Samsung в страната на софтуера
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Samsung в страната на софтуера

Изпълнителният директор на Samsung Mobile Джейкей Шинг наскоро обяви, че иска платформата Tizen да се използва от най-разнообразни устройства.

Samsung в страната на софтуера

Корейският производител иска да намали зависимостта си от други компании

Мартин Дешев
4741 прочитания

Изпълнителният директор на Samsung Mobile Джейкей Шинг наскоро обяви, че иска платформата Tizen да се използва от най-разнообразни устройства.

© Reuters


Последните няколко години вероятно ще бъдат изписани със златни букви в историята на Samsung. Компанията превзе мобилния сектор и се превърна в едноличен негов лидер, като произвежда и продава най-много телефони и смартфони. Тя разчита на богата гама от устройства, които да отговорят на всеки вкус. Същевременно обаче корейският производител се опитва да се бори и с една от най-големите си слабости - софтуера.

Устройствата на Samsung най-често се управляват чрез софтуер на други компании. В случая с мобилните устройства става дума най-вече за Android, като производителят има и някоя и друга джаджа с Windows Phone. Същевременно основните конкуренти на компанията могат да са напълно независими, ако пожелаят това, тъй като разполагат със специализирани подразделения както за разработка на хардуер, така и за създаване на програми. Google например си има Motorola Mobility, Apple разработва свой софтуер и хардуер от години. Microsoft пък усилено се насочва към хардуера и наскоро подсили позициите си с изкупуването на бизнеса с мобилни устройства на Nokia.

Борба за независимост

Samsung също иска да разполага с подобна свобода. Компанията вече няколко месеца активно следва нова стратегия, която да й позволи да разработва собствен софтуер, твърди в. The Wall Street Journal, като се позовава на вътрешни документи, които са предоставени от служители на фирмата. От тях става ясно, че амбициите на корейския мастодонт са повече от сериозни. Samsung не цели разработката само на няколко конкретни софтуерни функции или услуги. Вместо това компанията иска да създаде цялостна софтуерна екосистема, която да обхваща всеки аспект на устройствата и услугите за тях.

Samsung има желание да увеличи присъствието си в Силициевата долина, където има голямо разнообразие от софтуерни компании и специалисти. Целта на корейския гигант е да придобива интересните за нея фирми и да ги влее в своята структура, а не просто да сключва партньорства с тях. Поради тази причина фирмата обръща особено внимание на стартиращи компании с интересни проекти. Само в някои определени случаи Samsung е склонна на сериозни инвестиции в тях, за да може да използва разработките им, без да купува фирмата, ако тя твърдо отказва това да се случи, споделят източниците на изданието.

Документите разкриват и интересни подробности за действията на мобилния гигант през последните месеци. Оказва се, че намеренията на компанията датират поне от началото на тази година, вероятно и от по-рано. Samsung например е имала голям интерес към компанията за мобилни карти Waze и дори са водени преговори за закупуването й. В крайна сметка обаче фирмата беше придобита от Google за $1.1 млрд. през юли т.г.

След пропадналата сделка за Waze корейският производител обръща сериозно внимание на доста голям брой други компании. Сред тях попадат Unity Technologies и Green Throttle Games. И двете специализират в разработката на гейминг платформи, а Green Throttle Games разработва джойстици и софтуер, който да улеснява свързването на мобилните устройства с телевизори.

Компанията Glympse също попада в полезрението на Samsung. Тя разработва софтуер за споделяне на местоположението на потребителя само с определени хора. Такава функция може да се вгради в органайзера и указателя на телефоните на компанията. Glympse е и една от първите компании, които представиха свои приложения за умния часовник Samsung Galaxy Gear.

Сред интересните за корейската компания фирми е и Everything.me, която иска да се превърне в една от най-популярните мобилни търсачки. Приложението за видеочат Rounds пък може да се окаже добър конкурент на FaceTime на Apple и Hangouts на Google, смятат от Samsung. Тя дори е в процес на разработка на конкурент на онлайн магазина за музика и видео iTunes на Apple. За целта по-рано тази година Samsung закупи mSpot и се надява услугата й да бъде предпочитана за потребители на Spotify и Pandora.

Бягане с препятствия

Амбициите на Samsung да се превърне в сериозен софтуерен разработчик в действителност не са нови. Досега тя се опитваше да направи това само със собствени сили. Резултатите от тези опити обаче далеч не отговориха на очакванията. През 2009 г. например Samsung представи мобилната платформа Bada. Идеята беше, че това ще е основният конкурент на Android и постепенно ще се превърне в доминиращата платформа. Това обаче така и не се случи. След появата на няколко устройства, които не бяха приети особено добре от пазарите, Samsung реши да използва платформата в умните си телевизори. В началото на тази година обаче компанията обяви, че окончателно спира с разработката на Bada.

Наследник на Bada стана операционната система Tizen. При нея Samsung промени подхода си и превърна проекта в част от Linux Foundation. Платформата се разработва в партньорство с Intel, като производителят на чипове използва немалка част от постиженията си при създаването на системата MeeGo, която разработваше заедно с Nokia, преди финландската компания да се отдръпне и да мигрира към Windows Phone. И разработката на Tizen обаче среща трудности. По първоначални планове първият телефон с тази ОС трябваше вече да е на пазара. След открити проблеми в магазина за приложения на Tizen обаче Samsung реши да отложи представянето на мобилното устройство. Засега няма официална дата за неговия дебют, като се очаква все пак това да се случи до края на годината.

Приключенията на Samsung в света на софтуера едва ли ще приключат щастливо просто така. Компанията няма голям опит в тази сфера, като Google или Microsoft например. Трудностите й със софтуера личат и при обикновени на пръв поглед неща като обновяването на версиите на Android за смартфоните й, които редовно се забавят твърде много. Придобиването на множество компании, които да внесат необходимите познания и капацитет, е добър ход, но също така е свързан с трудности. Интегрирането на тези фирми и техния персонал, правилното синхронизиране на неизбежното голямо количество проекти и управлението на тази структура само по себе си ще бъде доста сериозно предизвикателство.

Самото закупуване на компаниите също може да е по-трудно от очакваното. Samsung разполага с около $50 млрд. кешов запас и парите не са проблем, но досега корейците много рядко са закупували други компании. Опитът в преговорите е от особено голямо значение. Същевременно в Силициевата долина Samsung има репутацията на фирма, която проточва във времето преговорите и много трудно сключва сделка, твърди The Wall Street Journal. Така че компанията ще трябва да поработи сериозно и в тази насока, за да промени имиджа си, да натрупа опит и да се превърне в предпочитан партньор за стартиращите софтуерни предприемачи.

Последните няколко години вероятно ще бъдат изписани със златни букви в историята на Samsung. Компанията превзе мобилния сектор и се превърна в едноличен негов лидер, като произвежда и продава най-много телефони и смартфони. Тя разчита на богата гама от устройства, които да отговорят на всеки вкус. Същевременно обаче корейският производител се опитва да се бори и с една от най-големите си слабости - софтуера.

Устройствата на Samsung най-често се управляват чрез софтуер на други компании. В случая с мобилните устройства става дума най-вече за Android, като производителят има и някоя и друга джаджа с Windows Phone. Същевременно основните конкуренти на компанията могат да са напълно независими, ако пожелаят това, тъй като разполагат със специализирани подразделения както за разработка на хардуер, така и за създаване на програми. Google например си има Motorola Mobility, Apple разработва свой софтуер и хардуер от години. Microsoft пък усилено се насочва към хардуера и наскоро подсили позициите си с изкупуването на бизнеса с мобилни устройства на Nokia.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    ingenious avatar :-|
    ingenious

    Продуктите на Самсунг са най-посредствените и безинтересните. Всяко докосване до Самсунг винаги е било огромноразочарование за мен. Сума ти пари похарчих за "умен" телевизор с многобройни лепенки по кутията за "функции", никоя от която не работи както трябва. Телефоните им са абсолютни боклуци, а дизайнът на софтуера им е сякаш от севернокорейски тийнейджъри. Самсунг са олицетворение на "quantity over quality". Нищо хубаво не може да се може да се очаква от тях. Само инкрементално развитие, посредственост и предвидимост. Жалко, че пазарът е залят с боклуците им.

  • 2
    dragozow avatar :-?
    dragozow

    Мобилните им устройства са хубави, но някак си са ми безлични. Нищо не им пречи да хванат някоя версия на Линукс и да се заиграят с нея. Има нещо друго и то дойде от HTC и Microsoft, фабрично да има две операционни системи на едно устройство, ползваш която си поискаш. Мисля че има прекалено много лобита тази идея да не види бял свят.

  • 3
    geordgeo avatar :-P
    geordgeo

    Не съм голям фен на корейците, ама гледам хората масово залагат на техни продукти - цената и големината на дисплея привличат масовия потребител. А какво има вътре, в кутията и как ще работи - това не е толкова важно...

  • 4
    jonson avatar :-|
    jonson

    Основният проблем на Самсунг ще се нарича Lenovo. С глобална мрежа за дистрибуция, с добро име и отлични апарати, предвиденoтo за 2014 излизане на Lenovo на световния мобилен пазар сериозно ще пренареди играчите.

  • 5
    reshuffle avatar :-|
    reshuffle

    До коментар [#1] от "ingenious":

    Да


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK