Клетка вместо рутер
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Клетка вместо рутер

Една от пречките пред масовото разпространение сред мобилните потребители на т.нар. Small Cells е тяхната цена от над 200 долара.

Клетка вместо рутер

Компактните базови станции Small Cells може да решат проблема с прекомерния мобилен трафик

Юлиян Арнаудов
12617 прочитания

Една от пречките пред масовото разпространение сред мобилните потребители на т.нар. Small Cells е тяхната цена от над 200 долара.

© Тим Брезайн


5.98

млрд. долара се очаква да достигне пазарът на малки клетки през 2019 г.

Свят в който персоналните компютри са по-скоро луксозна стока, интернет е непозната дума, а телефоните – застопорени с кабел на бюрото. Това ще видим, ако се върнем в 90-те години на миналия век. Ситуацията ще изглежда сюрреалистична за сегашните тийнейджъри, които са непрекъснато свързани с глобалната мрежа чрез своите смартфони и таблети, споделят всяко свое преживяване или мисли във Facebook и Twitter, както и общуват с Viber или WhatsApp.

Днес не е изключение работният или учебният процес да бъде прекъснат, когато авария спре интернета. Все повече и повече дейности вече са обвързани с непрекъсната връзка с глобалната мрежа. В развитите държави е достигнат моментът, в който тя се приема за даденост, а стремежът ни да сме постоянно свързани ще засили тази зависимост и към мобилния интернет. Потреблението на пренос на данни през мобилни мрежи нараства постоянно и в рамките на пет години се очаква да се увеличи 11 пъти, показва изследване на технологичния гигант Cisco. Друго проучване на един от водещите производители на телеком оборудване - Ericsson, пък прогнозира, че до 2018 г. мобилният трафик ще надмине по обем фиксирания. В тази ситуация GSM операторите трябва да осигурят капацитет на своите мрежи, за да могат да посрещнат новите изисквания. Доста телекоми по света инвестират солидни суми за подобряване на своята инфраструктура, която да позволи по-голям пренос на данни, или дори изграждат мрежи от новото четвърто поколение по технологията LTE (Long Term Evolution). В един момент обаче дори тези усилия може да се окажат недостатъчни, за да посрещнат изискванията на потребителите. Това кара телекомите да погледнат към досега не толкова популярни алтернативи. Една от тях са т.нар. фемтоклетки (femtocells), но все повече се налагат под името малки клетки (small cells).

По жицата

Малките клетки на пръв поглед изглеждат като нормални безжични рутери (Wi-Fi), които вече се срещат в почти всеки дом или офис. Те обаче играят ролята на компактни базови станции на мобилните оператори и в зависимост от размера и модел предоставят GSM сигнал от десетина до няколкостотин метра. Подобно на рутерите, единственото изискване е клетките да бъдат захранени с фиксирана широколентова връзка и достъп до електрическата мрежа. Малките клетки могат да се използват от операторите за разтоварване на мобилния трафик в гъстонаселените места, за подобряване на сигнала в масивни сгради или предоставяне на постоянен сигнал на публични места и събития – молове, концерти, площади и т.н.

"Те осигуряват по-добра услуга навсякъде, където 3G или 4G GSM мрежата е натоварена от струпване на много хора, поради което се наблюдава лошо качество на услугата. Пример - стадиони, концерти, молове, бизнес сгради", коментира за "Капитал" Йордан Попов, технически директор в Cisco за Югоизточна Европа. Според него малките клетки са едни от най-бързите решения, с които разполагат телекомите за подобряване качеството на 3G и 4G мобилните мрежи в места с недостатъчен капацитет. Cisco е един от производителите на подобни устройства. Американският мобилен оператор AT&T е един от първите телекоми, който започна от началото на 2013 г. да предлага малки клетки на своите абонати. Като цяло GSM компаниите гледат все повече към подобни решения. По данни на изследователската фирма Infonetics Research около 86% от световните телекоми очакват да въведат малки клетки към своята мрежа, за да увеличат и подобрят капацитета и покритието в по-натоварените зони. Пазарът се очаква да "избухне" от 420 млн. долара през 2012 г. до 5.98 млрд. долара през 2019 г., показва прогноза на изследователската фирма WinterGreen Research.

Самите устройства разполагат с няколко предимства. Например могат да осигурят максимално силен сигнал дори на места, където той не е наличен или е много слаб. Освен това предоставят по-висок капацитет за пренос на данни, което означава по-добър мобилен интернет. Малките клетки могат да повишат издръжливостта на батерията поради факта, че дистанцията за получаване на сигнал е доста по-малка от тази от традиционна базова станция.

Смущения в сигнала

Подобно на всяка технология те разполагат с няколко недостатъка. Най-чувствителното място е цената. В зависимост от модела и възможностите малките клетки струват от няколкостотин до няколко хиляди долара. Например устройството на Cisco, което предлага AT&T на свободна продажба (без обвързване с договор за услуга), е 289.99 долара. Подобна себестойност засега е висока за обикновения потребител. Самите телекоми пък ще трябва да осигурят интернет връзка, ако искат да разположат свои устройства на публични места, което ще ги натовари с допълнителни разходи. Цената на самите клетки обаче може да падне. Пускането на AT&T на тези устройства до крайния потребител означава солидни поръчки на едро и дава пример на други големи телекоми, които може да я последват. Така през есента на изминалата година е отчетен рязък скок на поръчките на малки клетки. Те са направени от големи оператори като Softbank, Telefonica, Telenor, Sprint и Vodafone. Според изследователската фирма ABI Research през изминалата година поръчките на устройства ще достигнат 3.8 млн. броя, а през настоящата се очаква да достигнат 5.7 млн. броя. Предвид, че големите телекоми се бяха запасили с известно количество през предходните години, които дълго време държаха на склад, това показва значителен ръст на търсенето.

Друг голям недостатък е, че преминаването от традиционна към малка клетка ставаше подобно на търсенето и връзването със заключена Wi-Fi мрежа – необходимо е да се въведат потребителско име и парола. В последните решения на Cisco това става автоматично, като системата разпознава абоната директно чрез неговата SIM карта. С това основните пречки в масовото налагане на малките клетки намаляват с още една.

Въпрос на бизнес модел

Остава един съществен момент - все още тези устройства се възприемат от мобилните оператори като част от тяхната цялостна инфраструктура. Поради това телекомите до момента ги развиват подобно на мобилната си мрежа – централизирано, вместо да бъдат пуснати свободно подобно на безжичните рутери или да се опитат да развият нов бизнес модел около тях. Отговорността за тях в повечето случаи е прехвърлена върху екипите по поддръжка на мрежата, а отделите по директни продажби и маркетинг изобщо не участват в процеса по разпространение на малките клетки. Това показва съвместно изследване на изследователската фирма Yankee Group и разработчика на подобни устройства ip.access. В същото време разполагането и използването им може да позволи на операторите да предлагат специални услуги за потребителите. Според Йордан Попов от Cisco малките клетки имат предимство пред Wi-Fi рутерите заради тяхното "лесно и просто използване".

"В много случаи хората предпочитат по-лесния или по-бързия вариант, ако имат избор", допълва Попов.

Малките клетки може да се окажат бърза, лесна и евтина "панацея" в опитите на телекомите да подобрят мобилните си мрежи, за да посрещнат все по-големия мобилен пренос на данни. Топката остава в операторите, които трябва да си направят сметката кое е по-удачно – да прехвърлят разходите на потребителите, да ги поемат частично или напълно.

5.98

млрд. долара се очаква да достигне пазарът на малки клетки през 2019 г.

Свят в който персоналните компютри са по-скоро луксозна стока, интернет е непозната дума, а телефоните – застопорени с кабел на бюрото. Това ще видим, ако се върнем в 90-те години на миналия век. Ситуацията ще изглежда сюрреалистична за сегашните тийнейджъри, които са непрекъснато свързани с глобалната мрежа чрез своите смартфони и таблети, споделят всяко свое преживяване или мисли във Facebook и Twitter, както и общуват с Viber или WhatsApp.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    vari avatar :-|
    vari

    Поредната облъчваща изгъзица, която се опитва да прикрие дупките на клетъчната технология. Само дето не виждам смисъла да сложа клетка на глобул вкъщи и да плащам за трафик към тях, при условие че мога да си пусна WiFi и даже ще работи по-бързо.

  • 2
    today avatar :-|
    today

    В България да, но в други държави Интернет-а понякога е бавен и скъп.

  • 3
    todorov_g avatar :-|
    todorov_g

    Много ми е интересно какво е излъчването от такива клетки и доколко безопасно е хората да го поставят в домовете си.

  • 4
    slon avatar :-|
    slon

    Скъпо им излиза изграждането на мрежа от четвърто поколение и сега гледат да пренесат тези разходи към абонатите. Отделно, че така се спестяват луди пари и разправии свързани с регулациите отнасящи се до това къде може да се поставят антените за мобилните комуникации.
    Ако в една жилищна кооперация има несъгласие с това дали може да се инсталира антена, то никой не може да забрани инсталирането на домашна такава.

  • 5
    pex06354617 avatar :-|
    Чавдар

    Абе в тази връзка от днес след обяд ми спряха работа някой сайтове като гугъл, туйтър и други а трети влачат

  • 6
    epoc avatar :-|
    epoc

    Дрън та пляс. Нормално е доставчика да не иска да ги дава на крайния потребител, а да ги развива централизирано, защото има задължения, които трябва да изпълнява - ако утре не можеш да звъннеш на 112, защото личната ти домашна клетка е сдала багажа - кой ще е виновен?

    Просто Циско търси някаква нова пазарна ниша, където да си пробутва боклуците (правилно сте ме чули - БОКЛУЦИТЕ) и сега опипва пазара.

  • 7
    e_mil avatar :-|
    tamada

    [quote#6:"epoc"]Просто Циско търси някаква нова пазарна ниша, където да си пробутва боклуците... и сега опипва пазара. [/quote]

    Всъщност концепцията за малките домашни клетки е на Алкател и е отпреди почти 15 години. После я подхванаха телекомите, а Сиско се включи сравнително късно. Така че периодът с опипването на пазара вече мина преди няколко години.

  • 8
    epoc avatar :-P
    epoc

    До коментар [#7] от "tamada":

    И нещо не виждам името "Алкател" в статията....За сметка на това от известно време Циско размотава една каравана и прави демонстрации точно на микроклетки.

    Проблемът не е в технологията, а в регулациите. Да не говорим, че до момента трите оператора в България се скъсаха да раздават Wi-Fi рутери под формата на всякакви договори и промоции и сега ще трябва да убеждават клиентите си, че това не е достатъчно и да им пробутват и по една gsm клетка у дома....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK