В търсене на добрите истории
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

В търсене на добрите истории

В търсене на добрите истории

Съоснователят на Twitter Ивън Уилямс разработва нов проект, който да стимулира създаването на качествено и полезно съдържание онлайн

Юлиян Арнаудов
4332 прочитания

© Joi Ito (Flickr)


Една от най-горещите новини през последните дни е подготвяният борсов дебют на социалната мрежа за микроблогинг Twitter. Докато обаче инвеститорите чакат да монетизират своите вложения, един от съоснователите на популярната услуга Ивън Уилямс работи трескаво върху друг проект, който има за цел да промени изоснови начина, по който консумираме онлайн съдържание. Вместо да разчитат на различни частици от новинарския поток, интернет потребителите ще бъдат ангажирани с идеи и теми. С други думи – на качествено съдържание, а не на готови полуфабрикати. Новият проект се казва Medium и комбинира в себе си принципите на блоговете и на сериозните медии. За разлика от блоговете, зад които може да застане всеки потребител и да пише по всякакви теми обаче, в новата платформа ще бъдат допускани само качествени материали.

Три от три?

Целта може да изглежда амбициозна и дори утопична, но за нейното реализиране се е захванал човек, който няколко пъти вече е успял да промени навиците на интернет потребителите. Първият му успешен проект е Blogger, който постави модата на блогърите, или на аматьорите онлайн автори, които могат да споделят своите мисли и разсъждения по всякакви теми. Блоговете дори се превърнаха в пряка конкуренция на традиционните медии при предоставянето на бързо новинарско съдържание. Втората революция, която Уилям предизвика, е участието му в Twitter или социална мрежа за микроблогинг, в която всеки потребител може да споделя мислите си в рамките на 140 знака.

Medium е пуснат онлайн едва преди една година и вече успява да привлече вниманието на потребителите и специалистите. Но той все още остава енигматичен в много отношения. Докато ентусиасти се опитват да разберат идеята на сайта, самият Уилямс решава да даде малко повече светлина върху новото си начинание. Той иска да премахне най-големия недостатък на новинарската индустрия – необходимостта да използва обичайните светски събития в стремеж да привлече повече читатели, които редовно да се нуждаят от новини.

"В повечето случаи новините не са достатъчно стойностни и е далеч по-добре, ако читателите прекарват повече време в консумирането на по-малко новини и повече идеи и теми, които да окажат по-дълго влияние върху тях", коментира Уилямс, цитиран от технологичния блог TechCrunch. "Дори и да са фиктивни, те ще са по-добри от новините като въздействие."

Тезата му е подкрепена от изследване на група икономисти и техния доклад "Има ли медията значение". В него на произволно избрани граждани им е зададено да четат Washington Post и да споделят дали чрез статиите в него те получават повече знание, мнения и данни за политическия живот в САЩ. Оказва се, че вестникът не им доставя необходимата информация, с което да увеличат своите познания.

За сметка на не особено състоятелните новини според Уилямс споделените добри идеи и истории могат да променят виждането на хората за цял живот. Той прави аналог с книгите, които като дете са го мотивирали да промени медийната среда. Новините просто трябва да минат на заден план, колкото да помагат на потребителите да си сверяват часовниците, за сметка на историите и идеите, които да ги вдъхновяват.

Професионалисти вместо обикновени автори

Във визията на Уилямс и съответно в неговия проект Medium е заложено съдържанието, което се публикува в сайта, да се пише от професионалисти. Защото според него нито блогърите, нито журналистите в традиционните медии са способни да отговорят на съществени, но много тясно специализирани въпроси, като например климатичните промени. В разговора си с TechCrunch той не довършва примера за климатичните промени, а технологичният блог отбелязва, че невинаги е сигурно да се заложи само на тясно специализирани автори, защото не се знае дали ще могат да представят достатъчно обективно събитията. Като пример те дават, че почти всички учени, свързани с климата и метеорологията, са на мнение, че глобалното затопляне е вследствие на човешката намеса, докато масовите медии не могат да намерят достоверен автор, който да защити противоположната теза.

Уилямс защитава нуждата от експерти автори, като дава за пример блогърите, които в повечето случаи не знаят за какво пишат. Поради тази причина той вижда Medium като хибрид между традиционните медии като New York Times и свободните блогове. В новия сайт съдържанието в повечето случаи е по-обемно от стандартните блогове, разчита се на много снимки и видеосъдържание и темата е концентрирана около една идея. Така например предприемачът с интереси в сферата на здравословното хранене Ник Крокър не очаква, че неговата проста история, публикувана в Medium и разказана от първо лице, с много снимки за химически обработените продукти в местния магазин, ще събере над 1 млн. прочитания. Но това се случва.

Естествено Уилямс не очаква, че новият му проект няма да разполага и със слаби и понякога не напълно верни истории. "Хората ще публикуват глупости в Medium... Но познайте какво? Те го правят в Twitter, публикуват се глупости и в блоговете. Има глупави истории в цялата глобална мрежа", коментира той пред TechCrunch. "Решението е просто да се публикуват повече страхотни истории, които да се разпознават от лошите, така както можеш да разпознаеш светлината от тъмнината", допълва той.

Целта на Medium в момента е не да се замени WordPress като блогинг платформа, а да събере различни специалисти, които да споделят идеи и истории и така да се превърнат в муза за останалите. Сайтът обаче не разчита само на спорадични попадения, които да привлекат за кратко вниманието на потребителите. Новият проект на Уилямс плаща на различни специалисти да публикуват в Medium или пък купува правата за интересно съдържание. Сред тях са историята на 62-годишен командос, който е трябвало да прибере 3 млн. долара в злато от мини в Перу, на военния кореспондент Дейвид Екс, който да пише на сайта дълги истории за бойните технологии. 

Да грабнеш читателя

Поради факта, че Medium предлага различен тип съдържание от повечето новинарски сайтове и блогове, новият проект ще разчита на друг тип определяне на своята аудитория. Идеята рекламодателите да гледат само посещенията и уникалните посетители невинаги показва истинския интерес на потребителите към показаното на страниците. Затова Medium е разработила нов алгоритъм, с който да определя кои истории са интересни. Те няма да се класират на базата на най-много прочитания, а на колко време прекарват читателите на тях. Подобен подход използва Pandora при предлагането и препоръчването на музика. Освен времето ще се измерва и преглеждането надолу на самия материал. По този начин няма да се насърчава слагането на атрактивно заглавие, което да привлече много прочитания, а ще се следи дали наистина самото съдържание е грабнало вниманието на потребителя. Самите читатели ще могат да препоръчват дадени материали, което също ще се взима предвид при определянето кое е качествено съдържание и кое не.

Парите ще дойдат по-късно

Самото монетизиране на сайта не е приоритет на Medium за момента. Засега се обсъждат няколко варианта – например продаването на електронни книги или интересни истории, които да бъдат използвани като филмови сценарии. Но за да се реализират тези идеи, трябва да бъде отчетен наистина силен и стабилен трафик и интерес. Така че за момента Medium няма конкретен бизнес план как ще осребри евентуалния си успех. Може и да разчита на добрите стари реклами, но това ще бъде трудно предвид факта, че има различна система за определяне на "интересните материали" спрямо останалите новинарски сайтове и блогове.

Въпреки липсата на ясна визия откъде ще идват свежи постъпления обаче Medium е проект, който ще се опита да промени представата ни за полезно съдържание в интернет. Освен това човекът, който разработва концепцията, е променил потребителското поведение вече два пъти и е предизвикал две малки дигитални революции с Blogger и Twitter, така че не е изключено да успее и при третия си опит.

Една от най-горещите новини през последните дни е подготвяният борсов дебют на социалната мрежа за микроблогинг Twitter. Докато обаче инвеститорите чакат да монетизират своите вложения, един от съоснователите на популярната услуга Ивън Уилямс работи трескаво върху друг проект, който има за цел да промени изоснови начина, по който консумираме онлайн съдържание. Вместо да разчитат на различни частици от новинарския поток, интернет потребителите ще бъдат ангажирани с идеи и теми. С други думи – на качествено съдържание, а не на готови полуфабрикати. Новият проект се казва Medium и комбинира в себе си принципите на блоговете и на сериозните медии. За разлика от блоговете, зад които може да застане всеки потребител и да пише по всякакви теми обаче, в новата платформа ще бъдат допускани само качествени материали.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    nedyalkodonev avatar :-|
    nedyalkodonev

    Добре че има книгит. Информацията, която идва от медии като телевизии и онлайн новини произвежда бедност и манталитет на зависимост в умовете на хората.

    Политиците и богатите си имат телевизии и вестници (маркетингови платформи), в които прокарват собствените си интереси.

  • 2
    blagocvetanov avatar :-|
    Благовест Цветанов

    Дали пък Medium няма да се превърне скоро в нещо велико?

  • 3
    georgi960 avatar :-|
    КМЕТ В СЯНКА

    ще почакаме


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.