"Kитайският Apple" набира мощ
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Kитайският Apple" набира мощ

Компанията печели прякора си "китайският Apple" като използва същия начин на презентиране на продуктите си наложен от покойния Стив Джобс.

"Kитайският Apple" набира мощ

Тригодишната компания Xiaomi надмина американския технологичен гигант по продажби на смартфони в Китай

Юлиян Арнаудов
9533 прочитания

Компанията печели прякора си "китайският Apple" като използва същия начин на презентиране на продуктите си наложен от покойния Стив Джобс.

© JASON LEE


10

млрд. долара е пазарната капитализация на Xiaomi в момента.

Остават броени дни до 10 септември, когато се очаква Apple да представи новите си модели смартфони. Според неофициалната предварителна информация американската компания за първи път ще пусне два варианта на популярното устройство – евтина версия с пластмасов корпус и луксозен флагман, който ще има и версия, боядисана в златен цвят. Анализаторите определят тези усилия като опит на Apple да пробие на развиващите се пазари, особено в Китай, където в момента доминират евтините смартфони, базирани на операционната система Android на Google.

Почти месец по-рано обаче китайският производител Xiaomi пусна в продажба последния си модел умен телефон в "поднебесната империя". Новият смартфон Hongmi, или "Червен ориз", струва едва 799 юана (130 долара), използва Android и се очаква да стане тазгодишният хит в най-голямата азиатска държава. Xiaomi е определян от много анализатори като китайския Apple. Но не защото копира едно към едно устройствата или дори магазините на компанията от Купертино, каквито фалшиви реплики често се срещат в страната. Определението е сложено частично защото нейният изпълнителен директор Лей Дзюн имитра в голяма степен покойния Стив Джобс при представянето и рекламирането на продуктите си. По-интересното е, че постига сходни резултати – Xiaomi успява да постигне същия ефект сред китайските потребители, както iPhone имаше преди няколко години. Често се случва компанията да изчерпи наличните количества смартфони само минути след като са пуснати в продажба, а клиентите й проявяват сходна лоялност с потребителите на i-продуктите.

Успехът в числа

Постиженията на "китайския Apple" ясно личат, изразени в числа. За изминалото второ тримесечие компанията е продала 4.4 млн. смартфона на китайския пазар. Амбицията на Xiaomi е да пласира през настоящата година 15 млн. умни телефона и да отчете 4.5 млрд. долара приходи. Предвид темпото, с което се движи напред, и новия модел смартфон, който пуска на пазара, плановете изглеждат съвсем осъществими. Отличните резултати изстрелват и оценката на Xiaomi, като след последния кръг финансиране от частни инвеститори пазарната й капитализация достигна 10 млрд. долара. Оценката е идентична с технологичния гигнат Lenovo и е почти два пъти повече от канадската BlackBerry, която има капитализация от 5.17 млрд. долара. Това е доста впечатляващо за компания, основана едва преди три години и която продава първия си смартфон през 2011 г. Изпълнителният директор и съосновател Лей Дзюн не коментира какъв е размерът на новите инвестиции, но през юли изминалата година Xiaomi набра 216 млн. долара при трети кръг на финансиране. Тогава тя беше оценена за 4 млрд. долара, пише агенция Reuters.  

За да бъде картинката пълна, трябва да отбележим, че Xiaomi задмина Apple по продажби на умни телефони в Китай. Младата азиатска фирма има 5% пазарен дял през второто тримесечие на годината, докато Apple държи 4.8%, показват данните на анализаторската компания Canalys. Непоклатим лидер в азиатската държава при умните телефони е южнокорейският Samsung със 17.6% пазарен дял, следван плътно от пет китайски производителя – Lenovo, Yulong, ZTE, Huawei и Xiaomi. Едва на седмо място е Apple.

Xiaomi разполага с потенциал за растеж, тъй като в момента компанията продава смартфоните си единствено на територията на Китай и Тайван, и то само онлайн. Младата фирма не разполага със собствени магазини, но планира да разшири територията, на която предлага умните си телефони.

Ориз срещу ябълка

Интересно е също така, че в началото Xiaomi не се занимава с производството и продажбата на смартфони. Първият й продукт MIUI е интерфейс (shell) за Android. Чак през 2011 г. тя пуска на пазара първия си умен телефон Mi-One и успява да продаде 3.5 млн. бройки от него. По време на премиерата на втория смартфон Mi-Two през 2012 г. обаче вече присъстваха хиляди почитатели на устройството на компанията. Те получават прозвището Mi fen, което по същество е игра на думи. Освен фенове на марката Mi Mi Fen е съкратена форма на Xiaomi Fan (на английски - фен на Xiaomi), което на китайски означава оризово брашно. То от своя страна е вариация на името на компанията Xiaomi, което означава малкият ориз. Затова не е изненада, че третото устройство на фирмата също има "оризов" привкус в името си. Подобни заигравки има и при продуктите на Apple. 

"Xiaomi може да изглежда като Apple, но в действителност прилича повече на Amazon и на някои елементи на Google", споделя изпълнителният директор на Xiaomi Лей Дзюн.
Фотограф: JASON LEE
Източник: Reuters

Но освен лоялните фенове и играта на думи асоциациите с "ябълковата" компания не свършват дотук. Голяма част от успеха на Xiaomi се дължи най-вече на изпълнителния й директор Лей Дзюн, който използва маркетинг похватите на покойния Стив Джобс. Например при всяко представяне на продуктите на компанията Лей излиза с черна блуза с яка, сини дънки и маратонки. Той изнася презентация пред голям екран, на който текат слайдове, които изглеждат почти идентични с тези на Apple. Освен това използва много прилагателни, които да позиционират Xiaomi и нейните продукти като "уникални". За да се засили този ефект, компанията избира специален талисман, който в известен смисъл отговаря на китайската култура. Това е бяло зайче (наречено подобно на всички продукти на Xiaomi – Mi-bunny) с червена пионерска връзка и кожена ушанка с червена петолъчка.

Самият Лей твърди, че не харесва асоциацията с Apple и Стив Джобс. "Xiaomi може да изглежда като Apple, но в действителност прилича повече на Amazon и на някои елементи на Google", обяви Лей в интервю за Reuters. "Мобилният телефон е само преносител на продуктите. Microsoft продава Windows в кутии с дискове, това прави ли я компания, която продава кутии?", отбелязва още той. Според него Xiaomi разчита на смартфоните само като проводник на предстоящите онлайн услуги, които компанията ще предлага. Тя разполага със собствена онлайн платформа, която обаче за момента постига близо 3 млн. долара приходи месечно. Към нея спада и популярната в Китай чат програма WeChat, която разполага с около 1 млн. потребители.

Това не е и първият успешен проект на 43-годишния Лей. Той е бил изпълнителен директор в Kingsoft, както и съосновател на стартъпа Joyo, който Amazon купува за 75 млн. долара. Лей е и инвеститор в други китайски IT проекти. Неговото лично състояние се оценява на около 1 млрд. долара по данни на Reuters. 

По-добри от iPhone

Xiaomi всъщност е ярката предупредителна светлина за американския гигант Apple, че ако иска да бъде някакъв фактор на най-големия пазар за смартфони в света, трябва да обнови портфолиото си и да добави по-евтина версия на iPhone. В момента Китай отговаря за 33%, или една трета, от световните доставки на умни телефони, като разполага с голям потенциал за допълнителен растеж. Същевременно младата компания е добър пример за това как можеш да пробиеш на такъв специфичен пазар, като комбинираш и адаптираш маркетинг похватите на Apple с изискванията на потребителското търсене в страната.

10

млрд. долара е пазарната капитализация на Xiaomi в момента.

Остават броени дни до 10 септември, когато се очаква Apple да представи новите си модели смартфони. Според неофициалната предварителна информация американската компания за първи път ще пусне два варианта на популярното устройство – евтина версия с пластмасов корпус и луксозен флагман, който ще има и версия, боядисана в златен цвят. Анализаторите определят тези усилия като опит на Apple да пробие на развиващите се пазари, особено в Китай, където в момента доминират евтините смартфони, базирани на операционната система Android на Google.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

16 коментара
  • 1
    han.asparuh avatar :-|
    han.asparuh

    Скъпите iPhone трудно ще намерят място на китайския пазар. Това е до такава степен ясно, че Apple се готвят да пуснат евтин модел за развиващите се пазари.

  • 2
    kirko08 avatar :-|
    kiril petrov

    Пластмасовия ъ-фон ще ги отвее тия кръжочници

  • 3
    mi6ail1234 avatar :-|
    mi6ail1234

    Няма ли някъде магазин ,където се продават в България?В Испания Xiaomi имат сайт и най-силния им телефон(все едно последен модел Iphone) струва 220 евро което според мен си е много добра цена.

  • 4
    jinx avatar :-|
    jinx

    До коментар [#2] от "kiril petrov":

    Видно е, че мобилният пазар като цяло и китайският мобилен пазар в частност Ви е тотално неясен.

  • 5
    cuam4o avatar :-@
    Ангел

    Да сравняваш Xiaomi с Apple е абсурдно. Xiaomi пускат впечатляващо добри телефони на ниска цена, а Apple посредствени телефони на впечатляващо висока цена. Нямат нищо общо с iPhone нито като потребителски интерфейс нито като дизайн. И всеки Xiaomi фен би се обидил на подобно сравнение, просто защото телефоните на Xiaomi са много, много по-добри. За голямо съжаление "Red Rice" поддържа само китайския 3G стандарт, така че погледите са насочени към Xiaomi 3, който по мое скромно мнение изглежда повече от добре.

  • 6
    cuam4o avatar :-|
    Ангел

    До коментар [#3] от "mi6ail1234":

    Можеш да си поръчаш Xiaomi от някой от китайските Интернет магазини.

  • 7
    mi6ail1234 avatar :-|
    mi6ail1234

    До коментар [#6] от "cuam4o":

    Не става...от Xiaomi ми отговориха,че не предлагат доставки извън Китай,но скоро ще атакуват световния пазар с помощта на Хуго Бара бивш високопоставен служител в Гугъл,който се е присъединил към тази компания.

  • 8
    cuam4o avatar :-P
    Ангел

    А Apple зомбитата цъкат минуси без даже да знаят какви телефони правят Xiaomi. :D Поне напишете един коментар, защитете позицията си.

  • 9
    cuam4o avatar :-|
    Ангел

    До коментар [#7] от "mi6ail1234":

    Е не е нужно да поръчваш от официалният им сайт де.. разгледай pandawill, etotalk, alliexpress .. :)

  • 10
    mi6ail1234 avatar :-|
    mi6ail1234

    До коментар [#8] от "cuam4o":

    С един такъв спорих и той се опитва да ме убеждава,че правят боклуци,като Huawei само дето били по-лоши и от тях.Убеждават ме,че всъщност това били реплики или точно копие на Iphone.Абе трагична работа.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Дигитални модели

Дигитални модели

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK