Отново Lenovo
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Отново Lenovo

Lenovo

Отново Lenovo

Китайският компютърен производител придобива сървърния бизнес на IBM и Motorola от Google, навлизайки на нови пазара

Асен Георгиев
7040 прочитания

Lenovo

© Lenovo


Когато в началото на 2012 г. Google обяви, че придобива мобилното подразделение на Motorola, веднага се появи и виц по темата. Той гласеше, че изпълнителният директор на интернет търсачката пратил своите подчинени да му купят телефон Motorola, а те се объркали и взели, че придобили цялата корпорация за малко над 12.5 млрд. долара. Впоследствие, разбира се, се оказа, че грешката е била нарочна, а основната цел всъщност е огромното портфолио от патенти на бедстващия американски производител на мобилни устройства.

Две години по-късно Google продава същата тази компания, чиято покупка все още е най-голямото придобиване в историята на интернет търсачката. През този период обаче корпорацията на Лари Пейдж и Сергей Брин успя да интегрира най-важните патенти на Motorola в своята богата колекция от интелектуална собственост, да съкрати повече от 4000 служители и да продаде част от фирмата за близо 3 млрд. долара.

Въпреки това мобилният гигант продължаваше да гори стотици милиони долари на тримесечие и в началото на 2014 г. Google взе най-логичното решение – да го предложи на набиращия скорост китайски компютърен гигант Lenovo. Цената е 2.91 млрд. долара, което е значително по-малко от 12.5-те млрд., които Google заплати. Трябва да се има предвид обаче, че към момента Lenovo получава само мобилното звено на американската компания заедно с малка част от патентите й.

Броени дни преди да се споразумее с Googe, Lenovo осъществи още едно мащабно придобиване, купувайки бизнеса със сървъри от нисък клас на IBM. Веднага след това се заговори същи така, че китайският гигант води преговори за създаване на обща компания със Sony, която да движи компютърния бизнес на японската корпорация. Тези слухове не бяха потвърдени, но не бяха и категорично отречени.

На пазар като на пазар

През изминалата една година Lenovo се превърна в най-големия производител на компютри в света. Компанията отчете пазарен дял от 16.9%, повеждайки HP с близо процент, сочи доклад на анализаторската фирма Gartner. В същото време китайците отчитат стабилни приходи в размер на 33.9 млрд. долара, което е 15% увеличение спрямо 2012 г. Оперативната печалба пък расте до 4 млрд., или 18% повече спрямо година по-рано.

Спечелвайки все по-добри позиции на компютърния пазар обаче, за Lenovo става все по-ясно, че ако иска да задържи добрите си нива на растеж, трябва бързо и агресивно да навлезе на нови пазари. Най-силният индикатор за това са данните на Gartner, според които общият брой продадени компютри за 2013 г. е 316 млн., което е сериозно намаление спрямо 352.8 млн. през 2011 г. Тенденцията е за продължаващ спад или задържане на сегашните нива за сметка на продължаващ по-висок интерес към таблетите, смартфоните и като цяло всички видове мобилни устройства.

Lenovo определено има опит в придобиването и навлизането в нови бизнеси. През 2005 г. компанията купува от IBM нейното звено за компютри и, реално погледнато, стъпвайки на тази основа, днес е номер едно производител в сферата. На пръв поглед това, което китайската корпорация се опитва да направи в момента, повтаря нейния ход от средата на 90-те. С една малка, но съществена, разлика - този път тя купува два коренно различни бизнеса, които паралелно ще се опита да интегрира в своята обща стратегия за развитие. Намерение, което крие както солидни възможности, така и множество потенциални рискове.

"Изглежда логично Lenovo да използва Motorola, за да получи достъп до желани пазари и да натрупа критична маса, точно както използваше марката ThinkPad на IBM", коментира пред Reuters Франк Жилет, анализатор във Forrester Research. "Motorola съвсем не чупи рекорди с обема на продажбите си или дизайна на продуктите си. Така че стойността за Lenovo е в самата марка и нейната разпознаваемост, както и в талантливите екипи по маркетинг и дизайн, имащи опит на западните пазари", добавя той.

Според условията на сделката Lenovo ще плати 660 млн. долара в брой, 750 млн. долара в свои обикновени акции и още 1.5 млрд. долара под формата на запис на заповед с тригодишен падеж. "Придобиването на такава знаменита марка, портфолио от иновативни продукти и изключително талантлив екип незабавно ще превърне Lenovo в играч от световно ниво на пазара на смартфони", смята изпълнителният директор на компанията Янг Юанкинг.

Междувременно китайският гигант придобива бизнеса със сървъри на IBM срещу 2.3 млрд. долара. Сделката включва изплащане на 2 млрд. долара в брой, а останалата част от сумата ще бъде под формата на акции в Lenovo.

Възможностите

Три са основните направления, в които китайската корпорация може да извлече дългосрочни ползи от така създалата се ситуация. На първо място това е печалбата от мащаб. Lenovo може да използва позицията си на най-голям производител на компютри, както и своята разпространителска и дилърска мрежа, за да осигури бързо пазар за новите си продукти. IBM се отказва от ниския сегмент сървърен бизнес заради ниския марж, който обвързва добрите печалби с големи обеми продажби. Това е нещо, с което Lenovo има потенциал да се справи.

На второ място компанията би могла да се възползва от т.нар. комбинирано предлагане на своите продукти. Тя има водещи позиции на китайския пазар, както и сред корпоративните клиенти в цял свят. А това е фундамент, върху който би могла да гради стратегията си за навлизане на приоритетните за нея пазари – мобилния и сървърния. При този сценарий пробивът при сървърите вероятно ще бъде значително по-лесен, защото големите корпоративни клиенти често предпочитат да купуват заедно компютри и сървърни решения. За сметка на това мобилните устройства ще бъдат по-скоро не толкова естествено допълнение към потенциалните оферти.

Най-интересната възможност пред китайската корпорация обаче е чрез продажбата на цялостен пакет хардуер да започне да навлиза в бизнеса със софтуера и услугите, който като цяло гарантира значително по-високи норми на печалба.

Предизвикателства

На първо място със сигурност стои въпросът с гладкото интегриране на двете "чужди" звена в общата структура на Lenovo. Въпреки че китайската компания е показала, че може да се справя добре с подобна задача, в този случай ще трябва да асимилира едновременно два различни бизнеса. А подобно??? винаги носи рискове, особено когато става дума за вливането на повече от една компания.

Проблем в дългосрочен план може да се окаже и развитието на пазара на сървърни решения, който като цяло с бързи темпове се измества към "облака". Това със сигурност ще ограничи търсенето на x86 сървъри от страна на бизнеса. Като че ли обаче все още не е съвсем ясно колко бързо и колко дълбоко ще навлезе тази тенденция.

Конкуренцията на пазара на смартфони пък е изключително ожесточена. Apple и Samsung водят смъртоносна битка за лъвския пай, но като че ли под тях схватката е още по-тежка. Купувайки Motorola, Lenovo си осигурява достъп до нови пазари, но като цяло не повишава драстично дела си при смартфоните. Бързото наваксване в тази насока определено ще е ключово за китайския производител, но и много трудно за постигане.

Когато в началото на 2012 г. Google обяви, че придобива мобилното подразделение на Motorola, веднага се появи и виц по темата. Той гласеше, че изпълнителният директор на интернет търсачката пратил своите подчинени да му купят телефон Motorola, а те се объркали и взели, че придобили цялата корпорация за малко над 12.5 млрд. долара. Впоследствие, разбира се, се оказа, че грешката е била нарочна, а основната цел всъщност е огромното портфолио от патенти на бедстващия американски производител на мобилни устройства.

Две години по-късно Google продава същата тази компания, чиято покупка все още е най-голямото придобиване в историята на интернет търсачката. През този период обаче корпорацията на Лари Пейдж и Сергей Брин успя да интегрира най-важните патенти на Motorola в своята богата колекция от интелектуална собственост, да съкрати повече от 4000 служители и да продаде част от фирмата за близо 3 млрд. долара.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

14 коментара
  • 1
    barbq avatar :-?
    BarBQ

    2 лаптопа имам на Lenovo и съм много доволен.

  • 2
    kardinalat avatar :-?
    kardinalat

    До коментар [#1] от "Dantos": И не само. Преговаряме с тях за цялостно корпоративно решение, и вариантът - компютри плюс сървъри направо ме кефи. Една марка. Един сервиз. По ефективни разходи.

  • 3
    dragon_reborn avatar :-|
    The Dragon Reborn

    В бизнеса с таблети са номер три след Епъл и Самсунг. Аз самият ползвам таблет Леново и съм супер доволен. Имат мускули да се борят!

  • 4
    alien_s avatar :-|
    Jessika

    До коментар [#3] от "The Dragon Reborn":

    И моят таблет е Леново и съм много доволна.

  • 5
    tp avatar :-|
    tp

    А подобно??? винаги носи рискове,

    Предлагам начинание" вместо въпросителните. Друго не ми хрумва в момента.

  • 6
    a_lizzard avatar :-|
    a_lizzard

    Аз също съм супер доволен от Леново. Но имам чувството, че американците сами режат клона, на който седят - продадоха или изнесоха голяма част от важните си производства, а сега се чудят защо има безработица и нещата не вървят. Опасявам се в един момент да не им се върне по много лош начин.

  • 7
    cuam4o avatar :-|
    Ангел

    Lenovo всъщност правят доста добри телефони, като официално ги има само на китайския пазар, но си ги поръчваме от разни сайтове и са си доста добри, на прилични цени. Сега е доста вероятно да продават същите телефони под марката Моторола, като ако задържат ниските цени ще си е доооста добра сделка.

    Таблетите им от друга страна са ни рак ни риба според мен. Не че са лоши, просто съотношението им цена/производителност не е от най-добрите. Хем не са евтини, хем не показват кой знае какъв хардуер (не говоря за качество, а за производителност).

  • 8
    slon avatar :-|
    slon

    хардуера без софтуера е нищо...

  • 9
    a_lizzard avatar :-|
    a_lizzard

    До коментар [#8] от "slon": Е, както и софтуер без хардуер :)

  • 10
    slon avatar :-|
    slon

    До коментар [#9] от "a_lizzard":

    Викат му "облак". Ако си неспособен да доставиш точната облачна услуга на крайния клиент, хардуера можеш да си го гледаш само.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK