Миролюбивите дрони

Безпилотните летателни апарати могат да се използват за граждански цели въпреки липсата на достатъчно законови регулации за това

Трябва ли местните полицейски структури да могат да използват безпилотните летателни апарати (по-известни като дрони, или UAV) за наблюдение и проследяване на нарушители, както в момента използват хеликоптери? Такъв дебат се провежда в момента в САЩ, където все още дроните се асоциират предимно с бойни или шпионски машини. Техният потенциал обаче не се изчерпва само с тези зловещи функции. Те могат да имат далеч по-миролюбиви приложения.

Пресен пример за това идва от основателя и изпълнителен директор на технологичния гигант Amazon Джеф Безос, който обяви, че компанията му тества безпилотни хеликоптери, които да разнасят по-бързо и ефективно онлайн поръчки. Желанието на корпоративен гигант като Amazon да използва тези летателни апарати, за да подобри своите услуги, е доказателство, че подобен тип машини могат да намерят приложение в най-различни цивилни индустрии и сфери.

От летящи фермери до разносвачи на пица

Разработчиците на безпилотни летателни апарати, както и някои големи компании, експериментират с различните възможности на тези машини и се опитват да намерят най-различни практични приложения за тях. Някои от идеите са все още концептуални, други са в различен етап на тестване, а трети вече се намират на пазара.

Amazon определено привлече погледите с идеята си да използва безпилотни октакоптери (многороторни хеликоптери) за разнасянето на колети с маса до 2 килограма. Но онлайн ритейлърът далеч не е единственият, който експериментира с подобен род доставки. Световната верига Domino’s също изпробва автоматизирани октакоптери, за да разнася своите пици по домовете на клиентите. Германският логистичен гигант DHL също демонстрира квадрокоптер (четирироторен летателен апарат) за разнасяне на по-малки по обем доставки. И в трите случая идеята е да се избегнат задръстванията, които неизменно съпътстват наземния транспорт и да се направят доставките по-бързи.

Освен за разнасяне на пратки безпилотните машини могат да помогнат и на фермерите. С помощта на инфрачервени камери например се определя къде по нивите има нужда да се пръска с пестициди. След това дронът се съсредоточава върху проблемните места. 

Висока "проходимост"

Цивилните UAV могат да достигнат бързо и лесно до места, които по принцип са недостъпни за управлявана от човек техника, което ги прави подходящи за справяне с различни бедствия. Този факт не остава незабелязан от учените в американската Национална космическа агенция и Национална агенция по океанология и метеорология, които обединяват сили в тригодишен експеримент на стойност 30 млн. долара. Целта на проекта е да се използват специално оборудвани разузнавателни безпилотници Global Hawk, за да се следи развитието на ураганите. Големите дрони могат да летят 30 часа без прекъсване и са идеални да следят за зараждащи се урагани.

Безпилотниците са незаменими при наблюдение – за локализиране на горски пожари, за намиране на оцелели при бедствия и аварии, доставки на лекарства в недостъпни места и много други. Вече има и конкретни примери за спасени хора вследствие на употребата на дрони. През май тази година шофьор в Канада се изгубва и катастрофира в западната провинция Саскачуан в Канада. Опитите на полицията и Бърза помощ да го локализират пропадат независимо от използването на хеликоптери. След като пострадалият се обажда по телефона, е изпратен малък безпилотен четирироторен хеликоптер DraganFlyer X4-ES, който с инфрачервената камера намира бедстващият шофьор, преди да измръзне в планината.

В България също има компания, която предлага снимане и наблюдение от въздуха посредством безпилотен хеликоптер. "Българиан ейвионикс сървис" съвместно с германски университет предлага UAV, който да снима различни обекти и да осъществява въздушно наблюдение. Този бизнес за момента не е много разпространен и за момента компанията е замразила дейността си поради липсата на клиенти. Отделно инвестицията в проекта е значителна, защото хеликоптерът не е сериен модел и струва по-скъпо от стандартните версии на пазара, коментират от фирмата. Според "Българиан ейвионикс сървис" те имат договор за използване само на територията на България и затова не могат да разчитат на международни клиенти.

Регулаторна спирачка 

Пазарът на търговски дрони ще достигне 10 млрд. долара през следващите три години според производителя на безпилотници Modern Technology Solutions, който отскоро решава да премине в този сегмент на пазара. Въпреки това все още няма достатъчно развита регулаторна рамка относно гражданската употреба на безпилотни летателни апарати, което може да се окаже сериозен проблем пред развитието на сектора. В САЩ политиката по въпроса е силно рестриктивна. Според Джеф Безос например това е една от основните пречки пред осъществяването на техните въздушни доставки.

Темата за използването на безпилотни летателни апарати (UAV) за цивилни нужди е много чувствителна в САЩ заради опасения за използването на камерите в тях за нарушаване на правото за неприкосновеност на личното пространство. В момента е забранено използването на малки дрони на територията на САЩ. Правят се изключения единствено за летателни апарати, които получат специално разрешение да извършват полети.

Основните опасения на Федералната въздухоплавателна администрация (FAA) за използването на малки безпилотници са свързани с безопасността на полетите. Според регулатора роботозираните дрони са с ограничени възможности да избягват и да засичат други летателни апарати около тях, което дава предпоставки за катастрофи. FAA пусна пътна карта и планира да разработи проект за установяване на правна рамка през 2015 г. Има индикации обаче, че федералната агенция няма да се справи с този срок.

Подобна регулаторна рамка липсва в България и в Европа като цяло. Поради тази причина Европейската агенция за авиационна безопасност (EASA) в момента проучва възможностите как да се сертифицират отделните класове безпилотници. Нуждата от сертификати за летателна годност е една от най-важните регулаторни стъпки, особено при UAV-та с голяма маса. Колкото е по-тежък безпилотникът, толкова повече поражения може да причини той при авария. Засега идеята е апарати с маса над 150 кг да бъдат проверявани за летателна годност централно от EASA, а по-леките да са обект на националните авиационни регулатори.

Нуждата от регулация е задължителна, ако тази индустрия иска да се развива. Военните дрони доказаха, че те могат да вършат доста действия по-евтино, по-безопасно и по-бързо от традиционните самолети и хеликоптери. Тяхната употреба за граждански цели може да улесни много сектори в икономиката. Но може и да доведе до пренасищане на небето със стотици или хиляди безпилотници, които при липсата на установени правила ще предизвикат опасен хаос.