Винаги "в час"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Винаги "в час"

Shutterstock

Винаги "в час"

Бързо развиващата се американска компания Dropbox вижда бъдещето на технологиите в тоталната междуустройствена синхронизация

Асен Георгиев
7088 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Имате компютър вкъщи, в офиса и на вилата. Ползвате също така лаптоп, смартфон и таблет. Значи със сигурност сте се сблъсквали с момента, в който си мислите, че можете тази вечер да поработите от вкъщи, но плановете ви се провалят, защото файловете, които е трябвало да редактирате, всъщност са останали на компютъра в офиса. Това обаче е най-малкият проблем. Истината е, че с нарастването на броя устройства, които използваме в ежедневието си, се увеличава и количеството информация, която "преминава" през тях, което е предпоставка за все повече подобни ситуации. Очевидно това са забелязали и основателите на облачната услуга Dropbox, които наскоро обявиха новите си планове за развитие. А именно да направят възможно лесното, бързо и удобно сихронизиране на целия този поток от информация на всичките ви устройства. 

Добро начало

В момента едноименната облачна услуга на Dropbox се използва от над 200 млн. потребители по целия свят. Това, с което тя ги привлича, е бързата и удобна синхронизация на файлове между различни устройства, които имат инсталиран въпросния софтуер. Така във всеки момент можете да разполагате с най-важните си файлове практически навсякъде. И най-важното – винаги да виждате най-новата им версия. 

Идеята за създаването на подобна услуга се ражда през 2005 г. в главата на чакащия автобус Андрю Хюстън. В този ден му предстои четиричасово пътуване, по време на което той е планирал да работи. Чакайки автобуса на спирката, осъзнава, че не е качил необходимите му файлове на лаптопа си. Тогава сяда и написва първата версия на Dropbox. По-късно осъзнава, че този проблем е често срещан и потенциалът пред развитието на подобна услуга е огромен. Това се потвърждава през следващите 6 години, в които компанията привлича стотици милиони рисково финансиране, над 200 млн. потребители и едни от най-добрите програмисти в света към екипа си.

Следваща стъпка

За да реализира своята идея, Андрю е наясно, че ще има нужда от партньор. Така се свързва с програмиста Араш Фердоси, който след няколкочасов разговор решава да зареже планирания си стаж във Facebook и да се включи в стартиращия бизнес. В периода 2005 – 2007 г. двамата доразвиват идеята, набират известно количество потребители и финанси и през 2007 г. официално стартират компанията Dropbox. С последвалия им успех обаче сега се целят възможно най-високо – искат да превърнат бизнеса си във влиятелна корпорация от категорията на Apple, Microsoft, Facebook и Google. Но как може да стане това? 

Отговор на този въпрос трябваше да бъде даден от самия Матю Хюстън наскоро по време на първата организирана от компанията конференция за разработчици. По време на събитието обаче проблем с Wi-Fi мрежата саботира презентацията му. Вместо да покаже прототип на тяхната нова услуга, която трябва да осъществи връзка между информацията, която използвате на различни устройства, Матю прави изненадващ коментар. "Мислите си, че съм ядосан заради това, което се случи току-що", казва Матю. "Нищо подобно – всъщност това е наистина добро предзнаменование", отговаря той. Оказва се, че през септември 2008 г., когато той презентира оригиналния Dropbox, отново няма Wi-Fi и презентацията се проваля. Но историята след това показва, че това съвсем не е навредило на компанията.  

Незаобиколим фактор

Желанието на двамата съоснователи е да превърнат своята компания в трудно заобиколима облачна платформа, която да реализира връзката и синхронизацията на информацията на потребителите между техните множество устройства. В тази визия Dropbox представлява виртуална инфраструктура, която позволява на потребителите да използват всичката си дигитална информация навсякъде – през таблет или PC, iOS или Android устройство. Излизате от вкъщи, играейки Angry Birds на телефона си, продължавате от същия момент, в който сте прекратили, но този път през таблета, и приключвате на телевизора в офиса. Според визията на Матю Хюстън устройствата ще стават все по-глупави терминали за достъп до вашата информация, която ще се намира в облака на Dropbox. 

"Това, за което говорим всъщност, не е просто синхронизация или нови услуги, а наистина важна стъпка към поправяне на някои големи грешки в днешните технологии", казва Хюстън по време на конференцията за разработчици. 

Въпрос на достъпност 

Когато чуят за Dropbox, Google Drive, Box или някоя от другите компании, които предоставят услуги за съхраняване и достъп на информация от разстояние, повечето хора си мислят, че това са "отдалечени харддискове". Но това далеч не е така, разяснява един от първите инвеститори в компанията, Брая Шрейер, рисков инвеститор в Sequoia Capital, който помага на Dropbox още от самото й начало. "Когато чуеш за първи път визията, има много голям шанс да се заблудиш, че става въпрос за съхранение на данни", казва Шрейер, цитиран от списание Wired. "Но след това осъзнаваш, че въобще не става въпрос за съхранение на данни. Тя е изцяло насочена към достъпността. Говорим за наличност по всяко време", добавя инвеститорът. 

Явно не само той е осъзнал това, защото през последните две години някои от най-добрите компютърни инженери и "ветерани" в индустрията се включиха в екипа на Dropbox. Сред тях са Гуилдо ван Росум, изобретателят на програмния език Pyton; инженерът, помогнал за създаването на News Feed-а на Facebook; дизайнерът на "Like бутона"; бившият водещ дизайнер на Instagram; човекът, разработил "двигателя" на платформата за реклами на Google, и др.

Заедно с високото потребителско доверие и одобрение, инвеститорския интерес и първокласния технически екип обаче компанията разполага с още един важен ресурс – голямото желание за растеж, което се базира на успехите им до момента. "Ако не създадем компания, влиятелна поне колкото Facebook или Google, значи сме се провалили", казва пред Wired техническия директор и съосновател Фердоси. Амбициозна заявка, така че дано на следващото събитие, на което Dropbox представят своите нови революционни услуги, Wi-Fi мрежата работи, за да можем да ги видим в действие.

Имате компютър вкъщи, в офиса и на вилата. Ползвате също така лаптоп, смартфон и таблет. Значи със сигурност сте се сблъсквали с момента, в който си мислите, че можете тази вечер да поработите от вкъщи, но плановете ви се провалят, защото файловете, които е трябвало да редактирате, всъщност са останали на компютъра в офиса. Това обаче е най-малкият проблем. Истината е, че с нарастването на броя устройства, които използваме в ежедневието си, се увеличава и количеството информация, която "преминава" през тях, което е предпоставка за все повече подобни ситуации. Очевидно това са забелязали и основателите на облачната услуга Dropbox, които наскоро обявиха новите си планове за развитие. А именно да направят възможно лесното, бързо и удобно сихронизиране на целия този поток от информация на всичките ви устройства. 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

19 коментара
  • 1
    mapto avatar :-|
    mapto

    Облачните услуги са риск. Рано или късно се случват сривове или пробиви - това е сигурно. Затова аз лично си търся технологични доставчици, които поемат по път по-различен от Google, Apple, Microsoft и Facebook. Вече стигнах дотам да съм склонен да си плащам за такива услуги и съм повече от доволен.

  • 2
    mirohero avatar :-|
    mirohero

    мммм, тази маркетинг стратегия за "облачните" услуги е същото като лийз-ването на мейн фрейм доставчик към терминали потребители преди 40 години. После бяха "изобретени" локалните сървъри. Историята се повтаря, наименованията са различни, технологиите са малко осъвременени и много по-миниатюризирани, но като концепция нищо супер ново. Супер ново би било п2п на всичката информация върху цялата Интернет, което на практика ми изглежда като организацията на човешкия мозък, но още не сме стигнали дотам май май...

  • 3
    offshore avatar :-?
    Offshore Banking

    Мобилтел са иноватори за България със своите облачни услуги. Най-новото, е че можеш да съхраняваш контактите си от телефона в "облак" в пространство на М-тел, и когато ти потрябват да си ги вземеш, я в друг телефон, я ако ти те изгуби основния, да си ги вземеш от облака.

  • 4
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    Аз тка си работя от всички компютри отдавна. Предимството е че няма да си нося флашката и въпреки това имам информацията на всякъде.

  • 5
    mto avatar :-|
    mto

    Ползвам Дропбокс повече от 3 години. Не мисля, че е риск. Пък и не държа секретни документи там. Изключително удобно е - и PC-клиентът и достъпът през уеб-сайта им.

  • 6
    mto avatar :-|
    mto

    До коментар [#3] от "Offshore Banking":

    Че то си ги имаш винаги и без М-Тел. Профилът ти в гугъл е съвсем безплатен.

  • 7
    voxy avatar :-|
    voxy

    има едно невероятно изобретение - ремоут десктоп преди всичко

  • 8
    voxy avatar :-|
    voxy

    До коментар [#1] от "mapto":

    много по-рисково е да ти изгърми харда или да си прецакаш тела отколкото да се случи нещо със сървърите на дропбокс и другите големи

  • 9
    damned avatar :-|
    damned

    Тези dropbox.com дават само 2GB безплатно първоначално и по 500 MB при препоръка на приятел (макс 18 GB).
    Примерно box.com дават 10 GB безплатно първоначално, а ако някой те препоръча и ти дават директно 50 GB напълно безплатно (какъвто акаунт имам аз). Така че dropbox е твърде прехвалено!

  • 10
    v_l avatar :-|
    v_l

    Защо да плащам на някой за облаяна услуга, като вече за 300лв. има чудесни решения за собствен сървър с още куп екстри освен споделянето на файлове ...

    Сигурността out of the box сигурно не е идеална, но може да се подобри. А и факта, че си е мой и само аз го ползвам е в плюс.

    Инак в доста фирми с рестрикции при ползването на интернет обалчните сайтчета са забранени от съображения за сигурност ;)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK