Тропическа буря за иновации
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Тропическа буря за иновации

Един склад на Amazon във Великобритания получава около 35 поръчки на секунда.

Тропическа буря за иновации

Amazon увеличава инвестициите си в технологии за онлайн търговия

Мартин Дешев
4943 прочитания

Един склад на Amazon във Великобритания получава около 35 поръчки на секунда.

© Reuters


"Amazon е технологична компания. Просто дейността й е търговията", казва още преди две години нейният главен технически директор Вернър Вогелс. Изказването му е показателно за това как мисли Amazon сама за себе си, дори и повечето хора да свързват името й с онлайн магазин, в който може да се намерят почти всякакви стоки. Днес нещата не са се променили ни най-малко. Дори напротив, Amazon увеличава инвестициите си в развитие на нови технологии.

Компанията се смята за най-успешния онлайн търговец, като за тази година прогнозира, че ще генерира продажби на обща стойност $75 млрд. Същевременно обаче тя все още не може да реализира добри печалби. През последното тримесечие на тази година Amazon дори обяви $41 млн. загуба. Изпълнителният директор Джеф Безос обаче не се притеснява от това, че Amazon работи на ръба вече години наред. Дори напротив, смята го за нормално и стимулиращо развитието на компанията. Той следва и някои от примерите на Google и се стреми да разнообразява дейностите на Amazon. Компанията дори разполага със свой отдел за проучвания, наречен Lab 126, в който разработва в строга секретност новите си технологии.

От извора

Най-важното за компания от типа на Amazon е оптимизирането на складовите наличности и площи. При над 35 поръчки в секунда само в един от складовете на компанията във Великобритания по данни на FT Magazine предизвикателството е сериозно. По време на Cyber Monday 2012 понеделникът след Деня на благодарността в САЩ, известен с добрите оферти и голямото онлайн пазаруване, Amazon е получила общо над 27 млн. поръчки, или 306 на секунда, разкрива самата компания. "Amazon печели от всяка транзакция. Причината, поради която това не се записва като големи печалби в счетоводните книги, е, че инвестира огромни суми в развитието на още по-голяма база", коментира в блога си Юджийн Вей, който е бивш мениджър на онлайн хипермаркета. Компанията обаче пази в строга тайна какъв е размерът на тези суми. Според анализаторите от Booz & Co. Amazon отделя $4.5 млрд. за тази дейност през 2013 г., което е равно на 7.5% от общите й приходи.

Amazon не разполага с шоурум, магазин, продавачи, консултанти или моментално предаване на продукта при плащане. Все елементи, които доскоро традиционните търговци смятаха за предимства пред онлайн търговията. Amazon обаче доказва, че може да просъществува и без тях. За сметка на това компанията се фокусира върху оптимизирането на цялостния си процес на работа, който засяга както съхранението на стоките, така и тяхното опаковане и доставка до клиентите.

"Постоянно се опитваме да намалим процента на въздух, който влиза в опаковките на доставките ни", коментира пред онлайн изданието Technology Review вицепрезидентът на Amazon Дейв Кларк, отговарящ за складовете на компанията, които са близо 100 по целия свят. Amazon редовно предлага безплатна доставка за клиентите си. Разбира се, тя не е наистина безплатна, а разходите се поемат от компанията. Затова тя смята за крайно ненужно да плаща за обемисти кутии, които взимат място и пренасят повече въздух, отколкото стоки.

Ситуацията става още по-сложна, когато клиентът си поръча два или няколко напълно различни предмета, които трябва да се опаковат в една кутия. Затова Amazon вече има работеща и патентована система, която напълно автоматично и самостоятелно може да открие най-добрия и ефикасен начин за опаковането на подобни уникални поръчки. В рамките на 30 минути идеалната за съответната цел кутия може да е напълно готова.

Паралелно с това компанията се подготвя и за наближаващия пик на поръчки за коледните празници. Всичко ще започне от тазгодишния Cyber Monday на 2 декември, когато Amazon очаква да получи над 3.5 млн. поръчки от САЩ, коментира пред онлайн изданието Express & Star Шарън Томас, регионален директор на компанията в Ръгли, където е един от най-големите складове на Amazon с разгъната площ, равняваща се на 10 футболни игрища. В периода до 23 декември, когато ще се приемат последните поръчки, целият склад ще е препълнен със стоки, а камионите за доставки ще излизат от него на всеки 2 мин. и 10 сек.

Оферта, на която не можеш да откажеш

Години наред търговците се опитват да увеличат продажбите си по всякакъв начин. Фрази от типа на "едни ръкавици ще отиват много на това яке" не са просто част от разговора, а доказани от практиката начини за повишаване на приходите на един магазин. В интернет обаче тези любезни предложения не са ефективни. Затова специалистите на Amazon отделят и голямо внимание на привличането на вниманието на клиентите към допълнителни оферти и тяхното правилно представяне. Всичко, което виждате в сайта на Amazon, е специално подбрано да бъде на това място по това време благодарение на множество патенти на компанията. А когато сте направили поръчка, но не ви достигат няколко долара, за да стигнете сумата за безплатна доставка, системата трябва да избере правилния продукт, който да ви предложи, за да я достигнете и същевременно да останете доволни и от неговата покупка.

Усилията на Amazon дават твърде добри резултати. По данни на анализаторите от Internet Retailer приходите на компанията надвишават тези на следващите 12 нейни конкурента, взети заедно. Това кара по-малките играчи рано да приемат класическия съвет "ако не можеш да победиш, присъедини се". Немалко подобни фирми търсят сътрудничество с Amazon, като поверяват на компанията съхранението на техните продукти и доставката. В замяна, разбира се, Amazon получава комисиона. Според Хийт Тери от Goldman Sachs този бизнес на Безос ще донесе на компанията му $3.5 млрд. през следващата година.

Големи вериги като Target и Walmart също започват да черпят вдъхновение от Amazon. Walmart например има център за проучвания и развитие в Силициевата долина, в който разработва собствени технологии за онлайн търговия. Центърът търси и партньорства или оферти от стартиращи компании, които да закупи, за да доразвива интернет бизнеса си. Target, Kohl's и др. също увеличават присъствието си в сегмента. За момента повечето от тях разчитат главно на специализирани мобилни приложения, но паралелно с това гледат и към бъдещето. Офисът на Target например разглежда начини, по които може да се използват джаджи като умни часовници в магазините. Макар и за момента нито един от проектите да не е достигнал до клиентите, директорът на изследователския център Дейвид Нюман споделя пред Associated Press, че целта е "да се изпробва неоткритото и подценяваното".

"Amazon е технологична компания. Просто дейността й е търговията", казва още преди две години нейният главен технически директор Вернър Вогелс. Изказването му е показателно за това как мисли Amazon сама за себе си, дори и повечето хора да свързват името й с онлайн магазин, в който може да се намерят почти всякакви стоки. Днес нещата не са се променили ни най-малко. Дори напротив, Amazon увеличава инвестициите си в развитие на нови технологии.

Компанията се смята за най-успешния онлайн търговец, като за тази година прогнозира, че ще генерира продажби на обща стойност $75 млрд. Същевременно обаче тя все още не може да реализира добри печалби. През последното тримесечие на тази година Amazon дори обяви $41 млн. загуба. Изпълнителният директор Джеф Безос обаче не се притеснява от това, че Amazon работи на ръба вече години наред. Дори напротив, смята го за нормално и стимулиращо развитието на компанията. Той следва и някои от примерите на Google и се стреми да разнообразява дейностите на Amazon. Компанията дори разполага със свой отдел за проучвания, наречен Lab 126, в който разработва в строга секретност новите си технологии.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Дигитални модели

Дигитални модели

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK