Антикризисният план на BlackBerry
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Антикризисният план на BlackBerry

Изпълнителният директор Торстен Хайнс не изключва включване в индустрии, различни от комуникациите.

Антикризисният план на BlackBerry

Мениджмънтът на мобилния гигант трескаво търси възможни изходи от тежката ситуация, в която компанията се намира

Мартин Дешев
5329 прочитания

Изпълнителният директор Торстен Хайнс не изключва включване в индустрии, различни от комуникациите.

© Reuters


BlackBerry продължава да се намира в трудна ситуация. Новите смартфони на компанията, които направиха своя дебют в началото на тази година, не успяват да се превърнат в очаквания от нея пазарен успех. Дори мащабното ребрандиране от Research In Motion в BlackBerry за момента като че ли няма особен ефект. Фирмата съзнава сложността на ситуацията и вече е започнала активно да търси алтернативни решения за излизане от кризата.

Мениджмънтът на компанията дори е създал ново звено, чиято единствена задача е да проучва възможностите за стратегическо развитие на BlackBerry. Негов ръководител е Бърт Нордбърг, който в интервю за The Wall Street Journal разкрива някои от потенциалните възможности пред канадската компания. За съжаление повечето антикризисни инициативи надали ще се харесат на повечето почитатели на мобилния гигант.

Здраво стъпили на земята

BlackBerry вече съзнава, че не може да се върне в борбата за челното място на пазара на смартфони. "Исторически погледнато, BlackBerry винаги е имала големи амбиции. Но да се бориш с гиганти като Apple, Google и Samsung е трудно", коментира Нордбърг. Вместо това той смята, че е BlackBerry трябва да се преориентира като нишова компания. Това обаче е важно решение, което е свързано с много допълнителни мерки, допълва той. "Има подразделения в компанията, които могат да се продадат или премахнат", допълва Нордбърг, но отказва да даде пример.

Новоназначеният стратег на BlackBerry не изключва, че един от вариантите може да бъде сключване на стратегическо партньорство с други компании, които да поемат част от финансирането на въпросните отдели. За момента обаче това остава само като възможен вариант. Изглежда, Нордбърг смята, че най-добрият вариант за BlackBerry действително е да се преориентира като производител на смартфони със специфично предназначение. "Компанията има уникални предимства, които я отличават от другите производители. BlackBerry е силна в корпоративния сектор, продуктите са защитени от Агенцията за национална сигурност на САЩ (NSA) от гледна точка това, че правителствените агенции не могат да се проследят техните комуникации. Клавиатурите на устройствата имат много почитатели по света, освен това компанията разполага с водеща глобална мрежа за пренос на данни", коментира Нордбърг.

Самият Нордбърг има богат опит в сферата на мобилните комуникации. Той е бивш изпълнителен директор на Sony Ericsson и е в основата на избора на компанията да се насочи към Android, затова и ръководството на канадската компанията решава да се вслуша в съветите му. "При BlackBerry нещата са много по-трудни. Системите за сигурност са вградени в мобилния софтуер, така че не може просто да се смени операционната система. Но компанията има пари, няма дългове и съм сигурен, че може да направим нещо", допълва той по повод коментарите, че е добре BlackBerry да се ориентира към Android.

На кръстопът

Ситуацията в BlackBerry действително е трудна. Компанията трябва да избира между няколко различни сенчести пътеки и за жалост няма как да освети евентуалните изходи, до които водят. И изглежда, че това създава известно объркване дори в редиците на нейния мениджмънт, който изпраща объркани сигнали. В началото на август т.г. BlackBerry официално обяви, че се продава и е готова да води преговори с потенциални кандидат-купувачи. По-рано тази година пък имаше усилени слухове, че един от желаещите е най-големият производител на компютри в света Lenovo. Това не беше учудващо, тъй като китайската компания не крие амбициите си в мобилния сегмент. Изпълнителният директор на Lenovo Янг Юанкинг не изключи подобно развитие, ако ще отговаря на стратегията на компанията. Засега обаче азиатският производител предпочита да се фокусира върху смартфоните със собствени сили и средства.

През пролетта пък изпълнителният директор Торстен Хайнс даде друга насока за развитието на компанията. Той предложи нейната нова операционна система да се използва както от други производители на мобилни телефони, така и в други устройства, като бяла техника например или автомобили. BlackBerry дори представи модификация на луксозния автомобил Bentley, който използва QNX (операционната система, която се използва в различни индустрии и е базата на BlackBerry 10) и който разполага с вградена поддръжка на смартфоните на компанията. Чрез него може да се провежда диагностика на автомобила, като се следят множество негови показатели, статистика, могат да се управляват функции на колата и др. Разбира се, част от функциите на смартфона също може да се прехвърлят и да се води телефонен разговор посредством аудиосистемата на автомобила или пък да се стриймва мултимедия от устройството. Единственият проблем е, че всичко това е само на ниво прототип. А и също така, че Bentley е малко далеч от разбирането за масова кола.

Сега пък Бърт Нордбърг обяви трети вариант - развитие на BlackBerry като нишов производител и разделяне с някои от подразделенията. Този път за момента изглежда като най-вероятен. Той донякъде напомня и развитието на Nokia през последните няколко години, след като компанията се отказа от операционната система Symbian и избра мобилната платформа Windows Phone на Microsoft. Nokia също не успяваше да спечели любовта на масовите потребители, въпреки че също като BlackBerry предлага доста добри смартфони. Крайният резултат е, че от тази седмица бизнесът с устройства и услуги на финландската компания вече е собственост на Microsoft, като софтуерният гигант смята да продължи да го развива под същия бранд поне засега.

Може ли подобна съдба да сполети и BlackBerry? Всъщност ситуациите на двете компании са доста различни. Макар и Nokia да изпитваше трудности, тя всъщност развива сравнително добре Windows Phone. По данни на IDC към края на второто тримесечие на годината финландската компания държи 80% от пазара на Windows Phone устройства и е предпочитан избор от потребителите, които са се насочили към операционната система на Microsoft. Windows Phone всъщност измества BlackBerry от третото място при платформите, като вече има 3.7% дял спрямо 2.9% за канадците. По-лошата новина е, че BlackBerry OS е единствената актуална мобилна платформа, която реализира спад през същия период и той е 11.7% на годишна база.

Windows Phone пък отбелязва 77.6% ръст и е видно, че бавно и постепенно започва да се приема от потребителите. Сега Microsoft допълнително подсилва позициите си, като закупува основния бизнес на Nokia. От редмъндската компания побързаха да уточнят, че ще продължат да предлагат Windows Phone и на други производители, както до момента. При това положение за BlackBerry като че ли действително остава само превръщането в нишов производител, и то най-вече за корпоративни клиенти. И то ако компанията успее да ги убеди, че предлага достатъчно добри, сигурни и недостъпни за правителствените агенции услуги, които да мотивират корпорациите да се пренасочат към тях.

Трябва да се отбележи, че Apple и особено Microsoft също не крият своите амбиции към корпоративния мобилен сегмент. Редмъндската компания също така ще има предимството на широката съвместимост на Windows базираните устройства. BlackBerry от своя страна ще трябва да осигури подобна съвместимост и за своите устройства с други платформи, като същевременно запази техните най-големи предимства - сигурност на данните и техния трансфер и удобни телефони с хардуер, който се харесва и е полезен на бизнес потребителите. За малък нишов производител обаче подобна битка може да се окаже доста тежка.

BlackBerry продължава да се намира в трудна ситуация. Новите смартфони на компанията, които направиха своя дебют в началото на тази година, не успяват да се превърнат в очаквания от нея пазарен успех. Дори мащабното ребрандиране от Research In Motion в BlackBerry за момента като че ли няма особен ефект. Фирмата съзнава сложността на ситуацията и вече е започнала активно да търси алтернативни решения за излизане от кризата.

Мениджмънтът на компанията дори е създал ново звено, чиято единствена задача е да проучва възможностите за стратегическо развитие на BlackBerry. Негов ръководител е Бърт Нордбърг, който в интервю за The Wall Street Journal разкрива някои от потенциалните възможности пред канадската компания. За съжаление повечето антикризисни инициативи надали ще се харесат на повечето почитатели на мобилния гигант.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    dragon_reborn avatar :-|
    The Dragon Reborn

    Все ми се струва, че заради силните връзки с бизнеса, която имат и двете компании, една колаборация между Майкрософт и къпините е повече от логична. Едните държат пазара на персонални компютри и 90% от компютрите в света ползват Уиндоус - в това число огромна част корпоративни клиенти. Къпините пък са синоним на сигурност и удобство точно в корпоративния (и правителствен) свят. В случая нямам предвид hostile takeover (враждебно изкупуване - както приблизително се получиха нещата с Нокиа), а по-скоро стратегическо сътрудничество. Въпреки, че не съм ги ползвал се надявам Блекбъри да продължи да съществува със своите продукти и услуги, а не да се затрие, на пазара има място не само за iOS & Андроид.

  • 2
    jorosrabskia avatar :-P
    jorosrabskia

    SlackBerry :)

  • 3
    jordani avatar :-|
    jordani

    Ами първата стъпка за оздравяване е да уволнят мениджмънта - всички старши мениджъри.
    Как няма да губят позиции - новото блякбери няма BIS. Всъщност е един обикновен смартфон, който ти проверява пощата през IMAP IDLE.
    Е, защо тогава да си купя Q10/Z10, а не android / ios ?

  • 4
    epoc avatar :-|
    epoc

    Корпоративен булшит.

    Като не знаем каквп да правим - правим отдел за насоки за развитие.

    Да бяха направили таблета си да работи като хората, вместо да чакат пазарът да ги отвее.

  • 5
    42 avatar :-|
    42

    На няколко места в статията се споменава за защита на данните от щатските служби, което едва ли е вярно. Да не говорим, че преди няколко дена имаше статия в която се твърдеше точно обратното. Лично аз подозирам, че съсипването на Нокия бе точно по поръчка на щатските служби, за да ликвидират Симбиан и Маемо тъй като нямаха директен контрол върху разработката им. Сега всички ОС за смартфони са американски или под англо-саксонски контрол.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK