Apple бърка в кутията на Pandora
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Apple бърка в кутията на Pandora

Apple бърка в кутията на Pandora

Производителя на iPhone нахлува в територията на интернет-радиото Pandora. И това е само един от проблемите, с които компанията трябва да се справи, за да оцелее.

Асен Георгиев
5384 прочитания

© Антония Тилева


Ако някой ви попита каква е разликата между традиционното и интернет радиото, спокойно можете да му отговорите, без да се колебаете: възможността да слушате точно тази музика, която харесвате.

Персонализация. Именно това беше ключът, с който най-популярното онлайн радио в САЩ Pandora успя да спечели интереса на първите си фенове преди повече от десет години. Това, което то предложи на своите потребители, бяха музикални станции, персонализирани на базата на техните предпочитания. Интернет радиата натрупаха сериозна популярност и заради възможността за групиране с други хора, които имат подобни музикални вкусове, както и заради удобното използване от всяко място, където има връзка с мрежата. Само в Pandora днес има регистрирани над 200 млн. акаунта, от които близо 60 млн. се използват редовно.

Въпреки потребителския интерес обаче пред интернет радиата все още има както големи възможности за развитие, така и много проблеми за решаване. Потенциалът се крие най-вече в интегрирането им с новите модели автомобили и мобилни устройства, както и в постепенното западане на традиционните радиостанции. Проблемите пък са свързани с високите отчисления за артистите, които заплашват самия бизнес модел в дългосрочен план, с ожесточената конкуренция, както и с проблемите на тема авторско право, които трябва да се решават във всяка отделна държава, където работи дадената услуга.

Трудностите пред компаниите в бранша обаче си заслужават усилията. Най-малкото поради факта, че към момента всички онлайн радиа в САЩ държат едва около 6% от целия радиопазар и пред тях има огромен потенциал за растеж. В останалата част от света вероятно този процент е дори по-нисък. Това осъзнават както по-старите участници като Pandora, Last.fm, Rdio, Spotify, така и съвсем пресните играчи като Google и заявилите желание да навлязат тепърва Apple.  

iTunes Radio

е услугата на Apple, която беше обявена в началото на месеца по време на годишната конференция на компанията заедно с премиерата на новата операционна система iOS7. Засега приложението работи в тестов вариант, а официална му версия ще бъде достъпна за масова употреба през есента. iTunes Radio ще бъде безплатна услуга и ще позволява на потребителите да персонализират собствени станции на базата на техния вкус или пък да слушат канали с конкретни стилове. Ще има и платена версия ($24.99/година), която ще съхранява цялата музика на потребителите в iCloud, така че тя ще може да бъде пускана през всякакви устройства и навсякъде, където има достъп до интернет.

Основният плюс на iTunes Radio към момента е интеграцията със софтуера за гласово управление Siri, чрез който потребителите ще могат да си поръчват определена песен или изпълнител. Друга новост е възможността за бързо и лесно закупуване на парчета директно през iTunes Radio, което от Apple очакват да доведе до вълна импулсивни покупки. Източниците за печалба на компанията обаче няма да са ограничени само до продажбата на песни. Приходи ще се търсят както от реклама, така и от платени абонаменти.

Apple вече цяло десетилетие доминира пазара на музика онлайн чрез своя магазин iTunes. През последните години обаче част от хората са спрели да го ползват, защото имат (относително) безплатни алтернативи като Pandora, Rdio, Last.fm, Spotify и други. И въпреки че компанията все още държи 63% от дигиталните продажби на музика по данни на Bloomberg, тя очевидно е решила, че вече е крайно време да отхапе парче и от бизнеса с интернет радиа.

"Като голяма компания Apple има няколко основни предимства", коментира Карл Волкман, изпълнителен директор на чикагската SRV Network, пред CNN. "Те имат широка и лоялна клиентска база и възможност да бъдат конкурентни чрез рекламните си условия, което е огромен стимул за повечето издатели на музика", добавя той. Други коментатори обаче са по-скоро негативно настроени към новата услуга на компанията, защото не виждат нищо революционно в нея. Според Роберто Болдуин от списание Wired нейната основна функция е да продава песните в iTunes, а не да бъде най-добрата интернет радио услуга на пазара.

Други са проблемите

Официално от Pandora коментират, че не се притесняват от навлизането на Apple в сферата на техния бизнес. От компанията казват, че те са в бранша вече над десет години, фокусирани са само в това, което правят, и имат близо 200 млн. регистрирани потребители. Всичко това е вярно, но може би пропускат факта, че въпреки добрата услуга, която имат, и постоянно увеличаващия се брой потребители, фирмата продължава да работи на загуба ($16 млн. за 2012 г.). А нарастващата конкуренция и липсата на устойчив бизнес модел са си сериозна причина за тревога.

Бизнес моделът на Pandora до момента се чупи на две места. Първото е високият процент от приходите, които отиват като отчисления на артистите - за 2012 г. над 60%. За да се справи с този проблем, компанията лобира усилено за намаляване на тази тежест, която е значително по-висока, отколкото при сателитните и традиционните радиа. Последният опит на изпълнителния директор на Pandora Тим Уестъргрийн да убеди американския Конгрес да прокара намаляването на отчисленията е съвсем скорошен. Срещу него обаче се обявиха много банди и изпълнители, сред които и Pink Floyd, които обвиняват Pandora, че ги подвежда, искайки тяхната подкрепа за решение, което реално ще намали хонорарите им. В момента най-популярните изпълнители, слушани в сайта, печелят по няколко милиона долара на година, около 2000 банди получават над 10 000 долара, а около 800 - над 50 000 долара годишно. Според Pandora това е много, според изпълнителите - малко.

Вторият проблем на Pandora, който пречи на компанията да излезе на печалба, е всъщност... най-голямото й конкурентно предимство - алгоритъмът, който преценява коя песен ще се хареса на определен потребител. Той е базиран на над 400 отделни критерия, които се прикачат към всяка отделна песен. Когато цялата информация вече се намира в базата данни, за софтуера е лесно да подбере именно песните, които биха ви харесали, съобразявайки се с това, което сте слушали преди или посочената от вас информация. Проблемът е, че въвеждането на тези данни е свързано с физическото прослушване на всяка нова песен от живи хора - служители и музиканти. Това е процес, който е не само скъп и бавен, но поставя под въпрос възможността за достатъчно евтино и бързо разрастване на бизнеса. Т.е., ако компанията запази този модел на работа, разходите й ще растат с относително еднаква скорост спрямо нейните приходи, правейки трудно излизането на печалба. Ръководството на Pandora се надява, че ще успее да се пребори за намаляването на отчисленията за изпълнителите, което до някаква степен ще реши част от проблемите й. Ако това стане обаче, то ще се отрази добре и на конкурентите, сред които вече има достатъчно сериозни играчи, които не бива да се подценяват. А също и многомилиардни компании като Google и Apple, които могат да кроссубсидират интернет радиата си.

Ако някой ви попита каква е разликата между традиционното и интернет радиото, спокойно можете да му отговорите, без да се колебаете: възможността да слушате точно тази музика, която харесвате.

Персонализация. Именно това беше ключът, с който най-популярното онлайн радио в САЩ Pandora успя да спечели интереса на първите си фенове преди повече от десет години. Това, което то предложи на своите потребители, бяха музикални станции, персонализирани на базата на техните предпочитания. Интернет радиата натрупаха сериозна популярност и заради възможността за групиране с други хора, които имат подобни музикални вкусове, както и заради удобното използване от всяко място, където има връзка с мрежата. Само в Pandora днес има регистрирани над 200 млн. акаунта, от които близо 60 млн. се използват редовно.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    pinotgrigio avatar :-|
    pinotgrigio

    Дано да оцелее . Наи-доброто и качествено интернет радио , което слушам от години.

  • 2
    mickey1 avatar :-|
    Mickey

    Тука е момента да споменем ''великите фрази'' на двама Велики Задници;

    http://www.youtube.com/watch?v=CW0DUg63lqU

    и

    http://www.youtube.com/watch?v=21zy13JsCYA

  • 3
    e_mil avatar :-P
    tamada

    [quote#2:"Mickey"]"Тука е момента да споменем ''великите фрази'' на двама Велики Задници..."[/quote]

    Ако знаеше английски щеше да чуеш, че първата фраза започва с: "I mean Picasso had a saying..." :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.