До Фриско и назад с 1200 км/ч
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

До Фриско и назад с 1200 км/ч

Reuters

До Фриско и назад с 1200 км/ч

Основателят на Tesla представи революционна концепция за транспортна система на магнитна възглавница

Мартин Дешев
9245 прочитания

Reuters

© Reuters


В наши дни все повече хора редовно трябва да пътуват на дълги разстояния. За някои е ежедневие да изминават по над 200 км всеки ден само за да достигнат до работното си място. Мнозина дори се изправят пред дилемата дали да напуснат родния си град или държава, за да могат да започнат мечтаната работа. А на фона на множеството технологични революции през последните десетилетия транспортните системи като че ли не се променят особено. Някои дори търпят обратна еволюция - например пенсионирането на самолетите "Конкорд", които бяха последната опция за свръхзвуков пътнически превоз по въздуха...

Предприемачът и основател на компанията за електрически автомобили Tesla Елън Муск обаче вече има теоретично решение на тези проблеми на XX и XXI век. Става дума за новата концепция за свръхзвуков превоз Hyperloop, която той представи късно в понеделник. Това е транспортна система, която ще позволи на хората да изминават разстоянието от около 600 км между Лос Анджелис и Сан Франциско за около половин час.

Транспортът на XXI век

В публикацията си Муск излага своето разбиране за създаване на масов транспорт, който трябва да е по-добър от всички сегашни алтернативи. Неговите критерии са доста високи, като той приема, че една нова система трябва да е по-безопасна, бърза, евтина и удобна спрямо всички останали. Освен това трябва да е защитена от промените на времето, да може да се захранва сама, да е устойчива на земетресения и да не пречи на тези, които се намират в близост до нейния маршрут.

За разлика от повечето визионери обаче Муск не само формулира проблема, но предлага и решението. "Hyperloop, или нещо подобно, според мен е правилното решение за конкретния случай на свързване на големи градове, които са на по-малко от 1500 км един от друг", коментира той. "Подозирам, че на по-дълги разстояния свръхзвуковото пътуване от този тип вече не е по-бързо и евтино спрямо конвенционалния полет със самолет", допълва предприемачът.

Hyperloop ще е по-бърза от който и да било влак или друга форма на наземен превоз и в същото време ще е много по-евтина в дългосрочен план. Муск изчислява, че инвестицията може да се изплаща, дори и ако билетът струва едва $20.

Предприемачът обаче допълва, че в момента има твърде много ангажименти и работи по други проекти, които не му позволяват да се фокусира върху Hyperloop. "Ако беше моят топ приоритет, може би щях да успея да направя прототип до една или две години", коментира Муск пред онлайн изданието The Verge. В настоящата ситуация обаче той очаква интерес от други компании и специалисти, които да поемат проекта. При това положение той прогнозира, че създаването на прототип може да отнеме между три или четири години.

Комбинация от познати технологии

Макар и концепцията на Hyperloop да изглежда доста иновативно, всъщност тя представлява микс от вече съществуващи технологии. Всъщност това не е чак толкова лошо, тъй като значително съкращава времето за разработка на транспортната система. Част от технологиите обаче все още са твърде нишови или нови и следователно много скъпи. Според прогнозите на Муск версията на Hyperloop за превоз само на пътници би струвала $6 млрд. Вариант с по-голям капацитет и с възможност за пренос на автомобили е по-скъпа и ще достига $10 млрд. Въпросните цени са за изграждането на линия между Лос Анджелис и Сан Франциско заедно с цялата прилежаща инфраструктура, системи за защита и неуточнен брой капсули за пътници и товари.

Принципът на действие е следният: капсула се движи в специална тръба и "над" трасе, чиято роля ще е да поддържа посоката на движение и да осигурява захранването. Капсулата ще се движи на въздушна възглавница и чрез магнитни полета, които ще позволяват движение със скорост около 1280 км/ч при минимално триене. Според Муск усещането за пътуващите ще е като в самолет.

Противно на очакванията обаче, Hyperloop няма да се движи във вакуумна тръба. Основателят на Tesla Motors е против тази идея, тъй като реализирането й крие много рискове и опасности при експлоатацията. За да се намали съпротивлението, ще се използва среда с ниско въздушно налягане. В двата края на всяка капсула ще се монтират перки, които ще спомагат за бързото отвеждане на въздуха от началото до края на корпуса, като това допълнително намалява триенето и спомага за поддържането на ниското налягане. "Не съм виждал тази идея да се използва никъде досега", коментира Муск.

Ускорението и поддържането на скоростта ще се извършва посредством електромагнитни импулси. При намаляване на скоростта и спиране процесът ще се обръща, като кинетичната енергия ще се абсорбира от специални устройства и ще се превръща обратно в енергия за нуждите на Hyperloop. Принципът на работа е сходен с този на влаковете Maglev, но с известни подобрения.

Една от разликите в сравнение с Maglev e, че Hyperloop ще се захранва от няколко източника, включително и слънчеви панели, монтирани по тръбите. Транспортната система ще е напълно автономна и ще може да работи при всякакви условия. Инфраструктурата ще може да се изгражда по няколко начина, дори и да се вкопава в земята. В случая на концептуалния проект между Лос Анджелис и Сан Франциско Hyperloop може да следва съществуващите магистрали и трасето да е изградено на пилони. По този начин според Муск ще има минимално съприкосновение със съществуващите постройки и трасето ще може да се прокара дори и над частни терени.

Смелият предприемач е доста уверен в потенциала на своята концепция. Той твърди, че е практически невъзможно Hyperloop да катастрофира или дерайлира, а капсулите ще са защитени от външния влияния. Единствените притеснения на тема сигурност са свързани с целостта на самото трасе. За да се намалят рисковете, тръбите ще са с дебелина от поне 2.5 см, за да не могат да се огъват под напрежение. На много места ще има гъвкави сглобки, които да компенсират разликите при разширяването или свиването на материалите в зависимост от температурата. Все пак Муск признава, че Hyperloop не е 100% сигурен. "Ако цял Лос Анджелис потъне при земетресение, предполагам, същото ще се случи и с Hyperloop." Предприемачът допълва, че проектът е отворен за още идеи и концепции. Той призовава всеки, който има желание, да вземе участие, като се свърже с него чрез сайтовете на компаниите му Tesla Motors и Space X.

 
Според Eлън Муск ще са необходими около четири години за създаването на работещ прототип на транспортната система.
Източник: Reuters
Източник: Reuters, SpaceX, Virgin Galactic

В наши дни все повече хора редовно трябва да пътуват на дълги разстояния. За някои е ежедневие да изминават по над 200 км всеки ден само за да достигнат до работното си място. Мнозина дори се изправят пред дилемата дали да напуснат родния си град или държава, за да могат да започнат мечтаната работа. А на фона на множеството технологични революции през последните десетилетия транспортните системи като че ли не се променят особено. Някои дори търпят обратна еволюция - например пенсионирането на самолетите "Конкорд", които бяха последната опция за свръхзвуков пътнически превоз по въздуха...

Предприемачът и основател на компанията за електрически автомобили Tesla Елън Муск обаче вече има теоретично решение на тези проблеми на XX и XXI век. Става дума за новата концепция за свръхзвуков превоз Hyperloop, която той представи късно в понеделник. Това е транспортна система, която ще позволи на хората да изминават разстоянието от около 600 км между Лос Анджелис и Сан Франциско за около половин час.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

20 коментара
  • 1
    villiger avatar :-|

    Винаги съм се възхищавал от Елън Муск и неговите предприемчивост и визия за нещата. Дано има успех в проектите си !

  • 2
    minko_georgiev avatar :-|
    minko_georgiev

    Това не е ли всъщност Тони Старк?

  • 3
    pavla avatar :-|
    ПАВЛА

    Муск си е Муск. Обичам хора с ясна концепция за бъдещето.

  • 4
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    Този проект е дискутиран като алтернатива на политически поддържания проект за свръх-бързи влакове на стойност 70 милиарда. С това предложение (тръби на пилони) Илон Мъск се опитва да елиминира и проблема с отчуждаване на земеделски земи. Технически проблеми по внедряването на проекта безспорно има, но идеята е много примамлива.

  • 5
    vesko_dechev avatar :-?
    Веселин Дечев

    А ако им спре тока??
    С 1200 километра в час...

  • 6
    ogibogidogi avatar :-|
    ogibogidogi

    Няма да спре тока! Там няма Кадиеви, няма АТЕ, дкевр, бсп, дпс и тн. Там такива проблеми нямат

    Публикувано през m.capital.bg

  • 7
    bst avatar :-|
    Стефан

    До коментар [#5] от "Веселин Дечев":

    Ще продължи да се движи по инерция и при това минимално съпротивление ще измине доста разстояние.

  • 8
    pepix avatar :-|
    PepiX

    [quote#7:"Стефан"]Ще продължи да се движи по инерция и при това минимално съпротивление ще измине доста разстояние.[/quote]

    Което може да е проблем ако е в режим на спиране ;) (шеговито казано.. бих очаквал да има механична дублираща система за спиране..)

  • 9
    daskalov avatar :-P
    Atanas Daskalov

    Е те това е идеята ми за България от десет години за трасе от около 2000км , обиколка подножието на Стара планина,Черно море подножието на Родопите .Да се освободи равнината ,да се живее в подножието на планините в автономни къщи, на спирките паркинги с електромобили само че трябват два тунела и 120 милиярда долара.....Освен това 2 платформи 1 край Шабла и 1 крй Царево з а изваждане на сероводорода от Черно море и транспортирането му до автономните къщи за преработка.Ако може и Пръстен от слънчеви панели около границата между клюна и браздата...Само на дигата на р. Дунав е около 1200 мегавата,а за цялата страна 14000мегавата, на връх Ботев и Голям Перелик по един мощен лазер за сваляне на блуждаещи космически обекти....А равнината ,равнината 5 милиарда рози за всяка жена поне по три.....

  • 10
    daskalov avatar :-|
    Atanas Daskalov

    РР Акционерите каде са :


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK