Facebook за всеки телефон
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Facebook за всеки телефон

Приложението е съвместимо с над 3 хил. модела, някои от които струват без субсидии около 20 долара.

Facebook за всеки телефон

Интернет компания разработва приложение, което да дава достъп до социалната мрежа и през архаични апарати

Юлиян Арнаудов
8257 прочитания

Приложението е съвместимо с над 3 хил. модела, някои от които струват без субсидии около 20 долара.

© VALENTIN FLAURAUD


Когато Facebook се готвеше да излезе на борсата и да стане публична компания, инвеститорите следяха най-вече един показател - броят на регистрираните потребители. След това обаче количеството на хората, които ползват най-масовата социална мрежа в света, мина на заден план и беше изместено от параметри като приходи, печалба и брой на използваните мобилни устройства. Това не е изненада предвид факта, че интернет гигантът губи инерция, а броят на регистрираните абонати нараства с все по-бавно темпо. Компанията на Марк Зукърбърг все повече се съсредоточава върху монетизирането на изградената клиентска база.

Facebook обаче срещна трудности при разпространението на социалната мрежа на развиващите се пазари, както и при преминаването на потребителите от персонални компютри към мобилни умни устройства. Мобилните приложения на компанията не са достатъчно оптимизирани, особено когато става въпрос за генериране на приходи от реклама. Това накара популярната социална мрежа да предприеме различни действия за засилване на мобилното си присъствие.

100

млн. души ползват Facebook приложението за обикновен телефон

 

Оказва се, че интернет гигантът близо две години работи по таен проект, който цели едновременно да реши частично два проблема – да направи Facebook още по-достъпен от мобилни устройства, така и да разшири потребителската база. Решението е в разработване на специално приложение за обикновени мобилни телефони, или т.нар. слушалки. Става дума за евтините устройства, които не разполагат със собствена операционна система, разчитат на много слаб хардуер и потребителите им невинаги искат и имат възможност да плащат за скъпи абонаментни планове за мобилен интернет. Тези прости мобилни телефони започнаха да изчезват на развитите пазари в САЩ, Западна Европа и Япония, но са масово разпространени навсякъде другаде – от Латинска Америка, през Африка, Индия и Китай до Филипините.

Съвсем скоро социалната мрежа да обяви първите резултати от инициативата "Facebook за всеки телефон". Според нея вече над 100 млн. души използват новото приложение за "прости слушалки". Това е една осма от абонатите, които влизат в социалната мрежа през мобилен телефон. Приложението е съвместимо с над 3 хил. модела, някои от които струват без субсидии около 20 долара. Повечето потребители са хора с по-скромни финансови възможности, които не могат да си позволят да дадат по няколкостотин долара за смартфон и да плащат скъпи абонаментни планове за мобилен интернет. Самите телекоми също така предлагат телефони с това приложение, включват към месечната такса и определен интернет трафик, който да е достатъчен, за да може то да се ползва безпроблемно.

Като за смартфон, но не съвсем

Според анализатори Facebook създава невероятната възможност да спечели в дългосрочен план милиони нови потребители, като им даде възможност първият им досег с глобалната мрежа да бъде именно неговата социална мрежа. "В доста чуждестранни пазари хората си мислят, че интернет всъщност е Facebook", коментира Кларк Фредриксен, вицепрезидент в eMarketer, цитиран от New York Times.

За момента социалната мрежа не получава никакви приходи от подобни потребители, защото новото приложение няма възможност да пуска реклами. Засега. В перспектива компанията се надява, че подобни абонати ще станат привлекателни за рекламодателите предвид факта, че в развиващите се страни доходите постепенно се увеличават, както и броят на хората с достъп до глобалната мрежа.

Проектът "Facebook за всеки телефон" е дело на малка група софтуерни разработчици, които се присъединяват към компанията през 2011 г. Тогава социалната мрежа придобива стартиращата фирма Snaptu, базирана в Израел, за около 70 млн долара. Софтуерният екип получава задачата драстично да намали количеството данни, които се пренасят през мобилните мрежи, докато се използва Facebook. Същевременно самото приложение не трябва да бъде прекалено тежко, както и да има опростен интерфейс – достатъчен, за да може да се използват основните функции на социалната мрежа през клавиатурата на обикновен телефон.

"Всъщност приложението се пуска на нашите сървъри", коментира пред New York Times Ран Макави, който беше изпълнителен директор на Snaptu, а в момента оглавява "Facebook за всеки телефон". "Резултатът е нещо, което прилича страшно много на приложение за смартфон."

Софтуерът позволява повечето функции, които са налични и в мобилните версии за умни телефони и таблети – като например емотикони за чата или филтри за обработката на снимки при качването им в социалната мрежа. По думите на компанията той е наличен за всички потребители по света и може да бъде свален както през мобилния браузър на телефона, така и от самите производители.

Новото мобилно

Този проект показва как Facebook преобръща визията си за растеж на потребителите през последните две години. Доскоро единственият начин да използваш социалната мрежа е като се логнеш през браузър. Но така услугата става много бавна и мудна, когато трябва да се ползва от мобилно устройство. Затова компанията предприе няколко стъпки за пускане и оптимизиране на собствено приложение за смартфони и таблети. По време на целия този процес от Facebook осъзнават, че има десетки милиони потребители в развиващите се страни, които имат желание да използват социалната мрежа, но нямат достъп нито до компютър, нито средствата да си позволят смартфон или таблет.

"Стана очевидно, че следващата вълна от нови абонати ще ползва изцяло мобилни устройства", коментира Хавиер Оливън, директор в отдела за растеж на Facebook. Поради тази причина компанията придобива Snaptu. Според Оливън сделката отключва нови възможности за растеж на потребителската база.

Така абонатите на Facebook през обикновени телефони нарастват от нито един до 100 млн. души. Засега няма точни прогнози как ще се развива това приложение и какъв ще е темпът на растеж в последващи периоди.

Това, което се знае, е, че в близко бъдеще компанията няма да печели приходи от това перо. През първото тримесечие на годината Facebook отчита, че едва 24% от постъпленията й идват извън САЩ, Канада и Европа.

Компанията обаче предприема различни действия в стремежа си да популяризира новото приложение. Facebook сключи промоционално споразумение с производители на телефони като Nokia. Финландската компания обяви през май нов телефон за 99 долара – Asha 501, който дава на потребителите достъп до социалната мрежа. По този начин Facebook печели хиляди нови абонати, които правят първи досег с глобалната мрежа именно чрез социалната мрежа. Надеждата на интернет гиганта е, че по този начин те ще бъдат стимулирани да използват все повече трафик на данни и ще бъдат насърчени да си вземат смартфони.

"Това кара хората да потребяват повече мобилен интернет", коментира Макави.

Освен това според Оливън повечето потребители на Facebook през обикновени телефони използват повече услугите на социалната мрежа независимо от по-бавната връзка в сравнение с притежателите на смартфони. Тези факти постепенно могат да станат привлекателни и за рекламодателите и съответно Facebook в бъдеще може да предложи и рекламни оферти през този софтуер.

По този начин всъщност компанията се опитва да уцели с един куршум три заека. Първият е да си осигури нов източник на растеж на потребителската база. Вторият е осигуряване на по-стабилно присъствие на развиващите се пазари, а третият е подсилване на позициите в мобилния свят. Много компании като Microsoft, Zynga, производителите на компютри и др. все още не могат да се адаптират към мобилната революция, която през последните няколко години преобърна представите на IT пазара. Facebook се опитва да реши този проблем, като приложи старата максима, че "простото е гениално".

Когато Facebook се готвеше да излезе на борсата и да стане публична компания, инвеститорите следяха най-вече един показател - броят на регистрираните потребители. След това обаче количеството на хората, които ползват най-масовата социална мрежа в света, мина на заден план и беше изместено от параметри като приходи, печалба и брой на използваните мобилни устройства. Това не е изненада предвид факта, че интернет гигантът губи инерция, а броят на регистрираните абонати нараства с все по-бавно темпо. Компанията на Марк Зукърбърг все повече се съсредоточава върху монетизирането на изградената клиентска база.

Facebook обаче срещна трудности при разпространението на социалната мрежа на развиващите се пазари, както и при преминаването на потребителите от персонални компютри към мобилни умни устройства. Мобилните приложения на компанията не са достатъчно оптимизирани, особено когато става въпрос за генериране на приходи от реклама. Това накара популярната социална мрежа да предприеме различни действия за засилване на мобилното си присъствие.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    offshore avatar :-|
    Offshore Banking

    Тук трябва да поздравм Мобилтел за олекотения сайт на Фейсбук който са разработили: http://0.facebook.com. Този сайт е безлатен през карта на Мтел. С това те спомагат за ЦИВИЛИЗИРАНЕТО НА РОМСКОТО МАЛЦИНСТВО (поради голямата употреба на това приложение в тези среди). Тази постъпка на Мтел, може да се сравни само с християнизирането от страна на Испания, на африканските нашественици през средновековието.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    townboy avatar :-|
    townboy

    Аз ако исках фейсбук на телефона щях да си взема галкси ес3/4 а не да ползвам нокия с фенерче. От този сайт не си ли дават сметка че има хора които искат да ползват мобилни телефони само за разговори а не че нямат пари за смартфон.

  • 3
    villiger avatar :-|

    Браво, добра идея от страна на фейсбук !

  • 4
    1_chrome. avatar :-|
    1_chrome.

    Като гледам познатите си, почти всички използват смартфон.

  • 5
    galla avatar :-?
    Γαλλα

    Хора, ако ще, върнете се към телеграмите, но не мислете, че ФБ е вашият приятел...

  • 6
    zumz avatar :-|
    zumz

    Акциите днес са +26 процента - резултатите 2-то тримесечие са доста добри. Значи Цукърбърг е на прав път независимо от многото скептици (и аз сред тях:)

  • 7
    axo avatar :-|
    axo

    И в това ли е смисъла на така наречените смартФони? Егати падението, човечеството верно е болно...

  • 8
    dundaky avatar :-|
    Dundaky

    До коментар [#2] от "townboy":

    Само за разговори? Значи, фейсбук е задължителен? И не можеш "само да разговаряш"? А, да разговаряш и да си светиш, ако фенерчето не накърнява личното пространство...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK