В битка за бронзовия медал
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

В битка за бронзовия медал

Reuters

В битка за бронзовия медал

Поглъщайки ресурсите на Nokia, Microsoft ще се опита да наложи Windows Phone като трета мобилна екосистема

Юлиян Арнаудов
7596 прочитания

Reuters

© Reuters


Мобилната битка на Nokia като че ли приключва. Това слага край на цяла една епоха в телекомуникационната индустрия. Сблъсъкът обаче тепърва предстои за Microsoft, която ще използват пълните ресурси на финландците - смартфони, брандове и услуги, за да се опитат да изравнят силите във войната с Apple, Google и Samsung. С покупката на най-апетитната част от Nokia технологичният гигант от Редмънт предприема рисков ход, като директно се захваща с производство на телефони.

Преквалифицирането на компанията от основно софтуерна в разработчик на продукти и услуги обаче крие рискове и поставя под въпрос досегашния бизнес модел, който тя използва при разпространението на основните си продукти и най-вече на своята перла в короната – операционната система Windows. Купуването на мобилния бизнес на Nokia за 5.4 млрд. евро също така ще ограничи потенциалното преструктуриране на Microsoft, което трябва да се случи при следващия изпълнителен директор след Стив Балмър. В този контекст трябва да се отбележи, че покрай сделката в Редмънт се завръща вече бившият ръководител на Nokia Стивън Елоп, който е един от най-спряганите варианти да замести Балмър. Елоп не успя да спечели битката за смартфон пазара с Nokia, но му се отдаде възможност да я продължи в Microsoft. Дори и да не стане изпълнителен директор, той ще отговаря за новия мобилен бизнес на технологичния гигант.

Фронтална атака

Стратегическото споразумение от 2011 г. между двете компании се оказа недостатъчно, за да могат те да бъдат адекватна конкуренция на Google и Apple чрез мобилната платформа Windows Phone. Със своите операционни системи двата конкурента на Microsoft заедно държат около 90% от смартфон пазара. Съюзът с Nokia явно не беше достатъчен, за да се постигне максимално добра интеграция между хардуера и софтуера, работещ под Windows Phone, и за изграждането на пълноценна мобилна екосистема. 

Има и друг момент – финландската компания не е в добро финансово здраве - независимо от временнoтo стабилизиране нейните възможности да набира свежи оперативни средства бяха крайно ограничени. Колкото повече има опасения тя да колабира финансово, толкова повече на дневен ред стоеше възможността за  продажба. Но какво би станало, ако Nokia реши да се продаде на друга компания? За Microsoft това щеше да е кошмарен сценарий, защото щеше да изгуби контрола върху най-големия производител на Windows Phone смартфони – нещо, което тя не може да допусне. Така че настоящата сделка е повече от логична.

С придобиването на мобилния бизнес на Nokia технологичният гигант от Редмънт окончателно обръща гръб на тясната си софтуерна специализация. Той дори се превръща във втория по големина производител на мобилни телефони в света и едноличен лидер при смартфоните под платформата си Windows Phone с пазарен дял от 87%.

Прозорецът се напуква

Сделката за Nokia крие своите опасности. Още пoкрай сътрудничеството на американската и финландската компания другите производители на смартфони започнаха да предлагат все по-малко модели с Windows Phone. Сега, когато Microsoft контролира почти целия сегмент, това съвсем ще демотивира другите компании като Samsung, HTC и Huawei, които може окончателно да загърбят платформата и да оставят редмънци сами. Положението и без това не е много розово предвид факта, че Windows Phone има пазарен дял от едва 3.7% при доставките на смартфони през второто тримесечие, показват данните на IDC.

Затварянето на технологичния кръг – производител на хардуер, разработчик на софтуер и контрол на приложенията – от страна на Microsoft означава, че компанията започва да преразглежда основния си бизнес модел, който превърна Windows в доминираща платформа при персоналните компютри. Концепцията на основателя на компанията Бил Гейтс е да продава определен софтуер, предназначен за различни устройства, разработени от много производители. Така научиш ли се да работиш на Windows, ти ще можеш да работиш на всяко едно РС, което използва операционната система, независимо дали е направено от Dell, Hewlett-Packard, Lenovo или някой "безименен" китайски производител.

Сегашната реалност при смартфоните е в пълна противоположност – съществува тясна интеграция между хардуера и софтуера. Проблемът е, че в перспектива нещата могат да се обърнат и пазарът за мобилни устройства да наложи много близки (почти стандартизирани) хардуерни изисквания и тогава Microsoft отново ще е в губеща позиция. За сметка на това Google са в много удобна ситуация. Интернет компанията предоставя лицензи за Android и същевременно предлагат собствен или брандиран хардуер (чрез собствената Motorola и партньорите си), без да постигне господстващо влияние на своята платформа и така не отблъсква останалите играчи. 

Един за всичко

Придобиването на мобилния производител се вписва перфектно в новата стратегия и реорганизация, която Балмър обяви през юли. В нея се намекваше, че Microsoft ще стане технологична компания с широко портфолио – от писане и предлагане на софтуер до произвеждането на собствен хардуер от всякакъв калибър, смартфони, таблети и др. В края на август Балмър обаче обяви, че се оттегля от поста изпълнителен директор. Десет дни след това Microsoft обяви сделката с Nokia. Реално погледнато, ръководството на компанията връзва напълно ръцете на потенциалния нов изпълнителен директор. Той ще поеме технологичния гигант към средата или края на реорганизацията и с големи ресурси, насочени към производството на мобилни устройства. Това изправя косите на голяма част от инвеститорите, които се надяват, че след напускането на Балмър Microsoft ще бъде оглавена от визионер, който да промени изоснови политиката на компанията. Инвестиционният фонд ValueAct, който се присъедини към борда на директорите на Microsoft, намекна преди време, че технологичният гигант има бъдеще основно като разработчик и разпространител на софтуер, а не като харудерен играч. "През следващите три години Microsoft може да се превърне в най-голямата облачна компания в света", заяви през април Джефри Юбен, основател на ValueAct, цитиран от Wall Street Journal.

Придобиването на Nokia реално прибира в Microsoft бившия кадър на компанията Стивън Елоп. За повечето финландци той е троянският кон, който продаде на предишния си работодател бившия номер едно производител на мобилни телефони за жълти стотинки. Според анализаторите Елоп е най-вероятен наследник на Балмър. Дори преди сделката букмейкърската къща Leadbrokes даде най-висок коефицент 5:1, че именно той ще бъде следващият изпълнителен директор. Ако това се случи, най-вероятно бъдещият ръководител на Microsoft ще се придържа към очертаната от Балмър нова политика.

Независимо от резервите по темата с покупката на телефонния бизнес на Nokia технологичният гигант от Редмънт има потенциал да изгради третата по големина мобилна екосистема. Независимо дали Елоп ще оглави Microsoft или само ще ръководи новия смартфон бизнес на компанията, той получава втори шанс да атакува смартфон пазара, след като не успя да направи това само с финландската компания. Дано обаче не се налага на служителите и борда на Microsoft да четат второ писмо в стил "Горящата платформа", което той разпрати до персонала на Nokia преди две години. Този път Елоп ще има огромния финансов ресурс на Microsoft, за да вземе своя реванш.

Мобилната битка на Nokia като че ли приключва. Това слага край на цяла една епоха в телекомуникационната индустрия. Сблъсъкът обаче тепърва предстои за Microsoft, която ще използват пълните ресурси на финландците - смартфони, брандове и услуги, за да се опитат да изравнят силите във войната с Apple, Google и Samsung. С покупката на най-апетитната част от Nokia технологичният гигант от Редмънт предприема рисков ход, като директно се захваща с производство на телефони.

Преквалифицирането на компанията от основно софтуерна в разработчик на продукти и услуги обаче крие рискове и поставя под въпрос досегашния бизнес модел, който тя използва при разпространението на основните си продукти и най-вече на своята перла в короната – операционната система Windows. Купуването на мобилния бизнес на Nokia за 5.4 млрд. евро също така ще ограничи потенциалното преструктуриране на Microsoft, което трябва да се случи при следващия изпълнителен директор след Стив Балмър. В този контекст трябва да се отбележи, че покрай сделката в Редмънт се завръща вече бившият ръководител на Nokia Стивън Елоп, който е един от най-спряганите варианти да замести Балмър. Елоп не успя да спечели битката за смартфон пазара с Nokia, но му се отдаде възможност да я продължи в Microsoft. Дори и да не стане изпълнителен директор, той ще отговаря за новия мобилен бизнес на технологичния гигант.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    42 avatar :-|
    42

    Би било интересно изследване, кой и как успя да сложи Стивън Елоп начело на Нокия, който директно я застреля в двата крака и поднесе на тепсия на Майкрософт.

  • 2
    rapidfire avatar :-|
    gigabyte

    Жалко за Нокия ...

  • 3
    slon avatar :-|
    slon

    Питам се ако Гугъл вземат да затворят Андроид и да продават само техните Моторола...
    Ейпъл и Майкрософт са точно в този модел, а и Ябълката печели доста добре.

  • 4
    schlupf avatar :-|
    Нищо лично

    Супер, айде сега Майкрософт да кажат как да си инсталивам widnows phone върху боклучавия Симбиан.

    Иначе вече имам толкова много накупени програми за Андроид, че не виждам какво ще ме накара да ги зарежа и да мина на Нокия като едно време. Тея пичове ги чака толкова тежко пазарно време, че си нямат и идея с какво се захващат.

    Аз им желая все пак успех де, колкото повече конкуренция, толкова по-ниски цени и повече облаги за наше величество потребителите :)

  • 5
    venimus avatar :-|
    д-р Тошков

    Има огромен пазар, който чака. Никой не гледа развиващите се страни в анализите и оценките, а този пазар е в пъти по-голям от развитите. М$ имат страхотна възможност да го заемат с евтини смартфони като 520. И там не биха предпочели Андроид, просто защото нямат техническата грамотност и за тях елементарният интерфейс на Уиндоуса е голям плюс. За развития свят технологиите са ежедневие и техническата грамотност е нещо нормално, в развиващите страни е коренно различно. Там може да пробие евтино и елементарно устройство. Не казвам, че Андроид не може да бъде опростен, дори има такива модели смартфони вече с режим "баба" директно от производителя. Но на тези нови пазари всички ОС имат равен начален старт.

    Иначе М$ владееха пазара преди Симбиан, но производителите като HTC, Qtek и подобни не съумяха да представят конкурентен хардуер на навлезлите Нокиа със Симбиан и след това iPhone и Гугъл с Андроид.

    Каквото и да си говорят всички, М$ нямаха достатъчно контрол над производителите тогава и Уиндоус Мобайл беше победена, след това Нокия със Симбиан, които я закъсаха, защото пък не успяха да развият достатъчно добре Симбиан за да се справи с Епъл и Гугъл. М$ успяха да направят най-логичното. Като двете компании загубили най-много от пазара да се обединят преди да са фалирали. Нокия нямаше голям шанс така или иначе, виждаше се преди изобщо да започнат Лумия. М$ просто им помогнаха да се задържат още малко за да подготвят почвата за да се слеят. На М$ им трябва контрол над хардуера за да си върнат пазара, когато нямаха такъв ги наритаха новите играчи.Нокия се славят с качеството си за разлика от Самсунг, които всички знаят, че са супер мощни накачулени с неща, но кекави и пластмасови играчки. Всичката им е такава, не само телефоните. Нокия на времето имаха персонални компютри, монитори, периферия и всички им се възхищаваха, защото бяха рядкост, бяха качествени и всеки гледаше на тях като произведение на изкуството. По-високият клас на телефоните им в момента все още са символ за солидно качество, който ги е държал в ръцете си и ги е ползвал ще потвърди без да се замисли. Но тромавата им реакция на положението и интересите на пазара ги изхвърли от групата. Това беше сериозна грешка и Елоп успя да направи най-доброто в случая, успя да стабилизира компанията за да може да се продаде на максимална цена.

    Ако бяха се мъчили още самопоединично и М$ и Нокия щяха да загубят състезанието. Сега Нокия се отърват от бремето, а М$ имат по-голям шанс да се върнат.

  • 6
    ugi avatar :-|
    ugi

    Майкрософт наистина бяха попаднали в странна ситуация, но според мен не реагираха правилно на нея и сега ще им се върне. Според мен вместо да се обвързват тясно с Нокиа трябваше да заложат на модела на Андроид и да работят с повече с различни производители и то особено набиращите скорост китайски производители като ZTE, Huawei, които вече се наложиха на азиатския пазар, както и ЗОПО и други, които да произведат по-евтини устройства с windows phone и след това да работят с операторите да ги предоставят със субсидия, така че повече хора да се изкушат да вземат такъв, а самите Майкрософт да се съсредоточат върху развитието на екосистемата на windows phone и приложенията за него. Защото и сега никой няма да си купи телефон "Майкрософт", ако за него няма подходящия софтуер, а именно там е силата на редмъндци и трябваше да заложат на това, а не на продажбата на устройства. Само че тяхната политика на "затворен" код не може да се съчетае с моите предположения.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK