Дигиталният остров на съкровищата

Или как торент тракерите помагат на развлекателната индустрия да се адаптира към дигиталните продажби

Карибските пирати от XVI и XVII век са използвани като наемна сила за охрана и нападение в рамките на колониите на големите европейски империи, докато те са били ангажирани с кървави конфликти на Стария континент. Но в същото време са били ожесточено преследвани. Особено от по-потърпевшите страни като Испания например. Подобно на тях дигиталните им наследници - най-вече под формата на торент сайтове - многократно са обявявани за "смъртни врагове" на развлекателната индустрия (филми, музика, игри, книги), но някои от нейните представители всъщност се възползват от тях, за да развиват дигиталното си присъствие. 


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
14 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    manntraxx avatar :-|
    Васил Йорданов
    • - 2
    • + 55

    Има един факт, който никой не може да отрече - ако торент-сайтовете ги нямаше, никога нямаше да знам за любимите ми в момента изпълнители и групи. Съответно нямаше как да им купя и албуми.

    Нередност?
  • 2
    straw_ avatar :-?
    straw_sec
    • - 3
    • + 6

    Дигиталните копия на книги, списания и учебници без заплатени авторски права могат да се причислят към една от маркетинговите функции, а именно - интеграция, която формира маркетинговият комплекс (дистрибуция, PR). Това е възможният микс при дадена неплатежоспособна пазарна ситуация. В момент на поява на платежоспособно търсене подобна "реклама" би поставила в позиция на предварително подготвен възход, целият маркетингов комплекс чрез добавяне и на останалите елементи - продукт и цена.

    Много е важно да се постави граница, за кои точно продукти, подобно разпространение би било полезно за бъдещото им разпространение. Примерно професионално ръководство за 800 долара ще страда от евентуално пиратско дигитално разпространение, поради това, че реално не залага на привличане на допълнителни читатели, поради създаване на ценова конкуренция със самото себе си. Т.е. всеки би поискал да го притежава за нулева цена. За книжни издания до $25 е много вероятно, предварителното им разпространение да концентрира интерес с бъдещ потенциал към покупка.

    Нередност?
  • 3
    gost22 avatar :-?
    gost22
    • - 14
    • + 4

    [quote#2:"straw_sec"] За книжни издания до $25 е много вероятно, предварителното им разпространение да концентрира интерес с бъдещ потенциал към покупка.[/quote]
    Да. Особено на българският книжен пазар, на който за 2012 се пада по половин закупена книга на човек...


    [quote#2:"straw_sec"]Много е важно да се постави граница, за кои точно продукти, подобно разпространение би било полезно[/quote]
    Границата е поставена от закона — който държи правата, той определя дали и каква част ще бъде свободно разпространявана. Останалото е пиратство, което прецаква системата от твореца до крайният потребител моментално и в дългосрочен план. Например некупуването на вестници, доведе до там, че в опит да оцелеят, медиите станаха платени драскачи (и то евтини,защото липсват печалбата от продажбите и рекламодателите вече ги заобикалят), което обричат читателите (дори и на безплатните издания в нета) на тенденциозно облъчване с определени идеи.

    Нередност?
  • 4
    znayko84 avatar :-P
    znayko84
    • - 1
    • + 13

    Ако ги нямаше торентите и свободното сваляне на софтуеър, то половината компании в САЩ в тази сфера щяха да са малки гаражни фирми :) Все пак когато трябва да отделиш огромна част от дохода си, за да си купиш софтуеър трябва да си 100 процента сигурен в неговите възможности и ползата, която ще ти донесе - дали кеф от слушане на музика или игра или печалба няма значение. В такива случаи традиционната реклама не помага много. Важи принципа око да види, ръка да пипне :D

    Нередност?
  • 5
    straw_ avatar :-P
    straw_sec
    • - 1
    • + 5

    До коментар [#3] от "gost22":

    Благодаря за акцентирането върху детайла, но се касае за основна схема, приложима към различни специфики в техните варианти.

    Статията визира разпространението чрез торент, и не е приложима към конкретните български условия и малко касае българските автори. Поставянето на гранични маркери с динамично разпределение на ефективност на подобен PR според ценово равнище в развитите държави, зависи от конкретната пазарна ситуация и положението в съответното ниво на икономическият цикъл (подем или свиване).

    Българското законодателство не поставя подобна граница откакто c/o Jusautor не съществува. Сегашната позиция на неексклузивност на българските автори към издателското разпространение, наистина ги поставя в силна позиция да преценят дали и доколко да разрешат разпространение с незаплатени авторски права, но това далеч не е т. нар. информирано съгласие. Ние можем само да се учим от световните тенденции и да прилагаме наученото с оглед местните характеристики.

    Нередност?
  • 6
    offshore avatar :-|
    Offshore Banking
    • - 7
    • + 6

    Руската държава, не само, че не забранява торент-тите, но ги насърчава. Пример за такива субсидирани сайтове са: НетВКино.ру, 7ba.ru, zaucy.ru и др. С това Русия се оказва пъти по-демократична от Америка.

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
  • 7
    gost22 avatar :-|
    gost22
    • - 3
    • + 5

    До коментар [#5] от "straw_sec":
    Да направиш от пирата капер, е официално признание, че нямаш силата да наложиш морското право в морето. И си спомнете докъде са го докарали каперите... и докъде търговският флот под официалната защитата на държавата (военните флоти).

    До коментар [#6] от "Offshore Banking":
    Така е, който изнася революция и имперска политика, внася наука и техника, а с торентите вноса е безплатен. Всъщност, какво "изнася" Русия през торентите (дето толкова ги толерира) — виж "търговският баланс", че да се усетиш какво става реално. ;)

    Нередност?
  • 8
    ugi avatar :-|
    ugi
    • + 8

    [quote#3:"gost22"]Много е важно да се постави граница, за кои точно продукти, подобно разпространение би било полезно- цитат на коментар #2 от “straw_sec”

    Границата е поставена от закона — който държи правата, той определя дали и каква част ще бъде свободно разпространявана. Останалото е пиратство, което прецаква системата от твореца до крайният потребител моментално и в дългосрочен план. Например некупуването на вестници, доведе до там, че в опит да оцелеят, медиите станаха платени драскачи (и то евтини,защото липсват печалбата от продажбите и рекламодателите вече ги заобикалят), което обричат читателите (дори и на безплатните издания в нета) на тенденциозно облъчване с определени идеи. [/quote]

    А не си ли се замислял, че процеса при вестници тръгна наобратно - че те първо станаха платени писачи и след това хората спряха да ги купуват, защото ги облъчваха с евтина пропаганда?

    И изобщо цялото упорства от страна на бизнеса да разпространява дигитално се дължи на факта, че по този начин авторите и хората могат да ги заобиколят и да премахнат "the middle man" както се казва.
    А пък в България няма какво да говорим - защо в България няма магазин за музика подобен на itunes, в който да се предлага българска музика за да речем 1 лв на песен (то има, ама не предлага голямо разнообразие). Защото в момента ситуацията е, че и да искаш да си купиш песен на някой изпълнител не можеш докато не издаде албум, а много от тях така и не стигат до албум, а и да стигнат никой не го купува, защото 1-2 свестни песни и още 10 плява.

    Нередност?
  • 9
    gost22 avatar :-P
    gost22
    • - 4
    • + 1

    [quote#8:"ugi"]Защото в момента ситуацията е, че и да искаш да си купиш песен на някой изпълнител не можеш докато не издаде албум, а много от тях така и не стигат до албум,[/quote]
    Много ми харесва, когато въпроса и отговора са в едно изречение. Тъй като всеки работи за пари... В случая имаш парите и искаш хубава песен, ама тези дето могат да пеят не им се пее за безплатно споделяне (и продажби под себестойност), а тези дето са готови да пеят безплатно — нямат глас. И каперите от статията да дойдат, все ще е тая. Когато се прецакат творците и веригата се разпада. А тези, дето сте готови да плащате ще сте обречени да избирате само от каперите, а те ще избират масови (по критериите на мрежата, а не спрямо локалният пазар) изпълнители и ще чуеш песен на български...

    Нередност?
  • 10
    cap_shakespeare avatar :-|
    Captain Shakespeare
    • + 4

    До коментар [#5] от "straw_sec":

    Или не си в час, или си платен хамелеон.
    Разпространението на торентите създава един световен архив на произведения, които по никой друг начин не са достъпни.
    Например филма "Черния пират" на Д.Фейрфакс от 1929.
    Американците имат един сайт с архиви от културното наследство до 1950г. в който има филми, музика и радиопредавания..
    В много малко случаи авторските права се държат от самите автори.
    Кой държи авторските права на Библията или Декамерон?

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал