С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 9 авг 2013, 17:08, 5074 прочитания

Всички тв страхове

Позициите на традиционните телевизии отслабват, докато IT компаниите продължават да търсят начини за драстична промяна в индустрията

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Телевизионната индустрия се страхува, че нейните зрители постепенно ще се откъснат от тв приемниците и ще заживеят щастливо изцяло в интернет. Техните опасения не са от днес или от вчера, но напоследък като че ли се засилват все повече. Причината е най-вече по-бързата връзка на потребителите с глобалната мрежа, както и появата на различни възможности за гледане на видео онлайн. Бумът на умни мобилни устройства и желанието на притежателите им да консумират видео навсякъде също оказва натиск върху тв индустрията. В същото време до голяма степен телевизията като модел и начин на разпространение остава почти непроменена през последните 50 години.

Осъзнавайки възможността за коренна промяна в модела на създаване и разпространяване на телевизионно съдържание, технологичните корпорации като Apple, Google, Intel, Cisco и др. разработват алтернативни варианти, чиято цел е да осъществят нова революция в телевизията. За момента обаче нито една от тях не успява да ги реализира успешно на пазара. Основният проблем е, че те пускат частични решения, които изискват инсталирането на допълнително устройство, разполагат с по-беден каталог и нямат достатъчно инструменти за организирането на собствени канали. Анализаторите дълго време посочваха като основни причини за неуспеха бавния интернет, който не позволява директно излъчване (стрийминг), липсата на качествено съдържание в глобалната мрежа и навика на потребителите, които са свикнали да седнат вечер и да гледат любимите си предавания на телевизора в хола. Събитията през последната година обаче показват зараждането на нови тенденции, които може да преобърнат представата ни за телевизията. Ако не веднага, то в едно не много далечно бъдеще.


Хромираната флашка

Преди малко повече от седмица интернет гигантът Google пусна в продажба ChromeCast – джобно USB устройство, което на външен вид наподобява флаш памет и струва само 35 долара. Когато се включи в телевизор, то дава достъп до интернет и до някои от най-популярните услуги за гледане на видео онлайн, сред които Netflix и YouTube. Макар да не е революцията, която всички чакат, то представлява междинно решение на технологичната компания да навлезе по-сериозно в тв бизнеса. ChromeCast е доста по-практичен вариант от различните "кутии", които в момента предлагат достъп до интернет през телевизора. Техни различни разновидности се предлагат от Google и Apple (Apple TV), а Microsoft от своя страна разчитат на игралната конзола Xbox, за да привлекат вниманието на геймърите към платено онлайн съдържание.

За момента невъзможността на технологичните гиганти да променят изоснови и бързо телевизионната индустрия, макар че идеи и прототипи далеч не липсват, се дължи на няколко основни проблема пред развитието на новите концепции. Първият е в ревностното пазене на съдържание от страна на ТВ компаниите. Това е основният им актив, с който те печелят зрители и съответно приходи. Според неофициална информация именно тежките преговори с разпространители на тв съдържание е една от причините Apple да не пуснат собствен телевизор. Другият проблем на компанията от Купертино е изборът на нов и удобен интерфейс, който да позволява на зрителя да го управлява, елиминирайки традиционното дистанционно.



Покрай не особено успешните опити на големите технологични корпорации да навлязат решително на телевизионния пазар като че ли възходът на една по-малка компания Netflix остана скрит за мнозина.

Създадено от Netflix

Онлайн платформата за видео стриймване обаче продължава да набира все повече сила, макар и само в САЩ. Към април тази година вече разполага с над 36.3 млн. абонати и отчита приходи от 3.61 млрд. долара за 2012 г. Това, което променя играта, е, че Netflix вече създава собствено оригинално съдържание. Сериалът House of Cards е номиниран за девет награди "Еми" и доказва, че интернет компания е способна да създава качествена тв продукция. Порталът за видеосподеляне на Google – YouTube, също насърчава все повече авторските клипове и канали. Подобна инициатива предприе и Hulu (друга американска компания подобна на Netflix). Но Netflix успя да създаде критична маса и добър бизнес модел, който имитира този на HBO при платената телевизия. Анализаторите сравняват портала именно с HBO, които започнаха от предлагането само на филми, което постепенно развиха до създаване на собствено и качествено съдържание. Точно успехът на Netflix дава надежди, че покрай него ще успеят да се наложат решения като ChromeCast, както и ще се улесни достъпът на потребителите до пълноценно онлайн видео.

Срив на рейтингите

На първо място се забелязва спад на рейтингите на основните ефирни телевизии в САЩ, като това явление бавно, но постепенно може да се пренесе и в други региони. В рамките на десет години те бележат рекордно понижение от 50%, показва изследване на агенцията Nielsen през януари 2013 г. спрямо 2002 г. Негативният резултат удря и предаванията в най-гледаното време и популярни формати като American Idol, Dancing with the Stars и др. Въпреки това ефирните телевизии отчитат едва между 6 и 7 процента понижение на рекламните приходи до 11.5 млрд. долара. Тенденциите са, че потребителите се ориентират все повече към кабелните оператори и програми, видео на поискване и гледане онлайн. Последното бележи ръст от 35% на годишна база от 2008 г. насам.

Преди да отпишем традиционната телевизия обаче, трябва да се отбележи фактът, че потребителите прекарват близо 89% от времето си пред телевизора в гледане на стандартни канали, показват данните на Nielsen. Въпреки това вниманието на зрителите все повече се пренася към платеното съдържание и видеото на поискване (Video on Demand - VoD). Изследване на eMarketer показва, че от тази година американските потребители прекарват повече време пред умни устройства, отколкото пред телевизора. От общото време, в което те приемат медийно съдържание, делът на смартфони, таблети и персонални компютри е 43.6%, докато този на тв приемниците е 37%.

Всички тези данни показват как бавно, но постепенно традиционната телевизия започва да отстъпва място на новите дигитални методи за информация и развлечение. Но също така, че това не става експлозивно, а по-скоро бавно и постепенно. Факт, който все още оставя възможност на големите технологични корпорации да измислят и наложат своето решение, което ще промени изоснови телевизията на бъдещето и начина, по който тя се произвежда и достига до крайния потребител.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Росен Даскалов: Планираме да излезем на борсата през април Росен Даскалов: Планираме да излезем на борсата през април

Собственикът на "Син карс индъстри" пред "Капитал"

20 фев 2020, 1443 прочитания

Fintech Summit 2020: За развитие на финтех сектора в България е нужна и промяна в мисленето Fintech Summit 2020: За развитие на финтех сектора в България е нужна и промяна в мисленето

Главният изпълнителен директор на "Сирма бизнес консултинг" Цветомир Досков за спирачките и стимулите пред сектора

20 фев 2020, 978 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
До Фриско и назад с 1200 км/ч

Основателят на Tesla представи революционна концепция за транспортна система на магнитна възглавница

Още от Капитал
Малайзийски полет към село Щръклево

Община Русе даде предварително съгласие да продаде летището си на дружество с малайзийско участие. Проектът на компанията е за 57 млн. лв.

Българският автопазар: Расте, но и старее

През 2019 г. делът на старите дизелови двигатели продължава да се увеличава, както и на колите над 20-годишна възраст

Андон Балтаков: Не искам да звуча като прогноза за облачно време

Генералният директор на БНР пред "Капитал"

(Не)възможната столица на културата

"Пловдив 2019" премина с повече скандали, отколкото културни новини, бе недофинансиран и неглижиран от властта

Книга: Макс Блехер - "Случки в близката нереалност"

Десетилетия след написването им, сюрреалистичните истории на румънския писател намират нова публика

Оскари в преход

На еклектична церемония Академията балансира между сигурността и риска. "Паразит" направи история. Брад Пит, Лора Дърн, Хоакин Финикс и Рене Зелуегър спечелиха при актьорите

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10