Борбата за черния петáк
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Борбата за черния петáк

Борбата за черния петáк

Румънският онлайн търговец eMAG навлезе на българския пазар на потребителска електроника агресивно и с високи очаквания

Асен Георгиев
16204 прочитания

© reuters


Ако бъркате Черния петък с Черния Петър, то вероятно не сте от хората, които обичат да се впускат в ожесточена битка за най-добрите промоции, които търговците предлагат около коледните празници. Черния петък (Black Friday) е петъкът непосредствено след Деня на благодарността, който търговците в САЩ определят за най-успешния откъм продажби в цялата година. Той е известен с две неща - огромен наплив от клиенти и драстични отстъпки.

В българската действителност обаче не е пресилено да се каже, че борбата в търговията с потребителска електроника онлайн е за черния петáк, защото средният брутен марж в сектора е между 7% и 15%, като в много категории дори и 10% са по-скоро мираж. За сметка на това пък конкуренцията е обилна. Има добре установени нишови онлайн търговци като Notebook.bg, Laptop.bg и PCstore.bg, както и ритейлъри с традиционни обекти и засилващо се присъствие в мрежата - "Техномаркет", "Технополис", "Ардес", "Плесио". Около тях кръжат множество малки и по-скоро неизвестни интернет играчи с изключително разнообразен профил. От компании с основна дейност сервиз или услуги, насочени към поддръжка на компютърна техника, които имат онлайн магазини, през множество дребни вносители на смартфони и всевъзможни китайски джаджи, и се стигне до физически лица, които търгуват през сайтове за обяви като prodavalnik.bg - обикновено "на сиво".

Официална оценка за размера на онлайн пазара на потребителска електроника обаче няма. Най-силните сегменти са лаптопите, смартфоните, таблетите и аксесоарите за тях.

"Българският онлайн пазар [на електроника и ИТ продукти - бел. авт.] възлиза на 12 милиона евро на годишна база, като трендът сочи все по-бърз темп на растеж през следващите няколко години", коментира за "Капитал" Юлиян Станчу, изпълнителен директор на eMAG. "Тенденция, която може само да ни радва и в която виждаме много възможности за развитие", добавя Станчу. Според източници от пазара сумата може да достигне между 40 млн. лв. и 60 млн. лв. в зависимост от това кои играчи и продуктови категории се включат.

Истински "онлайнер"

За потенциала пред онлайн търговията са единодушни не само търговците. Той е видим и за куриерските фирми, които с всяка изминала година отчитат значителни ръстове в пратките, генерирани от онлайн бизнеса. В този контекст на догонващ растеж борбата за черния петáк изглежда все по-смислена. Защото ниските маржове са проблемни, когато са съпроводени с ниски обеми. При перспектива за ръст в количествата, реализирани през интернет в следващите години, който може да достигне пъти, петакът придобива съвсем други измерения.

Ако бъркате Черния петък с Черния Петър, то вероятно не сте от хората, които обичат да се впускат в ожесточена битка за най-добрите промоции, които търговците предлагат около коледните празници. Черния петък (Black Friday) е петъкът непосредствено след Деня на благодарността, който търговците в САЩ определят за най-успешния откъм продажби в цялата година. Той е известен с две неща - огромен наплив от клиенти и драстични отстъпки.

В българската действителност обаче не е пресилено да се каже, че борбата в търговията с потребителска електроника онлайн е за черния петáк, защото средният брутен марж в сектора е между 7% и 15%, като в много категории дори и 10% са по-скоро мираж. За сметка на това пък конкуренцията е обилна. Има добре установени нишови онлайн търговци като Notebook.bg, Laptop.bg и PCstore.bg, както и ритейлъри с традиционни обекти и засилващо се присъствие в мрежата - "Техномаркет", "Технополис", "Ардес", "Плесио". Около тях кръжат множество малки и по-скоро неизвестни интернет играчи с изключително разнообразен профил. От компании с основна дейност сервиз или услуги, насочени към поддръжка на компютърна техника, които имат онлайн магазини, през множество дребни вносители на смартфони и всевъзможни китайски джаджи, и се стигне до физически лица, които търгуват през сайтове за обяви като prodavalnik.bg - обикновено "на сиво".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

26 коментара
  • 1
    sabbath avatar :-?
  • 2
    hitrata_svraka avatar :-P
    Хит®ата Св®ака ;)

    ПЛАТЕНА ПУБЛИКАЦИЯ!!! РЕКЛАМА!!!

  • 3
    tashko1 avatar :-|
    tashko1

    Тия от еMag откровено лъжат както за пазарният си дял така и за всичко което изнесоха и рекламираха за черният петък. По 1 бройка от най-изгодните продукти, а останалите на съвсем нормални цени. Инвестираха в много реклама в най-гледаното време вместо в повече продукти на наистина ниски цени. Изобщо цялото това нещо което направиха, много повече им навреди отколкото нещо друго.

  • 4
    richardnixon avatar :-|
    richardnixon

    Добре е в басейна със заспалите шарани да поплува румънска щука! За четири часа са отмъкнали за Румъния 2.5 милиона български евро от поръчки на по-стари модели ! Какво направиха вчера българските сайтове - абсолютно нищо ! С мързел пазар не се държи! Нито една българска суперпромоция и емаг им изяде главите преди коледа - хората вече си накупуваха при румънците...

  • 5
    jorogvm avatar :-|
    Уеф

    Аз си напазарих един таблет за детенцето за 48лв. от румънския сайт още в първата минута! Нищо че е китайски боклук, ама е 48лв. Другите "БГ" търговци искат за същото 150-200лв. Ай сиктир!

  • 6
    psta avatar :-?
  • 7
    stg avatar :-|
    stg

    абе въпреки всичките им кусури ,вчера избиха рибата

  • 8
    krasim1r avatar :-P
    Красимир

    До коментар [#3] от "tashko1":

    Не се обиждай, но изказването ти прилича на лафа за киселото грозде.
    Аз например, някои неща успях да си купя, а други докато ги поръчам се изчерпаха. Не стана ясно дали бройките са били малко или просто наистина се купуваше по-много (еМаг.бг се хвалят, че са продали за 3.5 мил. евро). Но е факт, че при започване в 7.15 най-добрите оферти свършиха към 7.45, а след 8.30 вече нямаше почти нищо, което да си заслужава.
    Но като цяло съм доволен - купих 6-7 артикула за 400лв., а при проверка в конкурентни онлайн магазини видях, че съм спестил около 380лв.
    Общо взето добър първи опит за Черен петък в България. За догодина очаквам да се включат и български онлайн търговци.

  • 9
    patchev avatar :-|
    HXP

    Нали знаете, че по време на т.нар Четен Петък никой не удря къоравото, понеже продавачите просто си напасват маржа така, както им харесва, но рекламират бясните отстъпки, които когнитивно биват приети като супер оферта, но действително маржовете на търговците са си същите. Имаше една хубава статия в Уолстрийт Джърнъл, както и хиляди изследвания за приемането на промоции от страна на консуматорите.

  • 10
    abdulhazred avatar :-|
    abdulhazred

    Намаленията бяха реални, но предложените продукти бяха или много стари версии или пълни боклуци.

    Реално нямаше свястна стока на добра промоция и наистина повечето неща бяха зарибявка за шарани.

    По фрапиращото е че подобен голям магазин няма кол център и форма за контакт.

    Направих няколко поръчки, едната е грешна и от два дена не намирам начин да се свържа с тях за да откажа обърканата.

    Голяма фирма, няма що, почти всичката пара в свирката, явно не е само БГ патент.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK