Хрониките на един междупланетарен пътешественик

Curiosity често си прави автопортрети, които служат за проверка на общото му състояние.<br>

Хрониките на един междупланетарен пътешественик

Роботизираната лаборатория Curiosity навърши една година от кацането си на Марс

Мартин Дешев

© Reuters

В продължение на десетилетия Марс представлява особен интерес за астрономите. През годините е имало множество мисии до Червената планета, които отговориха на доста от въпросите на специалистите, но и същевременно зададоха много нови неизвестни. Преди една година на Марс кацна роботизираната лаборатория Curiosity, която трябва веднъж завинаги да разгадае основните загадки на планетата. И тя успя да направи това за впечатляващо кратко време.

Макар мисията на Curiosity да е с официална продължителност от две земни години, марсоходът вече може да се похвали с много ключови открития. Въпреки неизбежните проблеми някои от които дори заплашиха мисията, екипът на американската космическа агенция (NASA) успя да ги преодолее за кратко време. Така Curiosity отбеляза своя първи официален рожден ден с песен в буквалния смисъл на думата. Тъй като учените смятат за рожден ден на робота кацането му на Марс, на 5 август той получи инструкции да "изпее" песента за "честит рожден ден" чрез вибрации с един от своите изследователски модули.

Ползотворна година

Curiosity може да се похвали с много открития през първата си година. Но някои от тях се открояват със своята значимост. Според изложената от NASA информация най-важното откритие на марсохода е доказването, че в древността Марс е имал подходящи за живот условия. Анализите на Curiosity са показали, че в скалите на планетата се съдържа въглерод, водород, кислород, сяра и фосфор - ключови елементи за наличието на живот. В първата проба дори са намерени глина и малко сол, които подсказват, че на това място преди много години е имало течаща вода.

Второто значимо според екипа на мисията откритие на робота е вече пресъхнало корито на река. Тя е била с дълбочина до около коляното и е текла в продължение на няколко километра. Учените не изключват и възможността водата да е била питейна. Третата важна информация, която Curiosity предава на NASA, е наличието на високи нива на радиация на повърхността на Марс. Толкова високи, че надвишават поставения от агенцията лимит за излагането на опасни лъчения на един астронавт за цялата му кариера. Затова NASA ще работи за създаването на допълнителни методи за защита от радиацията, които да позволят изпращането на хора към Марс, каквито са най-амбициозните планове на агенцията и вече са одобрени от американския президент Барак Обама.

Същевременно роботът поднесе и някои изненади. Учените не са очаквали да засекат липса на газа метан в марсианския въздух. Той се отделя от живи организми и е щял да потвърди, че на Червената планета някога е имало живот. До момента обаче Curiosity не е открил дори най-малкото наличие на метан. От NASA запазват надежди, че той може да е наличен в други части на планетата. За сметка на това специалистите признават, че не са предвидили огромното разнообразие от скали и почви в кратера Гейл, където се намира Curiosity. Това е много добра новина за тях, защото им позволява да извършат повече експерименти и да научат допълнителни подробности за планетата, която всъщност в древността си е била не червена, а сива, смятат специалистите след откриването на оксидирани сиви скали.

От началото на мисията си досега Curiosity е пропътувал малко над 1.6 км. Тежащият 900 кг марсоход вече е изпълнил основната си задача (да докаже, че на Марс е имало условия за живот) и пред него предстои втората част от мисията - да анализира подножието на планината Шарп, което се намира на около 8 км от него. До момента роботът е изпратил над 70 хил. снимки от Марс. Той е използвал лазера си над 75 хил. пъти. Общото количество изпратени до Земята данни е около 24GB.

Възходи и падения

Макар и мисията на Curiosity да е голям успех, тя не протече съвсем по план. Най-опасната част от мисията, кацането, премина успешно. Първите тестове на робота също бяха отлични. През ноември 2012 г. лабораторията взе първата си проба от повърхността на Марс и я анализира. Всичко вървеше чудесно, но в началото на тази година се появиха и първите по-сериозни проблеми.

През март т.г. главният компютър на Curiosity се сблъска с грешка в един от командните файлове и автоматично се изключи, за да предотврати повреди. На учените им отне няколко дни, докато решат проблема, но две седмици по-късно друга грешка отново изключи главния компютър. През това време Curiosity използваше резервния си контролен модул, който е идентично копие на основния и е именно за такива ситуации. За всеки случай обаче специалистите на NASA спряха всички операции, докато не решат проблема и двата компютъра не работят перфектно. Така Curiosity получи още няколко дни почивка, преди да възобнови работа.

За сметка на това инженерите решиха да се възползват от допълнителното време и обновиха операционната система на робота. Новата версия работи по-ефективно и сигурно, с което намалява значително риска от подобни непредвидени грешки. Наскоро Curiosity получи и друг "подарък" за рождения си ден. Още по-нов софтуер му позволява самостоятелно да решава кога да спре движението си, да заснеме терена със стереоскопичните си камери и да анализира кадрите, за да избере път с най-малко препятствия.

Въпреки големия напредък и множеството успехи учените на NASA остават здраво стъпили на земята. Те продължават своята работа с надежда за още исторически открития. Същевременно не забравят и една от най-важните "допълнителни" задачи на Curiosity. Да постави основите за бъдещата човешка експедиция до Червената планета в периода 2030 - 2040 г. Преди нея обаче предстоят още няколко мисии с роботизирани лаборатории. През 2020 г. NASA ще изпрати нов марсоход, който ще "надгради постиженията на Curiosity и останалите мисии". Новата подвижна лаборатория ще трябва да потвърди отново досегашните открития и след това да се опита да ги допълни с още информация, която ще се използва и от първите човешки гости на Марс.

bluewater avatar :-P
    BlueWater

Добра статия за "Curiosity". Само една поправка, че основната цел на следващата мисия на новия Марсоход през 2020г., според официални лица от НАСА, ще бъде намиране на следи от съществувал в миналото живот на Марс.

geordgeo avatar :-?
    geordgeo

nik666 avatar :-|
    Strygalldwir

Повече такива новини да има

zamen avatar :-|
    д р Чарли Мишкин от ГРУ

[quote#2:"geordgeo"]Ако не е НАСА, ще си умрем в невежество за загадките и устройството на слънчевата система и космоса като цяло. Искаше ми се свободните ресурси на света да се хвърлят в тази насока, а не за войни и оръжия... А едно световно космическо обединение за в бъдеще може наистина да превърне 21-ви век във века на космическите (епохални) открития...[/quote]

Подкрепям с цялото си сърце и душа.
    Ама про3дите войници к'во ще правят?