Вулканите не ни пречат
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Вулканите не ни пречат

Създаването на изкуствения вулканичен облак започва

Вулканите не ни пречат

Нова система на EasyJet, Airbus и Nicarnica Aviation ще позволи на самолетите да заобикалят облаците вулканична пепел

Калина Горанова
11165 прочитания

Създаването на изкуствения вулканичен облак започва

© Airbus


Ако някога (случайно) сте се чудили как да си направите облак от вулканична пепел сами, ето няколко идеи. Отивате до Исландия. Събирате 1 тон от въпросната субстанция. Качвате я на борда на товарен витлов самолет А400М. Пращате го над Атлантическия океан. Той прави няколко кръгови движения, издигайки се нагоре и нагоре, за да не попадне в пепелта. И вече сте горд собственик на вулканичен облак с диаметър 3 км и 200 метра височина.

Разбира се, едва ли ще имате голяма полза от него освен в две ситуации. Първи вариант: решили сте да приземите авиацията за неопределен период от време. Втори вариант: облакът ви е необходим точно с обратната цел - за да предотвратите повтарянето на събитията от пролетта на 2010 г. когато исландският вулкан с невъзможното име Ейяфятлайокутъл затвори за седмица небето над Европа. Тогава бяха отменени над 100 000 полета, 7 млн. души трябваше да променят плановете си, а сметката от всичко това възлезе на около 5 млрд. долара.    

От години изобретателят д-р Фред Прата работи върху технология, която да позволи на пилотите да виждат, ако има вулканична пепел на пътя им, за да могат да я заобикалят и да не се стига до затваряне на огромни въздушни пространства. Прата е главен технологичен директор в Nicarnica Aviation, към Норвежкият институт за въздушни изследвания а името на технологията е AVOID (Airborne Volcanic Object Identifier and Detector).

"Преди години съм ходил и при Boeing и при Airbus. Те бяха заинтригувани, но тогава никой не виждаше икономическия ефект, който може да има вулканичната пепел и как това може да спести пари", разказва Прата пред "Капитал" малко след официалното представяне на технологията в централата на Airbus в Тулуза.

Изобретателят вече е намерил подкрепа - скоро след като вулканът със сложно име е демонстрирал поразиите, на които е способен. "Ръководителят на инженерния отдел в EasyJet, Йън Дейвис ме откри в мрежата малко след като въздушното пространство беше затворено. Той знаеше за моята работа от Google", разказва Прата. Няколко години по-късно, по време на представянето на новата технология, Дейвис ще каже, че това е бил най-тежкият момент в кариерата му. Загубите за нискотарифната авиокомпания са 55 млн. паунда, а възможностите за противодействие на този род катаклизми са почти нулеви. Дейвис кани изобретателя в EasyJet на разговор. Не след дълго EasyJet на свой ред се обръща към производителите на самолети. "Трябваше да се вслушаме в клиента си", заяви Шарл Шампион, изпълнителен вицепрезидент на Airbus. Така нискотарифната компания и Airbus (които участват в проекта 50 на 50), заедно с Nicarnica започват работата по тестването на технологията. Целта е да се докаже, че системата работи, да се приложи пилотно в десетина от самолетите на EasyJet, а в един по-средносрочен план защо не и да намери място в стандартизираните авиосистеми на борда. 

5 милиарда причини

Смисъл от технологията има. "Между 20 и 25 са вулканичните изригвания на век в Исландия. При северозападен вятър, какъвто е през 30% от случаите, вулканичната пепел се разпростира над Европа. През последните 40 години сме повече от късметлии, тъй като през 7-те изригвания между 1970 и 2010 г., вятърът не духа от северозапад", обяснява Магнус Гудмундссон, професор по геофизика в Исландския университет.

Подобни примери има, но преди активизирането на гражданската авиация. Ейяфятлайокутъл съвсем не е най-голямата вулканична гордост на северната страна. През 2011 г. напрежение във Великобритания и континента предизвика Гримсвотн. Изригването му обаче е кратко и ефектът - ограничен. Исландия обаче има още какво да покаже. Като Хекла - един от най-активните вулкани на Исландия, и Катла, най-големият производител на пепел. "Като се вземе под внимание това, че от доста време двата най-активни исландски вулкана Хекла и Катла не са изригвали, те трябва да се считат за готови да изригнат. Не е възможно да се прогнозира кога, но това, което е сигурно, е, че ще се случи", коментира Гудмундссон, като обобщава: "Вулканите ни имат потенциал." В един по-глобален мащаб проблеми с вулканичната дейност има на доста повече места, далеч не толкова стриктно наблюдавана, както тази в Исландия.  

Вулканична пепел е съставена от силикати, минерали, представляващи основна част от състава на обвивката на планетата. При евентуално попадане на вулканичната пепел в двигателя на самолета, силикатите започват да се топят и това може да доведе до повреда и дори блокиране на двигателя. Историята помни няколко инцидента в миналото.

Така поради липса на достатъчно информация през април 2010 г. като презастраховка се затваря почти цялото въздушно пространство, въпреки че едва 2% от небето са били опасни. Вулканичната пепел може да се наблюдава от сателит. Той обаче не дава добри резултати, когато концентрацията на пепел е малка, но все пак достатъчна, за да повреди летателното средство. Трудно се идентифицира и височината, на която е облакът, обяснява Прата.  

Невидимо за очите

Прата работи върху технологията си от години. Системата AVOID може да бъде оприличена на метеорологичен радар, но за пепел. Може да идентифицира въглероден диоксид, метрологични изменения, пустинни пясъци от Сахара, а вече и вулканична пепел. Тя разпознава вулканичните прашинки на около 100 км разстояние (на височини между 1524 и 15 240 метра). При средна скорост от около 900 км/ч това дава около 5-6 минути на пилота да направи малка промяна в курса си и да избегне вулканичния облак. Използва се инфрачервена технология, разработена от американските военни, инсталирана на самолета и осигуряваща картинни образи на пилотите в кабината. Устройството работи на базата на спектрален анализ. Основният принцип е, да се видят силикатите във въздуха. "Ледът и водата са в различен спектър и ние може да виждаме пепелта. Това правим от сателит от 30 години", обяснява Прата.  

След като EasyJet заявява интереса си към технологията, се подготвя прототип на AVOID за тестване в реални условия с вулканична пепел и се извършват полети с ултралек самолет над Етна, както и над италианския остров Стромбили. Необходимо е обаче да се докаже, че системата може да служи за целите на гражданската авиация. В средата на 2012 г. EasyJet и Nicarnica Aviation сключват партньорство с Airbus за тестване на AVOID на самолет Airbus A340-300 на височина и скорост, използвани в гражданската авиация. Оборудването за наблюдение се закача външно на самолета. Инсталира се записващо устройство, а информацията се подава на монитори в кабината. Необходим е обаче вулканичен облак за тестване на системата и екипът решава да си го направи сам. През май 2013 г. EasyJet превозва 1 тон вулканична пепел от Исландия.

Датата е 30 октомври. Вулканичната пепел е натоварена на товарен витлов самолет А400М. С няколко възходящи кръгови движения тя бива разпръсната над Бискайския залив. Малкият самолет Diamond DA42 влиза в облака, за да го изследва отвътре и за да докаже това, което ще види системата AVOID, с която е оборудван А340-300, който лети срещу облака. Инженерите Nicarnica, EasyJet и Airbus проследяват експеримента от борда на тестовия самолет. Резултатите са налице. Въпреки микроскопичните размери на частиците и невидимостта на облака AVOID го засича и самолетът успява да го избегне.

В полето на авиониката

Сега плановете на EasyJet е да въведе системата пробно в десет самолета до края на 2014 г. "Водим разговори с производители на авионика и какви са възможностите за производство и доставка. Не искаме да казваме цена, защото още преговаряме за нея. Може да е в рамките на 100 хил. долара, понеже в тези размери се движат подобни системи на борда на самолета. Най-скъпото са инфрачервените камери, чиято цена пада постоянно", коментира Йън Дейвис. "За да се включи напълно като част от авиониката на самолета, ще се необходими няколко години, тъй като е необходимо тежко сертифициране, за да се добави към другите навигационни системи", обяснява той. Пътят обаче е ясен. 

Ако някога (случайно) сте се чудили как да си направите облак от вулканична пепел сами, ето няколко идеи. Отивате до Исландия. Събирате 1 тон от въпросната субстанция. Качвате я на борда на товарен витлов самолет А400М. Пращате го над Атлантическия океан. Той прави няколко кръгови движения, издигайки се нагоре и нагоре, за да не попадне в пепелта. И вече сте горд собственик на вулканичен облак с диаметър 3 км и 200 метра височина.

Разбира се, едва ли ще имате голяма полза от него освен в две ситуации. Първи вариант: решили сте да приземите авиацията за неопределен период от време. Втори вариант: облакът ви е необходим точно с обратната цел - за да предотвратите повтарянето на събитията от пролетта на 2010 г. когато исландският вулкан с невъзможното име Ейяфятлайокутъл затвори за седмица небето над Европа. Тогава бяха отменени над 100 000 полета, 7 млн. души трябваше да променят плановете си, а сметката от всичко това възлезе на около 5 млрд. долара.    


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    kendjitsu avatar :-|
    kendjitsu

    Когато в оригинала пише „5 000 до 50 000 фута“, това означава, че точността на данните е до първата цифра, а именно 5-ицата. При конверсията в метри трябва да се запази тази точност. Според мен, вариант е или да се докладват цифрите в имперски мерки, или да се изпише „1 000 до 10 000 метра“.

  • 2
    soldierism avatar :-|
    soldierism

    До коментар [#1] от "kendjitsu":

    подкрепям!

  • 3
    befaka avatar :-|
    befaka

    след дъжд качулка,
    след сватба булка


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Намери ми наемател

Намери ми наемател

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.