Мобилни таксиметрови звезди
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Мобилни таксиметрови звезди

"До скоро поръчването на такси беше анонимна услуга – качвате се в колата на улицата или се свързвате с диспечер, който само ви предоставя номер на автомобила", коментира Атанас Шарков, съосновател на мрежата.

Мобилни таксиметрови звезди

Мобилно приложение се опитва да промени бизнес модела на таксиметровите компании

Юлиян Арнаудов
12495 прочитания

"До скоро поръчването на такси беше анонимна услуга – качвате се в колата на улицата или се свързвате с диспечер, който само ви предоставя номер на автомобила", коментира Атанас Шарков, съосновател на мрежата.

© OMG Mobile


Българската софтуерна компания OMG Mobile пусна първата интернет базирана мрежа за таксиметрови компании в страната, която позволява на клиентите да поръчват такси, да избират и оценяват шофьора, без да е нужно да се свързват с диспечер. Мрежата се нарича Taxistars и комбинира в себе си онлайн платформа за управление и мобилно приложение за iOS и Android. Тя е отворена и всички таксиметрови компании могат да предложат на своите клиенти да поръчват коли през нея.

Мобилни до последно

Потребителите свалят приложението на своя смартфон или таблет и се регистрират. След това то ги локализира на картата автоматично благодарение на GPS връзката. Клиентите могат да изберат да поръчат такси или от мястото, на което се намират в момента или да посочат някое по техен избор на картата. След това програмата показва колко свободни коли има в района и автоматично предлага тази, която се намира най-близо. След като направят заявка, им се появява информация кой е техният шофьор, както и номерът на колата. Потребителите имат възможност в рамките на първата минута да сменят водача и така например да поискат да ги вози таксиметров шофьор, който те познават или са били доволни от предишни курсове.

Тоест чрез Taxistars клиентите могат да идентифицират шофьорите и дори да ги оценяват. Същото могат да направят и компаниите, които могат да оценяват клиентите си в зависимост от прекъснатите повиквания или друго некоректно поведение. След това те могат да проследят маршрута си, да си водят статистика за изхарчените пари и изминатите километри. Мобилното приложение има редица вградени функции, включително и запеметяване на някои често използвани адреси.

Самите водачи разполагат с таблети или други мобилни устройства, които използват, за да проследят повикванията и адресите.

"До скоро поръчването на такси беше анонимна услуга – качвате се в колата на улицата или се свързвате с диспечер, който само ви предоставя номер на автомобила", коментира Атанас Шарков, съосновател на мрежата. Според него чрез Taxistars се премахва тази преграда и прави пътуването с такси един по-прозрачен и лесен процес. "Ние не искаме само да представим едно мобилно приложение, а цялостна мрежа за управление на бизнеса".

За момента Taxistars е все още в бета версия, но основните функции са достъпни за потребителите. Приложението може да се свали от онлайн магазина Google Play за устройства Android, съвсем скоро ще бъде пусната и версия за iOS на Apple. Потребителите ще могат да поръчват коли на таксиметровите компании Yellow Taxi в София, "Вивант" и "Пърфект такси" в Пловдив, както и "Индикар" в Бургас. OMG Mobile в момента преговаря и с други подобни фирми, които да се включат към мрежата на Taxistars и се очаква в близките месеци тя да разшири покритието си и броя на таксиметровите коли, които я ползват.  

Сходни мобилни решения са въведени от голямата таксиметрова компания Uber в САЩ. Подобна инициатива има и в Германия – My Taxi, като при нея основен акционер е Mercedes-Benz, която е основен доставчик на таксиметрови автомобили в страната. Всички досегашни опити са с централизиран подход, докато Taxistars разчита на децентрализирания peer2peer подход, коментира Шарков.

Платформата на българската компания може да бъде интегрирана и към други транспортни услуги извън таксиметровия бизнес, коментира Пламен Желязков, съосновател и отговорник за техническата част на софтуера.  

Светло бъдеще

В бъдещите версии на Taxistars е предвидено интегрирането на виртуален портфейл за потребителите, които ще могат да плащат безконтактно. За момента съществува опцията за наложен платеж (след предоставяне на услугата) или чрез ваучери. Последните могат да бъдат предоставяни изцяло електронно и така да се спести хартия и време за писане и издаване. Засега софтуерът има българска и английска версия, но разработчиците обещават скоро приложението да бъде достъпно на общо 42 езика.

Авторите на приложението допълват, че ще разчитат много на обратната връзка на потребители и таксиметрови компании и шофьори за подобряването на платформата.

Българската софтуерна компания OMG Mobile пусна първата интернет базирана мрежа за таксиметрови компании в страната, която позволява на клиентите да поръчват такси, да избират и оценяват шофьора, без да е нужно да се свързват с диспечер. Мрежата се нарича Taxistars и комбинира в себе си онлайн платформа за управление и мобилно приложение за iOS и Android. Тя е отворена и всички таксиметрови компании могат да предложат на своите клиенти да поръчват коли през нея.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    rossen.russinov avatar :-|
    Rossen Russinov

    Успех на услугата!
    Ще я тествам в София през август...

  • 2
    gost22 avatar :-|
    gost22

    "Същото могат да направят и компаниите, които могат да оценяват клиентите си в зависимост от прекъснатите повиквания или друго некоректно поведение."
    Това намирисва: Значи може да откажат услуга, ако не им хареса клиента? Нещо като "За гаража съм!" но в мобилен вариант.

  • 3
    sinergy avatar :-|
    Sinergy

    До коментар [#2] от "gost22":

    Не е толкова страшно - ако си редовен клиент ще те водят на отчет и ще се опитат по всякакъв начин да ти намерят кола. Ако обаче си викал кола и си я отказвал или не си се появявал на няколко пъти, то тогава не си най-предпочитаният клиент. Напълно нормален подход, от който печелят и двете страни.

    Доколкото знам подобно отношение към клиентите имаше във Варна още преди 5 години. До Пловдив не знам да е стигнало и някоя компания да оценява така клиентите си. Някой да сподели за София и другите градове.

  • techops

    Потребителите с Windows Phone са пренебрегнати?

  • 5
    gost22 avatar :-|
    gost22

    До коментар [#3] от "Sinergy":
    Да, заради това като звънна и искам да дойде определен шофьор (защото ми харесва обслужването му), ми обясняват, че нямам право да избирам и "който поеме поръчката". Добре, че шофьорите също си имат "служебен номер" — звъниш и се уговаряш директно.

  • 6
    datamode avatar :-P
    datamode

    До коментар [#4] от "Yanko":

    те са пренепрегнати винаги и от всякъде :)

    относно услугата. веднага ще я тествам.

  • 7
    stoicho avatar :-|
    stoicho

    що не го намирам това приложение в App Store?

  • 8
    sulio_parvi avatar :-|
    sulio_parvi

    interesno,kolko struva tazi reklamna statia?

  • 9
    m37_unseen avatar :-|
    M37_Unseen

    Страхотна идея несъмнено.

  • 10
    m.elcheva avatar :-|
    m.elcheva

    Здравейте, аз съм бивша диспечер в водеща таксиметрова компания в Б-с, и искам да отговоря на няколко коментара.
    И сега таксиметровите шофьори отказват до вземат определени поръчки. Нищо,че обажданията минават през диспечер.
    Много от шофьорите не са коректни( мръсни коли, мърляв външен вид, лоши обноски), но мен ме задължават да давам поръчки и на такива шофьори. Не е разрешено в нашата компания клиента да си избира шофьора и кола.
    Сага с това приложение смятам, че нещата ще се подобрят. Шофьорите ще са по стриктни и ще се борят за клиентите, а клиентите ще си чакат таксито и няма да правят вързалки.
    Колкото по - голяма прозрачност има толкова повече ще се подобри обслужването. Качествените таксите ще имат повече работа, а мърльовците, или ще влезнат в част или ще отпаднат от играта.
    Диспечерите ще спрат да крещят на клиентите, а ще гледат да ги привлекат повече клиенти, клиентите ще а по- стриктни и търпеливи и учтиви.
    Всичко ще е по- добре. Всеки ще си намери майстора, както се казва!
    Искам само да има и приложение за Уиндоус 8.
    Успех!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK