Facebook на съд за следене на личните съобщения
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Facebook на съд за следене на личните съобщения

Reuters

Facebook на съд за следене на личните съобщения

Социалната мрежа предоставя част от информацията на своите рекламодатели

Юлиян Арнаудов
7887 прочитания

Reuters

© DADO RUVIC


Потребители заведоха колективен иск срещу Facebook, като обвиняват социалната мрежа, че систематично прихваща техните лични съобщения и извлича приходи, като ги предоставя за рекламни и маркетинг цели. Компанията е обвинена, че сканира личната кореспонденция и ако в нея намери връзки към други сайтове, ги прикача към профила на дадения абонат и неговата активност. Тази информация после се продава на рекламодатели и маркетинг агенции. По този начин Facebook се опитва да даде по-подробни и детайлни данни за своите потребители и тяхната активност, съответно така да извлече повече приходи.    Колективният иск е подаден във федералния съд в Сан Хосе, щата Калифорния. Зад него стоят потребителите Матю Камбъл от щата Арканзас и Майкъл Хърли от щата Орегон, но в документа е посочено, че то важи за всички абонати на Facebook на територията на САЩ, което може да обхване до 166 млн. души. Според техните адвокати социалната мрежа е нарушила правилата за лична неприкосновеност на потребителите си, както и подкопава твърдението на Facebook, че нейната чат услуга разполага с безпрецедентни мерки за сигурност и поверителност.

За повече "харесвания"

Като доказателство на твърденията си юристите зад колективния иск цитират независим доклад, който е открил, че когато потребителите споделя линк към външен за социалната мрежа интернет сайт, той се отбелязва автоматично в профила с активността на абоната.

Освен това в самите насоки на Facebook за разработчици е споменато, че връзките в личните съобщения могат да увеличат броят на "харесванията" на профила на тази страница в социалната мрежа. Например това може да са сайтове на големи корпорации или на популярни марки.

"Като представя на потребителите си, че съдържанието на личните съобщения във Facebook са "поверителни", компанията си създава много доходоносни възможности. Защото абонатите си мислят, че тази комуникация не се следи публично, и така те издават различни факти за себе си, които не биха пуснали, ако знаят, че този канал се наблюдава", се посочва в документите на иска, цитирани от Financial Times.

От Facebook отхвърлиха обвиненията и ги обявиха за "безпочвени". Ищците настояват социалната мрежа да изплати по 100 долара на ден от нарушаване на правата на потребителите или по 10 хил. долара на засегнат абонат, който е предявил претенции за това.

Защита на личната кореспонденция

Делото ще е първото, в което социалната мрежа ще трябва да се защитава от обвинения за следене на лична, а не на публична кореспонденция, информацията от която впоследствие предоставя на рекламодатели. Подобен съдебен казус имаше с Google, която беше обвинена, че събира данни от писмата в електронната поща Gmail. Интернет гигантът беше разкритикуван още през 2004 г., когато започна да пуска реклами в имейл услугата си, но през изминалата година беше заведено ново дело по същия проблем. Google обяви, че сканирането на съобщенията се прави автоматично, без човешка намеса, и така реално никой не ги чете.

Самият Facebook нееднократно е критикуван от различни правозащитни организации за това как използва данните на потребителите си и прилага правилата за неприкосновенност на информацията, които непрекъснато променя. Последното подобно изменение позволява на социалната мрежа да използва имената или снимките на потребителите си за рекламни цели, без да ги уведомява за това.

 

Какво е обвинението

1. Компанията сканира личната кореспонденция.

2. Ако в нея намери връзки към други сайтове, ги прикача към профила на дадения абонат и неговата активност.

3. Тази информация после се продава на рекламодатели и маркетинг агенции.

4. По този начин Facebook дава по-подробни данни за своите потребители и тяхната активност и така извлича повече приходи.

Потребители заведоха колективен иск срещу Facebook, като обвиняват социалната мрежа, че систематично прихваща техните лични съобщения и извлича приходи, като ги предоставя за рекламни и маркетинг цели. Компанията е обвинена, че сканира личната кореспонденция и ако в нея намери връзки към други сайтове, ги прикача към профила на дадения абонат и неговата активност. Тази информация после се продава на рекламодатели и маркетинг агенции. По този начин Facebook се опитва да даде по-подробни и детайлни данни за своите потребители и тяхната активност, съответно така да извлече повече приходи.    Колективният иск е подаден във федералния съд в Сан Хосе, щата Калифорния. Зад него стоят потребителите Матю Камбъл от щата Арканзас и Майкъл Хърли от щата Орегон, но в документа е посочено, че то важи за всички абонати на Facebook на територията на САЩ, което може да обхване до 166 млн. души. Според техните адвокати социалната мрежа е нарушила правилата за лична неприкосновеност на потребителите си, както и подкопава твърдението на Facebook, че нейната чат услуга разполага с безпрецедентни мерки за сигурност и поверителност.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    galla avatar :-?
    Γαλλα

    Нямам фейсбук...не съм интересна...няма ме на света...:)

  • 2
    dobivelkov avatar :-P
    Велков

    Нищо ново .... за мен,
    това е стааар ... рефрен.

  • 3
    lusilu avatar :-P
    lusilu

    Като им дават парички , що пък да не продават ! Те балъците край нямат !

  • 5
    thepirineagle avatar :-|
    thepirineagle

    За съжаление не са само Фейсбук и Гугъл, масова практика е вече. Трябва поне САЩ и ЕС да ударят здраво по джоба алчните компании и да затегнат законодателството.

  • 6
    klimentm avatar :-|
    klimentm

    Съмнявам се много че ще могат да ги осъдят.Нищо ново под слънцето.

  • 7
    kocbo avatar :-P
    kocbo

    Какви алчни компании какви империалисти?

    Тези компании ви предоставят услуга, която е безплатна и като се регистрирате се съгласявате с условията на ползване.
    Това че някой не чете, или не е наясно че безплатен сайт, поща, форум или каквото и да е ще го използва за реклама и няма да се хареса на потребителя, винаги може да се откаже от услугата!

    Американците винаги са били заблудени и съдят за какво ли не, като онази жена от макдоналдс дето ги осъди, че на кафето не пишело горещо!

    И ако не знаете, знайте че безплатните неща винаги са свързани с реклама към потребителя, така са и абонатите на мтел, глобул и виваком които не са фирми, тоест юридически лица и т.н.
    Ако сте недоволни винаги може да се оттеглите и да заживеете отшелнически живот.

    Истината е такава, че приемате тези реклами за даденост, и фирмите нямащи други приходи, използват ноу хау и всякакви методи да набавят профилирането ви и съответно таргетирането ви в реклама.

    Също така за информация, ви следят с бутона "Лайк" той не е нищо друго освен бутон за следене, в колко часа чатите, в кои сайтове на приятели харесвате и т.н. затова и няма да добавят друг бутон поне засега...концепцията е така от създаването и но никой реално не ви го казва..

    Ако искате поверителност то във фейсбук няма да я намерите :)
    Ако искате да не ви видят снимките не ги качвайте...това е суровата истина...ама после чел недочел..

  • 8
    simon40 avatar :-|
    simon40

    До коментар [#7] от "kocbo":

    Правилно колега. Ако като потребител си плащах за да ползвам услугите на фейсбук, с право бих имал претенции за конфиденциалност и качество. Понеже не е така се опитвам да внимавам. Така както не лепя из града снимки на детето и телефона на женаси така не го правя и във фейсбук. Просто е....

  • 9
    thepirineagle avatar :-|
    thepirineagle

    До коментар [#7] от "kocbo":
    Донякъде имате право, Но донякъде:-)
    Те самите декларират,че не споделят конфиденциална информация извън платформата си. И добре,те предлагат нещо "безплатно" и по всякакъв начин се опитват да заобиколят "законно" законите, и да правят кинти не само от реклама, защото това в което ги обвиняват не е реклама. Но какво да кажем за мобилни оператори като ТMobile, Orange, Virgin, Vodafone,O2 и т.н.?

  • 10
    comandante avatar :-P

    Рекламодателите здраво натискат социалните мрежи и гугъл!

    В крайна сметка се крадат клиенти и лични данни на стойност милиарди!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK