Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

По оценка на авторитетната консултантска компания IHS Screen Digest услугата Steam на Valve Corporation е генерирала приходи от около 1 млрд. щатски долара през миналата година. Платформата е отговорна за около 75% от онлайн продажбите на всички PC игри. На снимката - прототип на иновативната система Steam Controller, която трябва да позволи ексклузивни заглавия за компютри да се играят и на телевизионен екран.

Да преоткриеш парната машина

Проектът Steam Machines на гейм гиганта Valve иска да влее нова кръв в бизнеса с компютърни игри през 2014 г.

Момчил Милев
6033 прочитания

По оценка на авторитетната консултантска компания IHS Screen Digest услугата Steam на Valve Corporation е генерирала приходи от около 1 млрд. щатски долара през миналата година. Платформата е отговорна за около 75% от онлайн продажбите на всички PC игри. На снимката - прототип на иновативната система Steam Controller, която трябва да позволи ексклузивни заглавия за компютри да се играят и на телевизионен екран.

© Valve Corporation


Ако не следите бизнеса с компютърни игри, едва ли познавате Valve Corporation. Със сигурност обаче сте чували за Counter-Strike. Това е легендарният екшън "от първо лице", благодарение на който стотици милиони момчета и момичета вече над 14 години се "избиват" във виртуалната реалност, играейки на своеобразни онлайн стражари и апаши. Основен виновник за раждането и еволюцията на въпросното гейм заглавие е именно Valve Corporation и двама независими софтуерни разработчици на модификации за Half-Life.

По-важното нещо около въпросната компания обаче е друго. Valve Corporation е първият и най-голям играч на един набиращ сила пазар: този на дигитална дистрибуция на електронни игри. Още в далечната 2003 г., в зората на модерния интернет, компанията пуска своята услуга Steam. Чрез нея потребителите могат да закупуват игри, без да има нужда от физически носител. И ако преди 10 години нещо подобно звучеше като екзотика, то сега онлайн дистрибуцията на софтуер е нещо съвсем естествено.

Благодарение на тази платформа Valve Corporation успя да еволюира от обикновено гейм студио, което произвежда хитови игри (между другото арт директорът на Half-Life 2 е българин), до една от най-богатите фирми на пазара на дигитални забавления. По оценка на авторитетната консултантска компания IHS Screen Digest услугата Steam е генерирала продажби от около 1 млрд. щатски долара през миналата година. Платформата е отговорна за около 75% от онлайн продажбите на всички PC заглавия. Продажбите на компютърни игри като цяло се очаква да са на стойност около $6 млрд. за 2013 г., което е около 9% от целия 70-милиарден пазар на електронни игри, твърди в свой доклад групата за пазарни анализи Newzoo. Безспорен лидер обаче ще продължават да са телевизионните конзоли, които генерират около 43% от приходите в този бизнес.

PC базирана телевизионна конзола – второ действие

Съвсем естествено развитие за амбициозна компания като Valve е да навлезе в най-печелившия сектор на пазара. При телевизионните конзоли обаче са се окопали утвърдени мастодонти като Sony, Nintendo и Microsoft, чиито фенове едва ли биха се отказали от своите навици, градени с години. Затова Valve в момента се ориентира към една категория потребители, която напоследък някак остава на заден план в приоритетите на развлекателната индустрия – любителите на PC игрите. По принцип към тях като че ли трябваше да бъде насочен Xbox на Microsoft, но с времето той постепенно еволюира в традиционна телевизионна конзола.

Така се стигна до раждането на трите проекта на Valve Corporation, които имат потенциал да променят света на PC игрите. Става дума за операционната система SteamOS, гейм конзолите Steam Machines и иновативното устройство за управление Steam Controller. Те бяха обявени в рамките на последния месец и са нещо много повече от естествено надграждане на платформата за дигитална продажба на игри Steam.

SteamOS е нова Linux базирана операционна система, която ще бъде предназначена да управлява дигиталните развлекателни устройства на Valve и компаниите, които ще си партнират с нея. Освен на специален хардуер тя ще може да се инсталира на PC съвместими компютри и Mac-ове. По-важното е, че операционната система (за разлика от Windows) ще бъде с отворен код, ще може да се модифицира и ще дава достъп до всички игри от каталога Steam (в момента около 3000 на брой). Според съоснователя на Valve Гейб Нюел с платформата "се постига значително увеличаване на производителността при обработка на графика". По-важното в случая обаче е друго – тя премахва необходимостта от наличието на Windows, за да се забавляваме на компютрите си.

Напред с пълна пара

Вторият компонент от концепцията нa Valve са т.нар. Steam Machines, чието съществуване беше обявено в края на септември. Това всъщност не е името на конкретна гейм конзола, а по-скоро набор от спецификации, на които ще трябва да отговарят бъдещите устройства, използващи SteamOS. Според Valve първите продукти от серията Steam Machines ще се появят на пазара в началото 2014 г.

Преди това да се случи обаче, компанията ще пусне свой прототип. Условното му название е SteamBox. Valve смята да го използва, за да оптимизира съществуващия каталог от заглавия за новата си операционна система. От фирмата твърдят, че "няколкостотин от тези игри вече вървят гладко под SteamOS, а останалите ще бъдат достъпни чрез стрийминг". По-интересното е, че 300 случайно избрани потребители от фенската общност на компанията ще станат бета-тестери и ще получат прототип на устройството още преди края на тази година.

Последният елемент от начинанието на Valve е иновативното устройство за управление на игри, наречено Steam Controller. Въпреки че на пръв поглед прилича на стандартен конзолен гейм пад, то е може би най-интересната част от проекта. Ключовият елемент при него е, че ще се опита да трансформира ефективно традиционното управление на компютърни игри с клавиатура и мишка, така че те да могат да се играят на телевизор. Така Valve ще могат пренесат на телевизионния екран най-популярните гейм жанрове, които бяха запазена територия за PC-тата – екшъните "от първо лице" (като Counter-Strike) и стратегиите в реално време (като Starcraft). Причината този тип игри да не могат да се прехвърлят ефективно за конзоли е, че изискват бързо и прецизно насочване на маркера в определени точки, което не може да се постигне с гейм пад. Най-интересната особеност на Steam Controller е, че с него ще могат да се управляват дори PC игри, създадени преди направата на устройството. Това би трябвало да спечели на страната на Valve мнозинството геймъри от старата школа.

Дали смелото начинание на Valve Corporation ще има успех обаче е въпрос с повишена трудност. "Да пуснеш Linux базирана система на толкова късен етап е дръзка идея", скептичен е Луис Уорд, пазарен анализатор на изследователската фирма IDC, цитиран от BBC. "Ако се опитват да я продадат на PC аудиторията, това е като да кажеш на някого, който е дал 1000 паунда за машина, че трябва да даде още 500 паунда, за да може да играе същите игри, но в друга стая", обобщава Роб Кросли, коментатор на Computer And Video Games. И все пак, ако трябва да посочим компанията, която има някакъв шанс да върне в играта PC гейминга, това е именно Valve.


11 коментара
  • 1
    metzanviolinov avatar :-P
    metzanviolinov

    С нетърпение чакам SteamOS и дано най-сетне това да означава native support за повечето заглавия за Линукс - а не да трябва да разчитаме на WINE или подобни неща. И по-важното - дано gaming индустрията се насочи към Linux и OpenGL като цяло. Писна ми да имам отделен партишън с Уиндоус само заради едното хоби.

    А ако Steam Controller се окаже толкова добър като в обявата - че да може и да се ползва и за Сив5, както беше показано на една "концептуална" илюстрация - то Steam Machine явно ще ми бъде първата конзола. Канех се на PS4, ама - много сори, Сони, Валв ме спечелиха :Р ...

  • 2
    8th_ball avatar :-|
    8th_ball

    [quote#1:"metzanviolinov"]И по-важното - дано gaming индустрията се насочи към Linux и OpenGL като цяло[/quote]

    Всъщност Steam сравнително отдавна е достъпен под Линукс. Тук става дума по-скоро за новата ОС на конзолата,

  • 3
    8th_ball avatar :-|
    8th_ball

    До коментар [#1] от "metzanviolinov":

    http://store.steampowered.com/about/ Тук има бета версия, свободна за тестване от страна на всеки желаещ.

  • 4
    metzanviolinov avatar :-|
    metzanviolinov

    До коментар [#2] от "8th_ball":

    Да, знам, по принцип така играя примерно FTL. Но изборът е доста ограничен в момента, сравнен с Уиндоус и за някои неща трябва да се буутват Прозорците.

    Мерси за линка иначе, не знам как съм пропуснал тази бета.

  • 5
    mazhlekov avatar :-|
    Виктор Мъжлеков

    Страхотна статия! Valve определено са едни от най-сериозните иноватори в сферата на игрите да не кажа най-големите. не се съмнявам че ще успеят, имат огромен ресурс и едни от най-талантливите творци и дизайнери в света.

  • 6
    kirka80286 avatar :-P
    kirka80286

    До коментар [#2] от "8th_ball":
    Само малко уточнение - Steam не е игра. Платформата върви на Лин, ама игрите - греда. Така че, правилно е казал Мецан.

  • 7
    metzanviolinov avatar :-?
    metzanviolinov

    Вече са известни спецификациите за прототипите:

    http://www.engadget.com/2013/10/04/valve-steam-machines-beta-specs/?ncid=rss_truncated

    Да живее редит!

  • 8
    8th_ball avatar :-|
    8th_ball

    До коментар [#6] от "80286":

    Знам, че не е игра, много добре зная какво е. В момента е бета версия, но с течение на времето и игрите ще станат ОК. Всъщност не съм се изразил ясно, това, че Valve активно започва да работи и с Линукс, това, че Blizzard също поема по този път http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTI2ODE , говори, че досегашният монопол на Windows в обозримо бъдеще ще бъде разчупен.

  • 9
    kirka80286 avatar :-P
    kirka80286

    До коментар [#8] от "8th_ball":
    Е, ми ха дано. Днес "Planning A Linux Game", утре току виж се завъртяло колелото. Но в момента е трагедия, няма какво да го говорим.

    Сега тук ще кажа нещо еретично: аз всъщност не съм Windows-мразец. Знам как да го "таманя", свикнал съм, отплаща ми се с подобаващо поведение. И въобще не съм от отбора "Виндоус е Боза". Така че ми е все тая.

    Но.... глобално погледнато Микрософт са мръсни гадни монополисти, и точно дето казваш ти, голяма част от младите потребители са stuck с Windows, само заради геймките. Така че трябва да се промени тази работа определено.

  • 10
    stg avatar :-|
    stg

    противно на повечето мнения смятам че от това нищо няма да излезе, защото Валве скачат по високо от възможностите си нооо ще видим


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Дигитални модели

Дигитални модели

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK