Сезонът на умните часовници
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Сезонът на умните часовници

Продажбите на Sony SmartWatch 2 ще започнат в края на септември.

Сезонът на умните часовници

Технологичните производители ще пуснат нови модели през септември, като залагат това да е следващият хит на пазара

Мартин Дешев
7764 прочитания

Продажбите на Sony SmartWatch 2 ще започнат в края на септември.

© Sony


Всяка технология и тип устройство в някакъв момент отбелязват пика на своето развитие. Актуалният хит на пазара - смартфоните и таблетите - бързо доближават този момент и от модерни и интересни устройства започват да се превръщат в най-обикновен предмет от ежедневието ни, точно както това се случи с лаптопите преди няколко години. Съвсем сигурно е, че гладът на хората за иновации скоро ще се насочи в друга посока и производителите вече са почти готови с новото предложение от своето меню - умните ръчни часовници.

Битката за пазарни позиции между производителите започна още преди те да са напълно готови с въпросните устройства. Неофициалното начало бе дадено през пролетта на тази година с появата на информация, че Apple разработва подобен смарт часовник. Няма и месец по-късно подобни слухове се появиха за Samsung, Google, Microsoft и много други компании. Други по-малки производители като Pebble вече дори продават своите устройства, макар и в ограничени количества. И въпреки че техните предложения са интересни, няма спор, че голямата част от потребителите очакват да видят разработките на големите технологични компании. И това чакане е към своя край.

Първи рунд

В опит да привлече максимално вниманието към себе си Samsung се опитва да бъде първият голям производител, който ще представи умен ръчен часовник. Според последните данни на онлайн изданието GigaOm това може да се случи още на 4 септември т.г. Джаджата ще се казва Galaxy Gear и се очаква да използва 2.5-инчов дисплей с резолюция 320х320. Часовникът ще накара потребителите да се почувстват почти като тайни агенти, защото ще е снабден с микрофон, говорители и дори вградена камера.

Операционната система, която задвижва устройството, ще е Android Jelly Bean и естествено ще включва допълнителен софтуер на Samsung. Основната идея на Galaxy Gear е да бъде асистент на смартфона. Като такъв устройството ще може да изобразява на своя дисплей уведомления от приложенията на телефона. А ако потребителят иска да прочете или отговори на новопристигнал мейл например, просто трябва да кликне на уведомлението на екрана на часовника си и автоматично ще отвори писмото, получено в смартфона.

Samsung предвижда и разработка на множество специализирани приложения за Galaxy Gear, които ще предлага в своя онлайн магазин за мобилен софтуер. Инженерите на компанията вече работят и по следващи поколения на часовника, като някои от тях използват гъвкав дисплей, допълва онлайн изданието SamMobile.

Корейският производител обаче няма да има много време да се радва на едноличното си лидерство на пазара. Отново през септември т.г. се очаква да започнат продажбите и на Sony SmartWatch 2. Часовникът на японската компания също е съвместим Android устройства и се представя като "втори екран за вашия смартфон". Устройството ще разполага с множество функции за улесняване на работата с умни телефони и за намаляване на необходимостта от постоянен досег с тях. Една от удобните опции например може да се окаже възможността на екрана на SmartWatch 2 да се появяват указания за посоката на движение от Google Maps.

На пазара от няколко месеца се предлага и Pebble Watch. Цената му варира в зависимост от търговеца, но самият производител приема поръчки на своя сайт срещу $150. За разлика от своите конкуренти Pebble използва монохромен E-Ink дисплей, а не цветен OLED, както е в случая на Samsung Galaxy Gear. Като цяло функциите на устройството са сходни, като то предлага възможност за четене на SMS-и и писма на екрана на часовника, изобразяване на данни от GPS навигация и т.н. Pebble дори е водоустойчив и може да бъде потапян на дълбочина до 50 м в солена вода. Но тъй като компанията е малка и се ражда благодарение на кампания за набиране на средства в платформата Kickstarter, тя не може да си позволи производство на огромни количества от своето устройство, нито да проведе мащабна рекламна кампания, която да запознае хората с продукта. Производството на Pebble е ограничено до около 15 хил. бройки на седмица, като по-голямата част от тях все още се изпращат на хората, които подкрепиха проекта в Kickstarter.

Няма време

И макар да изглежда, че пазарът на умни часовници се оформя като новия хит за производители и потребители, тези устройства всъщност далеч не са чак толкова нови. Дори Samsung, който вероятно ще изпревари основните си конкуренти с премиерата на подобно устройство през тази година, вече има немалък опит в тази сфера през последните години. Досега обаче всички подобни експерименти са все неуспешни. Motorola и Sony също имат по-стари разработки, но нито една от тях не съумява да грабне потребителите.

Умните часовници не са нови и като концепция. Изглежда обаче, едва сега пазарът е достатъчно узрял и готов за тях. В това няма нищо лошо, разбира се, а неговото предстоящо развитие несъмнено ще е много интересно. Отчасти отново трябва да дадем заслуженото на Apple, тъй като интересът към сегмента се увеличи едва след появата на първите слухове, че компанията от Купертино разработва подобно устройство. Този път обаче тя няма да може да се възползва от предимството да е първата, която представя нов продукт и след това оставя конкурентите си да я догонват.

По всичко личи, че Samsung в този случай ще изпревари Apple. Не може да пренебрегнем и останалите големи технологични компании като Google и Microsoft, за които също има не една и две неофициални информации, че разработват подобни устройства. LG също не крие интереса си към сегмента, но вероятно ще се включи в битката малко по-късно.

В същото време последните слухове около iWatch на Apple са, че той може да се очаква на пазара най-рано в началото на следващата година. Така компанията не само няма да е сред първите, обявили поне някакви официални данни за устройство от нова категория, но ще играе и догонваща роля. Това може да изглежда като лоша новина за Apple, но всъщност зависи изцяло от това как компанията ще изиграе картите си. Тя може да се възползва от ситуацията и да извлече поука от функциите и разработките, които ще се харесат на потребителите, и да ги доразвие в своя продукт.

От друга страна обаче, може да демонстрира и липсата на достатъчно увереност, че компанията е способна да оглави още един сегмент. Във всеки случай пазарът на умните часовници изглежда, че ще предложи сравнително равен старт за всички участници в него и това го прави още по-интересен.

Всяка технология и тип устройство в някакъв момент отбелязват пика на своето развитие. Актуалният хит на пазара - смартфоните и таблетите - бързо доближават този момент и от модерни и интересни устройства започват да се превръщат в най-обикновен предмет от ежедневието ни, точно както това се случи с лаптопите преди няколко години. Съвсем сигурно е, че гладът на хората за иновации скоро ще се насочи в друга посока и производителите вече са почти готови с новото предложение от своето меню - умните ръчни часовници.

Битката за пазарни позиции между производителите започна още преди те да са напълно готови с въпросните устройства. Неофициалното начало бе дадено през пролетта на тази година с появата на информация, че Apple разработва подобен смарт часовник. Няма и месец по-късно подобни слухове се появиха за Samsung, Google, Microsoft и много други компании. Други по-малки производители като Pebble вече дори продават своите устройства, макар и в ограничени количества. И въпреки че техните предложения са интересни, няма спор, че голямата част от потребителите очакват да видят разработките на големите технологични компании. И това чакане е към своя край.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    rage_against avatar :-P
    Rage Against

    корейска му работа. с микрофони и скрита камера.
    и изведнъж ще забранят продажбите му в Европа и САЩ :)

  • 2
    cuam4o avatar :-|
    Ангел

    Ето едно "умно" устройство, което няма да си купя. Според мен е напълно безмислена концепция. Значи ще си нося 10 инчовия телефон в раницата, и ще си цъкам на 5 инчовия часовник. Айде няма нужда.

  • 3
    venimus avatar :-|
    Волен от Ривиа

    Тва ще бъде голям провал.
    След като повечето хора, които биха си купили смарт устройство, вече имат смартфон, а много от тях и таблет, които мъкнат навсякъде със себе си още едно устройство за което да се грижат няма да ги спечели. Смарт часовник, първо е прекалено "гийк", второ няма да е удобно за нещо сериозно освен да се фукаш с него. 90% от хората не носят часовник, защото могат да се информират за часа от много други места. У нас, микровълновата, електрическата фурна и дори кухненската везна показват часа. Оттам навик за носене на нещо на китката няма как да добиеш. Смарт часовник не може да замести телефона, защото не е удобно за разговори, мултимедия, снимки, игри и т.н. Единствено става като преносима памет, бърза справка, преписване и "шпионаж". Специализирани "часовници" за водолази, пилоти, колоездачи, парашутисти и подобни аутдор спортове има много и от отдавна, а такова устройство не може да ги замести, поради прекалено общата им насоченост. Ако съществуваха масово устройства в къщи с които да комуникира би имало доста приложения (примерно да си отключваш входната врата или да си пускаш пералнята), но такива почти няма, такава джаджа е изпреварила доста времето си. Обречена е на провал, точно както часовниците с калкулатор от едно време.

    Хората, които носят часовници ги ценят заради дизайна и механизмите, смарт часовник не би могъл да има кой знае колко разчупен дизайн, поради нуждата от голям дисплей, който пък от своя страна ще харчи и много ток, т.е. трябва като си легнеш да го бучнеш на зарядното. Все още няма толкова добри батерии и нискоенергоемки елементи за да компенсират този досаден недостатък.

    Просто пълна глупост или най-малкото твърде авантюристичен подход от производителите.

  • 4
    veli7820 avatar :-|
    veli7820

    Батерията на моето Casio издържа 7 години? На тези часовници колко им издържа батерията?

  • 5
    antoni avatar :-|
    У Чен

    Бих се заинтересовал от смарт часовник, по-скоро ако работи като самостоятелен гсм телефон. Вместо да мъкна два гсма, както до сега - служебен и личен, личния може да го нося като часовник!

  • 6
    axo avatar :-P
    axo

    А смарт-вибратори кога ще има? :D С тъчскрийн, датчици за влажност и температура, пък ако може и микробиологичен анализатор, така де, нещо полезно да свърши покрай другото...

    Съвременното консуматорско общество потъва в собственото си безсмислие със страшна сила... Тъпите "смарт"фони вече и за телефония не стават...

  • 7
    ariman_info avatar :-|
    Ariman

    След като смартфоните възродиха джобния часовник/колко пъти сте си ровили по джобовете а видите колко е часа?/ време е и ръчния да бъде върнат на мода, аксесоар, който трудно ще се наложи, още повече ако не бъде измислен кинетичен начин да се презарежда батерията.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK