Автомобилът ви извърши нарушение

Или как напредъкът на технологиите на автономните коли поставя под въпрос тяхната регулация и кой носи отговорност при инцидент

Според Google катастрофата на тяхната автономна кола през 2011 г. е станала, докато е управлявана ръчно
Според Google катастрофата на тяхната автономна кола през 2011 г. е станала, докато е управлявана ръчно    ©  Becky Stern
Според Google катастрофата на тяхната автономна кола през 2011 г. е станала, докато е управлявана ръчно
Според Google катастрофата на тяхната автономна кола през 2011 г. е станала, докато е управлявана ръчно    ©  Becky Stern
Класификация на автономността

За да има повече яснота по въпроса кой автомобил е роботизиран и в каква степен, Националната агенция по безопасност по пътищата в САЩ (NHTSA) изготвя система за класифициране на степента на автономност на превозните средства.

- Ниво 0: традиционните автомобили, при които целият контрол е в ръцете на шофьора.

- Ниво 1: само определени системи са автоматизирани – тук спадат простият круиз контрол, автоматичните спирачки и др.

- Ниво 2: колите разполагат с няколко системи, които са автономни и действат заедно. Такива са например коли, които комбинират адаптивния круз контрол с технологията за спазване на лентата.

- Ниво 3: водачът оставя напълно контрола на автомобила на компютъра при определени условия – например на магистрала. Когато обстоятелствата се променят, машината прехвърля управлението на шофьора, като му оставя известно време за реакция и адаптация.

- Ниво 4: напълно роботизирана кола, която се кара сама от началото до края и не се изисква да разполага с водач.

Във въображението на научните фантасти градовете на бъдещето са кръстосвани от автомобили, които се управляват сами, скоростите са в пъти по-високи, а инцидентите са нулеви. Подобно съвършенство обаче е трудно постижимо в реалния свят. Въпреки това само допреди няколко години автономните превозни средства изглеждаха фикция, но развитието на технологиите и усилията на IT и автомобилните гиганти вече създадоха опитни образци. Някои от тях са напълно безпилотни, други действат сами само в определени ситуации. А големите проблеми и въпроси вече не са свързани толкова с техническата част, а с практическата и по-конкретно със законовите рамки. В момента регулациите, свързани с движението по пътищата, обхващат само превозни средства, при които зад волана стои правоспособен водач.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Още от Капитал