С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
30 7 авг 2013, 18:23, 6963 прочитания

Android превзе пазара за таблети

Детронираният Apple отчита дори спад на доставките през второто тримесечие

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
60.3%
е пазарният дял на Android през второто тримесечие
Преди повече от три години Apple реално успя едва ли не сама да създаде пазарната ниша на потребителските таблети, като пусна първия iPad. От април 2010 г. компанията от Купертино доминираше този сегмент с над 70 - 80% пазарен дял. Ситуацията обаче постепенно се променяше, тъй като потребителите започнаха да се ориентират към устройства с по-малки екрани и това наклони везните към операционната система Android на Google. Така в крайна сметка "зеленият робот" успя да детронира Apple като лидер на пазара през второто тримесечие на 2013 г. и дори да вземе убедителна преднина.
 
Новият лидер

 
Доставките на таблети, базирани на Android, почти са се утроили между януари и април, като на годишна база скачат от 10.7 млн. на 28.2 млн. броя. По този начин операционната система на Google вече има пазарен дял от 60.3%, показват данните на анализаторската фирма IDC. Същевременно Apple отчете спад от 14.1% на доставките на iPad - до 14.6 млн. броя, а по-драматично е свиването на пазарния дял на компанията, който от 60.3% се срива почти наполовина и вече е 32.5 на сто (виж таблиците).

Apple остава пазарен лидер при производителите, но само поради простата причина, че Android се използва от много повече компании, което фрагментира този сегмент между много играчи, всеки от които е с малък пазарен дял. Samsung - основният конкурент при смартфоните, отчита близо троен ръст на доставките на таблети, които достигат 8.1 млн. и поставят южнокорейската компания на второ място. Почти всички производители, без технологичния гигант от Купертино, отчитат сходни увеличения.


Обратът на пазара за таблети се дължи на няколко фактора. На първо място е фактът, че Apple не е пускала нов модел iPad от близо девет месеца. "Липсата на нов продукт, който традиционно се обява през март и стимулира продажбите на Apple, води до по-слаби от очакваното доставки", коментират от IDC. За разлика от тях конкурентите им пускат нови модели с различни размери, форми и възможности.

Втората тенденция е преориентирането на потребителите към по-компактни таблети с размер на екрана под 8 инча. Това накара Apple през изминалата година да пуснат 7-инчовия iPad Mini, който да опита да запълни този сегмент. Конкуренцията обаче не спи и Google се намеси през юли с обновения си компактен Nexus 7, който разполага с нов, по-добър дисплей и би трябвало да стимулира продажбите.
 
Забавяне на пазара

 
Въпреки че губи позиции, Apple си остава голяма сила на пазара във всеки смисъл. Липсата на нов iPad е довела до 9.7% по-малко доставки на таблети през второто тримесечие спрямо първото.
"Представянето на нов iPad винаги привлича интереса на потребителите към таблетите и традиционно това помага както на Apple, така и на конкурентите й", коментира главният анализатор Том Майнели от IDC. "Без нови модели iPad пазарът се забавя за много производители и това се очаква да продължи и през третото тримесечие." Очакванията на IDC са последните три месеца на годината нови модели таблети да представят Apple и Amazon, което пък трябва да доведе до раздвижване на пазара.

Противоречивият прозорец

 
Излизането на новата операционна система Windows 8 през втората половина на 2012 г. най-накрая позволи на Microsoft  да навлезе по по-адекватен начин на пазара за таблети. Резултатите на годишна база засега остават противоречиви. От една страна, версията Windows 8 Pro, която включва традиционните програми и оформление в комбинация с новата модерна визия, отчита силен растеж от 527% на годишна база. Лошата новина за компанията от Редмънд обаче е, че успява да заеме едва 4% пазарен дял. Същевременно версията RT на Windows, на която Microsoft разчита да превземе типичния таблетен пазар, отчита слаби резултати от едва 200 хил. доставени броя, което означава дял от 0.5%.
 
Бъдещето

 
Пазарът на таблети ще продължи да се радва на интерес и растеж, като в зависимост от това кои тенденции ще се наложат ще определи и кои играчи ще станат или останат водещи. Изследванията за нагласите на потребителите и как използват дигиталното съдържание потвърждава потенциала на този сегмент. Например в САЩ потребители вече използват повече таблети и смартфони, отколкото персонални компютри и лаптопи, показва проучване на eMarketer. Освен това за последните две години през таблетите все повече се гледа медийно съдържание. Ако през 2011 г. времето, прекарано пред подобни устройства, е било 12 минути, през тази година достига до час и три минути, показва още изследването.

Така картината на пазара до известна степен ще продължи да се оформя от производителите. От Apple се очаква скоро да пуснат нов модел iPad, който да засити глада на феновете й и да покаже доколко потребителите наистина се отдръпват от нейните устройства, или това е просто временен спад. Другият важен момент е колко време ще успее Android и използващите тази платформа производители да задържат инерцията и силния растеж от последните месеци. Въпреки че в момента Microsoft изглежда нишов играч, неговото поведение също ще зададе посоката на развитие.



Компанията оптимизира своя Windows за по-малки екрани и производителите вече подготвят първите устройства със седем- и осеминчови екрани. Една от причините софтуерният гигант да не привлича силен интерес към своите устройства е малкият брой приложения, които са оптимизирани за сензорни екрани. В онлайн магазина обаче се увеличава количеството софтуер, който е писан специално за modern интерфейса и е възможно Microsoft да успеят да заемат по-стабилен пазарен дял в близко бъдеще.

Пазарът на таблети по производители (доставки в млн.)
  Доставки Q2 2013 Пазарен дял Q2 2013 Доставки Q2 2012 Пазарен дял Q2 2012 Ръст на годишна база
1. Apple 14.6 32.4% 17.0 60.3% -14.1%
2. Samsung 8.1 18.0% 2.1 7.6% 277.0%
3. ASUS 2.0 4.5% 0.9 3.3% 120.3%
4. Lenovo 1.5 3.3% 0.4 1.3% 313.9%
5. Acer 1.4 3.1% 0.4 1.4% 247.9%
Други 17.5 38.8% 7.4 26.2% 136.6%
Общо 45.1 100.0% 28.3 100.0% 59.6%
Източник: IDC        


Пазарът на таблети по операционни системи (доставки в млн.)
  Доставки Q2 2013 Пазарен дял Q2 2013 Доставки Q2 2012 Пазарен дял Q2 2012 Ръст на годишна база
1. Android 28.2 62.6% 10;7 38.0% 162.9%
2. iOS 14.6 32.5% 17.0 60.3% -14.1%
3. Windows 1.8 4.0% 0.3 1.0% 527.0%
4. Windows RT 0.2 0.5% N/A N/A N/A
5. BlackBerry OS 0.1 0.3% 0.2 0.7% -32.8%
Други 0.1 0.2% N/A N/A N/A
Общо 45.1 100.0% 28.3 100.0% 59.6%
Източник: IDC          

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Булпрос" придобива мажоритарен дял в софтуерния интегратор "Бийм" "Булпрос" придобива мажоритарен дял в софтуерния интегратор "Бийм"

"Бийм" ще запази бранда си и частична автономност

25 яну 2020, 1964 прочитания

Запали се ракетата на кандидата за "бронзов медал" при частните орбитални полети Запали се ракетата на кандидата за "бронзов медал" при частните орбитални полети

Космическата компания Firefly Aerospace вероятно няма да извърши премиерно изстрелване в през април, както планираше

24 яну 2020, 1816 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Хрониките на един междупланетарен пътешественик

Роботизираната лаборатория Curiosity навърши една година от кацането си на Марс

Още от Капитал
Свинското: скъпо и дефицитно

Чумата по свинете в Азия вдигна световните цени, създаде дефицит и проблемите заразиха и България

Ryanair става Buzz в София

Нискотарифната компания планира реорганизация и ребрандиране на част от поделенията си под марката Buzz. Сред тях е това в Полша, което ще поеме управлението на София

Пътеводител на кандидат-програмиста

Какво е добре да се знае за академиите, които предлагат подобни обучения

Грета Тунберг и пророците на климатичния апокалипсис

Световният икономически форум в Давос отново показа пропастта между думи и дела в областта на борбата с глобалното затопляне

Ново място: Музей на илюзиите

Оптични илюзии, интерактивност и древни експонати

Берлинска ръченица

Електронният артист Стефан Голдман за новаторския си поглед към музиката и защо винаги ще имаме нужда от човека в технологията

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10