Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
15 7 юни 2013, 16:39, 7036 прочитания

Масова електромобилизация

Tesla Motors обяви амбициозни планове за развитието на мрежата си от зарядни станции

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Качвате се в новия си автомобил и тръгвате към Бургас. Изминавате 300 километра и спирате да презаредите батерията му. Докато изпиете едно кафе и се разтъпчете за двадесетина минути, в нея вече има достатъчно заряд, за да минете нови 250 километра. Автомобилът ви не отделя никакви вредни газове в атмосферата, а разходката ви от София до Бургас струва точно… нула лева.

Подобен сценарий все още изглежда невероятен за България, където изцяло електрическите автомобили се броят на пръсти, но съвсем скоро ще бъде реалност в САЩ. За неговото осъществяване се грижи най-успешната компания за производство на електромобили – Tesla Motors. В края на май нейният основател и изпълнителен директор Елън Муск (сериен предприемач, основал PayPal, Solar City и SpaceX) обяви своите амбициозни планове за развитие на автомобилния производител. Те включват агресивно разширяване на мрежата от станции за бързо презареждане на батериите, което ще позволи още през следващата година собствениците на електромобилите на компанията съвсем спокойно да пътуват навсякъде в САЩ. При това напълно безплатно. "Много е важно да направим пътуването на дълги разстояния достъпно", коментира Елън Муск, пред CNN. "Когато хората си купуват кола, те също така си купуват и усещането за свобода, способността да отидат навсякъде, където пожелаят", добавя той. Амбициозната програма за увеличаване броя на станциите за скоростно зареждане обаче е само последната положителна новина около компанията, която към момента отчита изключително успешна година.


На скорост

За последните шест месеца акциите на Tesla Motors са поскъпнали със 182%, достигайки нива от над $115 при около $30 в края на 2012 г. Силният растеж е провокиран от серия събития с позитивен привкус. В края на месеца от компанията обявиха, че търсенето на техния електромобил Model S през първото тримесечие се е оказало по-голямо от очакваното и че ще успеят да продадат с около 250 - 300 повече от планираните 4500 бройки. Малко повече от месец по-късно, когато излязоха финансовите данни за първото тримесечие, стана ясно, че компанията за пръв път в историята си излиза на скромна печалба от 11 млн. долара, което допълнително повиши цената на акциите й.

Сякаш по поръчка ден по-късно авторитетното списание Consumers Review обяви резултатите от тестовете на Model S, класирайки го като една от най-добрите коли, създавани някога, с 99 от общо 100 точки. Малко след това компанията обяви, че ще привлече финансиране от около 1 млрд. долара – от продажба на акции и банкови заеми, с което ще върне нисколихвения държавен заем от 465 млн. долара 9 години по-рано от планираното. Което се случи в края на май. 

Големи планове




Междувременно изпълнителният директор на Tesla Motors съобщи в няколко интервюта, че интересът на потребителите надвишава очакванията на компанията. В края на първото тримесечие от компанията отчетоха по-добри от планираните продажби и повишиха очакванията си за годината до 21 000 продадени бройки за Model S. За да разшири диапазона на потенциалните си потребители, Елън Муск обяви, че догодина фирмата му ще пусне нов SUV автомобил, наречен Model X, който ще бъде на сходна цена с Model S, или около 70 хил. долара за базова версия. Това ще е вторият модел от второто поколение електромобили на Tesla, а Муск вече обяви, че компанията работи върху трето поколение, което ще бъде наполовина по-евтино от сегашните предложения и ще се появи на пазара през 2016 г. Засега се знае, че "масовите" електромобили ще струват между 30 хил. и 40 хил. долара и ще са с около 20% по-малки от Model S, влизайки в класа на Audi A4 и BMW 3 серия.

Ако плановете на Муск сработят, когато достъпният масов модел на компанията излезе на пазара, мрежата за бързо зареждане на Tesla трябва да е обхванала цялата територия на САЩ и съседните държави. Към момента станциите, в които собствениците на Tesla електромобили могат да презаредят батериите си за около 30 мин., са едва осем. Според информацията от компанията обаче техният брой ще бъде утроен до края на юни, а до края на годината ще бъдат достатъчно, за да могат шофьорите спокойно да стигат от Ню Йорк до Лос Анджелис.

Право в целта

За момента потребителските реакции на Model S са повече от положителни. Най-харесваните черти на автомобила са, че е много тих, ускорява без никакво закъснение, създавайки усещане за изключителна мощност, че е екологичен и, разбира се, че се зарежда безплатно в станциите на Tesla. Минусите, които изтъкват автомобилните специалисти, са основно два - високата цена и относително проблемното придвижване на дълги разстояния. По всичко личи обаче, че Елън Муск е достатъчно наясно с тези недостатъци и е насочил цялата си енергия към това да ги преодолее.

И въпреки че много критици обвиняват Tesla Motors как не би оцеляла без държавните дотации за електромобили и автомобили с нулеви емисии, Муск е убеден, че още преди края на 2013 г. компанията му ще реализира марж на печалба в рамките на 20 - 25% без каквито и да било субсидии. Ако това наистина стане факт, ако намеренията за агресивно разширяване на безплатни зарядни станции на територията на САЩ не се провалят и ако Tesla Motors не забави третото поколение "евтини" електромобили, то компанията на Муск има потенциал да се превърне от бутиков стартъп в глобален лидер на един развиващ се пазар с, меко казано, огромен потенциал.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Приложението за видеовръзка Zoom пострада заради притеснения със сигурността Приложението за видеовръзка Zoom пострада заради притеснения със сигурността

Акциите на компанията се понижиха значително, след като беше критикувана, че има проблем с потребителските данни

8 апр 2020, 512 прочитания

И котките могат да се инфектират с коронавирус 2 И котките могат да се инфектират с коронавирус

За момента няма потвърдени научни данни домашните любимци да могат да заразяват обратно стопаните си

6 апр 2020, 4646 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Ябълката на раздора

Apple представи изцяло обновен интерфейс за мобилната си платформа, който бе посрещнат със смесени чувства

Още от Капитал
Тяхната първа криза

Финтех компаниите са изправени пред нови предизвикателства заради COVID-19 и първия им сблъсък с икономически проблеми

Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

Може ли България да надбяга вируса

България използва времето, спечелено от социалната изолация, за минимални подобрения в здравната система и планира да въведе софтуер за следене на заразени и нарушители на карантини. Засиленото тестване все още не се случва

(Не)платени пътища

Тол системата работи официално вече от месец, на практика - не съвсем

Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10