Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 яну 2014, 17:08, 5166 прочитания

Онлайн пазаруването изгрява от Изток

Китай и Япония са водещи като потенциални пазари в интернет търговията

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
САЩ винаги са били еталон в е-търговията. Голяма част от тенденциите при пазаруването в интернет тръгват от "страната с неограничените възможности". Веднъж реализирани на американска земя, онлайн търговците използват изпробваните прийоми и методи и на други пазари. Когато стане въпрос обаче за потенциал за растеж, в съзнанието на експертите веднага изплуват големите развиващи се държави като Китай, Индия и Бразилия. Затова не само в е-търговията, но и в много други сектори е много трудно да се определи по комплексен начин кой е пазарът с най-висок потенциал за развитие и накъде ще се ориентират предприемачите и потребителите.

Въпреки че зависи от новите технологии, онлайн пазаруването се очертава да се насочи все повече на Изток, отколкото на Запад. Интересът към е-търговията ще се засили най-много в Китай и Япония, показва новият индекс за световна електронна търговия (Global Retail E-Commerce Index 2013) на консултантската фирма A.T.Kearney. Двете държави са с най-висока оценка, която се формира по четири показателя – обем на интернет пазара, потребителско поведение, инфраструктура (включително логистика и методи за разплащане) и потенциал за растеж. Данните са взети от Euromonitor, Международният съюз по далекосъобщенията (ITU), Световната банка и Световния икономически форум. Едва след двете азиатски държави се нареждат САЩ и Великобритания.


Необятният дигитален пазар

Китай е страната с най-многобройно население (1.36 млрд. души), най-много интернет потребители (517 млн. души), от които близо 220 млн. пазаруват онлайн. Затова не е изненада, че интернет търговията в страната в момента възлиза на 64 млрд. долара годишно и се очаква да достигне 271 млрд. долара през следващите пет години, прогнозират от A.T.Kearney. В данните са включени само продажби от установени търговци, без да се брои вторичният пазар и сайтове за аукциони, като например Taobao (собственост на местния гигант Alibaba), който е клонинг на e-Bay. През 2012 г. те отчитат оборот от 210 млрд. долара. Зад големия растеж се крият плановете за подобряване на цялостната инфраструктура в Китай, нарастващото проникване на интернет сред населението, увеличение на платежоспособността на китайците и тяхното все по-голямо желание да харчат. Китайските потребители са също така и много активни в социалните мрежи – около 80% от тях споделят, че ги използват, за да проучат продуктите, преди да ги купят, и 66% от тях оставят коментар след покупката, показват данните на A.T.Kearney.

Най-големите онлайн ритейлъри в страната са Amazon и Rakuten, които заедно държат близо 40% от пазара за нови стоки.
Поради факта, че Китай е своеобразна световна фабрика и в страната се произвеждат голямо количество евтини стоки, не е изненада, че сериозен дял от онлайн поръчките там са направени от други държави. През 2012 г. паричните транзакции, свързани с електронни поръчки, са се увеличили с 32% на годишна база до 375.8 млрд. долара, показват данните на доклада China Cross Border E-Commerce на изследователската фирма iResearch. Близо 95% от тази търговия се падат на бизнес заявки на фирми извън Китай, като чуждестранните потребители, които са пазарували от страната, са едва 5% от цялата сума, или около 18.8 млрд. долара. Тенденцията е международните транзакции да продължат да се увеличават прогресивно и през 2016 г. те се очаква да достигнат 1.1 трлн. долара, се посочва още в доклада.

Интернет самураите




Втората държава с най-голям потенциал за растеж на е-търговията е Япония. На пръв поглед може да е малко изненадващо предвид тенденцията да се измества фокусът към големите развиващи се страни като Китай, Бразилия или Индия. Островната държава обаче е много по-напред от останалите по отношение на развитието на интернет разплащанията и логистиката и затова е втора по потенциал според индекса на A.T.Kearney. В момента е-търговията в страната възлиза на 52 млрд. долара и се очаква през следващите пет години да нарасне до 80 млрд. долара. Япония не разполага с демографските мащаби на Китай, но пък интернетът й е един от най-бързите, качествени и достъпни в света. Така интернет потребителите в страната са около 100 млн. души, като 75 млн. от тях пазаруват онлайн. Допълнителен фактор е и фактът, че населението на островната държава много бързо възприема новите технологи – има високо проникване на достъп до глобалната мрежа, на смартфоните и таблетите. Все още онлайн търговците в страната трябва да поработят върху дизайна на сайтовете си и да подобрят условията на доставки, допълват от A.T.Kearney.
След Китай и Япония се нареждат обичайните заподозрени и може би най-силните онлайн пазари – на САЩ, Великобритания, Южна Корея, Германия и Франция. Въпреки голямото си население Индия не успява да влезе в класацията, защото много малко от потребителите в държавата имат достъп до интернет – едва 10% от гражданите са онлайн.
Е-търговията набира все по-голяма скорост и се измества все повече към Азия, като няма да е изненада, ако след няколко години най-големите международни сайтове са с регистрация в Китай и Япония.

Девет тенденции в е-търговията 

1. Пазаруване през мобилни устройства.
 Този сегмент ще стане все по-важен не само покрай повишеното проникване на смартфони и таблети, но и защото то ще позволи да се поръчва независимо къде се намира потребителят. Водещи онлайн ритейлъри като китайските Taobao и Tmall, както и индийският Snapdeal отчитат висок ръст на мобилните поръчки.

2. Брандовете ще разчитат на нови канали и методи за привличане на потребители. През 2014 г. ритейлърите няма да използват само един канал или метод за достигане до клиентите си. Все повече компании ще пускат свои локализирани сайтове в различни държави с възможност за онлайн поръчки. Идеята е чрез интернет магазините да се улесни тяхната глобална експанзия.

3. Планиране в зависимост от държавата. Все повече търговци, ще трябва да започнат да се съобразяват с различни дати спрямо отделните страни, когато потребителите са готови да поръчват онлайн. Денят за намаления Black Friday (Черен петък) в САЩ например беше изкопиран от много ритейлъри и в други държави - като бяха пуснати големи промоции. Денят на ергените (Singles Day) в Китай пък генерира най-много онлайн поръчки по света през 2013 г.

4. Големият масив от данни и по-честата им употреба от е-търговците. Анализирането на огромния поток от информация ще позволи на онлайн ритейлърите по-лесно да предвиждат пазара, както и да разбират поведението на потребителите и съответно да се адаптират по-бързо към тях.

5. Създаването на по-ефективни сайтове за пазаруване. Търговците гледат на интернет страниците си не само като информационна визитка на компанията, но и като ефикасен начин да привлекат и задържат клиентите си.

6. Доставки в рамките на деня. За да могат да имат конкурентно предимство, все повече ритейлъри ще осигуряват доставки в рамките на 24 часа, за да спечелят доверието на потребителите. Това ще насърчи и местните търговци да предлагат продуктите си онлайн.

7. Онлайн консултанти. Потребителите се нуждаят от съвети кой е най-подходящ продукт за тях. Поради тази причина все повече е-търговци ще предлагат денонощно чат консултиране.

8. Възможности за модифициране на продукта според предпочитанията на клиента. Интернет пазаруването позволява потребителите сами да избират някои от характеристиките на продукта и все повече сайтове се очаква да предлагат подобни услуги.

9. Разширяване на спектъра предлагани стоки. Макар и в момента да има голямо разнообразие от продукти и услуги, които се предлагат онлайн, тенденциите са те да се увеличат и с по-краткотрайни продукти като свежи храни, плодове, зеленчуци и др. 

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Правителството тества шпионски и аналитични софтуери за следене на коронавируса 7 Правителството тества шпионски и аналитични софтуери за следене на коронавируса

По неофициална информация МВР и "Информационно обслужване" вече експериментират с израелската платформа Wisdom Stone

1 апр 2020, 3894 прочитания

Коронавирусът - най-важните въпроси и отговори 18 Коронавирусът - най-важните въпроси и отговори

Основните факти, които трябва да се знаят за глобалната пандемия

30 мар 2020, 48638 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Супергерои от бъдещето

Способностите на хуманоидните роботи се повишават с все по-бързи темпове благодарение на състезанието Robotics Challenge

Още от Капитал
Банките: Истинският стрес тест

За банките предстоят трудни месеци, но секторът влиза в кризата с добри буфери от капитал и ликвидност

Какво правят другите държави за бизнеса

Какви мерки са предприели правителствата на Гърция, Румъния, Северна Македония и Унгария, за да се справят с икономическото въздействие от разпространението на коронавируса

Шокът понякога ражда успех

Има примери, че настоящата криза подобрява бизнес моделите на много компании

Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

Кино: "Двамата папи"

Дуел на възгледи за ценностите във време на изпитание

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10