatar :-|
    georgebul

    Когато токът ти идва от Тецо-ве, е малко спорно дали емисиите са нулеви. Във Франция, която развива ядрена енергетика, говори за електромобили с нулеви емисии. Зареждането на електромобили от ВЕИ, освен че увеличава цената на превос, все още се счита за ниско ефективно.А батериите са толкова токсични и опасни, че екологичността отива на кино. Друг проблем е, че съвременните батерии се правят от редки метали и ще е доста трудно да се произведат милиарди такива батерии. Производството на горива от ГМО рапица, пшеница, царевица, или горива направени на базата на шистоф газ, може да е "еко" в Америка, но в Европа не става. Водородът пък е прекалено енергоемък, за да се добие се израсходва много енергия, а после съхранението му изисква допълнително енергия. Интересна възможност са горивата от водорасли, които макар и в начален стадии се развиват много бързо. В Япония е създадено био дизел със 75 % био-компонент от водорасли и 25 дизел. Има създаден и 92 октанов бензин.

  • 9
    plovdivski avatar :-|
    Тъпата майна

    До коментар [#3] от "damianrm":

    Това не е псевдо новина, успехът на Тесла е реален. Тук (района на Палто Алто, Маунтин Вю и т.н.) Модел С на Тесла е доста по-често срещан от някои модели на Волво. А все пак си говорим за доста скъп автомобил.

    Надявам се, че Тесла ще успее да изпълни плановете си за достъпен електромобил в близките години.

  • 10
    kirko08 avatar :-|
    kiril petrov

    До коментар [#9] от "Пловдивски":



    акумулаторите трябва да поевтинеят, наистина трябват поне 3години, но с тоеа се е заела сериозна корпорация.

    " Тесла" просто ще са най големия клиент.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK