С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
14 7 фев 2014, 15:11, 6670 прочитания

Отново Lenovo

Китайският компютърен производител придобива сървърния бизнес на IBM и Motorola от Google, навлизайки на нови пазара

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Когато в началото на 2012 г. Google обяви, че придобива мобилното подразделение на Motorola, веднага се появи и виц по темата. Той гласеше, че изпълнителният директор на интернет търсачката пратил своите подчинени да му купят телефон Motorola, а те се объркали и взели, че придобили цялата корпорация за малко над 12.5 млрд. долара. Впоследствие, разбира се, се оказа, че грешката е била нарочна, а основната цел всъщност е огромното портфолио от патенти на бедстващия американски производител на мобилни устройства.

Две години по-късно Google продава същата тази компания, чиято покупка все още е най-голямото придобиване в историята на интернет търсачката. През този период обаче корпорацията на Лари Пейдж и Сергей Брин успя да интегрира най-важните патенти на Motorola в своята богата колекция от интелектуална собственост, да съкрати повече от 4000 служители и да продаде част от фирмата за близо 3 млрд. долара.


Въпреки това мобилният гигант продължаваше да гори стотици милиони долари на тримесечие и в началото на 2014 г. Google взе най-логичното решение – да го предложи на набиращия скорост китайски компютърен гигант Lenovo. Цената е 2.91 млрд. долара, което е значително по-малко от 12.5-те млрд., които Google заплати. Трябва да се има предвид обаче, че към момента Lenovo получава само мобилното звено на американската компания заедно с малка част от патентите й.

Броени дни преди да се споразумее с Googe, Lenovo осъществи още едно мащабно придобиване, купувайки бизнеса със сървъри от нисък клас на IBM. Веднага след това се заговори същи така, че китайският гигант води преговори за създаване на обща компания със Sony, която да движи компютърния бизнес на японската корпорация. Тези слухове не бяха потвърдени, но не бяха и категорично отречени.

На пазар като на пазар



През изминалата една година Lenovo се превърна в най-големия производител на компютри в света. Компанията отчете пазарен дял от 16.9%, повеждайки HP с близо процент, сочи доклад на анализаторската фирма Gartner. В същото време китайците отчитат стабилни приходи в размер на 33.9 млрд. долара, което е 15% увеличение спрямо 2012 г. Оперативната печалба пък расте до 4 млрд., или 18% повече спрямо година по-рано.

Спечелвайки все по-добри позиции на компютърния пазар обаче, за Lenovo става все по-ясно, че ако иска да задържи добрите си нива на растеж, трябва бързо и агресивно да навлезе на нови пазари. Най-силният индикатор за това са данните на Gartner, според които общият брой продадени компютри за 2013 г. е 316 млн., което е сериозно намаление спрямо 352.8 млн. през 2011 г. Тенденцията е за продължаващ спад или задържане на сегашните нива за сметка на продължаващ по-висок интерес към таблетите, смартфоните и като цяло всички видове мобилни устройства.

Lenovo определено има опит в придобиването и навлизането в нови бизнеси. През 2005 г. компанията купува от IBM нейното звено за компютри и, реално погледнато, стъпвайки на тази основа, днес е номер едно производител в сферата. На пръв поглед това, което китайската корпорация се опитва да направи в момента, повтаря нейния ход от средата на 90-те. С една малка, но съществена, разлика - този път тя купува два коренно различни бизнеса, които паралелно ще се опита да интегрира в своята обща стратегия за развитие. Намерение, което крие както солидни възможности, така и множество потенциални рискове.

"Изглежда логично Lenovo да използва Motorola, за да получи достъп до желани пазари и да натрупа критична маса, точно както използваше марката ThinkPad на IBM", коментира пред Reuters Франк Жилет, анализатор във Forrester Research. "Motorola съвсем не чупи рекорди с обема на продажбите си или дизайна на продуктите си. Така че стойността за Lenovo е в самата марка и нейната разпознаваемост, както и в талантливите екипи по маркетинг и дизайн, имащи опит на западните пазари", добавя той.

Според условията на сделката Lenovo ще плати 660 млн. долара в брой, 750 млн. долара в свои обикновени акции и още 1.5 млрд. долара под формата на запис на заповед с тригодишен падеж. "Придобиването на такава знаменита марка, портфолио от иновативни продукти и изключително талантлив екип незабавно ще превърне Lenovo в играч от световно ниво на пазара на смартфони", смята изпълнителният директор на компанията Янг Юанкинг.

Междувременно китайският гигант придобива бизнеса със сървъри на IBM срещу 2.3 млрд. долара. Сделката включва изплащане на 2 млрд. долара в брой, а останалата част от сумата ще бъде под формата на акции в Lenovo.

Възможностите

Три са основните направления, в които китайската корпорация може да извлече дългосрочни ползи от така създалата се ситуация. На първо място това е печалбата от мащаб. Lenovo може да използва позицията си на най-голям производител на компютри, както и своята разпространителска и дилърска мрежа, за да осигури бързо пазар за новите си продукти. IBM се отказва от ниския сегмент сървърен бизнес заради ниския марж, който обвързва добрите печалби с големи обеми продажби. Това е нещо, с което Lenovo има потенциал да се справи.

На второ място компанията би могла да се възползва от т.нар. комбинирано предлагане на своите продукти. Тя има водещи позиции на китайския пазар, както и сред корпоративните клиенти в цял свят. А това е фундамент, върху който би могла да гради стратегията си за навлизане на приоритетните за нея пазари – мобилния и сървърния. При този сценарий пробивът при сървърите вероятно ще бъде значително по-лесен, защото големите корпоративни клиенти често предпочитат да купуват заедно компютри и сървърни решения. За сметка на това мобилните устройства ще бъдат по-скоро не толкова естествено допълнение към потенциалните оферти.

Най-интересната възможност пред китайската корпорация обаче е чрез продажбата на цялостен пакет хардуер да започне да навлиза в бизнеса със софтуера и услугите, който като цяло гарантира значително по-високи норми на печалба.

Предизвикателства

На първо място със сигурност стои въпросът с гладкото интегриране на двете "чужди" звена в общата структура на Lenovo. Въпреки че китайската компания е показала, че може да се справя добре с подобна задача, в този случай ще трябва да асимилира едновременно два различни бизнеса. А подобно??? винаги носи рискове, особено когато става дума за вливането на повече от една компания.

Проблем в дългосрочен план може да се окаже и развитието на пазара на сървърни решения, който като цяло с бързи темпове се измества към "облака". Това със сигурност ще ограничи търсенето на x86 сървъри от страна на бизнеса. Като че ли обаче все още не е съвсем ясно колко бързо и колко дълбоко ще навлезе тази тенденция.

Конкуренцията на пазара на смартфони пък е изключително ожесточена. Apple и Samsung водят смъртоносна битка за лъвския пай, но като че ли под тях схватката е още по-тежка. Купувайки Motorola, Lenovo си осигурява достъп до нови пазари, но като цяло не повишава драстично дела си при смартфоните. Бързото наваксване в тази насока определено ще е ключово за китайския производител, но и много трудно за постигане.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Японската Ricoh придобива 20% от "Немечек" Японската Ricoh придобива 20% от "Немечек"

Сделката става през покупка на досегашния собственик на пакета - германската DocuWare

15 окт 2019, 2411 прочитания

Германия оставя отворена вратата за Huawei в търговете за 5G Германия оставя отворена вратата за Huawei в търговете за 5G

Решението е взето след месеци дебати и се разминава с искането на САЩ за блокиране на китайската компания

15 окт 2019, 1375 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Отворената врата в полето на интернет

Защо за Агенцията за национална сигурност на САЩ е толкова лесно да следи потребителите чрез мобилни приложения

Още от Капитал
Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

Кино: "Писма от Антарктида"

Модерна мелодрама за лъжата от любов

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10