Батерии на колела

Автомобилни компании разработват авточасти, които могат да служат и за ел. захранване

Tesla иска да си построи гигантска фабрика за производство на литиево-йонни компоненти.
Tesla иска да си построи гигантска фабрика за производство на литиево-йонни компоненти.
Tesla иска да си построи гигантска фабрика за производство на литиево-йонни компоненти.    ©  Reuters
Tesla иска да си построи гигантска фабрика за производство на литиево-йонни компоненти.    ©  Reuters

Предимствата на електромобилите са много и редовно биват изтъквани от множество компании и организации, но два важни проблема продължават да остават нерешени. И двата са свързани със захранването, което не е достатъчно ефикасно, за да бъдат реален конкурент на автомобилите, задвижвани от конвенционални горива. Компании като Volvo и Tesla обаче усилено работят за преодоляването на тези предизвикателства.

Първият недостатък е ограниченият пробег на електромобилите. В повечето случаи те могат да преминат между 100 и 200 км и след това техният собственик е изправен пред многочасово презареждане. Самите батерии също са вече доста стара технология спрямо нивото на развитие на останалите компоненти в различните индустрии. Те са обемисти и много тежки, което създава сериозни проблеми за автомобилните дизайнери и инженери.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
10 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    jj avatar :-|
    J.J.
    • - 1

    Друга алтернатива: http://www.youtube.com/watch?v=mEH6tDLKcVU

    Нередност?
  • 2
    g.e.m. avatar :-P
    ГЕМ
    • - 1
    • + 8

    Много ми харесва това, че хората мислят и вървят напред, в електричеството е истината... е нямам предвид АЕЦ Белене де...

    Нередност?
  • 3
    complexar avatar :-?
    NikiD
    • - 3
    • + 2

    До коментар [#2] от "geordgeo":

    интересно само от къде ли ще се зареждат батериите (трябва да е от някаква електроцентрала), защото те само съхраняват електричеството, а не го произвеждат.

    Нередност?
  • 4
    koliokazandjqta avatar :-|
    Волният Ибрик
    • - 1
    • + 2

    От 20 и повече години има автомобили които си правят състезания в пустинята само на ток отслънцето. Толкова ли е трудно предния и задния капак и покрива (ако има) да са покрити с фотоволтаици? Колата се зарежда докато си пиеш кафето.

    Нередност?
  • 5
    g.e.m. avatar :-?
    ГЕМ
    • - 1
    • + 6

    До коментар [#3] от "NikiD":

    Волния Ибрик ти го е казал - от слънцето примерно, а и по нормалния начин, от контакта. Защото имаме предостатъчно мощности за това начинание и в момента, а за в бъдеще винаги може да се направи разчет на електропроизводството и да се изгради нещо ново, ако се налага. Проблемът поне в България не е в количеството произведена енергия, а в нейното пласиране - нямаме достатъчно консуматори (а генериращи мощности бол), батериите ще се явят точния баланс на мрежата, особено нощно време...

    Нередност?
  • 6
    rage_against avatar :-|
    Rage Against
    • - 1
    • + 1

    До коментар [#4] от "Волният Ибрик":

    за момента соларните компоненти все още не са достатъчно ефективни.

    освен това можеш да разчиташ на оптимално зареждане ако предния и задния ти капак са грозно изправени под определения ъгъл за зареждане от слънцето.

    така хем ще трябва пиеш всеки 14:34 часа и то само в слънчеви дни. останалото време ще киснеш в офиса и ще се наливаш с бира :)

    Нередност?
  • 7
    hirschfeld avatar :-|
    hirschfeld
    • + 2

    Т'ва със зареждането от контакта е хипер изказване :) Нещо като откъде ще си вземем хляб - от магазина. Показва едно безумно ниско ниво на мислене.

    Нередност?
  • 8
    sa6 avatar :-|
    sa6
    • - 1

    [quote#3:"NikiD"]интересно само от къде ли ще се зареждат батериите (трябва да е от някаква електроцентрала), защото те само съхраняват електричеството, а не го произвеждат. [/quote]

    от екологични тецове на демократичен шистов газ ;)

    Нередност?
  • 9
    sa6 avatar :-|
    sa6

    [quote#4:"Волният Ибрик"]От 20 и повече години има автомобили които си правят състезания в пустинята само на ток отслънцето. Толкова ли е трудно предния и задния капак и покрива (ако има) да са покрити с фотоволтаици? Колата се зарежда докато си пиеш кафето. [/quote]

    бая капаци трябва да са. При сегашната площ и КПД на фотоволтаиците, в слънчев ден могат да се докарат към 1000 вата. Моята кола с обикновен бензинов двг е 150 000 вата за сравнение.

    Нередност?
  • 10
    daredebil avatar :-|
    DareDebil
    • + 1

    Най-големия проблем на батериите е цената. Тази технология на волво не прави нищо за да се реши този проблем, тя се занимава с други проблеми, като тегло и вътрешно пространство, само дето цената скача неимоверно, понеже тия карбонови влакна са в пъти по скъпи от алуминия и стоманата които се използват в момента. Зареждането е проблем само за много малка част от населението, което никога няма и не трябва да си купува електромобили. Има батерии на пазара, които се зареждат от 0 до 80% от капацитета за половин час (с железен фосват, сравнително евтин материал) и издържат до 5000 пълни цикъла на презареждане. Само че енергийната им плътност е сравнително ниска. Затова тесла ползват батерии с кобалт, но в последните 5 години употребата на кобалт в една батерия за тесла е паднала значително, към 60-70% намаление, ако може да се вярва на разни анализатори. Батерията на тесла, която е 85 кВч се зарежда със 135 КИЛОВАТА на бързите им зарядни станции, поне докато стигне до 50% от капацитета си, след което тока намалява постепенно за да се предпази самата батерия от прекомерно износване и повреди. Така че да се говори че от 20 години нищо не се било променило при батериите е несериозно.

    Та най-големите проблеми на батериите са цената, дълготрайността, капацитета, и чак тогава идва енергийната плътност, която е пряко свързана с теглото и обема им, и скоростта на зареждане. Даже и можеха да се зареждат за 5 минути, това би означавало към 1 мегават мощност да се закара някак си до батерията. Което означава че колите ще могат да се зареждат само до някоя подстанция. При положение че вечер духа ветър, а денем докато колата на човек е паркирана на работа, може да се зарежда от слънчеви панели върху покрива на паркинга, тези батерии с мега-бързото зареждане далеч не са толкова необходими колкото евтините батерии.

    Нередност?
Нов коментар