Пипни ме, ако можеш
Водещият производител на авиационна електроника Thales се опитва да наложи сензорните екрани като основен уред в пилотските кабини


Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.
Когато представи първия смартфон от фамилията iPhone през вече не толкова близката 2007 г., покойният изпълнителен директор на Apple Стив Джобс направи няколко малки революции в мобилния бранш. Една от тях беше премахването на повечето физически бутони от телефоните. Подобно нещо предстои да се случи в един доста по-специализиран бранш – управлението на самолети.
От зората на авиационната епоха пилотите са принудени да седят в претъпкани с бутони, превключватели и аналогови уреди кабини. През последните две-три десетилетия аналоговите уреди постепенно биват заменени от мултифункционалните екрани. Това са LCD или CRТ дисплеи, които се контролират посредством бутони, разположени в краищата им. Те могат да бъдат програмируеми в зависимост от ситуацията – по този начин екран може да показва данните от радара, висотомера и друга летателна информация само с натискането на един клавиш. Тази тенденция значително намали броя на превключвателите, ръчките и бутоните, с които пилотите трябва да се оправят. Въпреки това кабините продължават да са претъпкани с най-различни уреди. Производителят на авиационна електроника Thales обаче предлага нова концепция, според която до края на десетилетието всички уреди в пилотската кабина да се заменят с един или няколко големи сензорни екрана.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
5 коментара
Проблема е, че за всяка промяна трябва да забиваш поглед в таблото, а с механичните бутони, които обикновенно са групирани по функции и са изработени с различни форми, може да се ориентира човек само по допир. Не сваляш поглед, нямаш проблеми в тъммна и димно обстановка, инстинктивно е. Не всиичко стари неща са лоши...
Американската конкуренция ги гази и се чудят какво да измислят.
Като идея не е лошо, но доста вода ще се изтече докато американската федерална агенция ги допусне до експлоатация.
Всичко това ще изисква "абсолютна" надеждност на бордовите компютърни системи, които обикновено съответстват стандарта MIL, но трябва да се има предвид, че на самолета има около 1000 най-различни датчици и серво-системи.
Предвид с това което се случи с южнокорейския Боинг, винаги е въжможно да се случи непредвиден извънреден инцидент.
Thales могат и да си вкарат идеите в някой футуристичен гейм-център, но дотам.
Икономедия, да сте чували думата "авионика"? Има я в кръстословиците.
До коментар [#1] от "tovazaetolie":
Надявам се, че го казваш като действащ пилот, а не като човек, който се е нагледал с филми.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.