Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 6 ное 2013, 17:56, 7060 прочитания

Очила за мотористи

Skully Helmet е каска с вграден дисплей, която може да промени системите за безопасност при мотоциклетистите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Карането на мотоциклет се смята за върхово и опасно изживяване, особено ако става въпрос за мощните пистови модели, които развиват скорости от над 300 км/ч. Но водачите на превозните средства на две колела са най-уязвимите водачи на пътя след пешеходците. Причината е, че шофьорите на автомобили са предпазени поне частично от купетата на машините, които карат. Докато мотоциклетистите и велосипедистите поемат голяма част от удара директно с тялото си при всяко едно пътнотранспортно произшествие – леко или тежко. При моторите скоростта на движение е по-голяма, отколкото при велосипеда, и затова доста от мотоциклетистите използват значителна защитна екипировка. Сред нея са различни препоръчителни предпазни кори и жилетки, но единствената част, която е задължителна от закона, е каската.

Тя има статут на предпазните колани в автомобилите – водачите и пътниците задължително трябва да я слагат, когато използват мотора. Каската обаче не е приравнена само законово с коланите – тя наистина може да спаси живота на мотоциклетиста, като предпази главата му от тежко нараняване. Функциите й може да се увеличат, ако проектът Skully Helmets успее да се наложи на пазара. Това е каска с вграден дисплей, който прожектира пред очите на водача добавена реалност, която може да включва навигационна карта с GPS координация, безжична връзка със смартфон, данни за времето, възможност за гласово управление и... камера за задно виждане. Проектът стана известен в технологичните среди като Google Glass (очилата с вграден дисплей на интернет гиганта) за мотоциклетисти. Каската Skully е повлияна силно от експеримента на технологичната компания, но ако тя успее да се наложи, може да повиши безопасността на едни от най-уязвимите участници на пътя.    


Като насън

"Миг невнимание и цял живот мъртъв", този стар лозунг за автомобилните водачи от времето на социализма предизвикваше присмех, но съдържа и капка истина, която важи особено силно за мотоциклетистите. До този извод достига и създателят на шлемовете Skully – 29-годишният Маркус Велер. Идеята му идва след пътен инцидент в Барселона. През 2009 г. пътува с мотор в каталунската столица и прави катастрофа, докато търси правилната пряка, в която да завие. Оказало се, че пътните знаци и табелите в града са разположени навсякъде – по стълбове, фасади на сгради. "Понякога можеш да видиш знак, закачен на преминаващо куче", коментира шеговито Велер. И докато търси къде точно се намира, "в един момент чух свистене на гуми и се обърнах назад" и... вече бил върху капака на връхлетялия отзад автомобил, а моторът му е бил напълно разбит. Макар че се отървава без сериозни наранявания, случката оставя трайна следа в съзнанието му.

Две години по-късно се събужда, след като сънува, че отново е в Барселона, но избягва катастрофата. "Разликата в съня беше, че пред очите ми имаше GPS карта, която се рееше пред погледа ми като холограма", обяснява Велер. Веднага след това проучва дали има създадена подобна каска за мотористи. Това се случва през 2011 г., или близо година преди Google да обяви своята програма Glass, а по това време очилата с добавен дисплей са големи и не толкова практични и функционални. Велер се амбицира да пресъздаде продукта от съня си и успява със Skully P-1. От октомври той започна да прави демонстрации с новия шлем и в момента набира мотоциклетисти, които да го тестват. Велер също така започна и преговори с компании, специализирани в моторни аксесоари и продукти за безопасност, които евентуално да започнат масово производство.



Очи на гърба

Дисплеят е интегриран във визьора на каската и мотоциклетистът вижда изображенията сякаш те се реят десетина метра пред него. Skully използва като операционна система мобилната платформа Android. Чрез нея, за да не се ангажират ръцете с оперирането на различните режими на каската, има вградена възможност за управление чрез глас. Android позволява и пускането на музика, навигация, карти и др. Каската разполага с Bluetooth връзка и може да се свърже със смартфон и така да показва допълнителна информация, като например каква е прогнозата на времето – каква е влагата, силата на вятъра и температурата на въздуха. За момента е съвместима както с устройства, базирани на Android на Google, така и на iOS на Apple.


Докато Велер описва само наличието на навигационна карта в съня си, той добавя може би най-полезната и важна функция в Skully – камера за задно виждане. Тя обхваща 180 градуса от пространството зад моториста и не само че му дава картина в реално време какво се случва зад него, но и премахва напълно мъртвите точки, които съществуват при използването на огледала. Така на водача няма да се налага да се обръща непрекъснато назад, за да е сигурен, че няма автомобил в мъртвата точка на полезренението му. Според създателя батерията на шлема издържа до девет часа на работа и той ще може да покрие изискванията за безопасност на ЕС и САЩ.

За момента все още не е обявено колко ще струва Skully и дали ще успее да достигне до масово производство. Ако успее и работи, така както я представя Велер, каската ще може да бъде много полезна за мотоциклетистите и ще им осигури по-висока безопасност.

Екрани в автомобила

От друга страна, Skully може да създаде прецедент в използването на очила/каски с вградени екрани при шофиране на моторни превозни средства. За момента в по-новите и по-висок клас модели автомобили има устройства, които прожектират някои от най-важните данни, като скорост например, на предното стъкло. Така не се налага на водача да сваля очи от пътя, за да гледа в приборното табло. Тази технология се използва от десетилетия в бойната авиация, но тепърва навлиза в автомобилостроенето. Тя има няколко ограничения – ако се покаже прекалено много информация, може да се намали видимостта на пътя, както и че водачът трябва да гледа само право напред, за да я вижда. Очилата с вградени екрани като Google Glass могат да елиминират тези проблеми, като шофьорите ще могат да ги използват едновременно като hands-free устройства за своите смартфони, както и като дисплеи, на които да се прожектира най-важната информация. Каквато е концепцията на Skully.

Освен Google Glass има и други проекти, които предлагат подобни и други интересни решения, които може да се интегрират. Например най-силният за момента конкурент на интернет гиганта е проектът Recon Jet. Това са очила с вграден дисплей, които струват около 600 долара и предлагат повечето стандартни функции – интернет свързаност, навигация, достъп до социалните мрежи, SMS и др. Най-интересната му възможност е, че разполага с вградени сензори, които измерват скорост и разстояние. Това може да бъде много полезно за МПС водачите, особено ако данните се съпоставят с тези от самия автомобил.


Безопасно или опасно? Тъй като очилата/каските с вградени дисплеи са нова технология, която още не е възприета по пътищата по света, тя предизвиква голяма доза скептицизъм. Това важи особено за автомобилните производители, които залагат на традиционните решения и не смеят да експериментират много. Подобна визия важи с особена сила и сред пътните власти. Така например полицаи глобяват шофьор в Калифорния, докато кара автомобила си с очилата Google Glass. Основната причина властите да го спрат за проверка е превишаване на разрешената скорост с около 20 км/ч. Но пътните полицаи добавят и второ провинение, че "кара с включен пред водача екран (Google Glass)". Това се дължи на закон в щата Калифорния, според който е забранено на шофьорите да гледат каквито и да е било интерактивни екрани, които могат да възпроизвеждат видео, освен ако на тях не се изобразява информация, свързана със състоянието на колата или на пътя. Поради тази причина всички автомобили в Калифорния трябва да имат опция да се изключват автоматично екраните на таблото, ако са в движение. Идеята е, че така водачът се разсейва, ако гледа видео или друго интерактивно съдържание. Подобни опасения може да се изкажат и за Google Glass. Все пак шофьорът няма да внимава напълно, докато кара през очилата и преглежда профилите си в социалните мрежи. Но тези опасения могат да се разсеят лесно, като се добави специален "режим на шофиране", при който очилата се използват като hands-free и изобразяват само важна за водача информация.
 

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Компанията за лесни онлайн разплащания Stripe влиза в България 10 Компанията за лесни онлайн разплащания Stripe влиза в България

Технологичният стартъп се разширява към Централна и Източна Европа

30 май 2020, 3631 прочитания

Дигитални модели Дигитални модели

Кои са новите дигитални иновации от тази седмица

29 май 2020, 1823 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Батерии на колела

Автомобилни компании разработват авточасти, които могат да служат и за ел. захранване

Още от Капитал
Наемопад при софийски жилища

Свитото търсене сваля офертните цени. При предоговаряне се стига до 20 - 30% отстъпка за период между един и три месеца

Финaнсови играчки за деца

Банките отдавна имат предложения за разплащания за най-малките, но в сегмента навлизат и финтех компании

Новият син папа

Наско Сираков няма финансовия ресурс да издържа "Левски", но разполага с доверието на феновете

Епидемията от COVID-19 в Русия е много по-тежка, отколкото Кремъл признава

Подобно на своя съветски предшественик, системата на Владимир Путин е пълна с лъжи

Широко затворени очи

Какво (не) научихме за особеностите на общественото поведение по време на пандемия

Опит за летене

Русана Бърдарска, авторката на романа "Опитът", съчетава работата си в Европейската комисия с творческа дейност

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10