Android превзе пазара за таблети
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Android превзе пазара за таблети

Apple не е обновявала таблетите си iPad от девет месеца, което се смята за основна причина на слабите резултати на компанията.

Android превзе пазара за таблети

Детронираният Apple отчита дори спад на доставките през второто тримесечие

Юлиян Арнаудов
7216 прочитания

Apple не е обновявала таблетите си iPad от девет месеца, което се смята за основна причина на слабите резултати на компанията.

© TIM WIMBORNE


60.3%

е пазарният дял на Android през второто тримесечие

Преди повече от три години Apple реално успя едва ли не сама да създаде пазарната ниша на потребителските таблети, като пусна първия iPad. От април 2010 г. компанията от Купертино доминираше този сегмент с над 70 - 80% пазарен дял. Ситуацията обаче постепенно се променяше, тъй като потребителите започнаха да се ориентират към устройства с по-малки екрани и това наклони везните към операционната система Android на Google. Така в крайна сметка "зеленият робот" успя да детронира Apple като лидер на пазара през второто тримесечие на 2013 г. и дори да вземе убедителна преднина.

Новият лидер

Доставките на таблети, базирани на Android, почти са се утроили между януари и април, като на годишна база скачат от 10.7 млн. на 28.2 млн. броя. По този начин операционната система на Google вече има пазарен дял от 60.3%, показват данните на анализаторската фирма IDC. Същевременно Apple отчете спад от 14.1% на доставките на iPad - до 14.6 млн. броя, а по-драматично е свиването на пазарния дял на компанията, който от 60.3% се срива почти наполовина и вече е 32.5 на сто (виж таблиците).

Apple остава пазарен лидер при производителите, но само поради простата причина, че Android се използва от много повече компании, което фрагментира този сегмент между много играчи, всеки от които е с малък пазарен дял. Samsung - основният конкурент при смартфоните, отчита близо троен ръст на доставките на таблети, които достигат 8.1 млн. и поставят южнокорейската компания на второ място. Почти всички производители, без технологичния гигант от Купертино, отчитат сходни увеличения.

Обратът на пазара за таблети се дължи на няколко фактора. На първо място е фактът, че Apple не е пускала нов модел iPad от близо девет месеца. "Липсата на нов продукт, който традиционно се обява през март и стимулира продажбите на Apple, води до по-слаби от очакваното доставки", коментират от IDC. За разлика от тях конкурентите им пускат нови модели с различни размери, форми и възможности.

Втората тенденция е преориентирането на потребителите към по-компактни таблети с размер на екрана под 8 инча. Това накара Apple през изминалата година да пуснат 7-инчовия iPad Mini, който да опита да запълни този сегмент. Конкуренцията обаче не спи и Google се намеси през юли с обновения си компактен Nexus 7, който разполага с нов, по-добър дисплей и би трябвало да стимулира продажбите.

Забавяне на пазара

Въпреки че губи позиции, Apple си остава голяма сила на пазара във всеки смисъл. Липсата на нов iPad е довела до 9.7% по-малко доставки на таблети през второто тримесечие спрямо първото.

"Представянето на нов iPad винаги привлича интереса на потребителите към таблетите и традиционно това помага както на Apple, така и на конкурентите й", коментира главният анализатор Том Майнели от IDC. "Без нови модели iPad пазарът се забавя за много производители и това се очаква да продължи и през третото тримесечие." Очакванията на IDC са последните три месеца на годината нови модели таблети да представят Apple и Amazon, което пък трябва да доведе до раздвижване на пазара.

Противоречивият прозорец

Излизането на новата операционна система Windows 8 през втората половина на 2012 г. най-накрая позволи на Microsoft  да навлезе по по-адекватен начин на пазара за таблети. Резултатите на годишна база засега остават противоречиви. От една страна, версията Windows 8 Pro, която включва традиционните програми и оформление в комбинация с новата модерна визия, отчита силен растеж от 527% на годишна база. Лошата новина за компанията от Редмънд обаче е, че успява да заеме едва 4% пазарен дял. Същевременно версията RT на Windows, на която Microsoft разчита да превземе типичния таблетен пазар, отчита слаби резултати от едва 200 хил. доставени броя, което означава дял от 0.5%.

Бъдещето

Пазарът на таблети ще продължи да се радва на интерес и растеж, като в зависимост от това кои тенденции ще се наложат ще определи и кои играчи ще станат или останат водещи. Изследванията за нагласите на потребителите и как използват дигиталното съдържание потвърждава потенциала на този сегмент. Например в САЩ потребители вече използват повече таблети и смартфони, отколкото персонални компютри и лаптопи, показва проучване на eMarketer. Освен това за последните две години през таблетите все повече се гледа медийно съдържание. Ако през 2011 г. времето, прекарано пред подобни устройства, е било 12 минути, през тази година достига до час и три минути, показва още изследването.

Така картината на пазара до известна степен ще продължи да се оформя от производителите. От Apple се очаква скоро да пуснат нов модел iPad, който да засити глада на феновете й и да покаже доколко потребителите наистина се отдръпват от нейните устройства, или това е просто временен спад. Другият важен момент е колко време ще успее Android и използващите тази платформа производители да задържат инерцията и силния растеж от последните месеци. Въпреки че в момента Microsoft изглежда нишов играч, неговото поведение също ще зададе посоката на развитие.

Компанията оптимизира своя Windows за по-малки екрани и производителите вече подготвят първите устройства със седем- и осеминчови екрани. Една от причините софтуерният гигант да не привлича силен интерес към своите устройства е малкият брой приложения, които са оптимизирани за сензорни екрани. В онлайн магазина обаче се увеличава количеството софтуер, който е писан специално за modern интерфейса и е възможно Microsoft да успеят да заемат по-стабилен пазарен дял в близко бъдеще.

Пазарът на таблети по производители (доставки в млн.)
 Доставки Q2 2013Пазарен дял Q2 2013Доставки Q2 2012Пазарен дял Q2 2012Ръст на годишна база
1. Apple14.632.4%17.060.3%-14.1%
2. Samsung8.118.0%2.17.6%277.0%
3. ASUS2.04.5%0.93.3%120.3%
4. Lenovo1.53.3%0.41.3%313.9%
5. Acer1.43.1%0.41.4%247.9%
Други17.538.8%7.426.2%136.6%
Общо45.1100.0%28.3100.0%59.6%
Източник: IDC    

Пазарът на таблети по операционни системи (доставки в млн.)
 Доставки Q2 2013Пазарен дял Q2 2013Доставки Q2 2012Пазарен дял Q2 2012Ръст на годишна база
1. Android28.262.6%10;738.0%162.9%
2. iOS14.632.5%17.060.3%-14.1%
3. Windows1.84.0%0.31.0%527.0%
4. Windows RT0.20.5%N/AN/AN/A
5. BlackBerry OS0.10.3%0.20.7%-32.8%
Други0.10.2%N/AN/AN/A
Общо45.1100.0%28.3100.0%59.6%
Източник: IDC     

60.3%

е пазарният дял на Android през второто тримесечие

Преди повече от три години Apple реално успя едва ли не сама да създаде пазарната ниша на потребителските таблети, като пусна първия iPad. От април 2010 г. компанията от Купертино доминираше този сегмент с над 70 - 80% пазарен дял. Ситуацията обаче постепенно се променяше, тъй като потребителите започнаха да се ориентират към устройства с по-малки екрани и това наклони везните към операционната система Android на Google. Така в крайна сметка "зеленият робот" успя да детронира Apple като лидер на пазара през второто тримесечие на 2013 г. и дори да вземе убедителна преднина.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

30 коментара
  • 1
    itoikvoo avatar :-P
    itoikvoo

    Нещата си идват на мястото - някога и xerox са били почти единствената марка копирни машини, но в момента са просто една от многото.
    Бавно и полека и верващите в ябълката ще установят, че има и други платформи и избора от религиозен въпрос ще стане по-прагматичен ;)

  • 2
    nixonanim avatar :-P
    Nixonanim

    Явно много хора продължават да мислят, че основната печалба идва от продажбата на устройства, повече от забавно :) :) :)

    Няма конкурент на iTunes за музика и приложения и никой не може да им стъпи по процент на използваемост.

    Бройката на продадени Android устройствата се дължи на цената им, но като процент на използване ябълковите продължават да са лидери. Ако успеят да направят ново иновативно устройство /говори се за влизане в колите/, надали някой ще си спомня за тези проценти.

    Така или иначе, притежават достатъчно кеш за да направят каквото си поискат и аз лично очаквам есента да е доста интересна...

  • 3
    slavo avatar :-|
    Slavo

    Айде сега направете и един анализ в долари а не само бройки устройства, да видим там как стоят нещата. Ще се изненадате.

  • 4
    gboyadzhiev avatar :-P
    Дилбер Танас

    Хайде ползващите Андроид да използват за малко ОС и после да поговорим пак!

  • 5
    peternikolow avatar :-|
    Петър Николов

    http://chitika.com/insights/2013/june-tablet-update Статистиката на Chitika е малко по-стряскаща. Въпреки големите продажби таблетите липсват във трафика към сайтовете.
    Никой не отрича, че таблетите са продадени, но къде са? Или по-скоро за какво се използват?

  • 6
    plf avatar :-|
    plf

    4% леле, леле до къде паднаха М$

  • 7
    ugi avatar :-P
    ugi

    До коментар [#5] от "Петър Николов":

    Angry Birds? Clash of Clans?

  • 8
    buran avatar :-|
    buran

    До коментар [#5] от "Петър Николов":

    Нещо не тълкуваш данните правилно май. Освен това интересно, защо показваш данни само за САЩ, докато в статията се говори за целия свят?

  • 9
    vesko_dechev avatar :-|
    Веселин Дечев

    Доколкото знам iOS е базирана на дебиан, т.е. си е вид линукс.
    Андроид също е базиран на линукс.
    Но доколкото виждам Андроид е създаден скоро и на този етап е по-скоро детска играчка и не става за сериозно програмиране.
    По принцип доколкото усещам Apple имат едно важно свойство, което ги прави номер едно:всичко се изпипва до последния детайл а конкурентите им бълват стотици, ако не и хиляди артикули.Няма как да си най-добрият във всичко,нали?
    И между другото това е и причината японците да са номер едно в каквото и да се захванат! :)

  • 10
    gianni avatar :-|
    gianni

    [quote#9:"Веселин Дечев"]Андроид е създаден скоро и на този етап е по-скоро детска играчка и не става за сериозно програмиране. [/quote]

    Искаш да кажеш, че на Android не може да се напише сериозно приложение, а на Apple може?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK