Автомобилът ви извърши нарушение

Или как напредъкът на технологиите на автономните коли поставя под въпрос тяхната регулация и кой носи отговорност при инцидент

Според Google катастрофата на тяхната автономна кола през 2011 г. е станала, докато е управлявана ръчно
Според Google катастрофата на тяхната автономна кола през 2011 г. е станала, докато е управлявана ръчно
Според Google катастрофата на тяхната автономна кола през 2011 г. е станала, докато е управлявана ръчно    ©  Becky Stern
Според Google катастрофата на тяхната автономна кола през 2011 г. е станала, докато е управлявана ръчно    ©  Becky Stern
Класификация на автономността

За да има повече яснота по въпроса кой автомобил е роботизиран и в каква степен, Националната агенция по безопасност по пътищата в САЩ (NHTSA) изготвя система за класифициране на степента на автономност на превозните средства.

- Ниво 0: традиционните автомобили, при които целият контрол е в ръцете на шофьора.

- Ниво 1: само определени системи са автоматизирани – тук спадат простият круиз контрол, автоматичните спирачки и др.

- Ниво 2: колите разполагат с няколко системи, които са автономни и действат заедно. Такива са например коли, които комбинират адаптивния круз контрол с технологията за спазване на лентата.

- Ниво 3: водачът оставя напълно контрола на автомобила на компютъра при определени условия – например на магистрала. Когато обстоятелствата се променят, машината прехвърля управлението на шофьора, като му оставя известно време за реакция и адаптация.

- Ниво 4: напълно роботизирана кола, която се кара сама от началото до края и не се изисква да разполага с водач.

Във въображението на научните фантасти градовете на бъдещето са кръстосвани от автомобили, които се управляват сами, скоростите са в пъти по-високи, а инцидентите са нулеви. Подобно съвършенство обаче е трудно постижимо в реалния свят. Въпреки това само допреди няколко години автономните превозни средства изглеждаха фикция, но развитието на технологиите и усилията на IT и автомобилните гиганти вече създадоха опитни образци. Някои от тях са напълно безпилотни, други действат сами само в определени ситуации. А големите проблеми и въпроси вече не са свързани толкова с техническата част, а с практическата и по-конкретно със законовите рамки. В момента регулациите, свързани с движението по пътищата, обхващат само превозни средства, при които зад волана стои правоспособен водач.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    the_core avatar :-P
    The Core
    • - 2
    • + 8

    Не ми се мисли какво ще стане с един "Голф", например "9-ка от 4-то ниво" с Пернишки тунинг!
    Т'ва "Пършинг", "Круз" ... ще са направо като лагерни колички!

    Нередност?
  • 2
    the_core avatar :-|
    The Core
    • - 1
    • + 9

    Сега вече сериозно!
    Няма шанс за автономно-движещ се автомобил (дори ниво 3), без въпросният да може да обменя активно информация с инфраструктурата - пътища, светофари, ж.п. прелези и т.н.
    Т.е. ако цялата инфраструктура е "умна", то задачата се улеснява.
    А имайки пред вид къде се намираме в момента - бая вода ще изтече до тогава!

    Нередност?
  • 3
    g.e.m. avatar :-?
    ГЕМ
    • + 9

    Преди да подкараме "умни" коли по нашите пътища първо трябва да си оправим... пътищата. Щото колкото и да умна колата, с тия кратери по улиците и ремонти ден за ден ще се изтрепем за нула време...

    Нередност?
  • 4
    svetko avatar :-P
    Svetko
    • + 11

    представете си такси без пушещ бакшиш в него, ееееехххх.....

    Нередност?
  • 5
    alexi avatar :-|
    Ал Бънди
    • + 5

    [quote#2:"The Core"]Сега вече сериозно!
    Няма шанс за автономно-движещ се автомобил (дори ниво 3), без въпросният да може да обменя активно информация с инфраструктурата - пътища, светофари, ж.п. прелези и т.н.
    Т.е. ако цялата инфраструктура е "умна", то задачата се улеснява.
    А имайки пред вид къде се намираме в момента - бая вода ще изтече до тогава! [/quote]

    Автомобилът на Гугъл вече е изминал над 1 милион мили без да има умна инфраструктура, така че може! Съгласен съм обаче, че сигурността допулнително ще се увеличи, ако колите могат да общуват една с друга, със светофарите и т.н.

    Нередност?
  • 6
    alexi avatar :-|
    Ал Бънди
    • + 3

    До коментар [#2] от "The Core":

    Виж как един сляп човек “кара“ колата на Гугъл http://www.youtube.com/watch?v=cdgQpa1pUUE

    Нередност?
Нов коментар