С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
16 28 авг 2013, 18:27, 9343 прочитания

"Kитайският Apple" набира мощ

Тригодишната компания Xiaomi надмина американския технологичен гигант по продажби на смартфони в Китай

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
10
млрд. долара е пазарната капитализация на Xiaomi в момента.
Остават броени дни до 10 септември, когато се очаква Apple да представи новите си модели смартфони. Според неофициалната предварителна информация американската компания за първи път ще пусне два варианта на популярното устройство – евтина версия с пластмасов корпус и луксозен флагман, който ще има и версия, боядисана в златен цвят. Анализаторите определят тези усилия като опит на Apple да пробие на развиващите се пазари, особено в Китай, където в момента доминират евтините смартфони, базирани на операционната система Android на Google.

 Почти месец по-рано обаче китайският производител Xiaomi пусна в продажба последния си модел умен телефон в "поднебесната империя". Новият смартфон Hongmi, или "Червен ориз", струва едва 799 юана (130 долара), използва Android и се очаква да стане тазгодишният хит в най-голямата азиатска държава. Xiaomi е определян от много анализатори като китайския Apple. Но не защото копира едно към едно устройствата или дори магазините на компанията от Купертино, каквито фалшиви реплики често се срещат в страната. Определението е сложено частично защото нейният изпълнителен директор Лей Дзюн имитра в голяма степен покойния Стив Джобс при представянето и рекламирането на продуктите си. По-интересното е, че постига сходни резултати – Xiaomi успява да постигне същия ефект сред китайските потребители, както iPhone имаше преди няколко години. Често се случва компанията да изчерпи наличните количества смартфони само минути след като са пуснати в продажба, а клиентите й проявяват сходна лоялност с потребителите на i-продуктите.


Успехът в числа

Постиженията на "китайския Apple" ясно личат, изразени в числа. За изминалото второ тримесечие компанията е продала 4.4 млн. смартфона на китайския пазар. Амбицията на Xiaomi е да пласира през настоящата година 15 млн. умни телефона и да отчете 4.5 млрд. долара приходи. Предвид темпото, с което се движи напред, и новия модел смартфон, който пуска на пазара, плановете изглеждат съвсем осъществими. Отличните резултати изстрелват и оценката на Xiaomi, като след последния кръг финансиране от частни инвеститори пазарната й капитализация достигна 10 млрд. долара. Оценката е идентична с технологичния гигнат Lenovo и е почти два пъти повече от канадската BlackBerry, която има капитализация от 5.17 млрд. долара. Това е доста впечатляващо за компания, основана едва преди три години и която продава първия си смартфон през 2011 г. Изпълнителният директор и съосновател Лей Дзюн не коментира какъв е размерът на новите инвестиции, но през юли изминалата година Xiaomi набра 216 млн. долара при трети кръг на финансиране. Тогава тя беше оценена за 4 млрд. долара, пише агенция Reuters.  

За да бъде картинката пълна, трябва да отбележим, че Xiaomi задмина Apple по продажби на умни телефони в Китай. Младата азиатска фирма има 5% пазарен дял през второто тримесечие на годината, докато Apple държи 4.8%, показват данните на анализаторската компания Canalys. Непоклатим лидер в азиатската държава при умните телефони е южнокорейският Samsung със 17.6% пазарен дял, следван плътно от пет китайски производителя – Lenovo, Yulong, ZTE, Huawei и Xiaomi. Едва на седмо място е Apple.



Xiaomi разполага с потенциал за растеж, тъй като в момента компанията продава смартфоните си единствено на територията на Китай и Тайван, и то само онлайн. Младата фирма не разполага със собствени магазини, но планира да разшири територията, на която предлага умните си телефони.

Ориз срещу ябълка

Интересно е също така, че в началото Xiaomi не се занимава с производството и продажбата на смартфони. Първият й продукт MIUI е интерфейс (shell) за Android. Чак през 2011 г. тя пуска на пазара първия си умен телефон Mi-One и успява да продаде 3.5 млн. бройки от него. По време на премиерата на втория смартфон Mi-Two през 2012 г. обаче вече присъстваха хиляди почитатели на устройството на компанията. Те получават прозвището Mi fen, което по същество е игра на думи. Освен фенове на марката Mi Mi Fen е съкратена форма на Xiaomi Fan (на английски - фен на Xiaomi), което на китайски означава оризово брашно. То от своя страна е вариация на името на компанията Xiaomi, което означава малкият ориз. Затова не е изненада, че третото устройство на фирмата също има "оризов" привкус в името си. Подобни заигравки има и при продуктите на Apple. 

"Xiaomi може да изглежда като Apple, но в действителност прилича повече на Amazon и на някои елементи на Google", споделя изпълнителният директор на Xiaomi Лей Дзюн.

Фотограф: JASON LEE [Reuters]
Но освен лоялните фенове и играта на думи асоциациите с "ябълковата" компания не свършват дотук. Голяма част от успеха на Xiaomi се дължи най-вече на изпълнителния й директор Лей Дзюн, който използва маркетинг похватите на покойния Стив Джобс. Например при всяко представяне на продуктите на компанията Лей излиза с черна блуза с яка, сини дънки и маратонки. Той изнася презентация пред голям екран, на който текат слайдове, които изглеждат почти идентични с тези на Apple. Освен това използва много прилагателни, които да позиционират Xiaomi и нейните продукти като "уникални". За да се засили този ефект, компанията избира специален талисман, който в известен смисъл отговаря на китайската култура. Това е бяло зайче (наречено подобно на всички продукти на Xiaomi – Mi-bunny) с червена пионерска връзка и кожена ушанка с червена петолъчка.

Самият Лей твърди, че не харесва асоциацията с Apple и Стив Джобс. "Xiaomi може да изглежда като Apple, но в действителност прилича повече на Amazon и на някои елементи на Google", обяви Лей в интервю за Reuters. "Мобилният телефон е само преносител на продуктите. Microsoft продава Windows в кутии с дискове, това прави ли я компания, която продава кутии?", отбелязва още той. Според него Xiaomi разчита на смартфоните само като проводник на предстоящите онлайн услуги, които компанията ще предлага. Тя разполага със собствена онлайн платформа, която обаче за момента постига близо 3 млн. долара приходи месечно. Към нея спада и популярната в Китай чат програма WeChat, която разполага с около 1 млн. потребители.

Това не е и първият успешен проект на 43-годишния Лей. Той е бил изпълнителен директор в Kingsoft, както и съосновател на стартъпа Joyo, който Amazon купува за 75 млн. долара. Лей е и инвеститор в други китайски IT проекти. Неговото лично състояние се оценява на около 1 млрд. долара по данни на Reuters. 

По-добри от iPhone

Смартфоните Mi, както и новият Hongmi не са точно копие на iPhone. Те изглеждат като повечето евтини Android телефони, с които е залят в момента пазарът в Китай. Разполагат с подобни характеристики като всички смартфони от висок клас, но се продават на много ниска цена. Последното е силен коз, особено ако се прави паралел с iPhone на Apple, който струва около 700 долара в азиатската държава. Версията Mi-2S от своя страна струва около 300 долара, а новият Hongmi сваля мизата наполовина.

Най-голямото предизвикателство за Лей ще бъде да удържи добрата инерция на родна почва и също така да изкара продуктите си извън азиатската държава. Последното ще е трудна задача предвид факта, че Xiaomi се е адаптирал перфектно за китайския пазар, но похватите, които използва, може да не постигнат същия резултат в други страни. Да, цената ще е фактор на развиващите се пазари, но не се знае дали ще успее да изгради сходна лоялна потребителска база.

Xiaomi всъщност е ярката предупредителна светлина за американския гигант Apple, че ако иска да бъде някакъв фактор на най-големия пазар за смартфони в света, трябва да обнови портфолиото си и да добави по-евтина версия на iPhone. В момента Китай отговаря за 33%, или една трета, от световните доставки на умни телефони, като разполага с голям потенциал за допълнителен растеж. Същевременно младата компания е добър пример за това как можеш да пробиеш на такъв специфичен пазар, като комбинираш и адаптираш маркетинг похватите на Apple с изискванията на потребителското търсене в страната.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

14 ноември 2019
София хотел Балкан

Седма Годишна конференция "Банките и бизнесът"


Какви са плановете за въвеждане на иновации и растеж на водещите банки в България?
Разберете на конференцията на Капитал "Банките и бизнесът". Събитието предоставя възможности на представители на банките и на бизнеса да обсъдят помежду си важни въпроси, да търсят решения и да помагат на пазара да расте.

Водещи теми в програмата:

  • Банковият сектор през 2020
  • Изводите от стрес тестовете
  • Ефектът от запазването на ниските лихви
  • PSD 2 - възможности и рискове
  • Иновации и технологични решения
Седма Годишна конференция "Банките и бизнесът" Запазете билет

Прочетете и това

SpaceX изстреля и приземи ракета четирикратно 11 SpaceX изстреля и приземи ракета четирикратно

Компанията на Мъск изведе в орбита първата официална порция интернет сателити от системата Starlink

11 ное 2019, 3320 прочитания

Експанзията на китайския изкуствен интелект към Европа 2 Експанзията на китайския изкуствен интелект към Европа

Китайските стартиращи компании в сферата на AI получават съществено държавно финансиране

10 ное 2019, 3195 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Хибридният Mercedes S класа стигна разход 3 л/100 км

Още от Капитал
Хранителна добавка към лекарствения бизнес

Германският генеричен гигант Stada купи чешкия производител на хранителни добавки Walmark в показателна за дефектите на свръхрегулирания лекарствен пазар сделка

Внимавай с Aliexpress

Кои са най-честите рискове при покупки от китайската онлайн платформа

Омраза за двойна употреба

На фона на практиката обвинението срещу природозащитника Тома Белев изпъква като политическо

Климатично северно сияние

Как Финландия ще стане въглеродно неутрална до 2035 г.

20 въпроса: Христо Христозов

"Практиката показва, че бързите решения имат висока цена и рядко са устойчиви"

Да бъдеш Дубравка Угрешич

Писателката за обърканото детство, инстинкта да принадлежим към стадото и вечните неприятелства

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10