Умерен дъжд от технологии през годината
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Умерен дъжд от технологии през годината

Sony представи облачна телевизионна услуга, която ще позволява запис от предавания на живо.

Умерен дъжд от технологии през годината

Гъвкави и умни телевизори, облачни услуги и мобилни устройства доминираха изложението CES 2014

Мартин Дешев
5240 прочитания

Sony представи облачна телевизионна услуга, която ще позволява запис от предавания на живо.

© Reuters


Макар 2014 г. все още да е в самото си начало, вече смело може да кажем, че през следващите 12 месеца светът на технологиите ще постави основен фокус на мобилните устройства и услуги, виртуалния облак и телевизията, без обаче да се очаква нещо революционно. Твърдение, което можем да базираме на представеното от водещите технологични компании по време на най-голямото изложение за потребителска електроника в света CES 2014, което се проведе тази седмица в Лас Вегас.

Щандовете и пресконференциите на компаниите както обикновено изобилстваха с най-различни продукти, амбициозни планове и разработки. Изложението CES традиционно е мястото, където браншът вдига за кратко завесата, която иначе умело скрива по-дългосрочните планове на компаниите. Тази година не изневери на обичая. Почти всички големи играчи представиха нови продукти и технологии. Сред основните липсващи е Apple, която не взима участие в подобни форуми. Показаното от фирмите определено е стъпка напред, но също така подсказва, че тази година технологиите най-вероятно няма да ни предложат нещо наистина революционно.

Предстоящо заоблачаване

Интересът на компаниите към облачните технологии сам по себе си не е нещо ново. През последните няколко години обаче повечето фирми реагираха припряно и смятаха, че този тип услуги автоматично ще бъдат приети от потребителите. Голяма част от тях обаче и до момента изпитват резерви към предаване на цялата си информация за съхранение в отдалечени сървъри. Постепенно компаниите успяват да намерят алтернативни приложения на облачните услуги, чрез които се надяват да привлекат интереса на хората.

Sony например обяви своята разширена и подобрена онлайн платформа PlayStation Now. Тя комбинира видеоигри, филми и друга мултимедия, която да може да се използва на Sony телевизори и чрез конзолите PlayStation 4, PlayStation 3 и PlayStation Vita. Чрез нея се очаква притежателите на новата PS4 да могат да играят игри за предшественика си, които ще се съхраняват в облака. Освен това потребителите ще могат да гледат филми и музика от онлайн архива на Sony. Още по-интересната част е, че услугата ще предлага телевизионни канали на живо с възможност за запис от тях, като всичко ще се съхранява във виртуалния облак. Солидно предложение на Sony, които преди около две години имаха повече от сериозни проблеми с опазването на данните в своята онлайн инфраструктура, след като компанията неколкократно стана обект на хакерски атаки.

Клауд технологиите ще са гръбнак на поредния опит на телевизорите да си върнат титлата на едни от любимите на потребителите устройства. Чест, която изгубиха през последните години, заради големия ръст при използването на мобилни технологии. LG например ще разчита на платформата webOS за своите нови смарт телевизори. По-малко известните компании TCL и Hinsense ще интегрират стрийминг услугата Roku в телевизорите и така няма да има нужда от допълнителни приемници или устройства. Самите умни телевизори ще станат по-семпли, като ще се управляват по-лесно и без да стряскат потребителя с множеството си различни функции с разнородни изисквания.

Очаквания за хубаво време

Освен с интернет възможности телевизорите постепенно ще предлагат и нови технологии. Samsung например демонстрира 4K 3D телевизор, който създава впечатление за триизмерни обекти без необходимост от допълнителни очила. Корейският производител проведе и демонстрация на 8K HD телевизор, който обаче е само прототип и няма да се появи на пазара в близките няколко години. Разбира се, показани бяха и няколко модела с извити екрани.

Колегите им от LG също поставят голям фокус над този тип панели. Те представиха и 77-инчов модел, който може да променя извивката на екрана си по команда от потребителя чрез дистанционното. Идеята е, че по този начин всеки зрител може да намери оптималния за него ъгъл на наблюдение. С тези промени и допълнителни онлайн възможности производителите очакват по-голям интерес към телевизорите, но не трябва да забравяме, че те имаха подобни амбиции и при първото представяне на 3D моделите си преди няколко години, а днес тази технология остава напълно на заден план.

Бавно наближаващ мобилен циклон

Водещите компании очакват и постепенно превръщане на мобилните технологии в основен обект на интерес за масовия потребител. Нито една фирма не показва, че през тази година ще се случи нещо, което ще промени представите ни за мобилна технология. Наличното в момента ще се доразвие и ще стане все по-широко използвано. Потребителите ще очакват да могат да извършват все повече дейности с мобилните си устройства, което ще изисква от тях значително по-голяма производителност. Intel, Qualcomm и Nvidia вече работят в тази посока и подготвят по-нови и мощни процесори, които са създадени специално за смартфони и таблети.

През тази година опит за налагане на пазара ще направят и умните аксесоари. Те също попадат в категорията мобилни устройства, макар че досега не дават особено много аргументи защо се нуждаем от тях. Производителите обаче изглеждат уверени, че рано или късно всички ще искат умни очила, часовник или най-малкото гривна. Почти всички големи компании показаха или заявиха подобни разработки, а броят на по-малките имена, които ще се опитат да вземат парче от все още неразпределената торта е впечатляващ.

Може би най-показателно за предстоящото мащабно фокусиране върху мобилните технологии е желанието на компаниите да превърнат автомобилите в своеобразни смартфони. Google обяви основаването на Open Automotive Alliance заедно с Nvidia, Audi, General Motors, Honda и Hyundai. Шестте компании съвместно ще разработват ново поколение мултимедийни и информационни системи за автомобилите, които ще разчитат на Android и ще предоставят голяма част от функциите на мобилната платформа и в колата.

Именно автомобилите се превърнаха в един от основните фокуси на CES 2014. Повечето компании приемат, че е необходимо да осъвременят интериорите на колите си и да ги направят по-приветливи за модерните технологии. Така например BMW демонстрира възможност за управление на функции в електрическия си автомобил i3 чрез умния часовник Samsung Galaxy Gear. Но отново и тези нововъведения не представляват революция, а просто прилагане на вече съществуващите технологии по нов начин. Може би това е и най-сигурната прогноза за 2014 г.

Макар 2014 г. все още да е в самото си начало, вече смело може да кажем, че през следващите 12 месеца светът на технологиите ще постави основен фокус на мобилните устройства и услуги, виртуалния облак и телевизията, без обаче да се очаква нещо революционно. Твърдение, което можем да базираме на представеното от водещите технологични компании по време на най-голямото изложение за потребителска електроника в света CES 2014, което се проведе тази седмица в Лас Вегас.

Щандовете и пресконференциите на компаниите както обикновено изобилстваха с най-различни продукти, амбициозни планове и разработки. Изложението CES традиционно е мястото, където браншът вдига за кратко завесата, която иначе умело скрива по-дългосрочните планове на компаниите. Тази година не изневери на обичая. Почти всички големи играчи представиха нови продукти и технологии. Сред основните липсващи е Apple, която не взима участие в подобни форуми. Показаното от фирмите определено е стъпка напред, но също така подсказва, че тази година технологиите най-вероятно няма да ни предложат нещо наистина революционно.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Смяна на фокуса

Смяна на фокуса

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK