С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
9 2 дек 2013, 16:28, 8491 прочитания

Летящите роботи за доставки на Amazon

Компанията се опитва да съкрати времето за разнасяне до 30 минути, но среща регулаторни прегради

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Един от основните недостатъци на онлайн пазаруването е дългото чакане, докато пристигне закупеният продукт. В някои случаи потребителят може да го получи в рамките на 24 часа, но само ако компанията, от която пазарува, има обект в неговия град (за САЩ, в по-малки държави като Великобритания това може да стане почти навсякъде). Това не е достатъчно да бие физическите магазини, където получаваш стоката буквално за няколко минути. Времето за доставка е основна спирачка за продажбата онлайн на продукти с кратък срок на годност като всякакви плодове и зеленчуци, хляб, мляко, месни изделия и др.

Има ли доставчик в самолета


Amazon разработва интересно решение на този проблем – летящи роботи куриери, които ще могат да доставят поръчките, отправени към онлайн гиганта, в рамките на половин час. За разработката споделя самият изпълнителен директор на Amazon Джеф Безос в интервю за популярното американско предаване "60 минути": "Обичаме да сме пионери. Обичаме да изучаваме. Харесваме да влизаме в тъмните улички и да откриваме какво има от другата страна", коментира Безос. Засега летящите роботи могат да доставят само малки пратки с тегло до около 2.2 кг. Amazon вече успешно тества безпилотните машини, но вкарването им в реална експлоатация може да се забави с няколко години.

"Знам, че това изглежда като научна фантастика, но не е", заяви Безос в телевизионния ефир. След това той добави, че все пак "нещата са в начална фаза и ще са необходими няколко години".

Програмата Prime Air



В телевизионния ефир Безос показа ранна версия на малките безпилотни доставчици. Това са осемроторни хеликоптери (наречени още октакоптери), които пренасят поръчаните продукти в специален контейнер. При достигане на адреса октакоптерът каца пред вратата и оставя поръчката. Те ще се използват за пренос на товари до 2.2 кг. Според статистиката на компанията средно 86% от всички поръчки се вместват в това тегло, така че много потребители ще могат да се възползват от тях.



Летящите безпилотници ще са част от програмата, наречена Amazon Prime Air. Тя е развитие на досегашната програма Prime, при която компанията предоставя безплатна експресна доставка в рамките на два дни плюс достъп до голямо количество дигитално съдържание. Условието за използване на Amazon Prime Air е потребителите да живеят на до 16 км от склад на компанията.

"Разстоянието, което ще покриват, може да бъде до 10 мили (16 км) от логистичния център", заяви Безос. И допълни: "Така че в градските райони може да покрием значителна част от населението там."

Според Безос роботите куриери ще са много полезни в натоварени дни, какъвто беше вчерашният "киберпонеделник" (Cyber Monday). Това е понеделникът след Деня на благодарността в САЩ, при който големите онлайн магазини пускат големи намаления подобно на Черния петък (Black Friday). Компанията очаква над 300 поръчки в секунда през "киберпонеделника" и подобни роботи ще са й били от полза за разпределяне на натоварването, както и за по-бързото и ефективно доставяне на стоките.

Регулаторна каша

Програмата Amazon Prime Air обаче няма да стартира поне през следващите 4-5 години. Причината е, че може проектът да е технически готов, но има много проблеми и неуредени въпроси с регулаторите. Освен това темата за използването на безпилотни летателни апарати (UAV) за цивилни нужди е много чувствителна в САЩ заради опасения за използването на камерите в тях за нарушаване на правото за неприкосновеност на личното пространство.

Така че въпреки уверенията на Amazon, че ще има готовност да пусне услугата през 2015 г., няма гаранции, че Федералната авиационна администрация на САЩ (FAA) ще позволи на безпилотните октакоптери да летят във въздушното пространство. В момента е забранено използването на малки дрони като тези на Amazon на територията на САЩ. Правят се изключения единствено за летателни апарати, които получат специално разрешение да извършват полети.

Основните опасения на FAA за използването на малки безпилотници е свързано с безопасността на полетите. Според регулатора роботозираните дрони са с ограничени възможности да избягват и да засичат други летателни апарати около тях, което дава предпоставки за катастрофи. Освен това има и опасения, че подобни безпилотници може да се използват за следене и наблюдение. Във въздуха малките дрони трудно могат да се различат един от друг и кой е на Amazon и кой е на полицията или на любопитния съсед например.

Действащите регулации са правени повече в контекста на големи пилотирани самолети или хеликоптери, а не за дрони. Поради тази причина FAA пусна пътна карта с основните опасения при използването на безпилотници. Регулаторът планира през 2015 г. да разработи проект за установяването на правна рамка, с която да регулира използването на дроните. Но има съмнения, че FAA няма да се справи с този срок. Поради тази причина начинанието на Безос и Amazon може да остане в тестова фаза поне 4-5 години.
 
Но през цялото време Безос и Amazon остават здраво стъпили на земята. "Компаниите имат кратка продължителност на живота си. Amazon ще бъде разтърсена някой ден. Неизбежно е", коментира той. Затова той още отсега е започнал да се подготвя за бъдещите си сериозни конкуренти и развива Amazon в няколко различни посоки.

Амазонските инвестиции в логистика

Роботите куриери далеч не са единствената разработка на Amazon. Компанията влага много средства и в развитието на складовата си база. В момента тя има 96 склада по света и те са наричаното от нея "седмо поколение". Системата за организация на продуктите по рафтовете е мащабна и стриктна. За външни лица обаче изглежда като хаос, коментира вицепрезидентът на компанията Дейв Кларк. Причината е, че до книга за будизма например може да има детска играчка. Основната цел е не подредба по категория, а по обем. Желанието на компанията е максимално използване и оптимизиране на наличното пространство. Специални скенери, компютри и сложни софтуерни алгоритми следят за правилното подреждане на стоките. Те знаят във всеки един момент кое място е най-подходящо за даден продукт и го разпределят автоматично. Резултатите са, че днес компанията може да съхранява два пъти повече стока в един и същи склад спрямо пет години по-рано. В момента компанията има и пилотни проекти за доставка на хранителни продукти в два града в САЩ. Целта при тях е не само качествена, но и много бърза доставка.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Първите частни астронавти може да полетят през април Първите частни астронавти може да полетят през април

Ветераните Боб Бенкен и Дъг Харли вероятно ще останат в околоземна орбита няколко месеца вместо две седмици

20 яну 2020, 1707 прочитания

Битката за .org домейна Битката за .org домейна

Частната компания Ethos Capital иска да купи интернет актива за 1.1 млрд. долара, но среща отпор

20 яну 2020, 1595 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Huawei напуска американския пазар

Компанията не иска да става част от политическите отношения между САЩ и Китай

Още от Капитал
Първи борсов тест за 2020

Интересът към предложените 14% от акциите на "Телелинк" в края на януари, ще е показателен за апетита на инвеститорите

Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

По Scala-та на добрия вкус

Как домашните рецепти за сладки и соленки на Калина Иванова се превърнаха в продукти за масовия пазар

Скритите мащаби на водната криза

Водният режим в Перник е най-строгият от години насам, но това далеч не е единственото място, където има подобен проблем

Ново място: Sweet and Lemon

От сурови торти до сaндвичи с омлети и specialty кафе

Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10