Мариса Мейър връща Yahoo към онлайн търсенето
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Мариса Мейър връща Yahoo към онлайн търсенето

Вдъхването на живот в Yahoo Labs е една от основните идеи на изпълнителния директор на компанията.

Мариса Мейър връща Yahoo към онлайн търсенето

Интернет порталът може да се преобрази в автоматизиран асистент, предвиждащ желанията на потребителите

Мартин Дешев
8593 прочитания

Вдъхването на живот в Yahoo Labs е една от основните идеи на изпълнителния директор на компанията.

© ROBERT GALBRAITH


През последните години популярният интернет портал Yahoo преживя много трудности, които дори застрашиха съществуването на компанията. През лятото на 2012 г. Мариса Мейър оглави компанията и предприе множество промени в нея, които за момента дават добри резултати не само финансово, но и в самите продукти и услуги на фирмата. Yahoo обаче все още е далеч от предишната си слава и Мейър е наясно с това и има нов план.

Накратко, амбициозното желание на изпълнителния директор на Yahoo е да превърне портала в своеобразна автоматизирана търсачка, която знае предварително от каква информация се нуждае даден потребител и му я предоставя още с отварянето на страницата. За целта компанията е увеличила значително отдела си за проучвания и разработки на нови технологии, които трябва да реализират плана на Мариса Мейър.

Самата традиционна търсачка на компанията засега няма да претърпи промени. Това не може да се случи, тъй като Yahoo и Microsoft имат 10-годишен договор, който сключиха през 2009 г. По неговата сила софтуерният гигант има право на пълен достъп до търсачката на Yahoo и да я използва както намери за добре в своя проект Bing. Миналата година се появиха спекулации, че Yahoo има желание да разтрогне договора, за да се развива. Тези намерения обаче бяха бързо охладени, след като Microsoft припомни за този договор и желанието си да го изпълни докрай. За сметка на това Yahoo може да прави със своя портал каквото си поиска.

Доктори на помощ

"Както всяка организация, така и ние трябваше да се адаптираме към променящите се условия. През последната година и половина правим точно това", коментира пред онлайн изданието Technology Review Рон Брахман, който оглавява отдела Yahoo Labs. В него компанията разработва своите нови технологии и проучва възможностите им. Причината за адаптацията са били новият план и желание на Мариса Мейър. Когато тя е дошла в Yahoo, е била посрещната от почти нефункциониращ отдел за проучвания и разработки. Той е бил свит и е загубил някои от водещите си фигури, които са отишли на работа в други компании.

През миналата година обаче Мейър е поискала отделът да бъде разширен и да бъдат назначени 50 души с докторски степени в различни сфери. До края на годината обаче са били назначени значително повече специалисти в отдела, споделя Брахман. В момента Yahoo Labs е доста по-голям и се ползва със завидна независимост спрямо останалите екипи в рамките на Yahoo. Това помага за привличане на внимание към компанията от страна на нови таланти в областта, които виждат възможност да покажат на какво са способни. Въпреки това отделът трябва да следва строгите задания на Мариса Мейър. Една от първите му работи е била да направи интелигентен софтуер за подбор на снимките в популярното приложение Yahoo Weather. Резултатът е програма, която избира кадри от Flickr и ги предлага на редакторите на приложението за окончателно одобрение.

Сега по-голямата част от Yahoo Labs обаче е отделена от действащите продукти на Yahoo. Задачата на звеното е да гледа далеч напред в бъдещето на компанията, да го оформи и реализира. На първо място това включва създаване на интелигентен софтуер, който практически да замести традиционната търсачка на сайта. Той ще трябва да предвижда желанията и нуждите на потребителите и да променя подредбата на портала подобаващо. "Свещен граал за нас е среда, в която цялата ви информация и пазарни нужди са предвидени и имате нещо като много умен вирутален асистент", коментира Брахман. При това потребителят ще може да си говори с този асистент.

Една цел с много пътища

Концепцията на Yahoo е сходна с тази на Google и Facebook например. По повод 10-годишния юбилей на социалната мрежа нейният основател Марк Зукърбърг обяви в интервю за сп. BusinessWeek, че иска Facebook да може да предвижда въпросите на хората и да им предлага конкретни отговори на базата на информацията, с която разполага от своите над 1.2 млрд. потребители.

Интернет гигантът Google също не крие своите амбиции при умните търсачки на бъдещето. Според компанията от Маунтин вю един ден търсачките може изобщо да не са в интернет. Тя вече има патенти за технологии, които вграждат микрофони и говорители в помещенията. Чрез тях Google ще "слуша" разговорите на хората и ще предоставя необходимата информация, която да допълва диалога им и да отговаря на въпросите им, а също така и да им напомня, че е време да тръгват за следващата среща например.

Както се вижда, и идеята на Yahoo е сходна, само че компанията смята да я реализира чрез своя портал. Сайтът има над 800 млн. посетители месечно и генерира голям обем информация за тях. "Фактът, че Yahoo има толкова много хора, които са склонни да споделят, дава фантастична основа за разработка на много персонализирано преживяване, което да предвижда нуждите ви", коментира Гари Флейк, първият ръководител на Yahoo Labs.

Предимството за Yahoo е, че по този начин ще може да сближава хората както със съдържанието, така и с рекламите. Компанията предвижда да увеличи своето участие и в сегмента на онлайн рекламата и такава система ще е от полза. Въпреки това според Брахман все още предстои много работа, преди проектът на Yahoo да е реалност. Затова той дори не се наема със срок, кога системата ще е готова за първите си потребители.

Другите проекти на Yahoo Labs

Макар осигуряването на светло бъдеще за онлайн портала да е една от основните дейности на отдела за проучвания и разработки, тя далеч не е единствената. Екипът създава дори хардуерни устройства. Сред тях попадат и умни аксесоари като гривни и часовници. Компанията обаче не планира да пуска нито едно от тях на пазара.

Идеята на работата по тези устройства е съвсем проста. Yahoo иска да е добре запозната с техните принципи на функциониране и възможности. Ако някой ден някое от тези устройства се наложи като хит подобно на смартфоните и таблетите, Yahoo ще го познава и ще може бързо да реагира и да създаде подобаващи услуги за него.

По този начин компанията се надява да поправи грешката си със сериозното подценяване на смартфоните и последвалото забавяне за взимане на участие в сегмента, което допринесе значително за тежкото й положение. Паралелно с това отделът тества и множество различни потенциални дизайни и подредби на различните услуги на компанията.

През последните години популярният интернет портал Yahoo преживя много трудности, които дори застрашиха съществуването на компанията. През лятото на 2012 г. Мариса Мейър оглави компанията и предприе множество промени в нея, които за момента дават добри резултати не само финансово, но и в самите продукти и услуги на фирмата. Yahoo обаче все още е далеч от предишната си слава и Мейър е наясно с това и има нов план.

Накратко, амбициозното желание на изпълнителния директор на Yahoo е да превърне портала в своеобразна автоматизирана търсачка, която знае предварително от каква информация се нуждае даден потребител и му я предоставя още с отварянето на страницата. За целта компанията е увеличила значително отдела си за проучвания и разработки на нови технологии, които трябва да реализират плана на Мариса Мейър.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    rapidfire avatar :-|
    gigabyte

    "Марк Зукърбърг обяви в интервю за сп. BusinessWeek, че иска Facebook да може да предвижда въпросите на хората и да им предлага конкретни отговори на базата на информацията, с която разполага от своите над 1.2 млрд. потребители."
    На това му казвам наглост. Някой друг, дори машина, ще казва на хората от какво имат нужда. Много ясно от какво - да купуват, да купуват и така докато задлъжнеят поне 1000 поколения напред.
    Cry baby cry, make your mather buy! казваха битълсите, нищо не се е променило...

  • 2
    xyha avatar :-P
    xyha

    Чрез тях Google ще "слуша" разговорите на хората и ще предоставя необходимата информация, ...

    ще предоставя необходимата информация на когото трябва :-)

  • 3
    xyha avatar :-|
    xyha

    Първият ми досег с интернет беше през 90 те - да си направя "поща" в Яху. .

  • 4
    4i4open avatar :-P
    Masala Sama

    Дами и господа, новите дрехи на царя! Че е предвидим човекът, предвидим е. Но емоцията не можеш с нулички и единици да опишеш, още повече пък, да удовлетвориш. Горките акционери!

  • 5
    phenom avatar :-P
    Знам и Мога

    Амбициозно, ама... Yahoo изпускат рекламата, а там са парите. Друго си нямат. Дори търсачка. За последното са нужни данни. Много данни. Ама наистина много данни. И тъй като те винаги са били директория, и това нямат. Май ще се молят на МС да ги купят след няколко години.

  • 6
    greenhrast avatar :-|
    greenhrast

    Еее какво нещо беше да цъкнеш модема, да напишеш майл.яху.цом, да си отпиеш 2-3 пъти от кафето, страницата таман е побеляла, удариш едно лафче с някой, оп нема и 5 минути и си вътре. :)

    Публикувано през m.capital.bg

  • 7
    mickey1 avatar :-|
    Mickey

    "Мариса Мейър връща Yahoo към онлайн търсенето.......предвиждащ желанията на потребителите.
    Мартин Дешев"

    Аз пък мога да предвидя желанията на Мариса Мейър.....в намирането.
    И на Мартин Дешев , също.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Дигитални модели

Дигитални модели

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK