С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
14 7 фев 2014, 15:11, 6614 прочитания

Отново Lenovo

Китайският компютърен производител придобива сървърния бизнес на IBM и Motorola от Google, навлизайки на нови пазара

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Когато в началото на 2012 г. Google обяви, че придобива мобилното подразделение на Motorola, веднага се появи и виц по темата. Той гласеше, че изпълнителният директор на интернет търсачката пратил своите подчинени да му купят телефон Motorola, а те се объркали и взели, че придобили цялата корпорация за малко над 12.5 млрд. долара. Впоследствие, разбира се, се оказа, че грешката е била нарочна, а основната цел всъщност е огромното портфолио от патенти на бедстващия американски производител на мобилни устройства.

Две години по-късно Google продава същата тази компания, чиято покупка все още е най-голямото придобиване в историята на интернет търсачката. През този период обаче корпорацията на Лари Пейдж и Сергей Брин успя да интегрира най-важните патенти на Motorola в своята богата колекция от интелектуална собственост, да съкрати повече от 4000 служители и да продаде част от фирмата за близо 3 млрд. долара.


Въпреки това мобилният гигант продължаваше да гори стотици милиони долари на тримесечие и в началото на 2014 г. Google взе най-логичното решение – да го предложи на набиращия скорост китайски компютърен гигант Lenovo. Цената е 2.91 млрд. долара, което е значително по-малко от 12.5-те млрд., които Google заплати. Трябва да се има предвид обаче, че към момента Lenovo получава само мобилното звено на американската компания заедно с малка част от патентите й.

Броени дни преди да се споразумее с Googe, Lenovo осъществи още едно мащабно придобиване, купувайки бизнеса със сървъри от нисък клас на IBM. Веднага след това се заговори същи така, че китайският гигант води преговори за създаване на обща компания със Sony, която да движи компютърния бизнес на японската корпорация. Тези слухове не бяха потвърдени, но не бяха и категорично отречени.

На пазар като на пазар



През изминалата една година Lenovo се превърна в най-големия производител на компютри в света. Компанията отчете пазарен дял от 16.9%, повеждайки HP с близо процент, сочи доклад на анализаторската фирма Gartner. В същото време китайците отчитат стабилни приходи в размер на 33.9 млрд. долара, което е 15% увеличение спрямо 2012 г. Оперативната печалба пък расте до 4 млрд., или 18% повече спрямо година по-рано.

Спечелвайки все по-добри позиции на компютърния пазар обаче, за Lenovo става все по-ясно, че ако иска да задържи добрите си нива на растеж, трябва бързо и агресивно да навлезе на нови пазари. Най-силният индикатор за това са данните на Gartner, според които общият брой продадени компютри за 2013 г. е 316 млн., което е сериозно намаление спрямо 352.8 млн. през 2011 г. Тенденцията е за продължаващ спад или задържане на сегашните нива за сметка на продължаващ по-висок интерес към таблетите, смартфоните и като цяло всички видове мобилни устройства.

Lenovo определено има опит в придобиването и навлизането в нови бизнеси. През 2005 г. компанията купува от IBM нейното звено за компютри и, реално погледнато, стъпвайки на тази основа, днес е номер едно производител в сферата. На пръв поглед това, което китайската корпорация се опитва да направи в момента, повтаря нейния ход от средата на 90-те. С една малка, но съществена, разлика - този път тя купува два коренно различни бизнеса, които паралелно ще се опита да интегрира в своята обща стратегия за развитие. Намерение, което крие както солидни възможности, така и множество потенциални рискове.

"Изглежда логично Lenovo да използва Motorola, за да получи достъп до желани пазари и да натрупа критична маса, точно както използваше марката ThinkPad на IBM", коментира пред Reuters Франк Жилет, анализатор във Forrester Research. "Motorola съвсем не чупи рекорди с обема на продажбите си или дизайна на продуктите си. Така че стойността за Lenovo е в самата марка и нейната разпознаваемост, както и в талантливите екипи по маркетинг и дизайн, имащи опит на западните пазари", добавя той.

Според условията на сделката Lenovo ще плати 660 млн. долара в брой, 750 млн. долара в свои обикновени акции и още 1.5 млрд. долара под формата на запис на заповед с тригодишен падеж. "Придобиването на такава знаменита марка, портфолио от иновативни продукти и изключително талантлив екип незабавно ще превърне Lenovo в играч от световно ниво на пазара на смартфони", смята изпълнителният директор на компанията Янг Юанкинг.

Междувременно китайският гигант придобива бизнеса със сървъри на IBM срещу 2.3 млрд. долара. Сделката включва изплащане на 2 млрд. долара в брой, а останалата част от сумата ще бъде под формата на акции в Lenovo.

Възможностите

Три са основните направления, в които китайската корпорация може да извлече дългосрочни ползи от така създалата се ситуация. На първо място това е печалбата от мащаб. Lenovo може да използва позицията си на най-голям производител на компютри, както и своята разпространителска и дилърска мрежа, за да осигури бързо пазар за новите си продукти. IBM се отказва от ниския сегмент сървърен бизнес заради ниския марж, който обвързва добрите печалби с големи обеми продажби. Това е нещо, с което Lenovo има потенциал да се справи.

На второ място компанията би могла да се възползва от т.нар. комбинирано предлагане на своите продукти. Тя има водещи позиции на китайския пазар, както и сред корпоративните клиенти в цял свят. А това е фундамент, върху който би могла да гради стратегията си за навлизане на приоритетните за нея пазари – мобилния и сървърния. При този сценарий пробивът при сървърите вероятно ще бъде значително по-лесен, защото големите корпоративни клиенти често предпочитат да купуват заедно компютри и сървърни решения. За сметка на това мобилните устройства ще бъдат по-скоро не толкова естествено допълнение към потенциалните оферти.

Най-интересната възможност пред китайската корпорация обаче е чрез продажбата на цялостен пакет хардуер да започне да навлиза в бизнеса със софтуера и услугите, който като цяло гарантира значително по-високи норми на печалба.

Предизвикателства

На първо място със сигурност стои въпросът с гладкото интегриране на двете "чужди" звена в общата структура на Lenovo. Въпреки че китайската компания е показала, че може да се справя добре с подобна задача, в този случай ще трябва да асимилира едновременно два различни бизнеса. А подобно??? винаги носи рискове, особено когато става дума за вливането на повече от една компания.

Проблем в дългосрочен план може да се окаже и развитието на пазара на сървърни решения, който като цяло с бързи темпове се измества към "облака". Това със сигурност ще ограничи търсенето на x86 сървъри от страна на бизнеса. Като че ли обаче все още не е съвсем ясно колко бързо и колко дълбоко ще навлезе тази тенденция.

Конкуренцията на пазара на смартфони пък е изключително ожесточена. Apple и Samsung водят смъртоносна битка за лъвския пай, но като че ли под тях схватката е още по-тежка. Купувайки Motorola, Lenovo си осигурява достъп до нови пазари, но като цяло не повишава драстично дела си при смартфоните. Бързото наваксване в тази насока определено ще е ключово за китайския производител, но и много трудно за постигане.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Новият суперкомпютър на България ще струва 18 млн. евро Новият суперкомпютър на България ще струва 18 млн. евро

София ще бъде една от осемте дестинации за суперкомпютърни центрове в Европейския съюз

17 юни 2019, 408 прочитания

Дигитални модели Дигитални модели

Кои са новите дигитални иновации от тази седмица

14 юни 2019, 1259 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: ИКТ »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии и наука" Затваряне
Отворената врата в полето на интернет

Защо за Агенцията за национална сигурност на САЩ е толкова лесно да следи потребителите чрез мобилни приложения

Как се режат рогата на "Биволъ"

Под патронажа на прокуратурата тече координирана институционална и медийна атака срещу журналистите Атанас Чобанов и Асен Йорданов

Евроизбори 2019: Слънце грее, дъжд вали...

...или как гласува Симитли

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Ново място: "Домашен Магазин"

Деликатесен магазин и кафене в едно

Маша Гесен, журналистка: "Политиката трябва да е визия, не компетентност"

"Фашизмът е мечтата по въображаемото минало. Това е основната му характеристика."