Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Отличен (6)

Образователният стартъп Coursera получи нови $43 млн. финансиране, за да разшири дейността си към развиващите се пазари

Асен Георгиев
5943 прочитания

© shutterstock


Колко пъти ви се е случвало да пропуснете определена лекция в университета, която по принцип ви е много интересна, но съвпада с рожден ден на близък роднина или мероприятие, което чакате от месеци? Искало ли ви се е да можете да избирате времето и мястото на упражненията, които трябва да вземете през семестъра, за да го заверите? Ако отговорите на тези два въпроса са "да", то онлайн образователните портали за гимназисти и студенти като Coursera, Udemy, EdX и Udacity вероятно ще ви спечелят като потребител. Всичките тези млади компании, макар и с малки разлики и специфики, предлагат дистанционни курсове, водени от някои от най-добрите лектори в света. Някои от тях дори правят това безплатно…

Coursera е един от най-бързо развиващите се проекти за онлайн обучение, който миналата седмица добави нови $43 млн. финансиране към $22-та млн., които получи преди около година. Доверието на инвеститорите е провокирано най-вече от бързия растеж в потребителската база, големия международен интерес и успеха на създателите на компанията да привлекат някои от най-добрите университети в САЩ като партньори (вече 83 на брой). Свежите пари ще се използват за удвояване на екипа до около 100 души, създаване на ново съдържание, сключване на нови партньорства, навлизане във възможно най-много държави извън САЩ и разработване на устойчив модел за генериране на приходи. Инвеститори във втория рунд на финансиране, обявен през миналата седмица, са фондовете GSV Capital, International Finance Corporation (IFC) – инвестиционният фонд на Световната банка, Laureate Education Inc., Learn Capital, както и предприемачът Юри Милнер.

"Надяваме се, че това са достатъчно пари, за да започнем да печелим", коментира съоснователят на Coursera Дафне Колер, пред New York Times. "Честно казано, все още не сме се фокусирали върху отговора на въпроса кога точно ще се случи това", добавя тя.

В лявата лента

Coursera е създадена през април 2012 г. от двама преподаватели в Станфордския университет – Андрю Нг и Дафне Клолер. Идеята е сайтът да предлага т.нар. масови отворени онлайн курсове (Massive Open Online Courses MOOCs) на възможно най-голям брой желаещи. При това безплатно. По-малко от година и половина след създаването на компанията тя вече има над 4 млн. потребители (от над 100 различни държави), които са се включили в повече от 400 безплатни курса. Самите занятия са разделени в различни категории като биология, социални науки, хуманитаристика, математика, компютърни науки, бизнес и други.

От началото на годината в сайта са въведени някои платени услуги и такси за лицензионно ползване на учебните материали, които са генерирали 800 000 долара. Според Колер в дългосрочен план подобни приходи може би ще бъдат достатъчни за съществуването на компанията. Идеята е, че съдържанието в сайта може да бъде чудесно допълнение към традиционните курсове на университетите, за което те биха си плащали. Приходите ще се разпределят между Coursera и университетите партньори, които са подготвили съдържанието.

Плановете на мениджмънта обаче не спират дотук. Част от свежите пари ще отидат за международна експанзия чрез локализация и превеждане на различни езици, както и сключване на партньорства за дистрибуция и разработване на нови техники за смесени обучения, при които онлайн материалите на Coursera да се използват заедно с традиционните присъствени занятия на университетите.

"Виждаме огромен потенциал в използването на някои от материалите на Coursera в нашите университети, затова определено има стратегически елемент в инвестицията ни", коментира Дъглас Бекер, председател на борда на директорите и изпълнителен директор на Laureate Education Inc. - международна организация, която управлява повече от десет печеливши университета.

Идваме с мир

Основателите на Coursera са категорични, че курсовете им не мога да заменят изцяло университетското образование, а и не целят това. Тяхната идея е да създадат лесен, евтин и удобен начин за придобиване на определени знания, който да е достъпен за голям брой хора. Според Нг и Колер онлайн курсове правят знанието по-достъпно. Самите колежи и университети в САЩ осъзнават, че използването на стотици преподаватели, които да повтарят едни и същи лекции, не е най-добрият начин за използването на ресурсите. При положение че базовите уроци могат да се дигитализират и да се взимат през платформи като Coursera, то времето на професорите и преподавателите ще може да се използва по-пълноценно – за водене на специализирани курсове или индивидуални срещи със студенти например. А така ще може да се адресира и един от най-големите проблеми на университетите в САЩ в момента - увеличаващите се опашки от студенти, чакащи реда си за някои от най-посещаваните предмети, без които не могат да завършат. "Масови отворени онлайн курсове имат много голям потенциал за справяне с проблемите, свързани с качеството и капацитета на образователната система на Калифорния", коментира Колер пред Venturebeat.com.

Именно затова от Coursera имат желание техните курсове да бъдат признати от американската образователна администрация и вече са постигнали малка победа в тази насока. От началото на годината няколко от най-посещаваните от тях гарантират на потребителите кредити, които могат да се използват в някои учебни институции. Въпросът е обаче, че администрацията на всеки колеж или университет може да прецени за себе си дали да признае взетия курс и кредитите, които носи, или не.

Въпреки големия ентусиазъм около потенциала на онлайн платформите за масови обучения и възможността да демократизират висшето образование по света, пред иновативния модел започнаха да се появяват и препятствия. За момента те са свързани с притесненията на някои представители на университети относно това как точно онлайн курсовете ще променят висшето образование, да??? университетите не са прибързали, като са се съгласили да си сътрудничат с компании като Coursera и дали крайната цел всъщност не е да се спестят пари, а не толкова подобряването на качеството на образованието. Въпроси, чиито отговори със сигурност ще разберем съвсем скоро.


10 коментара
  • 1
    roooster avatar :-|
    roooster

    Авторът да понаучи български, моля. "Стартъп" на родния език много повече звучи стар-тъп, отколкото старт-ъп. Име "Нг" просто е та*ак на незнанието, пък и как ли се произнася??? А по същество, да се пускат записчета, вместо да се канят елитни преподаватели, е много Андрешковско - бедни но хитри. Да спестим парици и да продадем Айфеловата кула. Юруш на доматите без семки. Последно, ако си цървул, и Айнщайн да ти изкара персонален курс, все тая.

  • 2
    daks avatar :-|
    ДАКС

    До коментар [#1] от "roooster":


    [quote#1:"roooster"]Последно, ако си цървул, и Айнщайн да ти изкара персонален курс, все тая.[/quote]

    А ако не си ''цървул'' какво става?
    Според мен е далеч по-добре дори и цървулите да зяпат нещо образователно, наместо по цял ден да кибичат продукциите на телевизионния развлекателен бизнес. Доколко е развлекателен не знам, но определено е отвлекателен.

  • 3
    nixonanim avatar :-|
    Nixonanim

    Според мен почти цялото висше образование в България може да бъде заместено от проект за превод и адаптация на курсове от Coursera. Качествени, с актуално съдържание и обективни критерии за оценка. Само който не е гледал, не е разбрал колко са добри!

  • 4
    roooster avatar :-|
    roooster

    Ако не си цървул, отиваш да се учиш където трябва. Другото е бла, бла. Да гледаш курсове??? Тва е като да повишим нивото на широките народни маси. А мнения за "почти цялото" висше образование в България са комични. Иначе няма лошо, гледайте, другите учат.

  • 5
    daks avatar :-|
    ДАКС

    До коментар [#4] от "roooster":

    Май не вдявате, че няма особена разлика между това да гледаш даскала на живо в аудиторията и това да го гледаш на запис. Всъщност има - записа винаги можеш да си го върнеш и да го чуеш отново. И в двата случая няма да стане чудо, ако не се заемеш и да прочетеш каквото трябва, но това няма връзка с начина, по който ти се изнася лекцията.

  • 6
    roooster avatar :-|
    roooster

    Май вдявам, щото съм даскал на 5% уки и 95 % неуки. При това в "елитен" ВУЗ. Личният пример и контакт са от ОГРОМНО ЗНАЧЕНИЕ!!!

  • 7
    daks avatar :-|
    ДАКС

    До коментар [#6] от "roooster":

    Вижте, неуките, на които сте даскал надали ще се проявят интерес да гледат онлайн курсове, след като явно не проявяват интерес да учат дори след като са се записали във ВУЗ и посещават лекции (нека предположим, че го правят). Не виждам, обаче какво и как Ви бъркат онлайн курсовете, след като дори не претендират да изместят висшето образование. Съвсем друг е въпросът, че знанията, с които завършват студентите висшето си образование в БГ ВУЗ-овете все повече се доближават до тези, придобити от онлайн курсове. Само дето за това положение не е виновно наличието на онлайн курсове.

  • 8
    nikolay_uk avatar :-P
    Николов

    [quote#3:"Nixonanim"]Според мен почти цялото висше образование в България може да бъде заместено от проект за превод и адаптация на курсове от Coursera. Качествени, с актуално съдържание и обективни критерии за оценка. Само който не е гледал, не е разбрал колко са добри![/quote]Лошото е, че нашите ВУЗ-ове ще се запънат. Защото може да изкараш онлайн курс от Станфорд, който включва писане на домашни и изпит и накрая УНСС няма да го признае като равностоен.

  • 9
    motochristo avatar :-|
    motochristo

    Не е толкова проблемно как се преподава, а какво се преподава. С малки изключения и осоено в хуманитарните науки преподавателският състав е по-слаб като интелектуални качества от средните студенти, а добрите са ги задминали още докато следват. Трябва да се вкара конкуренция.
    В общи линии има 3 закона за добра система на образование (по сър Кен Робинсън)
    1. Едно училище никога не е по-добро от учителите, които преподават в него.
    2. Единственото важно нещо е студентите да учат. Няма образование без учене. Всички останали дейности са второстепенни.
    3. Образованието трябва да е като земеделие, а не като животновъдство - създаваш условия, па ако се роди нещо - добре. Няма начин учащите да учат насила, както наддават добичетата за месо.

    В този ред на мисли - ОСТАВКА НА ПРАВИТЕЛСТВОТО!

  • 10
    roooster avatar :-|
    roooster

    Не ви познавам ДАКС, и не желая персонални контакти. Не се надявам да ме разберете и просто излизам от дискусията. Последно: Имам опит в преподаването около 28 години. Уверявам ви, че младите студенти никога не се задържат в образователен сайт на интернет повече от 2 минути, освен ако не е със сексуален подтекст. А да им задържите вниманието, и още повече да ги накарате да учат, може само с остър, груб личен пример и влияние!!! И мноо ма кефи примеро с Кенчето Робинсън. Голем пич. Сичко вдява от убразуванието.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK