Китайското интернет чудо

Компанията Tencent има пазарна капитализация от $100 - 120 млрд. и амбицията да се превърне в един от водещите играчи в мрежата

Големият крайбрежен град Шензен в югоизточната китайска провинция Гуангдонг е известен с това, че е първата "специална икономическа зона" в страната. Той се радва на по-гъвкави и отворени към свободните пазари правила, с което се превръща в едно от предпочитаните места за развиване на бизнес в Поднебесната империя. Там е и централата на компанията Tencent, за която са чували малцина отвъд страната, въпреки че е голяма колкото Facebook.

Tencent е основана през ноември 1998 г. От 2004 г. акциите й се търгуват на фондовата борса в Хонконг. Компанията е съсредоточена върху интернет услугите, като е създател и на най-популярната онлайн платформа в Китай - QQ. Тя обединява множеството продукти на Tencent, които са достъпни чрез потребителско име и парола в QQ. Тоест принципът на действие е сходен с този на Google, където почти всички услуги на компанията са достъпни по този начин. Според данни на Стив Тапин, изпълнителния директор на Xinfu, консултантската компания за тренировка и обучение на изпълнителни директори, към края на лятото и началото на есента, активните потребители на Tencent са 1.12 млрд. души по света.

Нова звезда на небосклона

С над 1 млрд. активни потребители Tencent е опасно близо до Facebook. В зависимост от начина на изчисление на регистрациите Tencent вече дори може и да е изпреварил социалната мрежа на Марк Зукърбърг. Китайската компания обаче не се вълнува от този факт. Тя дори не съобщава официално общия брой на своите потребители. Вместо това се интересува повече от популяризирането на своето мобилно чат приложение WeChat. По собствени данни на Tencent към края на септември т.г. приложението се използва от 271.9 млн. души по целия свят, като над 100 млн. от тях са извън Китай. Постижението е равно на ръст от 124.3% спрямо същия период на миналата година. За сравнение, приложението Whatsapp, което наскоро беше обявено за един от основните конкуренти на Skype, има около 350 млн. активни потребители.

Главната цел на Tencent е пробив на световния пазар. Нейният президент Мартин Лау наскоро призна, че компанията му все още не може да намери успешен начин да навлезе в САЩ. "Ще се опитаме да намерим начини да предложим по-разнообразни услуги", коментира той по време на конференция в университета "Станфорд". По-малко от месец по-късно Tencent сякаш намери решение. Компанията обяви, че в началото на 2014 г. ще предложи облачна услуга в САЩ, а след това и в други страни по света. Нейната ключова разлика спрямо конкурентите й е, че ще предоставя внушителните 10 терабайта пространство на всеки потребител напълно безплатно. В опит да потуши притесненията за сигурността на данните на потребителите вицепрезидентът на компанията Питър Женг обявява пред изданието Pandodaily, че сървърите, които обслужват международната версия на облачната услуга, ще са разположени извън Китай. Tencent вече има такава практика, като сървърите за международния трафик на WeChat са в САЩ и Югоизточна Азия.

Паралелно с това компанията подготвя и нови услуги. Една от тях е Story Camera, която е своеобразен конкурент на Instagram. До края на тази година нейната интернационална версия ще е факт. Story Camera вече се радва на сериозна популярност в Китай. По данни на компанията, обявени по време на форум за китайски инвестиции, организиран от Масачузетския технологичен институт, потребителите на Tencent качват над 400 млн. снимки всеки ден в нейните услуги. Към септември т.г. официалните данни на Facebook показват, че потребителите на социалната мрежа качват 350 млн. снимки на ден.

Tencent се възползва максимално от китайската си аудитория, която освен гладна за технологии и онлайн услуги е и добър показател за това кои предложения може да се радват на глобален успех. Според Стив Тапин Tencent има всички шансове да изгради сериозен глобален бизнес и да наложи услугите си на масовия потребител по света.

Притеснения за кралете

За доказаните лидери в интернет услугите като Facebook, Google, Twitter и т.н. е ежедневие да им съобщават за нови компании, които искат да са техни конкуренти и да ги изместят от пазара. Разликата е, че Tencent далеч не е нова. Компанията вече има много опит и всъщност е в челната десетка на интернет гигантите по света. И е постигнала това предимно с развитие в Китай и едва сега започва да поглежда отвъд собствената си страна.

Резултатите на Tencent са повече от показателни. За третото тримесечие на тази година компанията е записала приходи на стойност $3.53 млрд., което е ръст с 34.3% спрямо година по-рано. Печалбата на компанията е $630.5 млн., равно на скок с 19.6% на годишна база. За разлика от Google обаче Tencent не разчита само на рекламата за своите приходи. Всъщност в момента тя печели най-малко именно от това, като разчита на доходи от още няколко източника като онлайн търговия и услуги с добавена стойност. Резултатът от това е, че пазарната капитализация на компанията варира около $100 - 120 млрд. в зависимост от състоянието на фондовите пазари. Когато те работят в полза на Tencent, компанията изпреварва Facebook, чиято пазарна капитализация е в същите граници.

Китайската фирма вече дори се изправя пред типичните за интернет гигантите проблеми. По-рано тази седмица в Пекин започна дело срещу Tencent, в което мастодонтът е обвинен в монополизъм. Делото е заведено от китайската компания Qihoo 360 Technology, която разработва антивирусен софтуер. Според Qihoo 360 Tencent злоупотребява с доминиращата си позиция на пазара и това е довело до загуби в размер на $135 млн. за ищеца. Това е второто дело на Qihoo 360 срещу Tencent, след като в началото на тази година съдът отхвърли подобно искане на Qihoo 360 и прецени, че Tencent не нарушава антимонополния закон на Китай, който е в сила от август 2008 г.

Паралелно с това Tencent гледа и отвъд собствените си редици. Компанията търси интересни услуги и разработки, в които да инвестира. Тя например е инвеститор в Snapchat. Мобилното приложение за изпращане на еднократни съобщения и снимки, които се самоизтриват, след като са прочетени, наскоро стана още по-известно след новината, че е отказало оферта за придобиване в размер на $3 млрд. от Facebook. Неговите създатели обаче не искат да продават компанията си, а предпочитат да си партнират с други фирми. Това се вписва идеално в стратегията за международно развитие на Tencent поне за момента. Компанията работи на този принцип и в Южна Корея, където има малък дял от създателя на мобилното чат приложение Kakao Talk. Така Tencent може да се развива и опознава пазарите без големи рискове за собствените си продукти и по-лесно да открива начините как нейните услуги да се приемат добре от международните потребители.