Онлайн пазаруването изгрява от Изток
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Онлайн пазаруването изгрява от Изток

Shutterstock/Капитал

Онлайн пазаруването изгрява от Изток

Китай и Япония са водещи като потенциални пазари в интернет търговията

Юлиян Арнаудов
5264 прочитания

Shutterstock/Капитал

© Shutterstock/Капитал


САЩ винаги са били еталон в е-търговията. Голяма част от тенденциите при пазаруването в интернет тръгват от "страната с неограничените възможности". Веднъж реализирани на американска земя, онлайн търговците използват изпробваните прийоми и методи и на други пазари. Когато стане въпрос обаче за потенциал за растеж, в съзнанието на експертите веднага изплуват големите развиващи се държави като Китай, Индия и Бразилия. Затова не само в е-търговията, но и в много други сектори е много трудно да се определи по комплексен начин кой е пазарът с най-висок потенциал за развитие и накъде ще се ориентират предприемачите и потребителите.

Въпреки че зависи от новите технологии, онлайн пазаруването се очертава да се насочи все повече на Изток, отколкото на Запад. Интересът към е-търговията ще се засили най-много в Китай и Япония, показва новият индекс за световна електронна търговия (Global Retail E-Commerce Index 2013) на консултантската фирма A.T.Kearney. Двете държави са с най-висока оценка, която се формира по четири показателя – обем на интернет пазара, потребителско поведение, инфраструктура (включително логистика и методи за разплащане) и потенциал за растеж. Данните са взети от Euromonitor, Международният съюз по далекосъобщенията (ITU), Световната банка и Световния икономически форум. Едва след двете азиатски държави се нареждат САЩ и Великобритания.

Необятният дигитален пазар

Китай е страната с най-многобройно население (1.36 млрд. души), най-много интернет потребители (517 млн. души), от които близо 220 млн. пазаруват онлайн. Затова не е изненада, че интернет търговията в страната в момента възлиза на 64 млрд. долара годишно и се очаква да достигне 271 млрд. долара през следващите пет години, прогнозират от A.T.Kearney. В данните са включени само продажби от установени търговци, без да се брои вторичният пазар и сайтове за аукциони, като например Taobao (собственост на местния гигант Alibaba), който е клонинг на e-Bay. През 2012 г. те отчитат оборот от 210 млрд. долара. Зад големия растеж се крият плановете за подобряване на цялостната инфраструктура в Китай, нарастващото проникване на интернет сред населението, увеличение на платежоспособността на китайците и тяхното все по-голямо желание да харчат. Китайските потребители са също така и много активни в социалните мрежи – около 80% от тях споделят, че ги използват, за да проучат продуктите, преди да ги купят, и 66% от тях оставят коментар след покупката, показват данните на A.T.Kearney.

Най-големите онлайн ритейлъри в страната са Amazon и Rakuten, които заедно държат близо 40% от пазара за нови стоки.

Поради факта, че Китай е своеобразна световна фабрика и в страната се произвеждат голямо количество евтини стоки, не е изненада, че сериозен дял от онлайн поръчките там са направени от други държави. През 2012 г. паричните транзакции, свързани с електронни поръчки, са се увеличили с 32% на годишна база до 375.8 млрд. долара, показват данните на доклада China Cross Border E-Commerce на изследователската фирма iResearch. Близо 95% от тази търговия се падат на бизнес заявки на фирми извън Китай, като чуждестранните потребители, които са пазарували от страната, са едва 5% от цялата сума, или около 18.8 млрд. долара. Тенденцията е международните транзакции да продължат да се увеличават прогресивно и през 2016 г. те се очаква да достигнат 1.1 трлн. долара, се посочва още в доклада.

Интернет самураите

Втората държава с най-голям потенциал за растеж на е-търговията е Япония. На пръв поглед може да е малко изненадващо предвид тенденцията да се измества фокусът към големите развиващи се страни като Китай, Бразилия или Индия. Островната държава обаче е много по-напред от останалите по отношение на развитието на интернет разплащанията и логистиката и затова е втора по потенциал според индекса на A.T.Kearney. В момента е-търговията в страната възлиза на 52 млрд. долара и се очаква през следващите пет години да нарасне до 80 млрд. долара. Япония не разполага с демографските мащаби на Китай, но пък интернетът й е един от най-бързите, качествени и достъпни в света. Така интернет потребителите в страната са около 100 млн. души, като 75 млн. от тях пазаруват онлайн. Допълнителен фактор е и фактът, че населението на островната държава много бързо възприема новите технологи – има високо проникване на достъп до глобалната мрежа, на смартфоните и таблетите. Все още онлайн търговците в страната трябва да поработят върху дизайна на сайтовете си и да подобрят условията на доставки, допълват от A.T.Kearney.

След Китай и Япония се нареждат обичайните заподозрени и може би най-силните онлайн пазари – на САЩ, Великобритания, Южна Корея, Германия и Франция. Въпреки голямото си население Индия не успява да влезе в класацията, защото много малко от потребителите в държавата имат достъп до интернет – едва 10% от гражданите са онлайн.

Е-търговията набира все по-голяма скорост и се измества все повече към Азия, като няма да е изненада, ако след няколко години най-големите международни сайтове са с регистрация в Китай и Япония.

Девет тенденции в е-търговията 

1. Пазаруване през мобилни устройства.
 Този сегмент ще стане все по-важен не само покрай повишеното проникване на смартфони и таблети, но и защото то ще позволи да се поръчва независимо къде се намира потребителят. Водещи онлайн ритейлъри като китайските Taobao и Tmall, както и индийският Snapdeal отчитат висок ръст на мобилните поръчки.

2. Брандовете ще разчитат на нови канали и методи за привличане на потребители. През 2014 г. ритейлърите няма да използват само един канал или метод за достигане до клиентите си. Все повече компании ще пускат свои локализирани сайтове в различни държави с възможност за онлайн поръчки. Идеята е чрез интернет магазините да се улесни тяхната глобална експанзия.

3. Планиране в зависимост от държавата. Все повече търговци, ще трябва да започнат да се съобразяват с различни дати спрямо отделните страни, когато потребителите са готови да поръчват онлайн. Денят за намаления Black Friday (Черен петък) в САЩ например беше изкопиран от много ритейлъри и в други държави - като бяха пуснати големи промоции. Денят на ергените (Singles Day) в Китай пък генерира най-много онлайн поръчки по света през 2013 г.

4. Големият масив от данни и по-честата им употреба от е-търговците. Анализирането на огромния поток от информация ще позволи на онлайн ритейлърите по-лесно да предвиждат пазара, както и да разбират поведението на потребителите и съответно да се адаптират по-бързо към тях.

5. Създаването на по-ефективни сайтове за пазаруване. Търговците гледат на интернет страниците си не само като информационна визитка на компанията, но и като ефикасен начин да привлекат и задържат клиентите си.

6. Доставки в рамките на деня. За да могат да имат конкурентно предимство, все повече ритейлъри ще осигуряват доставки в рамките на 24 часа, за да спечелят доверието на потребителите. Това ще насърчи и местните търговци да предлагат продуктите си онлайн.

7. Онлайн консултанти. Потребителите се нуждаят от съвети кой е най-подходящ продукт за тях. Поради тази причина все повече е-търговци ще предлагат денонощно чат консултиране.

8. Възможности за модифициране на продукта според предпочитанията на клиента. Интернет пазаруването позволява потребителите сами да избират някои от характеристиките на продукта и все повече сайтове се очаква да предлагат подобни услуги.

9. Разширяване на спектъра предлагани стоки. Макар и в момента да има голямо разнообразие от продукти и услуги, които се предлагат онлайн, тенденциите са те да се увеличат и с по-краткотрайни продукти като свежи храни, плодове, зеленчуци и др. 

САЩ винаги са били еталон в е-търговията. Голяма част от тенденциите при пазаруването в интернет тръгват от "страната с неограничените възможности". Веднъж реализирани на американска земя, онлайн търговците използват изпробваните прийоми и методи и на други пазари. Когато стане въпрос обаче за потенциал за растеж, в съзнанието на експертите веднага изплуват големите развиващи се държави като Китай, Индия и Бразилия. Затова не само в е-търговията, но и в много други сектори е много трудно да се определи по комплексен начин кой е пазарът с най-висок потенциал за развитие и накъде ще се ориентират предприемачите и потребителите.

Въпреки че зависи от новите технологии, онлайн пазаруването се очертава да се насочи все повече на Изток, отколкото на Запад. Интересът към е-търговията ще се засили най-много в Китай и Япония, показва новият индекс за световна електронна търговия (Global Retail E-Commerce Index 2013) на консултантската фирма A.T.Kearney. Двете държави са с най-висока оценка, която се формира по четири показателя – обем на интернет пазара, потребителско поведение, инфраструктура (включително логистика и методи за разплащане) и потенциал за растеж. Данните са взети от Euromonitor, Международният съюз по далекосъобщенията (ITU), Световната банка и Световния икономически форум. Едва след двете азиатски държави се нареждат САЩ и Великобритания.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Смяна на фокуса

Смяна на фокуса

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK