Вода през ауспуха

Автомобилните гиганти обединяват сили за развитието на водородните горивни клетки

Двигателят с вътрешно горене е неизменна част от лекия автомобил повече от един век. Технологията, която може да го замени, се търси от години, но засега сравнително неуспешно. През последните няколко години всички надежди за революция в автомобилната индустрия бяха свързани с електричеството. Покрай това всички като че ли забравиха малко по-футуристично звучащите, но и перспективни, коли с водородни горивни клетки. Те сякаш изчезнаха от голямата картина, която ни представят основните играчи в автомобилната индустрия.

Най-видими в момента са проекти като Tesla Motors на Елън Муск, който си поставя амбициозната задача да направи електромобилите масово превозно средство. Големите автомобилни концерни пък решиха да наложат междинно решение с пускането на превозни средства с хибридно задвижване (комбинация между двигател с вътрешно горене и електрически), както и да изпробват свои електрически коли. От началото на тази година обаче същите тези водещи производители върнаха на бял свят технологията за водородните горивни клетки. Освен че инвестират милиарди в развойна дейност, автомобилните концерни решиха да  обединят усилия в разработването на масови коли, които да разчитат на нетрадиционния метод на задвижване. Някои от тях дори вече планират да пуснат масови модели през следващите две-три години. Подобно на електромобилите обаче инженерите и учените трябва да решат някои основни проблеми, свързани с водородните клетки, за да може те да са адекватна конкуренция както на традиционните бензинови/дизелови коли, така и на електрическите.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
15 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    mityr avatar :-|
    mityr
    • - 2
    • + 3

    Водорода е добър вариант за съхраняване на енергия, пример ВЕИ , АЕЦ при ниско потребление. Изграждане на инфраструктура за водородно задвижвани ПС е скъпа и сравнена с ел. мрежи икономически неизгодна.
    Все пак решение е за държави с прилежаща акватория солена океанска вода, ядрена енергетика и цели за ВЕИ и доста пари в джоба:)

    Нередност?
  • 2
    hristostefanov avatar :-|
    hristostefanov
    • - 3
    • + 3

    БМВ имат от години водородна версия на 7ма серия, която е изложена в Света на БМВ в Мюнхен.
    Мен по ме притеснява дали не е малко като подвижна бомба, като се има предвид под какво високо налягане е водородът в резервоара.
    http://www.youtube.com/watch?v=uBrSi4W3KHM

    Нередност?
  • 3
    geoimg avatar :-(
    Geoimg
    • - 6
    • + 10

    Водородните двигатели са от първите опити за алтернатива, НО петролните картели изглежда успешно го саботират!?

    Нередност?
  • 4
    nefertiti_egipt avatar :-P
    Нефертити
    • - 4
    • + 2

    Ако може и някои модели с летене да измислят :)

    Нередност?
  • 5
    ceco avatar :-|
    Цецо
    • + 10

    Е проблемът с водорода е оставен без особено разглеждане. За да е еко трябва електролиза. Което е скъпичко. Меко казано. Ако е от органика си е с отделяне на бол СО2. Което пак е скъпо (не като електролизата) и не е еко.
    Та се съгласявам с Муск.

    Нередност?
  • 6
    ijj avatar :-|
    ijj
    • - 1
    • + 11

    "Същевременно двете технологии имат много по-голямо КПД спрямо традиционните двигатели, чиято ефективност едва 15%."

    Ако става въпрос за топлинния к.п.д. на двигателя, това "15 %" е малко тенденциозно. Обикновено стойността е над 20%. При най-добрите бензинови автомобилни двигатели е около 30%, а за някои автомобилни дизелови двигатели се твърди, че достига до 46%:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Four-stroke_engine

    Може би все пак 15% да е ефективността за целия жизнен цикъл - като се започне с добива на нефта, преработката в рафинерията и чак тогава използването на горивото в двигател с вътрешно горене. Ама тогава и при горивните клетки ефективността няма да е "50%" :)

    При горивните клетки скъпият елемент е мембраната (за която е необходима платина) - тъй наречената "протонна мембрана", която пропуска водородни йони само в едната посока.

    Вторият интересен въпрос е дали водородът може да се съхранява в автомобилите не в резервоари, а по някакъв друг начин - например чрез чрез адсорбция към специални материали. Ако се появят революционни открития в тези 2 области, нищо чудно горивните клетки (или както някои ги наричат - горивни елементи) да получат масово разпространение.

    Нередност?
  • 7
    velkov76 avatar :-P
    velkov76
    • + 1

    До коментар [#4] от "Нефертити":

    ..и това ще стане някой ден,ти кво мислиш...

    Нередност?
  • 8
    g.e.m. avatar :-P
    ГЕМ
    • + 4

    Интересно съревнование, надявам се от него да спечели масовия потребител, а не петролните картели...

    Нередност?
  • 9
    caiko avatar :-?
    Цайко
    • - 2
    • + 7

    Да разбираме ли, че като настъпи светлото ток и жици бъдеще, поради липса на интерес цената на бензина ще се колебае некъде, около, приблизително към 23-24 ст. за литър и тогава ще можем да караме коли с 8-цилиндрови карбураторни двигатели на воля, нещо като забавление за плебса. Щото хайлайфът е ясен ще се вози в коли с размера на голф на цена некъде, около малко над 100 хиляди долара.

    Нередност?
  • 10
    contxt avatar :-|
    conTXT
    • - 3

    Нещо, което масово се пропуска е фактът, че отделянето на водни пари само на пръв поглед изглежда екологично чисто. Казваме си, какво толкова, изпускаме водни пари, но не и въглероден диоксид, но истината е съвсем друга. Замислете се"Парниковият ефект" не случайно се нарича така

    Нередност?
Нов коментар