С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 15 ное 2013, 17:28, 4773 прочитания

Новите конзолни войни

Microsoft и Sony влизат в челен сблъсък на спадащ пазар, докато Valve готви революционно устройство

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Понятието конзолни войни фигурира от края на 80-те години на миналия век, когато пазарният лидер в тази ниша Nintendo се изправя срещу Sega. Сблъсъкът между двете компании продължава почти десетилетие преди да се появи първият PlayStation на Sony. Sega постепенно е принудена да излезе от хардуерния си бизнес и да се ориентира само към разработка на игрите. Следващият голям цикъл от съревнованието на този пазар е налагането през 2001 г. на трети силен играч в лицето на Microsoft и тяхната конзола X-Box. Сега, след повече от десетилетие, навлизаме в нова фаза на тези своеобразни войни, след като двете компании планират до края на месеца да пуснат в продажба последното поколение от своите игрални устройства. Новият PlayStation 4 дебютира в петък в САЩ, а пускането на X-Box One е насрочено за 22 ноември. Докато вниманието на всички е приковано към тези две устройства, Valve правят първите стъпки да навлязат и да преобърнат този сравнително консервативен пазар.
 
Следващото поколение
 
конзоли е дългоочакван блян на повечето геймъри. В нетипичен стил Microsoft и Sony удължиха жизнения цикъл на настоящите устройства от 4-6 години на 7-8 години. Това направи техния хардуер доста остарял спрямо новите технологии и изостри апетита на потребителите за новите машини. От друга страна, по този начин Sony и Microsoft максимално изстискаха възможностите за продажби. Така донякъде те поставиха бизнеса с гейм конзоли пред редица предизвикателства. Най-очевидното от тях е спадът на приходите, който е факт през последните три години. Пазарът за конзолни игри се свива от 2009 г. насам, като постъпленията са намалели от 42 млрд. до 27 млрд. долара през изминалата година, по данни на изследователската фирма IDC. Една от причините за това е, че настоящото поколение игрални устройства е към края на своя жизнен цикъл и потребителите чакат да излязат новите машини. Очаква се интересът към конзолите да се поднови, след като новите модели дебютират на пазара. Затова и прогнозата на IDC е през 2014 г. пазарът да започне постепенно да се възстановява и да достигне 30-31 млрд. долара.

Microsoft и Sony могат да бъдат отличени като основните играчи на глобалния пазар и затова двете компании пускат новите си устройства при безпрецедентно близки премиерни дати. Игнорирането на Nintendo не е случайно – тя пусна своя модел от следващо поколение Wii U през декември миналата година. Макар че като абсолютен брой продадени конзоли от настоящото поколение японската компания е лидер, тя изпитва големи затруднения в опитите си да пласира Wii U. Nintendo губи пазарни позиции от началото на 2013 г. в почти всички пазари, без Япония, където е безапелационен лидер. Дори и при условие че повечето геймъри чакат новите продукти на Sony и Microsoft.
 
Бавна промяна
 
Най-голямата заплаха за традиционните конзоли идва по линията на новите мобилни устройства като смартфони и таблети. Покрай големия ръст на броя подобни джаджи се увеличават и приходите, които генерират игрите за тях. От тази тенденция най-силно пострадаха преносимите конзоли, но анализаторите се опасяват, че това ще се пренесе и при техните по-големи събратя. За момента игрите за мобилни устройства държат приходи от 10 млрд. долара, а целият гейм пазар се оценява на 65 млрд долара. Заглавията за смартфони и таблети са евтини или безплатни, могат да се играят в движение и не изискват толкова ангажираност от играчите. И това ги прави подходящи за обикновените потребители.


Тази тенденция все пак накара Microsoft и Sony да помислят в интегрирането на безплатни заглавия за своите нови конзоли. Подобен тип игри генерират приходи от реклами или от виртуални стоки, които се продават срещу истински пари. Но те никога не достигаха до гейм конзолите, а разчитаха на разпространение през интернет браузъри и мобилни устройства. Голяма част от игрите за Android са именно такива.

"Въпрос на време е безплатните игри да станат голям фактор при конзолите", коментира Дейвид Рейд, главен маркетинг директор в CCP Games, които стоят зад онлайн заглавието EVE, цитиран от в. Wall Street Journal.

Идеята е така да се задържат разработчиците на игри, които започват да преминават все повече към мобилните платформи. Microsoft и Sony тестват през последните месеци с няколко по-малко претенциозни заглавия как ще бъдат възприети от техните потребители и дали може да се приложи бизнес моделът от смартфоните, таблетите и интернет браузърите в конзолите. Засега индикациите са по-скоро за "да".  
 
Парна революция
 
Малкият интервал между двете премиери на X-Box One и PlayStation 4 постави конзолните фенове внимателно да сравняват техническите характеристики на двете устройства. Причината за деликатния избор е, че за разлика от персоналните компютри те не могат да се подобряват хардуерно, тоест играчите трябва да разчитат на едни технически характеристики години наред, докато не излезе нов модел. Затова и РС геймърите гледат с насмешка за възможностите на конзолите в по-дългосрочна перспектива.



Valve си поставя амбициозната цел да промени това. Компанията, която стои зад най-голямата платформа за разпространение на игри и съдържание – Steam, планира да навлезе и на хардуерния пазар, като пусне собствена гейм конзола. В началото на годината разработчикът на хитовите игри Half-Life, Portal и др. показа иновативен контролер, който е доста по-различен от традиционните за PlayStation или X-Box. Valve не спира само с него. Компанията показа и прототипа на новото устройство, което планира да раздаде на 300 тестъри до края на годината. То изглежда като странна кръстоска между конзола и РС. Компактно е, има оптимизирана система за големи телевизионни екрани, но разполага с модулни хардуерни компоненти, които с времето могат да бъдат сменяни с по-нови. Още по-радостната новина за геймърите е, че именно поради тази особеност те ще могат сами да си конфигурират устройството както по характеристики, така дори и по външен вид. Или с други думи, новата концепция на Valve – Steam Machines, ще пренесе персоналния компютър във всекидневната.  

Ако компанията успее да наложи своята идея, може да се окаже, че е пуснала "ядрена бомба" на този толкова консервативен пазар.

Първите месеци след премиерите на X-Box One и PlayStation 4 ще са показателни не само за геймърите, че ще могат да играят заглавия с по-добри технически възможности, но и за цялата индустрия. Ако продажбите на конзоли тръгнат нагоре и успеят да възстановят голяма част от позициите си преди 2009 г., тогава опасенията, че мобилните устройства са заплаха за тях, ще се окажат преувеличени. През 2014 г. обаче истинската конкуренция може да дойде от Valve и техните Steam Machines, които ще трябва да докажат дали хибридният подход от модулни устройства ще е липсващата еволюционна стъпка напред на тази индустрия.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Американската Global Foundries придобива половината екип на "Смартком" Американската Global Foundries придобива половината екип на "Смартком"

Компанията взима при себе си отдел от 125 души, работещ в сектора на нано чиповете

20 окт 2019, 2223 прочитания

Дигитални модели Дигитални модели

Кои са новите дигитални иновации от тази седмица

18 окт 2019, 1811 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Замунда банана бенд*

Популярният торент тракер zamunda.net се опитва да се трансформира в платформа за промотиране на артисти

Още от Капитал
В милиардната паяжина на Спайдърмен

Sony и Disney първо се скараха, а после се разбраха за филмовите права върху комиксовия герой

Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

Сирийската авантюра на Ердоган подкопава НАТО

Може ли Северноатлантическият алианс бъде въвлечен във война заради Турция

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Спорният Петер Хандке

Нобеловата награда за литература за 2019 г. предизвика възмущение и полемика относно ролята на писателя

20 въпроса: Даниела Костова

Тя претворява различни житейски ситуации в работата си като художник, а най-амбициозният й проект беше реализиран това лято във Виена

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10